Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?

Vierailija
02.06.2014 |

Tästä saattaa olla keskustelu jos toinenkin, mutta aloitan uuden ja tuoreen: 

Olen tullut johtopäätökseen, että Suomessa pluskoon vaateosastoilla on kaksi ikuista ongelmaa: 1. Siellä on ikuinen talvi ja 2. Valikoima on todella suppea. 

Siinä missä muissa vaateissa on kauniita kesämekkoja, liehuvia helmoja, vaihtoehtoja väljemmistä malleista istuvampiin, pluskoon puolella on mustaa ja harmaata, ankeita kuoseja ja kaikkea muuta kuin keväisiä, ihania värejä. Myös mallivalikoima on hyvin suppea. Pluskokoisille suunnattu vaateliike toki tarjoaa enemmän värejä, mutta vaihtoehdot sielläkin erittäin suppeat ja lisäksi myös hinta on luokkaa XL.

Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille? 
Onko kyse meissä ylipainoisissa asiakkaissa, joiden mantra on hoikentava musta ja peittävä trikootunika? Onko syy suunnittelijoissa, jotka eivät syystä tai toisesta suunnittele ylipainoisille värikkäitä, trendikkäitä kesävaatteita? Vai onko kyse myymälöistä, jotka eivät syystä tai toisesta ota niitä vaatteita myyntiin?

Onko kohtalotovereita? Saa lämpimästi heittää myös hyviä vinkkejä, jos etsitte vaatteenne netistä!

(P.S Toivoisin, että keskustelu ei keskittyisi ylipainoisten kauhisteluun tai valistamiseen. Olimmepa kuinka ikävännäköisiä ja epäterveitä hyvänsä, meitä kuitenkin on ja olemme maksavia asiakkaita, ja meillä on yhtä lailla oikeus näyttää kauniilta, trendikkäiltä ja huolitelluilta!) 

No niin. Taistelu alkakoon.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella juurikin :)

Vierailija
102/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 kokoisena vielä löytyy hyvinkin vaatetta, koska "normaalit" koot loppuu 46/48, mutta siitä ylöspäin mitä isompaa kokoa hakee on aina vaan vaikeampaa. Ja joo, minä inhoan ruskeaa ja sinistä, ja niitä yleensä "isojen tyttöjen" osastolla on tarjolla. Minä kyllä haluaisin laihtua taas kokoon 46 että saisi kivoja vaatteita, mutta olen nyt pitkälle toistakymmentä vuotta ollut kokoa 52-56, alastiko minun olisi pitänyt tähän asti kulkea, jos näin isoja vaatteita ei saisi myydä? Se että lihoo, ja varsinkin se että ei saa laihdutettua, johtuu siitä että ihmisellä on jotain häikkää korvien välissä henkisellä puolella, eli masennusta tai jotain.

Se että kaupasta ei löydä rahallakaan itseä piristäviä kivoja vaatteita, ei todellakaan edistä laihtumista vaan samaan tapaan kuin muukin masentava asia elämässä, se estää parantumisen alkamista. Onko se niin todellakin, että vain sellaisille ihmisille joilla on kaikki hyvin suodaan kauniit vaatteet? Pitäisikö sitten laittaa myös muitakin rajoituksia, ne jotka masennuksen takia alkavat juoda liikaa, polttavat tupakkaa, harrastavat irtoseksiä, urheilevat liikaa yms. pitäisi myös evätä kivat vaatteet, masentuneille vain ankeita masentavia vaatteita? Minä olen sairaloisen lihava, ja olen kärsinyt keskivaikeasta masennuksesta koko ikäni, miten se olisi laihoilta ihmisiltä pois jos pukeutuisin värikkäästi? Mutta toisaalta, minä en välitä onko se laihojen mieleen, minä pukeudun värikkäästi silti, minulla on lähes kaikki housutkin pinkkejä tai violetteja. Varmasti joitain ihmisiä häiritsee että minulla on kirkkaan pinkki takki, tai kirkkaan omenanvihreä, mutta onneksi pitävät suunsa kiinni, minä saan vaatteistani vain kehuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:23"]

Mä ihmettelen miksi edes tarvitsee olla erilliset plus-koon mallistot ja osastot, miksei vaan voisi tehdä niitä ihan samoja vaatteita myös isompina kokoina? 

[/quote]

Voi hyvät ihmiset kun tietäisitte, kuinka haastavaa vaatteen tekeminen eri kokoihin on! Se ei todellakaan mene niin, että kaavat vain skaalataan numeerisesti astetta isommaksi ja tuloksena on kokoa suurempi vaate. Jokainen mitta vaatteesta täytyy suunnitella erikseen, minkä verran se kasvaa tai pienenee koosta toiseen siirryttäessä, ja mitä isompiin kokoihin mennään, sitä enemmän valintoja myös kehon muodon suhteen täytyy tehdä.

Kuten joku aiemmin jo selittikin, pluskokoiset voivat periaatteessa keskenään samankokoisinakin (pituus/paino) olla huomattavan eri mallisia: jollain on todella suuret rinnat mutta ei juuri takamusta, toisella taas toisin päin, ja kolmannella kaikki paino vatsassa ja käsivarsissa tai pohkeissa ja ylävartalossa (hartiat, kaula, yläselkä). Pelkkä koon suurentaminen ei siis takaa istuvuutta, vaan pitäisi olla vielä erilaisia alatyyppejä jokaisessa koossa. Sellaisen valikoiman ompeluttaminen valmiiksi kaupan tangoille tulisi hirveän kalliiksi, kun ei voida ennustaa, minkä värisen ja mallisen vaatteen juuri se tietyn tyyppinen asiakas sitten ostaa, vaan kaikkia pitäisi olla tarjolla.

Sitten on kangasmenekki. Pluskokoihin todellakin menee hirmuisen paljon enemmän kangasta kuin normaalikokoihin. Ap, on totta että ero koon 42 ja 44 välillä ei ole kovin suuri, mutta et ymmärtänyt että se 42 koon vaate maksaa saman verran asiakkaalle kuin koko 32! Koossa 42 on jo huomattavasti pienempi kate, koska materiaalia menee enemmän vaikka hinta on sama. Jossain kohtaa isompia kokoja kohti mentäessä tulee piste, jonka jälkeen ei ole enää ollenkaan kannattavaa myydä samalla hinnalla, ja jopa koon 42 myyminen kannattavasti edellyttää usein sitä, että myös pieniä kokoja samasta vaatteesta myydään vastapainoksi. Sitten kun mennään oikein isoihin kokoihin, esim. 48 ja siitä ylöspäin, materiaalia voi mennä yhteen vaatteeseen jopa 3 kertaa se määrä, mikä menee koon 38 valmistamiseen. Kankaat kun ovat aina tietyn levyisiä, ja mitä isomman kokoisia kaavan osat ovat, sitä enemmän kangasta menee myös hukkaan kun palaset eivät mahdukaan enää kankaalle sopivasti vierekkäin.

Malleissa, joissa on paljon saumoja, materiaalin menekki ei ole yhtä paha ongelma, mutta niissä taas maksaa niiden lisäsaumojen ompeleminen eli työ ylimääräistä. Siinä tulikin kaksi suurinta vaatteen hintaan vaikuttavaa tekijää lueteltua.

Pluskoon vaatteita on myös erittäin vaikeaa suunnitella. Suuri osa asiakkaista elää itsepetoksessa ja odottaa vaatteen pystyvän mm. taikomaan heille vyötärön, vaikka vyötärönympärysmitta olisi 120 cm. Vaate, joka ei vyötäröä saa ilmestymään tyhjästä, tuomitaan "rumaksi". Samanlaista asennetta on myös normaalikokoisilla asiakkailla, mutta pluskokoisissa selvästi tilastollisesti enemmän (en väitä että juuri sinulla ap). Näille ihmisille ei siis ole yksinkertaisesti edes mahdollista suunnitella "kauniita" vaatteita, koska paraskaan suunnittelija ei kykene kumoamaan fysiikan lakeja.

Vaikka toivottiin, että täällä ei kehotettaisi laihduttamaan, niin oikeasti suosittelisin sitä kaikille, joille se vain on mahdollista. Kaikki osapuolet pääsevät näin huomattavasti helpommalla ja ennen kaikkea halvemmalla! Jos laihduttaminen ei jostain syystä onnistu, kannattaa opetella itse ompelemaan ja piirtämään kaavoja. Näin voi saada ainakin tuotteesta työvoimakulujen osuuden korvattua omalla työllä ja kaupan katteen kokonaan pois. Samalla saatte juuri haluamanne kaltaisia vaatteita, todellisuuden asettamissa rajoissa toki.

Vierailija
104/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos pohdinnastasi, 37. :) 

Olen vakavasti miettinyt, että mistä johtuu tämä värien puute plusosastolla? Välillä saa kuulla mantraa siitä, miten ylipainoisen on sopivaa pukeutua: tumma alaosa, tunika, vältä sitä-ja-tätä-kuosia, pue avarampi kaula-aukko... 

Miten tämä minun ostosreissullani näkyy? Ei värikkäitä, vaihtelevia printtejä, ei edes sitä ajankohtaisinta kukkaa. Sen sijaan tummia, "hoikentavia" värejä löytyy yllin kyllin. Siinä missä normaalikokoisten osasto huokuu päivän trendivärejä shokkiväreistä pastelleihin, pluskoon nainen saa tyytyä ehkä varovaiseen murrettuun kokonaisuuteen mustalla tai harmaalla pohjalla. 

Onko tämä tosiaan se, mitä me ylipainoiset eniten haluamme vaatteissamme? Vai ostammeko näitä vaatteita, koska muuta ei ole tarjolla, ja sitten niitä otetaan myyntiin lisää kysynnän vuoksi?

Vierailija
105/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös sinulla, 38, kattavasta kommentistasi. :) Siinä oli paljon asiaa. 

Tiedostan, että vaate, joka lähtökohtaisesti näyttää hyvältä vaikkapa 36-kokoisen yllä, ei välttämättä toimi ollenkaan koossa 50. Harrastan siis ompelua jonkin verran, ja esimerkiksi koon suurentaminen normaalikokoisesta pluskokoon ei aina olekaan ihan niin simppeli juttu.

Se on totta, että pluskoon vaatteen suunnittelu ja valmistaminen on haasteellista. Silti toivoisin, että haaste otettaisiin vastaan! Zizzi on hyvä alku, ja toivon että sen toiminta pystyisi jossakin vaiheessa laajenemaan ja ottamaan myyntiin enemmän monipuolisia ja ennen kaikkea värikkäitä vaatteita. Uskon vakaasti, että kysyntää taatusti on. En voi uskoa, että olisin ainut värejä ja trendin uusimpia aaltoja kaipaava ylipainoinen. 

Ap

Vierailija
106/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää?

Vierailija
107/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zizzi on liike isommille likoille!!

Sieltä löytyy isoja vaatteita ja ne on joidenkin mielestä nättejä. Mun tyyliin siitä puljusta ei oo ikuna oikein mitää löytyny, mut kavereilleni kylläkin paljon heidän tyyliinsä sopivaa kaunista vaatetta löytyny! :)

Vierailija
108/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyisi kaunis juhlamekko pluskokoiselle kesän häihin? Mitä karmeimpia rytkyjä on kaupoissa tarjolla. Pitänee opetella ompelemaan. Mainittakoon, että kokoni on 46/48.

Vierailija
109/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M myi vuosi-pari sitten vielä kivoja vaatteita ja ostin mm. tvillihousut, jotka istuivat täydellisesti- omilla mitoillani pieni ihme...uimapuvunkin löysin tuolta, hyvin leikattu ja kohtuullinen hinta.

Ne muutamat Nanson paidat, jotka omistan, ovat sellaista mallia että niitä on pienemmässäkin koossa. Miksei lihaville voisi tehdä suoraan samanlaisia vaatteita kuin normaalikokoisillekin, tätä aina ihmettelen- kaikki leikkaukset eivät ehkä toimi, mutta edes kangas + malli suurinpiirtein sama..?

Vierailija
110/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikaupoista löytyy ihania värikkäitä vaatteita kaiken kokoisille! Googla ja ihastu:)

mukavaa kesää!

Vierailija
111/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:10"]Se on totta, että pluskoon vaatteen suunnittelu ja valmistaminen on haasteellista. Silti toivoisin, että haaste otettaisiin vastaan! 

[/quote]

Marina Rinaldi Helsingissä myy pluskoon vaatteita, jotka on valmistettu laadukkaista materiaaleista ja ovat malliltaan erittäin kauniita. Hinnat ovat sen mukaisia toki. Mutta kyllä tarjontaa on tälläkin sektorilla olemassa. Myös värejä ja printtejä on varmasti tarjolla. 

Vierailija
112/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloitusta. Minä, hoikka nainen näen jokaisessa vaateliikkeessä nykyään erillisen osaston ylipainoisille naisille. Eikä ole kerta tai kaksikaan, kun olen erehdyksessä mennyt hipelöimään plussakokoisten vaatteita. Minun nähdäkseni valikoimat ovat todella laajat ja sen lisäksi on erikseen vaatekauppoja plussakokoisille, kuten Zizzi. Sen sijaan en meinaa löytää omaa kokoani, 32 tai 34, juuri mistään! Ne ovat aina lopussa jos niitä on ollutkaan, tai sitten ovat hirveän suurta kokoa eli liian suuria. 

Tekisi mieli sanoa, että älä valita ja jos et löydä riittävän paljon valikoimaa niin laihduta. Olen vakavissani, koska mallimitoissa oleva ei löydä tässä maassa itselleen kaupasta sopivaa vaatetta.

Vierailija
113/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt kesähäihin tätä http://m.ellos.fi/zay/zay-mekko/446704?Nao=10&Ntt=zizzi+mekko&Ntk=All&selArt=366302

Pitäiskö olla joku bolero tms päällä? Onko ehdotuksia?

Vierailija
114/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:45"]

Niiden vaatteiden hinta on xl-kokoinen, koska niihin käytetään enemmän kangasta

[/quote]

Tuolla perusteella vauvanvaatteiden pitäisi maksaa vain euron pari, mutta eivätpä taida maksaa.

Vierailija
115/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 keräsi juuri faktat tiskiin, kiitos. Turha enää ihmetellä. Taidat olla ompelija?

Vierailija
116/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa netistä, esim. Newlookista. Myös Junarose on trendikkäämpi pluskoon merkki, meillä ainakin Moda myy.

Vierailija
117/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:40"]

En ymmärrä aloitusta. Minä, hoikka nainen näen jokaisessa vaateliikkeessä nykyään erillisen osaston ylipainoisille naisille. Eikä ole kerta tai kaksikaan, kun olen erehdyksessä mennyt hipelöimään plussakokoisten vaatteita. Minun nähdäkseni valikoimat ovat todella laajat ja sen lisäksi on erikseen vaatekauppoja plussakokoisille, kuten Zizzi. Sen sijaan en meinaa löytää omaa kokoani, 32 tai 34, juuri mistään! Ne ovat aina lopussa jos niitä on ollutkaan, tai sitten ovat hirveän suurta kokoa eli liian suuria. 

Tekisi mieli sanoa, että älä valita ja jos et löydä riittävän paljon valikoimaa niin laihduta. Olen vakavissani, koska mallimitoissa oleva ei löydä tässä maassa itselleen kaupasta sopivaa vaatetta.

[/quote]
Entä, jos minä kehottaisin sinua syömään enemmän? :) 
Mikäli loukkaannuit, niin ymmärrät miltä tuntuu, että vaatevalikoimaa toivoessaan kehotetaan tylysti laihduttamaan niin kuin se tapahtuisi käden käänteessä. Lisäksi myös laihduttava kaipaa prosessissaan kauniita vaatteita.

Valikoimat eivät ole laajat ainakaan niissä liikkeissä, joissa olen kotikaupungissani asioinut (en asu suurimmissa kaupungeissa). Ongelma on nimenomaan suppeassa mallivalikoimassa ja tummissa väreissä. Voin ymmärtää - kiitos 38:n kommentin - ongelman mallin ja koon suunnittelussa ja muokkaamisessa, mutta en sitä, ettei ylipainoiselle löydy värikkäitä ja ajankohtaisia vaatteita. Ja tämä todettu hyvin monessa ketjuliikkeessä.

Ap

Vierailija
118/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilaan nykyään melkeinpä kaikki vaatteeni Halensilta. Vähän väliä todella hyviä tarjouksia, ihania värejä ja kokoja löytyy. Myöskin ilmainen palautus.

Toinen mistä välillä löytyy kivoja vaatteita on Jills. Todella nopea ja ilmainen toimitus.

Vierailija
119/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:55"]

Ohis, mutta kannattaa etsiä vaatteita sellaisista kaupoista joissa koot ovat jo lähtökohtaisesti "pieniä" tai "isoja". Jos vertaa Benettonin vaatteiden mitoitusta Kappahlin vaatteiden mitoitukseen, niin ensinmainitun vaatteet ovat lähtökohtaisesti (ns. "sama koko") pienempiä mitä jälkimmäisessä.

Monissa kaupoissa on myös omien merkkien sisällä ns. isojen tyttöjen mallistoa ja myös erittäin pieniä kokoja, esim. H&M. Tuon pienikokoisenkin kannattaa mennä johonkin suureen H&M myymälään ja kysyä että missä heillä on ns. "pienet koot", sillä osassa heidän mallistojaan on "tiukempi mitoitus" mitä toisissa, ja H&M:llä on useita eri mallistoja (divice, hm+, logg, hm-sport, jne. en muista muisen nimiä) mutta kaikissa myymälöissä ei noita eri mallistoja kaikkia ole, tilanpuute usein yksi syy siihen, kaikki ei mahdu.

Lisäksi pienikokoinen varmasti löytää myös lasten/nuorten osastoilta vaatteita, niissä on paljon ns. tavallista arkivaatettakin myynnissä, ei tarvitse mitään "lastenpaitoja" ostella. Toisinaan esim. H&M:llä on ihan tismalleen samaa vaatetta myynnissä sekä aikuisten että lasten puolella.

Ja sen minkä itse olen huomannut on se että vaatteita pitää vaan sovittaa, sovittaa ja sovittaa, kyllä se hyvä jossain vaiheessa löytyy! Mutta aikaa menee kun etsii vaikka ison liikkeen kaikki jakut tai farkut kokeiltavaksi, ja ei sitä aina heti ensi yrittämällä osu kohdalle, siksi kannattaakin ostaa etukäteen eikä jättää viime tippaan hankitoja.

[/quote]

Lastenosastoilta tosiaan löytyy pieniä farkkuja ja tavallisia paitoja yms, mutta ei sieltä yleensä mitään siistimpiä jakkuja ja bleisereitä löydy jotka kävisi myös paremmiksi vaatteiksi ja toimistopukeutumiseen jne. Nuo pienimmätkin naisten ja nuorten koot XS ovat mitoitettu 80cm rinnanympärykselle, auttamatta liian isoja ja säkittäviä selästä ja rinnasta, hartioilta roikkuvia ja huonosti istuvia noin 30-32 kokoisille joilla rinnanympärys 70-75cm, varsinkin jos on lyhyempi ihminen kyseessä.  

Vierailija
120/124 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisuus ei ole tervettä, ja ehkä sitä ei haluta edistää. Muuta syytä nyt en osaa sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi