Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?
Tästä saattaa olla keskustelu jos toinenkin, mutta aloitan uuden ja tuoreen:
Olen tullut johtopäätökseen, että Suomessa pluskoon vaateosastoilla on kaksi ikuista ongelmaa: 1. Siellä on ikuinen talvi ja 2. Valikoima on todella suppea.
Siinä missä muissa vaateissa on kauniita kesämekkoja, liehuvia helmoja, vaihtoehtoja väljemmistä malleista istuvampiin, pluskoon puolella on mustaa ja harmaata, ankeita kuoseja ja kaikkea muuta kuin keväisiä, ihania värejä. Myös mallivalikoima on hyvin suppea. Pluskokoisille suunnattu vaateliike toki tarjoaa enemmän värejä, mutta vaihtoehdot sielläkin erittäin suppeat ja lisäksi myös hinta on luokkaa XL.
Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?
Onko kyse meissä ylipainoisissa asiakkaissa, joiden mantra on hoikentava musta ja peittävä trikootunika? Onko syy suunnittelijoissa, jotka eivät syystä tai toisesta suunnittele ylipainoisille värikkäitä, trendikkäitä kesävaatteita? Vai onko kyse myymälöistä, jotka eivät syystä tai toisesta ota niitä vaatteita myyntiin?
Onko kohtalotovereita? Saa lämpimästi heittää myös hyviä vinkkejä, jos etsitte vaatteenne netistä!
(P.S Toivoisin, että keskustelu ei keskittyisi ylipainoisten kauhisteluun tai valistamiseen. Olimmepa kuinka ikävännäköisiä ja epäterveitä hyvänsä, meitä kuitenkin on ja olemme maksavia asiakkaita, ja meillä on yhtä lailla oikeus näyttää kauniilta, trendikkäiltä ja huolitelluilta!)
No niin. Taistelu alkakoon.
Kommentit (124)
Kiinnostava keskustelu! Muutama pointti, jotka tuntuvat menevän joiltakin ohi.
1) On suorastaan paranoidia olettaa, että markkinatalouden mukaan pyörivät yritykset tekisivät tuotteitaan sen perusteella, mikä on eettistä. Jos sinun mielestäsi lihavuus on kamala asia, fine. Vaatekaupat eivät ole kiinnostuneita sinun moraalisista perversioistasi, vaan siitä mikä myy. Näin ollen ainoa järkevä syy olla myymättä tietynlaisia vaatteita on se, että ne eivät myy tarpeeksi hyvin.
2) Keskustelija 38 kertoi oivaltavasti plussakoon haasteista vaatesuunnittelun suhteen. Siinä oli paljon hyviä pointteja, mutta haluaisin tuoda esille vielä sen, että minun vyötäröni on 120-senttinen, mutta omistan silti vaatteita, jotka tuovat vyötäröni kauniisti esille. Kas kun meillä tonnikeijuillakin voi olla tiimalasivartalo - kysehän on vain mittasuhteista.
3) Suosittelen jokaista tsekkaamaan nettikauppojen valikoimat. Aloita suomalaisista (esim Ellos), koska niihin palautus on helppoa. Evans, Asos a, Collectif ovat ulkomaisista suosikkini; epäsopivat ostokset voi sitten myydä nettikirppiksillä eikä häviötä yleensä tule, varsinkin kun vaatteet ovat muutenkin halvempia kuin suomalaisissa kaupoissa.
4) Rumien vaatteiden päällepukeminen ei varmasti inspiroi ketään laihduttamaan. Päinvastoin: silloin kun käyn pyörimässä suomalaisissa vaatekaupoissa ja masennun niiden valikoimasta, haluan Mäkkäriin enemmän kuin koskaan. Kun saan kauniit vaatteet ylleni, tunne oloni sosiaaliseksi ja mietin muitakin asioita kuin ruokaa.
Parhaat ja trendikkäimmät plus-koon vaatteet oon ostanu forever21 nettikaupan plus sizes osiosta. Mittataulukko pitää hyvin paikkansa sivustolla joten helppo löytää oma koko :)
Nettikaupoissa on kivoja vaatteita ja tilaaminen on nykyään todella helppoa. Esim. Forever 21:n plusmallistossa ja Asosin curve-mallistossa on ihania vaatteita. Ja Bubbleroomissa voi etsiä koolla, ja siellä on minusta ainakin 52 asti ja sieltä olen monet kivat mekot löytänyt. :)
Kyllähän helpommin jaksaa laihduttaa kun ensin löytyy iloa lihavanakin. Ei vaatteiden puute ketään laihduttamisessa auta.
AP, itsekin myönnät löytäneesi kivoja ja värikkäitä vaatteita, mutta nostat koko ajan esiin hinnan määräävänä tekijänä. Ikään kuin pienemmät kivat vaatteet olisivat halvempia? Eivät ne ole, oikeasti. Halvat vaatteet näyttävät halvoilta vaatteilta, koosta riippumatta. Miksi et sijoittaisi niihin vähän enemmän vaatteisiin mistä tykkäät?
Heh, musta taas tuntuu että aina kun jossain ketjuliikkeessä löydän kivan vaatteen, se onkin isokokoisten mallistoa :D Esimerkiksi Lindexissä ja Seppälässä käy usein niin, että näiltä isommille suunnatuilta osastoilta löytyisi paljon kivempia vaatteita kuin mun kokoisista.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:20"]
Ompele itse, ei ole vaikeeta
http://www.coletterie.com/your-creations/curvy-colette-check-out-the-makes
[/quote]
En ymmärrä, että miksi tätä mun viestiä on alapeukutettu? Itse tekemällä / teettämällä saa varmasti mieluisia vaatteita. Yksinkertaisen kesämekon ompelu on varsin helppoa. Olen ommellut plus-kokoiselle ystävättärelleni vaatteita. Häntä vähän nolostutti olla mitattavana, mutta nyt on ollut todella tyytyväinen mun tekemiin tunikoihin ja mekkoihin.
Kyllä mä olen huomannut tuon saman ongelman kuin ap vaikka en lihava olekaan. Olen lyhyt mutta leveäharteinen ja isorintainen ja siksi pluskoon mallistojen pienimmät koot istuu joskus paremmin kuin normalimitoituksella, samoin housut lahkeiden pituuden suhteen. Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole muuta kuin Seppälä ja joku mummojen vaateliike. Kyllä Seppälän Great Girls on ainakin just tuota ankeaakin ankeampaa mustaa, tummaa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:40"]
En ymmärrä aloitusta. Minä, hoikka nainen näen jokaisessa vaateliikkeessä nykyään erillisen osaston ylipainoisille naisille. Eikä ole kerta tai kaksikaan, kun olen erehdyksessä mennyt hipelöimään plussakokoisten vaatteita. Minun nähdäkseni valikoimat ovat todella laajat ja sen lisäksi on erikseen vaatekauppoja plussakokoisille, kuten Zizzi. Sen sijaan en meinaa löytää omaa kokoani, 32 tai 34, juuri mistään! Ne ovat aina lopussa jos niitä on ollutkaan, tai sitten ovat hirveän suurta kokoa eli liian suuria.
Tekisi mieli sanoa, että älä valita ja jos et löydä riittävän paljon valikoimaa niin laihduta. Olen vakavissani, koska mallimitoissa oleva ei löydä tässä maassa itselleen kaupasta sopivaa vaatetta.
[/quote]
Mallimitoissa olevia lienee vielä vähemmän kuin ylipainoisia, joten ei tarjonnankaan sen kummempaa tartte olla. Mallimittaiset ovat sitä paitsi niin laihoja, että voisivat valittamisen sijaan lihottaa vähän itseään, jospa alkaisi vaatteitakin löytymään.
Itse en ole huomannut tätä ongelmaa, koska en ole ylipainoinen, mutta kun olin raskaana ja rinnat kasvoivat niin yritin etsiä E-kuppia, mutta mistään ei löytynyt seksikkäitä rintaliivejä sillä kuppikoolla tai sitten sai pulittaa hirveitä summia niihin (en halunnut, koska ne rintaliivit oli vain väliaikaiset). Uskoisin siis vaatteiden kanssa olevan sama ongelma.
Ja mikä minua ihmetyttää, on se että pluskokoisille ei meinaa löytyä urheiluvaatteita. Ei kauheasti kannusta liikkumaan (ja se auttaisi myös siinä painonhallinnassa ja laihtumisessa) kun ei ole sopivia liikuntavaatteita. Kesällä nyt vielä onnistuu jossain perus T-paidassa ja collarihousuissa, mutta talvella ei löydy. Olen kokoa 48-50 (160/100) ja ensimmäistä kertaa sain tänä kesänä teknisen paidan itselleni (kyllä, tämän kokoisenakin jaksan käydä hölkkälenkillä). Ja jopa tekniset housut. On huomattavasti mukavampaa lenkkeillä, kun on kunnon asu siihen hommaan. Vielä kun syksyksi/talveksi löytäisin sopivan kokoisen juoksutakin/kuoritakin niin harrastus ei taas loppuisi talven tullen. Ja ulkoiluhousut olisi ihan must. Alkukevään juoksentelin farkut jalassa, kun muita sopivia housuja, jossa oli taskut (avaimille ja kännylle) ei ollut. Oli kyllä tosi hikistä touhua :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 23:00"]Kiinnostava keskustelu! Muutama pointti, jotka tuntuvat menevän joiltakin ohi.
1) On suorastaan paranoidia olettaa, että markkinatalouden mukaan pyörivät yritykset tekisivät tuotteitaan sen perusteella, mikä on eettistä. Jos sinun mielestäsi lihavuus on kamala asia, fine. Vaatekaupat eivät ole kiinnostuneita sinun moraalisista perversioistasi, vaan siitä mikä myy. Näin ollen ainoa järkevä syy olla myymättä tietynlaisia vaatteita on se, että ne eivät myy tarpeeksi hyvin.
2) Keskustelija 38 kertoi oivaltavasti plussakoon haasteista vaatesuunnittelun suhteen. Siinä oli paljon hyviä pointteja, mutta haluaisin tuoda esille vielä sen, että minun vyötäröni on 120-senttinen, mutta omistan silti vaatteita, jotka tuovat vyötäröni kauniisti esille. Kas kun meillä tonnikeijuillakin voi olla tiimalasivartalo - kysehän on vain mittasuhteista.
3) Suosittelen jokaista tsekkaamaan nettikauppojen valikoimat. Aloita suomalaisista (esim Ellos), koska niihin palautus on helppoa. Evans, Asos a, Collectif ovat ulkomaisista suosikkini; epäsopivat ostokset voi sitten myydä nettikirppiksillä eikä häviötä yleensä tule, varsinkin kun vaatteet ovat muutenkin halvempia kuin suomalaisissa kaupoissa.
4) Rumien vaatteiden päällepukeminen ei varmasti inspiroi ketään laihduttamaan. Päinvastoin: silloin kun käyn pyörimässä suomalaisissa vaatekaupoissa ja masennun niiden valikoimasta, haluan Mäkkäriin enemmän kuin koskaan. Kun saan kauniit vaatteet ylleni, tunne oloni sosiaaliseksi ja mietin muitakin asioita kuin ruokaa.
[/quote]
On kahden tyyppisiä vaatefirmoja. Ketjuja jotka myyvät vain omia tuotteitaan. Tyyliin h&m ja sitten firmoja jotka valmistavat liikkeille, joiden myyntiin päätyneet tuotteet on sisäänostaja valikoinut. Tälläinen firma saattaa tarjota samaa mallia vaikka kymmenessä eri värissä, mutta sisäänostaja valikoi ainoastaan mustan kauppaansa myyntiin.
Sisäänostaja ostaa sitä mitä hänen kokemuksellasn myydään. Se ei ole minkään kaupan intressi että on paljon vaatteita esillä joista suuri osa jää myymättä ja päätyy aleen tai kokonaan myymättä.
Ketjuilla taas on oma kohderyhmä joka on tarkoin mietitty. Toiset merkit eivät halua profiloitua isojen vaatteiden valmistajiksi ja toiset taas juuri sellaisten. Sen takia noiden ketjujenkin sisällä on omia tuotemerkkejä eikä kaikki mene vaikka pelkän lindex merkin alla. Kuten ruuassa, jotkut tekevät pelkkää makkaraa, vaikka kyllä leipä ja maitokin myy. He eivät vaan ole erikoistuneet siihen. Sitten on suuria firmoja jotka tekevät vähän kaikkea ja todella neutraalina tyylinä.
Suosittelen teettättämään. Saa juuri mitä haluaa. Sekä laihat että lihavat. Ongelma on pikemmin löytää oikea kangas.
En itse usko että vaatteet ovat riittävän suuri motivaattori laihduttamiseen. Olen itse kokoa 38 ja myönnän että on vaikeaa pysyä laihana tai laihduttaa jos oikeasti tykkää ruuasta ja se tuo iloa. Pysyn laihana koska en usko että kykenisin koskaan laihduttamaan. Mutta jos voisin ja pystyisin hakisin varmaan joka päivä valmisruokaa ja muita herkkuja tai söisin ravintolassa.
Toi on omalla kohdallani niin totta että kun on kaikkea muuta kivaa elämässä niin ei tule ruoka niin paljon mieleen. Sen lisäksi etten anna itselleni lupaa syödä välillä, vaikka kuinka tekisi mieli herkkuja. Vähän kuten en antaisi itseni varastaa vaikka jonkun toisen tavaraa, olisi vaikka kuinka ihana.
Toisaalta en tiedä miksi en anna itseni syödä paljon, koska ei minua häiritse lihavuus muissa millään tavoin. Päinvastoin ajattelen kuinka onnekkaita kun ovat saaneet syödä kaikkia herkkuja mielinmäärin.
Loppu oli vähän ohis mutta tulipahan kirjoitettua!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 08:41"]
Kyllä mä olen huomannut tuon saman ongelman kuin ap vaikka en lihava olekaan. Olen lyhyt mutta leveäharteinen ja isorintainen ja siksi pluskoon mallistojen pienimmät koot istuu joskus paremmin kuin normalimitoituksella, samoin housut lahkeiden pituuden suhteen. Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole muuta kuin Seppälä ja joku mummojen vaateliike. Kyllä Seppälän Great Girls on ainakin just tuota ankeaakin ankeampaa mustaa, tummaa.
[/quote]
Mulla on sama ongelma, mutta vielä niin, että pluskokojen pienimmät koot ovat minulle liian suuria. Sellainen 38-koko hieman leveämpänä mallina voisi sopia mulle. Usein vaatteet ovat liian kapeita, jolloin joko pitää ottaa muuten istuva 38, mutta hartioista hieman puristava tai hartioista istuva 40 mutta esim vyötäröltä lörpöttävä liian pitkä paita. Tai sitten hommata pelkkiä trikoovaatteita ja jättää paitapuserot kauppaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 08:55"]
En ymmärrä aloitusta. Minä, hoikka nainen näen jokaisessa vaateliikkeessä nykyään erillisen osaston ylipainoisille naisille. Eikä ole kerta tai kaksikaan, kun olen erehdyksessä mennyt hipelöimään plussakokoisten vaatteita. Minun nähdäkseni valikoimat ovat todella laajat ja sen lisäksi on erikseen vaatekauppoja plussakokoisille, kuten Zizzi. Sen sijaan en meinaa löytää omaa kokoani, 32 tai 34, juuri mistään! Ne ovat aina lopussa jos niitä on ollutkaan, tai sitten ovat hirveän suurta kokoa eli liian suuria.
Tekisi mieli sanoa, että älä valita ja jos et löydä riittävän paljon valikoimaa niin laihduta. Olen vakavissani, koska mallimitoissa oleva ei löydä tässä maassa itselleen kaupasta sopivaa vaatetta.
[/quote]
Mallimitoissa olevia lienee vielä vähemmän kuin ylipainoisia, joten ei tarjonnankaan sen kummempaa tartte olla. Mallimittaiset ovat sitä paitsi niin laihoja, että voisivat valittamisen sijaan lihottaa vähän itseään, jospa alkaisi vaatteitakin löytymään.
[/quote]
En ole yllä lainattu mallimittainen, vaan lyhyt normaalipainoinen nainen, jonka vaatekoko on 30-32. Tuossa koossa ei vaatteita löydy juuri mistään. Suomessa ei tällä hetkellä ole ainoatakaan petite-kokoisten vaatteiden myymälää. Sen sijaan pluskokoja löytyy lähes joka ketjuliikkeestä ja lisäksi on vielä pluskokoihin erikoistuneita myymälöitä. Ymmärrän AP:n harmituksen siitä, ettei oikean kokoisia vaatteita löydy. Haluan kuitenkin muistuttaa, että ongelmia on muillakin kuin pluskokoisilla. Itse olen ratkaissut ongelman teettämällä vaatteita mittatilauksena (en ole käsityöihminen), hinta toki on selvästi valmisvaatteita kovempi. Halpaa ja oikeankokoista vaatetta en ole itselleni löytänyt sen jälkeen kun kasvoin ulos lastenvaatemallistosta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 23:00"]Kiinnostava keskustelu! Muutama pointti, jotka tuntuvat menevän joiltakin ohi.
[/quote]
On kahden tyyppisiä vaatefirmoja. Ketjuja jotka myyvät vain omia tuotteitaan. Tyyliin h&m ja sitten firmoja jotka valmistavat liikkeille, joiden myyntiin päätyneet tuotteet on sisäänostaja valikoinut. Tälläinen firma saattaa tarjota samaa mallia vaikka kymmenessä eri värissä, mutta sisäänostaja valikoi ainoastaan mustan kauppaansa myyntiin.
Sisäänostaja ostaa sitä mitä hänen kokemuksellasn myydään. Se ei ole minkään kaupan intressi että on paljon vaatteita esillä joista suuri osa jää myymättä ja päätyy aleen tai kokonaan myymättä.
Ketjuilla taas on oma kohderyhmä joka on tarkoin mietitty. Toiset merkit eivät halua profiloitua isojen vaatteiden valmistajiksi ja toiset taas juuri sellaisten. Sen takia noiden ketjujenkin sisällä on omia tuotemerkkejä eikä kaikki mene vaikka pelkän lindex merkin alla. Kuten ruuassa, jotkut tekevät pelkkää makkaraa, vaikka kyllä leipä ja maitokin myy. He eivät vaan ole erikoistuneet siihen. Sitten on suuria firmoja jotka tekevät vähän kaikkea ja todella neutraalina tyylinä.
Suosittelen teettättämään. Saa juuri mitä haluaa. Sekä laihat että lihavat. Ongelma on pikemmin löytää oikea kangas.
En itse usko että vaatteet ovat riittävän suuri motivaattori laihduttamiseen. Olen itse kokoa 38 ja myönnän että on vaikeaa pysyä laihana tai laihduttaa jos oikeasti tykkää ruuasta ja se tuo iloa. Pysyn laihana koska en usko että kykenisin koskaan laihduttamaan. Mutta jos voisin ja pystyisin hakisin varmaan joka päivä valmisruokaa ja muita herkkuja tai söisin ravintolassa.
Toi on omalla kohdallani niin totta että kun on kaikkea muuta kivaa elämässä niin ei tule ruoka niin paljon mieleen. Sen lisäksi etten anna itselleni lupaa syödä välillä, vaikka kuinka tekisi mieli herkkuja. Vähän kuten en antaisi itseni varastaa vaikka jonkun toisen tavaraa, olisi vaikka kuinka ihana.
Toisaalta en tiedä miksi en anna itseni syödä paljon, koska ei minua häiritse lihavuus muissa millään tavoin. Päinvastoin ajattelen kuinka onnekkaita kun ovat saaneet syödä kaikkia herkkuja mielinmäärin.
Loppu oli vähän ohis mutta tulipahan kirjoitettua!
[/quote]
Joo, en kyllä tarkoittanutkaan, että vaatteet olisi usein mikään riittävä motivaattori laihduttamiseen. Kuten usein elämässä, asiat ovat monimutkaisia ja asiat vaikuttavat toisiinsa. Kauniit vaatteet voivat siis olla mukana siinä ketjureaktiossa, joka johtaa syömisen normalisoitumiseen.
Eniten mua ärsyttää suomalaisissa plussavaatteissa uskomattoman huono laatu. Useimmiten vaatteet ovat ohutta, luirua trikoota ja mallit ihmeellisiä kaapuja. Ketä sellainen imartelee? Jos käytän trikoota, haluan että se on ryhdikästä ja paksua, kuten Nansolla usein on. Paksu trikoo tai stretch-puuvilla (esim. 97 % puuvillaa, 3 % elastaania) on usein lihaville paljon imartelevampi kuin ohut trikoo, joka tarrautuu jokaiseen makkaraan.
Suurin ongelma suomalaisessa plussavaatevalikoimassa on mielestäni kuitenkin mallit. Ne selvästi yritetään tehdä niin, että ne "sopivat kaikille" joka johtaa siihen, että ne eivät imartele oikein ketään. Kaavoissa oletetaan, että jokainen läski on omenan mallinen eikä halua korostaa vyötäröään. Minä ainakin haluan, kun se on minun kapein (tai vähiten paksu) kohtani! Siksi käytänkin usein kellohameita ja tiukkoja yläosia tai kellomekkoja, joissa on tiukka vyötärö ja rintamus.
Ja hei, te läskifoobikot: ei muuten kiinnosta yhtään, mitä mieltä sinä olet minun läskeistäni tai siitä, millä vaatteilla ne kuorrutan. Jos sinun mielestäsi lihavuus on kamalinta ja haluaisit puuttua muiden ihmisten painoon, suosittelen terapiaa, jossa pääset käsittelemään tätä neuroosiasi. :-)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:18"]
Mitä väliä. Läski ihminen on ruma jokatapauksessa.
[/quote]
No hei, onneks sä et oo enää yhtään koulukiusaaja. :-)
Ps. Ruma kenen mielestä? Sinun mielestäsi? Miksi ajattelet, että sinun määritelmäsi kauneudesta ja rumuudesta olisi meille läskeille oleellinen? Minä olen kaunis omasta mielestäni, mutta myös oman mieheni ja useiden muiden miesten mielestä. Ihan just tällaisena läskipallerona kuin olen. :-)
Monissa paikoissa huono valkikoima johtuu kauppojen sisäänostajista. Kaikilla ei ole silmää siihen, millaisia vaatteita asiakkaat olisivat vailla, vaan valitsevat myyntiin omaan tanttatyyliin sopivaa vaatetta. Esimerkiksi Lindexeillä olen nähnyt melko vaihtelevaa valikoimaa. Joskus niinkin kivoja vaatteita plussapuolella, että toivoisin saavani samoja myös normaalikoossa. Kannattaa katsoa liikkeiden nettivisuilta, jos myymälän valikoima ei miellytä. Aika moni isompi nainen on ollut ilahtunut Junarosesta, ilmeisesti saman tyyppisiä vaatteita kuin Vero Modassa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 08:55"]
[/quote]
[/quote]
En ole yllä lainattu mallimittainen, vaan lyhyt normaalipainoinen nainen, jonka vaatekoko on 30-32. Tuossa koossa ei vaatteita löydy juuri mistään. Suomessa ei tällä hetkellä ole ainoatakaan petite-kokoisten vaatteiden myymälää. Sen sijaan pluskokoja löytyy lähes joka ketjuliikkeestä ja lisäksi on vielä pluskokoihin erikoistuneita myymälöitä. Ymmärrän AP:n harmituksen siitä, ettei oikean kokoisia vaatteita löydy. Haluan kuitenkin muistuttaa, että ongelmia on muillakin kuin pluskokoisilla. Itse olen ratkaissut ongelman teettämällä vaatteita mittatilauksena (en ole käsityöihminen), hinta toki on selvästi valmisvaatteita kovempi. Halpaa ja oikeankokoista vaatetta en ole itselleni löytänyt sen jälkeen kun kasvoin ulos lastenvaatemallistosta.
[/quote]
Ymmärrän oikein hyvin, että hyvin pienikokoisten on vaikea löytää vaatteita, kuten on esim. hyvin pitkienkin ja myöskin isokokoisten. Mutta kun hoikka mallimittainen tulee tällaiseen ketjuun valittamaan kuinka mallimittaisille ei vaatteita löydy ja sitten kehottaa plus-kokoisia laihduttamaan valittamisen sijaan, katson aiheelliseksi vastata samalla mitalla. Mikään ei toki estä arvon mallimittaista noudattamasta omaa neuvoaan ja lihottamasta itseään valittamisen sijaan, semminkin kun se hänen mielestään hyvä ratkaisu muille on.
Koska ylipainoisten päällä ei mikään näytä hyvältä. Laulaja Adele on tästä hyvä esimerkki. Ylipainoinen näyttää aina auttamatta mursulta, joka yrittää väkisin näyttää hyvältä siinä onnistumatta.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:42"]
Musta taas tuntuu että kaupoissa ei oo kun keskivartalolihaville ja sumopainijoille vaatteita. Koettakaapas etsiä urheilulliselle ihmiselle vaatetta! Miesten paitoja joissa leveä olkalinja ja kapea vyötärö, housut pitäisi olla sopivat reisille ja perseelle, mutta ei oo kun läskejen one size mallia.
[/quote]
Minua kiinnostaisi muuten kuulla miestenkin näkökulmia. Avasin keskustelun naisen näkökulmasta, mutta minua kyllä kiinnostaisi tietää, miten ylipainoinen mies kokee vaatetarjonnan.
Minulle on isoin ongelma ollut nimenomaan iloisten ja ajankohtaisten vaatteiden löytäminen, mutta onhan kehoni toki muutenkin haasteellinen: olen hyvin lyhyt ja päärynävartaloinen, en siis helpoimmasta päästä. Esim. mekkojen kanssa on usein käynyt niin, että koon ollessa sopiva alhaalta on ylhäällä valtavasti ylimääräistä tilaa, ja lisäksi vyötärö ei laskeudu oikealle kohdalleen.
ap