Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?
Tästä saattaa olla keskustelu jos toinenkin, mutta aloitan uuden ja tuoreen:
Olen tullut johtopäätökseen, että Suomessa pluskoon vaateosastoilla on kaksi ikuista ongelmaa: 1. Siellä on ikuinen talvi ja 2. Valikoima on todella suppea.
Siinä missä muissa vaateissa on kauniita kesämekkoja, liehuvia helmoja, vaihtoehtoja väljemmistä malleista istuvampiin, pluskoon puolella on mustaa ja harmaata, ankeita kuoseja ja kaikkea muuta kuin keväisiä, ihania värejä. Myös mallivalikoima on hyvin suppea. Pluskokoisille suunnattu vaateliike toki tarjoaa enemmän värejä, mutta vaihtoehdot sielläkin erittäin suppeat ja lisäksi myös hinta on luokkaa XL.
Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?
Onko kyse meissä ylipainoisissa asiakkaissa, joiden mantra on hoikentava musta ja peittävä trikootunika? Onko syy suunnittelijoissa, jotka eivät syystä tai toisesta suunnittele ylipainoisille värikkäitä, trendikkäitä kesävaatteita? Vai onko kyse myymälöistä, jotka eivät syystä tai toisesta ota niitä vaatteita myyntiin?
Onko kohtalotovereita? Saa lämpimästi heittää myös hyviä vinkkejä, jos etsitte vaatteenne netistä!
(P.S Toivoisin, että keskustelu ei keskittyisi ylipainoisten kauhisteluun tai valistamiseen. Olimmepa kuinka ikävännäköisiä ja epäterveitä hyvänsä, meitä kuitenkin on ja olemme maksavia asiakkaita, ja meillä on yhtä lailla oikeus näyttää kauniilta, trendikkäiltä ja huolitelluilta!)
No niin. Taistelu alkakoon.
Kommentit (124)
Itseäni häiritsee myös se että XL-mallistoista ei tahdo löytyä siistempiä konttorityöhön sopivia työvaatteita. Sieltä löytyy trikoohousua ja liehutunikaa ja pitkää mekkoa, mutta eipä juuri jakku- tai housupukua, takkimekkoa tms. Ostankin siksi pääosin työvaatteeni ulkomaanmatkoilta tai netistä.
Ne vaatteet muuttuu joka tapauksessa rumiksi kun joku selvästi ylipainoinen pukee ne päälleen. Tarkoitan nyt siis todella lihavia. Jos joku tarvitsee kokoa XXXL niin pukeutukoot telttaan. En itsekään ole laiha mutta jos on lihottanut itsensä 150 kiloiseksi niin on turha itkeä kun ei löydy nättejä vaatteita. Mielestäni kokoa 46-48 käyttävä ei automaattisesti ole hervoton tankki koska pituuden tai rintojen takia voi tarvita isomman koon.
Nämä kansanterveysnäkökulmat vähän hämmentävät. Eiväthän yritykset välitä kansanterveydestä, sitä säätelevät aivan muut tahot. Esimerkiksi tupakan myyntiin liittyvät rajoitukset eivät tosiaankaan ole tupakkayhtiöiden ja tupakkaa myyvien kauppojen käsialaa, päin vastoin! Tuskin vaateliikkeilläkään on mitään kansanterveydellistä agendaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 09:50"]
Ja mikä minua ihmetyttää, on se että pluskokoisille ei meinaa löytyä urheiluvaatteita. Ei kauheasti kannusta liikkumaan (ja se auttaisi myös siinä painonhallinnassa ja laihtumisessa) kun ei ole sopivia liikuntavaatteita. Kesällä nyt vielä onnistuu jossain perus T-paidassa ja collarihousuissa, mutta talvella ei löydy. Olen kokoa 48-50 (160/100) ja ensimmäistä kertaa sain tänä kesänä teknisen paidan itselleni (kyllä, tämän kokoisenakin jaksan käydä hölkkälenkillä). Ja jopa tekniset housut. On huomattavasti mukavampaa lenkkeillä, kun on kunnon asu siihen hommaan. Vielä kun syksyksi/talveksi löytäisin sopivan kokoisen juoksutakin/kuoritakin niin harrastus ei taas loppuisi talven tullen. Ja ulkoiluhousut olisi ihan must. Alkukevään juoksentelin farkut jalassa, kun muita sopivia housuja, jossa oli taskut (avaimille ja kännylle) ei ollut. Oli kyllä tosi hikistä touhua :)
[/quote]
Tämä on muuten taivaan tosi. Kehoitetaan liikkumaan ja urheilemaan mutta mistään ei löydy siihen tarkoitukseen vaatteita!!
Itse olen löytänyt Davidilta sali/lenkki caprit, KappAhlilta paitoja ja pöksyjä (koot taitaa olla just (48/50) ja joissain malleissa (50/52) Tuulihousut/kuorihousut Raiskilta.
Itseäni häiritsee se että löydän kyllä vaatteita, mutta esimerkiksi istuva kauluspaita josta saisi napit ylös asti kiinni on sula mahdottomuua. Olen siis harteikas ja rintava. Tämä sama ongelma oli myös nuorempana jolloin olin pienimmilläni kokoa 44/46 eli silloinkaan en saanut rinnoilta kiinni meneviä kauluspaitoja mistään. Eli siistiä jakkupuku, toimisto-toimisto vaatetta kaipailen minäkin. Miksei myös rennompaan menoon siistejä jakkutakkeja.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 12:26"]
Nämä kansanterveysnäkökulmat vähän hämmentävät. Eiväthän yritykset välitä kansanterveydestä, sitä säätelevät aivan muut tahot. Esimerkiksi tupakan myyntiin liittyvät rajoitukset eivät tosiaankaan ole tupakkayhtiöiden ja tupakkaa myyvien kauppojen käsialaa, päin vastoin! Tuskin vaateliikkeilläkään on mitään kansanterveydellistä agendaa.
[/quote]
Ei olekaan. Pluskokojen vähäiseen tarjontaan on syynä yksinkertaisesti se, että niiden valmistaminen on erittäin huonosti kannattavaa taloudellisesti. Siksi harva yritys valitsee niitä valmistaa. Syyt on jo seikkaperäisesti kerrottu tässä ketjussa.
Kyse ei siis ole mistään kiusaamisesta tai lihavien syrjimisestä, vaan isojen vaatteiden valmistus ja myyminen nyt vain on paljon kalliimpaa ja vaikeampaa monin tavoin.
Tämä ongelma on kaikilla jotka eivät mene siihen keskitasoisen ihmisen muottiin. Nythän Amerikassa on joku yritys alkanut tekemään farkkuja kovaa treenaaville. Itsellänikin oli joskus ongelmia löytää housuja koska minulla oli lihaksikkaat reidet ja takapuoli.:D
Joku tiimalasivartaloinenkin täällä surkutteli kun ei löydä mekkoja.
Miksi mulla tuli tästäkin ketjusta sellainen mielikuva, että lihavat vaan nurisee ja syyttelevät muita tahoja lihavuudestaan?
Kaikissa muissa vika, paitsi itsessä?
Ei voi laihtua KOSKA urheiluvaatevalmistajat eivät tee tarpeeksi isoja urheiluvaatteita. :D
Ja koska tarjolla on lihavalle vain rumia vaatteita, niin siitä masentuu niin ettei voi laihtua. :D
Voi nolous, olen itsekin pyöreä, mutta ei olisi ikinä pokkaa syyttää muita siitä, vaan kyllä se johtuu ihan omasta rakkaudesta ruokaan ja mulla on munaa myöntää se.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:10"]Se on totta, että pluskoon vaatteen suunnittelu ja valmistaminen on haasteellista. Silti toivoisin, että haaste otettaisiin vastaan!
[/quote]
Marina Rinaldi Helsingissä myy pluskoon vaatteita, jotka on valmistettu laadukkaista materiaaleista ja ovat malliltaan erittäin kauniita. Hinnat ovat sen mukaisia toki. Mutta kyllä tarjontaa on tälläkin sektorilla olemassa. Myös värejä ja printtejä on varmasti tarjolla.
[/quote]
Kas vain, näillähän on nykyään nettikauppakin!
Jos ei tuolta löydy kauniita laatuvaatteita isokokoisille, niin ei mistään.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:06"]
Miksi et siis vaadi teille pienikokoisille suunnattuja vaatteita, niin kuin minä teen ylipainoisten kohdalla? Miksi kehotat ylimielisesti olemaan valittamatta ja vain laihtumaan? Se on yhtä loukkaavaa kuin minulta kehottaa sinua vain lihottamaan itseäsi. Minua ei edes kiinnosta, kumman painoindeksi on hyväksyttävämpää. Minua kiinnostaa se, mitä maksava asiakas saa ja mihin hintaan.
Meitä ylipainoisia on, ja meillä on mielenkiintoa ostaa myös muunlaisia kuin tummia, tylsiä vaatteita. Enkä puhu edes monen X:n XL-vaatteista, vaan myös heistä, jotka ovat himpun verran liian isoja kokoon 44 tai 46, tai jotka näihin kokoihin mahtuvat vain osittain.
Se että pienikokoiset tarvitsevat myös vaatteita, on ihan varmasti oma ongelmansa ja myös keskustelun paikka. Voit siis kernaasti sellaisen aloittaa, sen sijaan että kehotat meitä alistumaan kohtaloomme kun pienikokoistenkin pitää.
Ap
[/quote]
Vaadi? Av-mammoiltako?
Annan kyllä palautetta asiasta ja joudun säännöllisesti kysymään myyjiltä löytyykö jotain vaatetta kokoa XS tai 32. Kyllä palaute menee sillä tavalla perille, tai ainakin pitäisi mennä, kun asiakas tulee harmittelemaan, kun pienimmät koot pyörivät päällä.
En mielestäni ole esittänyt mitään ylimielistä. Koitan tuoda esiin realistisia näkökulmia asiaan, kuten jokunen muukin tässä ketjussa.
Voihan sitä aina yrittää vaatia kaikennäköistä turuilla ja toreilla huudellen, mutta pienikokoisen naisen näkökulmasta teidän isojen tyttöjen huudot on kuultu, kun jokaiseen putiikkiin on perustettu oma osastonsa teille. Minä ja muut pienikokoiset harhailemme turhaan 36-koosta alkavien rekkien välissä. Joskus tekisi mieli viedä vaikka KappAhlissa myyjä jonkun ison mainoskuvan luokse ja kysyä MISSÄ on tuonkokoisille ihmisille tarkoitettuja vaatteita, ja MIKSI mainoksessanne on kokoa 32 oleva malli, kun hyllyissänne olevat vaatteet ovat järjestään puolta isommille!
Ja alapeukuttakaa vain kaikki ylipainoiset taas tällekin kommentille!
[/quote]
Hei, mä en tajua miksi sä haluat haastaa läskejä ja haukkua läskejä, kun olet vihainen omankokoisiesi vaatteiden puutteesta? Onko läskien vaatteet jotenkin pois sulta? Nää kaksi asiakasryhmää on kyllä täysin eri segmenttejä, eikä kilpaile keskenään yhtään mistään. Me läskit ei viedä sun vaatteita, eikä läskivaatteiden poistaminen kaupasta tuo sulle lisää vaatteita. On kamalaa, jos sä et löydä itsellesi vaatteita, mutta meidän lihavien haukkuminen sen takia on vain typerää, katkeraa ja rumaa käytöstä.
Tulee mieleen se vanha sanonta, että kyllä nainen on naiselle susi. Koskaan ei muka voi olla ylpeä itsestään haukkumatta muita, itsestä poikkeavia yksilöitä. Mä viihdyn suurimman osan ajasta tällaisena pyöreänä mammana, mutta en mä kulje ympäriinsä palstoilla tai muuallakaan haukkumassa muunlaisia naisia, koska mulla on sivistystä ja itsetuntoa olla tekemättä niin. Sitäpaitsi kaunis nainen on mun mielestä kaunis nainen, riippumatta painosta, pituudesta, ihonväristä tai kuppikoosta.
Ohis, mutta kannattaa etsiä vaatteita sellaisista kaupoista joissa koot ovat jo lähtökohtaisesti "pieniä" tai "isoja". Jos vertaa Benettonin vaatteiden mitoitusta Kappahlin vaatteiden mitoitukseen, niin ensinmainitun vaatteet ovat lähtökohtaisesti (ns. "sama koko") pienempiä mitä jälkimmäisessä.
Monissa kaupoissa on myös omien merkkien sisällä ns. isojen tyttöjen mallistoa ja myös erittäin pieniä kokoja, esim. H&M. Tuon pienikokoisenkin kannattaa mennä johonkin suureen H&M myymälään ja kysyä että missä heillä on ns. "pienet koot", sillä osassa heidän mallistojaan on "tiukempi mitoitus" mitä toisissa, ja H&M:llä on useita eri mallistoja (divice, hm+, logg, hm-sport, jne. en muista muisen nimiä) mutta kaikissa myymälöissä ei noita eri mallistoja kaikkia ole, tilanpuute usein yksi syy siihen, kaikki ei mahdu.
Lisäksi pienikokoinen varmasti löytää myös lasten/nuorten osastoilta vaatteita, niissä on paljon ns. tavallista arkivaatettakin myynnissä, ei tarvitse mitään "lastenpaitoja" ostella. Toisinaan esim. H&M:llä on ihan tismalleen samaa vaatetta myynnissä sekä aikuisten että lasten puolella.
Ja sen minkä itse olen huomannut on se että vaatteita pitää vaan sovittaa, sovittaa ja sovittaa, kyllä se hyvä jossain vaiheessa löytyy! Mutta aikaa menee kun etsii vaikka ison liikkeen kaikki jakut tai farkut kokeiltavaksi, ja ei sitä aina heti ensi yrittämällä osu kohdalle, siksi kannattaakin ostaa etukäteen eikä jättää viime tippaan hankitoja.
samaa mieltä,varsinkin kaula-aukot on ihan älyttömän isoja,mulle kävisi osa normikoon vaatteista jos olisi kokoa 48,mutta sitä harvemmin on.Ja isoissa vaatteissa tuntuu,että esim t-paidat on telttoja,oikeasti,ei mitään muotoa niissä
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:21"]
Katsoin juuri Zizzin vaatteita kaupassa ja ne ainakin näytti kivoilta. (En ole ylipainoinen) Tutkinkin yhtä tunikaa, että voisiko se mennä mullekin löysänä versiona, mutta oli sittenkin malliltaan huono..
[/quote]
Ap vastaa: myös tämä liike oli reitilläni, ja ehdottomasti Zizzi voittaa muiden ketjuliikkeiden valikoiman värillä. Liikkeen ongelmaksi on tullutkin hinta: vaatteet eivät ole merkittävästi muiden liikkeiden vaatteita laadukkaampia, mutta hinta nousee selkeästi korkeammalle. Lisäksi kaipaisin myös mallivalikoimaan vaihtelua. Missä kaikki kuosilliset kesämekot, kukkaprintit näinkin ajankohtaisena aikana?
Minä laihdutin ja nyt saan kivoja vaatteita. Suosittelen muillekin. Oikeasti, harkitkaa myös tätä vaihtoehtoa.
Mä oon usein huomannut Lindexillä että on joku tosi ihana tunika tai toppi tms, siellä pluskoon osastolla, eikä löydy kokoja normaaleille.
Valmisvaateteollisuus on vielä kovin nuori, jos katsotaan ihmiskunnan historiaa. Miksi jonkun ylipäätään pitäisi tehdä toiselle vaatteita? Jokainen voisi ommella itse vaatteensa, niin sitten saa senkokoisia vaatteita kuin itse haluaa.
Niiden vaatteiden hinta on xl-kokoinen, koska niihin käytetään enemmän kangasta
Kun olin satakiloinen, ajattelin samoin kuin ap. Nyt normaalipainoisena ajattelen, että on se oikeastaan aika sairasta, että kaupat tukevat ihmisten epäterveellisisä syömistottumuksia valmistamalla aina vain suurempia vaatteita. Minunkin oli aikoinaan helppo syödä yhä enemmän, kun kaupoissa oli vaikka kuinka suuria vaatteita. 70- tai 80-luvuilla olisi ollut pakko tehdä itse vaatteensa, tai teettää ompelijalla, jos halusi painaa överisti. Kyllä se kannusti pysymään kohtuullisissa mitoissa.
Tässä on esim. Elloksen valikoima mekkoja koossa 52. En kyllä mitenkään voisi väittää että on vain mustaa ja harmaata, eikä valinnanvaraa.
http://www.ellos.fi/plus/naiset/ylaosat/mekot-tunikat/mekot/dim52_1?rcnt=100
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:45"]
Niiden vaatteiden hinta on xl-kokoinen, koska niihin käytetään enemmän kangasta
[/quote]
Väitän, että paitaan koossa 44 ei mene merkittävästi vähemmän kangasta kuin kokoon 46 tai 48. Lisäksi pluskoon vaate jossakin muussa kuin yllämainitussa Zizzissä ei maksa samaa hintaa, vaikka menekki olisikin suurin piirtein sama ja kangaslaadun ero ei ole merkittävä.
Ap
Vinkki kaikille: kannattaa teettää vaatteet ompelijalla. Ensimmäiset vaatteet ovat varsin kalliita, mutta niiden jälkeen tulevat edullisempia. Tuo johtuu siitä, että kun asiakas tilaa vaikka paidan ja housun niihin pitää ensin piirtää kaavat. Myöhemmin noilla samoilla kaavoilla voidaan tehdä uusia vaatteita, jollon hinnassa ei enää ole kaavojen tekemisen osuutta.
Lisäksi kannattaa miettiä hintaa siltäkin kantilta, että haluaako maksaa hieman enemmän ns. täydellisesti kuin hansikas istuvista vaatteista, vai maksaa vähemmän ei istuvista vaatteista, joiden kanssa sitten tuskailee että kun tämä kiristää tuolta ja pussiittaa tuolta ja on vähän liian lyhyt/pitkä. Kun on hyvät vaatteet, se piristää mieltä ja saa olon itsevarmemmaksi kun tietää että näyttää hyvältä vaatteissaan.
Ja vaatteiden mallista voi jutella ompelijan kanssa, sanoa ihan suoraan että rahat on tiukilla, voidaanko tehdä sen mallisia vaatteita jotka on helppo ommella, jolloin hintakin jää pienemmäksi. Esim. kaftaani tyyppisen paidan ompelee helpommin mitä paitapuseron, tai yksinkertaisen kynähameen helpommin mitä paljon yksityiskohtia sisältävä housut.