Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille?

Vierailija
02.06.2014 |

Tästä saattaa olla keskustelu jos toinenkin, mutta aloitan uuden ja tuoreen: 

Olen tullut johtopäätökseen, että Suomessa pluskoon vaateosastoilla on kaksi ikuista ongelmaa: 1. Siellä on ikuinen talvi ja 2. Valikoima on todella suppea. 

Siinä missä muissa vaateissa on kauniita kesämekkoja, liehuvia helmoja, vaihtoehtoja väljemmistä malleista istuvampiin, pluskoon puolella on mustaa ja harmaata, ankeita kuoseja ja kaikkea muuta kuin keväisiä, ihania värejä. Myös mallivalikoima on hyvin suppea. Pluskokoisille suunnattu vaateliike toki tarjoaa enemmän värejä, mutta vaihtoehdot sielläkin erittäin suppeat ja lisäksi myös hinta on luokkaa XL.

Miksi vaateliikkeet eivät tarjoa kauniita vaatteita ylipainoisille? 
Onko kyse meissä ylipainoisissa asiakkaissa, joiden mantra on hoikentava musta ja peittävä trikootunika? Onko syy suunnittelijoissa, jotka eivät syystä tai toisesta suunnittele ylipainoisille värikkäitä, trendikkäitä kesävaatteita? Vai onko kyse myymälöistä, jotka eivät syystä tai toisesta ota niitä vaatteita myyntiin?

Onko kohtalotovereita? Saa lämpimästi heittää myös hyviä vinkkejä, jos etsitte vaatteenne netistä!

(P.S Toivoisin, että keskustelu ei keskittyisi ylipainoisten kauhisteluun tai valistamiseen. Olimmepa kuinka ikävännäköisiä ja epäterveitä hyvänsä, meitä kuitenkin on ja olemme maksavia asiakkaita, ja meillä on yhtä lailla oikeus näyttää kauniilta, trendikkäiltä ja huolitelluilta!) 

No niin. Taistelu alkakoon.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussakokojen vaatteita on kyllä paljon enemmän tarjolla kuin ns petite kokoisia vaatteita. Nykyään on paljon helpompi löytää vaatteita koossa 44 kuin vaikka 32. Lähes joka ketjulla on oma plussamallisto, "great girls", "fabulous fat", "curvy ladies", "generous curves", "big is beautiful", on kokoja 44-56, on kokoa XL ja XXL ja äxää äxän perään mutta mikäpä ketju myisi esimerkiksi kokoa XXS tai lyhyille ja hoikille mitoitettua petitemallistoa? Jos on pienempi kuin koko 34 ja XS koon vaatteet ovat liian suuria, niin sitten tarjontaa naistenvaatteissa ei oikein ole jos etsii kokoja 30-32 vaikka. Farkkuja voi löytää lastenosastolta, mutta mistäpä löytyy siistejä "aikuisten vaatteita" esim toimistotyöhön? Eikä tarvitse olla edes alipainoinen ollakseen niin pientä kokoa, jos on vain muuten lyhyehkö ja siro rakenteeltaan. Siksi ihmettelen miksi valitetaan ettei ole plussakokoja tarjolla, kun plussakoon mallistoja tulee lisää kuin sieniä sateella ja oikeasti puutetta on petitemallistoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaatekauppalinkeistä! Kauniita vaatteita osassa, mutta se häävieraan mekko puuttuu edelleen. =(

Vierailija
24/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero Modan isoimmat liikkeet myy myös Junarosea.

Minä koen kuitenkin ongelmaksi sen, että yläosat varsinkin on kummallisia telttoja ja kamalia kuoseja. Isot koot on hullun mallisia, normaaleihin en meinaa mahtua. Housuja hankin nykyään Mark & Spenseriltä, kun osuu matkalla eteen ja samoin Tukholmasta Åhlensin isojen mallistosta. Yläosia ei meinaa löytyä mistään. Tykkään juurikin mustasta, vaikka toisaalta myös Desigualin väreistä.

Urheiluvaatteita löysin keväällä kasan Top Sportista, oli D-mitoituksella, ihanaa! Myös Intersportissa ja Prismassa olen nähnyt D-mitoitusta, mutta valikoima aika pieni.

Vierailija
25/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:06"]

Miksi et siis vaadi teille pienikokoisille suunnattuja vaatteita, niin kuin minä teen ylipainoisten kohdalla? Miksi kehotat ylimielisesti olemaan valittamatta ja vain laihtumaan? Se on yhtä loukkaavaa kuin minulta kehottaa sinua vain lihottamaan itseäsi. Minua ei edes kiinnosta, kumman painoindeksi on hyväksyttävämpää. Minua kiinnostaa se, mitä maksava asiakas saa ja mihin hintaan. 

Meitä ylipainoisia on, ja meillä on mielenkiintoa ostaa myös muunlaisia kuin tummia, tylsiä vaatteita. Enkä puhu edes monen X:n XL-vaatteista, vaan myös heistä, jotka ovat himpun verran liian isoja kokoon 44 tai 46, tai jotka näihin kokoihin mahtuvat vain osittain.

Se että pienikokoiset tarvitsevat myös vaatteita, on ihan varmasti oma ongelmansa ja myös keskustelun paikka. Voit siis kernaasti sellaisen aloittaa, sen sijaan että kehotat meitä alistumaan kohtaloomme kun pienikokoistenkin pitää. 

Ap

[/quote]

Vaadi? Av-mammoiltako?

Annan kyllä palautetta asiasta ja joudun säännöllisesti kysymään myyjiltä löytyykö jotain vaatetta kokoa XS tai 32. Kyllä palaute menee sillä tavalla perille, tai ainakin pitäisi mennä, kun asiakas tulee harmittelemaan, kun pienimmät koot pyörivät päällä.

En mielestäni ole esittänyt mitään ylimielistä. Koitan tuoda esiin realistisia näkökulmia asiaan, kuten jokunen muukin tässä ketjussa. 

Voihan sitä aina yrittää vaatia kaikennäköistä turuilla ja toreilla huudellen, mutta pienikokoisen naisen näkökulmasta teidän isojen tyttöjen huudot on kuultu, kun jokaiseen putiikkiin on perustettu oma osastonsa teille. Minä ja muut pienikokoiset harhailemme turhaan 36-koosta alkavien rekkien välissä. Joskus tekisi mieli viedä vaikka KappAhlissa myyjä jonkun ison mainoskuvan luokse ja kysyä MISSÄ on tuonkokoisille ihmisille tarkoitettuja vaatteita, ja MIKSI mainoksessanne on kokoa 32 oleva malli, kun hyllyissänne olevat vaatteet ovat järjestään puolta isommille!

Ja alapeukuttakaa vain kaikki ylipainoiset taas tällekin kommentille!

Vierailija
26/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö nettikaupat? Onko Newlook jo tuttu? On värikästä ja edullista plussakoon vaatetta, edullinen postitus myös.

http://www.newlook.com/eu/shop/inspire-plus-sizes/view-all-inspire_2030089

Vierailija
27/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:48"]

Kun olin satakiloinen, ajattelin samoin kuin ap. Nyt normaalipainoisena ajattelen, että on se oikeastaan aika sairasta, että kaupat tukevat ihmisten epäterveellisisä syömistottumuksia valmistamalla aina vain suurempia vaatteita. Minunkin oli aikoinaan helppo syödä yhä enemmän, kun kaupoissa oli vaikka kuinka suuria vaatteita. 70- tai 80-luvuilla olisi ollut pakko tehdä itse vaatteensa, tai teettää ompelijalla, jos halusi painaa överisti. Kyllä se kannusti pysymään kohtuullisissa mitoissa.

[/quote]

Ei tullut kuitenkaan mieleen, että entäpä jos vika onkin roskaruokateollisuudessa? Että ehkä ne McDonaldsit, karkit ja pullat, joita vieläpä telkkarissa, bussipysäkeillä, lehdissä mainostetaan, onkin se sairas tekijä, eikä se, että ihminen voi koostaan huolimatta mennä kauppaan ja ostaa sieltä vaatteita itselleen?

Monesti ihmiset muuten oppivat empatiaa omien koettelemustensa kautta. Näköjään sinä et.

T: Tuumakoko 26, entinen 34

Vierailija
28/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan kyllä tosi ylipainoisista, koska mulla on ylipainoa n. 14 kiloa (BMI:n perusteella), mutta kyllä mulle mahtuu joka kaupassa perusmallistojen vaatteet. Suurin osa vaatekaappini sisällöstä on M:ää, jonkin verran yläosissa on L:ää kun rinnat ovat tosi suuret. Eli... olen ylipainoinen, mutta vaateliikkeet tarjoavat kyllä tosi kauniita vaatteita minulle, en siis voi allekirjoittaa otsikon väittämää.

Vierailija
29/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:23"]Mä ihmettelen miksi edes tarvitsee olla erilliset plus-koon mallistot ja osastot, miksei vaan voisi tehdä niitä ihan samoja vaatteita myös isompina kokoina? 

[/quote] Kerran etsin housuja itselleni vähän sen jälkeen kun olin synnyttänyt. Löysinkin kivat kokoa 44 mutta ne olivat hivenen liian pienet. Suuntasin siis isojen tyttöjen osastolle ja ilokseni huomasin samat housut sielläkin koossa 46...erona vaan oli että lahkeet oli 10cm lyhyemmät kuin normaaleissa! Muulloinkin olen huomannut että monet big girl vaatteet on tosi lyhyille tehtyjä.

Vierailija
30/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:37"]

Tässä puhutaan kyllä tosi ylipainoisista, koska mulla on ylipainoa n. 14 kiloa (BMI:n perusteella), mutta kyllä mulle mahtuu joka kaupassa perusmallistojen vaatteet. Suurin osa vaatekaappini sisällöstä on M:ää, jonkin verran yläosissa on L:ää kun rinnat ovat tosi suuret. Eli... olen ylipainoinen, mutta vaateliikkeet tarjoavat kyllä tosi kauniita vaatteita minulle, en siis voi allekirjoittaa otsikon väittämää.

[/quote]

Tämä keskustelu soimaa pääasiassa ketjuliikkeiden pluskokoisten osastoa, eli kokoja jotka alkavat (yleensä) koosta 46 tai 48. :) Itse olen tätä kokoluokkaa. 

Te, jotka haluatte tähän keskusteluun tuoda näkökulmaa pienikokoisten vaatetukselle: asia on varmasti ongelma, mutta ei mikään syy miksi ylipainoinen ei saisi vaatia vaihtelua pluskokoisten osastolle. Tämä keskustelu käsittelee vaateongelmaa ylipainoisen näkökulmasta, eikä sen tarkoitus ole vähätellä pienikokoisten ihmisten ongelmia vaatekaupoissa. Tiedostan yhtä lailla teidän ongelmanne, mutta kenties tämä osa-alue vaatii oman keskustelunsa. 

Ap

Vierailija
31/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 17:06"]

Miksi et siis vaadi teille pienikokoisille suunnattuja vaatteita, niin kuin minä teen ylipainoisten kohdalla? Miksi kehotat ylimielisesti olemaan valittamatta ja vain laihtumaan? Se on yhtä loukkaavaa kuin minulta kehottaa sinua vain lihottamaan itseäsi. Minua ei edes kiinnosta, kumman painoindeksi on hyväksyttävämpää. Minua kiinnostaa se, mitä maksava asiakas saa ja mihin hintaan. 

Meitä ylipainoisia on, ja meillä on mielenkiintoa ostaa myös muunlaisia kuin tummia, tylsiä vaatteita. Enkä puhu edes monen X:n XL-vaatteista, vaan myös heistä, jotka ovat himpun verran liian isoja kokoon 44 tai 46, tai jotka näihin kokoihin mahtuvat vain osittain.

Se että pienikokoiset tarvitsevat myös vaatteita, on ihan varmasti oma ongelmansa ja myös keskustelun paikka. Voit siis kernaasti sellaisen aloittaa, sen sijaan että kehotat meitä alistumaan kohtaloomme kun pienikokoistenkin pitää. 

Ap

[/quote]

Vaadi? Av-mammoiltako?

Annan kyllä palautetta asiasta ja joudun säännöllisesti kysymään myyjiltä löytyykö jotain vaatetta kokoa XS tai 32. Kyllä palaute menee sillä tavalla perille, tai ainakin pitäisi mennä, kun asiakas tulee harmittelemaan, kun pienimmät koot pyörivät päällä.

En mielestäni ole esittänyt mitään ylimielistä. Koitan tuoda esiin realistisia näkökulmia asiaan, kuten jokunen muukin tässä ketjussa. 

Voihan sitä aina yrittää vaatia kaikennäköistä turuilla ja toreilla huudellen, mutta pienikokoisen naisen näkökulmasta teidän isojen tyttöjen huudot on kuultu, kun jokaiseen putiikkiin on perustettu oma osastonsa teille. Minä ja muut pienikokoiset harhailemme turhaan 36-koosta alkavien rekkien välissä. Joskus tekisi mieli viedä vaikka KappAhlissa myyjä jonkun ison mainoskuvan luokse ja kysyä MISSÄ on tuonkokoisille ihmisille tarkoitettuja vaatteita, ja MIKSI mainoksessanne on kokoa 32 oleva malli, kun hyllyissänne olevat vaatteet ovat järjestään puolta isommille!

Ja alapeukuttakaa vain kaikki ylipainoiset taas tällekin kommentille!

[/quote] 

Jos meidän isojen huuto on teidän pienten näkökulmasta jo kuultu, niin miksi ihmeessä edes osallistut tähän keskusteluun? Jollei sinua kiinnosta se aihe, mistä me isommat saisimme kivoja vaatteita, niin kuka sinua pakottaa tätä ketjua lukemaan? Ja edelleen, kun kerran meidän pitää sinusta mieluummin laihduttaa kuin valittaa, niin noudata hyvä nainen omaa neuvoasi. Vai eikö se ollutkaan enää kivaa, kun sinua kehotettiin lihomaan, jotta löytäisit paremmin vaatteita? Eikö se oma lääke maistunutkaan hyvältä?

Vierailija
32/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lihavien syytä epäsuorasti, että pienimmätkin koot alkavat olla isoja. Ihmisen läskiintyvät läskiintymistään, ja me hoikat emme kohta enää saa kaupoista tarpeeksi pieniä vaatteita, kun niiden ostajakunta vähenee koko ajan.

Siinä mielessä kehotus lihottaa, jotta vaatteet sopivat, on huono. Lihavan sen sijaan kannattaa laihduttaa, ei pelkästään vaatteiden istuvuuden takia,vaan myös terveytensä :)

Vierailija
33/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:37"]

[/quote] 

Minulla taas vaatekoko on 46, ja ylipainoa BMI:n mukaan vain kilon verran. Aika usein kaupoissa perusmalliston suurimmat koot ovat 44 tai 46 ja mallista riippuen yläosat kinnaa mun päällä. Joten plus-kokoja etsin aika usein. Ei sitä vaatekoosta voi yksioikoisesti päätellä että ihminen olisi "tosi ylipainoinen" :D Vaatekokoonhan vaikuttaa pituuskin ja vartalonmalli. 

Vierailija
34/124 |
03.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 21:32"]

Käykö nettikaupat? Onko Newlook jo tuttu? On värikästä ja edullista plussakoon vaatetta, edullinen postitus myös.

http://www.newlook.com/eu/shop/inspire-plus-sizes/view-all-inspire_2030089

[/quote]

Vau! Täällä oli kyllä kaikkea muuta, muttei häihin sopivaa mekkoa. Vaikuttaa kuitenkin parhaalta tässä ketjussa mainituista verkkokaupoista. Kiitos! =)

Vierailija
35/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:44"]

Minä laihdutin ja nyt saan kivoja vaatteita. Suosittelen muillekin. Oikeasti, harkitkaa myös tätä vaihtoehtoa.

[/quote]

Meinaat että normaalipainoon pääsemiseen asti on sitten kuljettava alasti tai jätesäkki päällä?

Vierailija
37/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää:

- urheiluvaatteiden isojen kokojen puute, läskinhän juuri pitäisi liikkua

- kaikissa naisten housuissa on iso perse ja vyötärö kainaloissa; olenkin jo vuosia ostanut housut miesten osastolta

- ulkomailla tehdyt vaatteet yleensäkin istuvat huonosti suomivartaloon; kotimaiset valmistajat taas tekevät muodottomia säkkejä

Mun on niin vaikea löytää kunnollisia istuvia kuteita, että kun löytyy niin ostan heti monta kpl. Todella suuri osa Suomessa myytävistä kuteista on ihan kauhean näköisiä, minkäänlaista klassista tyyliä yrittävän on turha odottaa löytävänsä mitään istuvaa, ellei ole rahaa kuin roskaa.

Vierailija
38/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa niille isoille urheiluvaatteille on kauheasti kysyntää. Luulisin että hyvin suuri osa urheiluvaateshoppailijoista on himoliikkujia, ts. normaalipainoisia. Eikä mun mielestä urheillessa niin tarvitse vaatteilla koreillakaan, vanha t-paita ja verskat riittävät ihan hyvin alkuun. Ettei nyt vaan olisi taas yksi tekosyy, "en voi liikkua kun ei ole teknistä t-paitaa", joopa joo... Ajattele vaikka niitä ihania urheiluvaatteita palkkiona laihtumisesta.

Vierailija
39/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tuntuu että kaupoissa ei oo kun keskivartalolihaville ja sumopainijoille vaatteita. Koettakaapas etsiä urheilulliselle ihmiselle vaatetta! Miesten paitoja joissa leveä olkalinja ja kapea vyötärö, housut pitäisi olla sopivat reisille ja perseelle, mutta ei oo kun läskejen one size mallia.

Vierailija
40/124 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 22:33"]

Tuskinpa niille isoille urheiluvaatteille on kauheasti kysyntää. Luulisin että hyvin suuri osa urheiluvaateshoppailijoista on himoliikkujia, ts. normaalipainoisia. Eikä mun mielestä urheillessa niin tarvitse vaatteilla koreillakaan, vanha t-paita ja verskat riittävät ihan hyvin alkuun. Ettei nyt vaan olisi taas yksi tekosyy, "en voi liikkua kun ei ole teknistä t-paitaa", joopa joo... Ajattele vaikka niitä ihania urheiluvaatteita palkkiona laihtumisesta.

[/quote]
Ap vastaa: minusta taas on hyvä huomio, jos pluskokoiset ihmiset ovat kokeneet liikuntavaatteiden tarjonnan huonona. Sitäpaitsi: minusta hyvät urheiluvaatteet ovat hyvä kannustin urheilemaan, jopa parempi kuin palkkio laihtumisesta. Niitä vaatteita tarvitaan prosessin aikana. Ei jälkeen. 
Oletuksesi siitä, että ylipainoinen ei liiku, on väärä. Esimerkiksi minulla on liki kymmenen vuoden tausta rakkaassa liikuntaharrastuksessani, vaikka olen pyöreä. En ole harvinaisuus: koko ajanhan ihmisiä käy saleilla, pyörä- ja hiihtolenkeillä, sauvakävelyllä, rullaluistelemassa... Ihan yhtä lailla ylipainoisiakin. Ja kun on hyvät välineet ja istuvat vaatteet, homma maistuukin paremmalta ja lenkille saattaa haluta lähteä useamminkin.

*

Ja tuohon vaate palkkiona yleisesti: varmasti usea ylipainoinen pitää vaatekaapissaan tavoitefarkkuja tai unelmiensa mekkoa, johon haluaa mahtua vielä joskus. Mutta miksei voisi yhtä hyvin näyttää hyvältä joka päivä? Miksi pitäisi odotella kuin kuuta nousevaa sitä sisältä paljastuvaa laihaa unelmaa, kun voisi nähdä itsensä hyvänä koko prosessin ajan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi