Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut ihmiseen, jonka sukupuolesta et saa selvää?

Vierailija
19.05.2014 |

Siis ihan tavallinen ihminen, mutta josta et vain voi päätellä, onko se nainen vai mies. Mitä ajattelet? Ajatteletko? Etsitkö pakonomaisesti merkkejä sukupuolesta? Entä, jos et löydä? Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:30"]Aivoilla on tarve luokitella, mutta ne on myös opetettu siihen, että ihmiset nyt kuuluvat näihin ryhmiin. Meidät on kasvatettu niin, että on naisia, miehiä, tyttöjä ja poikia. Ei mitään siltä väliltä. Aikuisena näitä voi silti kyseenalaistaa. :)

ap

[/quote]

Meitä on kasvatettu moneen asiaan, mutta sukupuoli määräytyy kyllä ihan jo alkumetreillä. Tää sukupuolineutraaliushössötys on joku supertrendikäs juttu nyt, sitä on kiva hehkuttaa, kun sen on niin "uusi" (lue järjetön) ajatus ja itsensä on joillekin tärkeä tuntea erikoiseksi. Minäpä nyt ajattelen todella vastavirtaan. Meillä ei ole sukupuolta.

Mutta kuten muutkin supertrendit tääkin toivottavasti kuolee omaan hölmöyteensä.

Me olemme jotain sukupuolta väkisinkin. Lähes kaikki ainakin. Jos ei oma miellytä niin senkin saa nykyään vaihtaa.

Jos tapaisin ihmisen joka yrittää peittää sukupuolensa, ajattelin että hänellä täytyy olla jotain todella traumaattisia kokemuksia ja kokisin myötätuntoa.

Vierailija
42/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot järjestelevät asioita tietyllä tavalla, ja ne tekevät meistä sellaisia kuin olemme. Silti meillä on vapaa tahto jossain määrin. Monissa kulttuureissa on tai on ollut jonkinlainen X-laatikko, johon sukupuolettomat ihmiset voidaan laittaa. Kenties emme voi luopua luokittelusta, mutta voitaisiin jotenkin lisätä yksi kategoria. Sukupuoli X, kolmas sukupuoli. Itse koitan tavallaan toimia pioneerina tällä saralla, mutta pienessä mittakaavassa, kun en tiedä, mitä muutakaan tekisin asian hyväksi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolineutraalius tai tämä kolmas sukupuoli ei ole uusi asia. On ehkä uutta, että ihmiset voivat ilmaista itseään vapaasti tässä yhteiskunnassa. Monissa muissa yhteiskunnissa kolmas sukupuoli on tunnustettu jo aikaa sitten.

Itse lähden mukaan niin miesten kuin naistenkin juttuihin, jopa "ällöttävällä" henkilökohtaisella tavalla. Kuten naiset puhuvat menkoistaan. Pystyn puhumaan kaikesta. Mä en nolostu mistään. Androgyyniys on mulle minuutta samalla tavalla kuin naiseus tai mieheys suurimmalle osalle muista. Miksi nolostuisin mistään siihen liittyvästä? Mulle on oikeastaan aika sama, luullaanko mua naiseksi vai mieheksi. Pystyn juttelemaan mistä vain kaikkien kanssa.

ap

Vierailija
44/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:13"]

Kyllä, etsin pakonomaisesti merkkejä sukupuolesta. Lähinnä varmaan siksi etten vahingossa loukkaisi (?) olettamalla hänen olevan mies vaikka onkin nainen tai toisinpäin. Tarkoitan siis jotain lipsautusta suuntaan tai toiseen. Kyllä epätietoisuus siis hiukan hämmentää. En kuitenkaan pidä androgyyniä olemusta mitenkään epämiellyttävänä tms.

[/quote]

Suomen kielessä ei useinkaan toisen sukupuoli tule niin usein esille. Voi siis olla aika rennosti.

ap

[/quote]

Tuo on ihan totta, hyvä piirre suomen kielessä! :)  Mutta mitä jos andogyyniä ihmistä kohtaan käyttäytyy flirttaillen - kuin hän olisi vaikkapa kaunis mies. Sitten tämä "kaunis mies" onkin nainen, ehkä vielä hetero. Kiusallinen tilanne. Toki tuon voi ohittaa huumorilla mutta kuitenkin. Itse en haluaisi saattaa "kaunista miestä" kiusalliseen tilanteeseen, enkä toki itsekään sellaiseen joutua. Pahempaa minulle kuitenkin olisi toisen loukkaaminen. Voi tietysti kysyä että pakkoko on flirttailla. Ei ole, mutta tuonkin tyylisiä ajatuksia päässä voi liikkua ja se saattaa häiritä neutraalia suhtautumista. 

Vierailija
45/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon naiset ja miehet muutenkaan eroavat toisistaan noin yksilötasolla? Mitä voit päätellä yksilöstä, jos tiedät vain sukupuolen ja ehkä iän? Voit tehdä yleistyksiä, mutta kaikki tajuavat, etteivät ne pidä paikkaansa. Jos sukupuoli määrittelisi meitä niin syvällisesti, naiset ja miehet eivät voisi edes tehdä samoja töitä.

ap

Vierailija
46/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:35"]

Vaikka sillä ei periaatteessa olekaan mitään väliä niin kyllä se häiritsee jos ei saa selvää kumpaa sukupuolta henkilö on. Häiritsee, ei voi mitään.

[/quote]

Sitä voi aina pohtia, miksi se häiritsee. Miksi se on niin olennaista? Voisiko omaa suhtautumista asiaan ehkä muuttaa..

ap

[/quote]

On paljon mistä en halua puhua miesten kanssa.

Ei sillä olekaan väliä esim kaupankassalla mutta jos enemmän kanssakäymistä niin kyllä.

Miksi tää on sulle tärkeää? Ja olet saanut jo perusteluita mutta lisää kyselet..miksi?

Mulle itselleni naiseus on tärkeää enkä tiedä miten suhtautua tyyppiin josta ei saa selvää tai ei itsekään tiedä mikä on, se on omituista.

Vierailija
47/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:35"]

Vaikka sillä ei periaatteessa olekaan mitään väliä niin kyllä se häiritsee jos ei saa selvää kumpaa sukupuolta henkilö on. Häiritsee, ei voi mitään.

[/quote]

Sitä voi aina pohtia, miksi se häiritsee. Miksi se on niin olennaista? Voisiko omaa suhtautumista asiaan ehkä muuttaa..

ap

[/quote]

On paljon mistä en halua puhua miesten kanssa.

Ei sillä olekaan väliä esim kaupankassalla mutta jos enemmän kanssakäymistä niin kyllä.

Miksi tää on sulle tärkeää? Ja olet saanut jo perusteluita mutta lisää kyselet..miksi?

Mulle itselleni naiseus on tärkeää enkä tiedä miten suhtautua tyyppiin josta ei saa selvää tai ei itsekään tiedä mikä on, se on omituista.

Vierailija
48/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:41"]Kylläpä kerään miinuksia. :D Tää juttu sukupuolijuttu tuntuu olevan ihmisille vain niin tärkeä.

ap

[/quote]

Tietysti on tärkeää.

Vierailija
49/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen vähän varuilleni. Mietin että onkohan tuolla ihmisellä jokin tarve tulla huomioiduksi androgyynisyytensä takia. Muutaman kerran joku pojalta näyttävä tyttö on yrittänyt iskeä minua baarissa, se on ollut aika ahdistavaa.

Vierailija
50/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sukupuolettomuutta, kuten joku sanoi, se on nykyään jonkinlainen trendi. Lapsien kanssa se on suorastaan idioottia, koska vaikka kasvattaisin pojastani pojan ja hän kokisi olevansa tyttö niin hänellä on vaihtoehto tehdä itsestään fyysisestikin tyttö. Miksi pitää tuputtaa sukupuolettomuutta, kun eihän lapsi ymmärrä kun ympärillä muut on tyttöjä ja poikia (päiväkodit, eskarit, koulut...) ja itselle ei kukaan sano että hyvä poika kun söit kaikki porkkanat.

aikuisena aivan sama mitä on, onko mitään, mutta KOSKAAN ei voi olla sukupuoleton. Sinulta löytyy housuista jompi kumpi ja tämä määrittelee FYYSISEN piirteen, henkisesti saa olla mitä haluaa. Ja kuten sanoin, tämän fyysisen puolen saa vaihdettua vastaamaan sitä mitä kokee olevansa.

Vierailija
51/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:56"]

Tuo on ihan totta, hyvä piirre suomen kielessä! :)  Mutta mitä jos andogyyniä ihmistä kohtaan käyttäytyy flirttaillen - kuin hän olisi vaikkapa kaunis mies. Sitten tämä "kaunis mies" onkin nainen, ehkä vielä hetero. Kiusallinen tilanne. Toki tuon voi ohittaa huumorilla mutta kuitenkin. Itse en haluaisi saattaa "kaunista miestä" kiusalliseen tilanteeseen, enkä toki itsekään sellaiseen joutua. Pahempaa minulle kuitenkin olisi toisen loukkaaminen. Voi tietysti kysyä että pakkoko on flirttailla. Ei ole, mutta tuonkin tyylisiä ajatuksia päässä voi liikkua ja se saattaa häiritä neutraalia suhtautumista. 

[/quote]

Mä rakastan suomen kieltä yli kaiken tämänkin takia. :)

Jos flirttailet naisen kanssa, oletko heti salamana viemässä häntä sänkyyn? Ymmärrän kyllä, mistä puhut. Tilanne on kuitenkin ehkä samanlainen sen kanssa, että naisestakin ilmenee jotain sellaista, mikä on ns. "deal breaker". Tapahtuu yöelämässä jatkuvasti. Totta kai tilanteet on epämiellyttäviä. Jos toinen onkin heteromies, niin sehän on helppoa. Cis-naiset tekee niin, että mennään vaan vessaan, ja sieltä palatessa ollaan kuin ei mitään. Miksei muutkin voisi niin tehdä? Hyökkäät vaan juttelemaan jonkun muun kanssa.

ap

Vierailija
52/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:58"]

mistä en halua puhua miesten kanssa.

[/quote]

Tää on mulle tärkeää, koska en ymmärrä tällaita kahtiajakoa. En kuulu kumpaankaan ryhmään. Miksi pitäisi? Miksi oikeasti pitäisi?

ap

Vierailija
53/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 22:05"]

aikuisena aivan sama mitä on, onko mitään, mutta KOSKAAN ei voi olla sukupuoleton. Sinulta löytyy housuista jompi kumpi ja tämä määrittelee FYYSISEN piirteen, henkisesti saa olla mitä haluaa. Ja kuten sanoin, tämän fyysisen puolen saa vaihdettua vastaamaan sitä mitä kokee olevansa.

[/quote]

On ihmisiä, joilla on väärät vehkeet, jos mietitään kromosomeja. On ihmisiä, joiden vehkeistä ei voi sanoa. On transukupuolisia. On hormonihäiriöisiä.

ap

Vierailija
54/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:09"]

Ymmärrän, että se voi häiritä. Mutta miksi se on niin tärkeää, onko henkilö nainen vai mies? Miksi mietit sellaista? Miksi sukupuoli ja sukupuoliroolit ovat niin tärkeitä?

ap

[/quote]

Suottaapi olla jotain tekemistä sen kanssa, että mies ja nainen lisääntyvät keskenenään. Ja lisääntyminen kuitenkin on jokaisen lajin perimmäinen tavoite... just guessin'.

Samasta syystä ihminen aniharvoin käyttäytyy vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa samalla tavalla kuin oman sukupuolensa edustajan. 

[/quote]Niin muuten joo, jos tällainen henkilö vastaisi jotenkin omaa kauneuskäsitystä, niin voisi olla mielenkiintoista tietää kumpi on.  Siis jos umpihetero huomaisi tuntevansa viehtymystä samaan sukupuoleen.

[/quote]

Josku varhaisteininä kaverilla oli postikortti jossa oli kauniin pop-tähden kuva. Ihastuin tän popparin ulkonäköön. Luulin häntä mieheksi - ja järkytyin ja tunsin jonkinlaista häpeää kun sain selville että hän on nainen. (Tuossa iässä tosin hirveän moni muukin asia tuntui hävettävältä ja nololta.) Olin myös pettynyt kun tajusin ettei minusta ja tästä popparista voi ikinä tulla paria. x)

Nyt aikuisena en enää tunne häpeää tai pettymystä jos androgyynin ihmisen ulkonäkö viehättää. Jokainen pikkuihastus tai ihailu ei enää myöskään ole aavistus "maailman suurimmasta rakkaustarinasta", heh. Silti kyllä jään aina pohtimaan androgyynin ihmisen sukupuolta kun tällaisen henkilön näen tai tapaan.

Vierailija
55/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te esim. siitä kostuisitte, jos kertoisin, mitä mulla on pöksyissäni?

ap

Vierailija
56/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 22:15"]

Josku varhaisteininä kaverilla oli postikortti jossa oli kauniin pop-tähden kuva. Ihastuin tän popparin ulkonäköön. Luulin häntä mieheksi - ja järkytyin ja tunsin jonkinlaista häpeää kun sain selville että hän on nainen. (Tuossa iässä tosin hirveän moni muukin asia tuntui hävettävältä ja nololta.) Olin myös pettynyt kun tajusin ettei minusta ja tästä popparista voi ikinä tulla paria. x)

Nyt aikuisena en enää tunne häpeää tai pettymystä jos androgyynin ihmisen ulkonäkö viehättää. Jokainen pikkuihastus tai ihailu ei enää myöskään ole aavistus "maailman suurimmasta rakkaustarinasta", heh. Silti kyllä jään aina pohtimaan androgyynin ihmisen sukupuolta kun tällaisen henkilön näen tai tapaan.

[/quote]

Kukaan ei ole 100% hetero. Olen miettinyt, että mikä siinä muuttuu, jos joku onkin toista sukupuolta kuin kuvitteli. Samat kädet, jalat. Samat luut, iho ja muut. Naisella on ehkä jonkinlaiset rinnat. Sukuelimet nyt on rumat oli ihminen nainen tai mies. Aivojen sukupuoli vaihtelee, oli ihminen mikä oli.

ap

Vierailija
57/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:58"]

[/quote]

Tää on mulle tärkeää, koska en ymmärrä tällaita kahtiajakoa. En kuulu kumpaankaan ryhmään. Miksi pitäisi? Miksi oikeasti pitäisi?

ap

[/quote]

Juu on selvää ettet ymmärrä. Koita nyt edes hyväksyä että suurinosa meistä on joko miehiä tai naisia ja suurinosa haluaa tietää kumman kanssa on tekemisissä. Asia jota et voi muuttaa. Sä voit olla ihan mitä vaan mutta hyväksy miten ihmiset normaalisti ajattevat.

Vierailija
58/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 22:09"][quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 21:58"]

[/quote]

ap

[/quote]

Juu on selvää ettet ymmärrä. Koita nyt edes hyväksyä että suurinosa meistä on joko miehiä tai naisia ja suurinosa haluaa tietää kumman kanssa on tekemisissä. Asia jota et voi muuttaa. Sä voit olla ihan mitä vaan mutta hyväksy miten ihmiset normaalisti ajattevat.

[/quote]

Ymmärrän, että ihmiset nykypäivänä näin ajattelevat. Mutta siihen voi tulla muutosta. Otan vastaan sen, millä mua heitetään, jotta muut voivat tulevaisuudessa elää vapaammin.

ap

Vierailija
59/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 22:15"]

Mitä te esim. siitä kostuisitte, jos kertoisin, mitä mulla on pöksyissäni?

ap

[/quote]

Se saattaisi auttaa tuntemaan sut paremmin tai ymmärtämään sua paremmin. Aavistamaan jotain siitä millaisia lapsuuden kokemuksia sulla on ollut. Onko sut ehkä puettu väkisin vaaleanpunaiseen mekkoon tai onko sua kielletty hoitamasta vauvanukkea jne. Oletko ollut teininä poikamainen tyttö vai tyttömäinen poika jne.

kasi, 39 ja 53

Vierailija
60/90 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan neutraalisti kohtaan sen ihmisen. Samalla tavalla kuin naisen tai miehen yleensäkin. Enhän ajattele naisen kohdattuanikaan, että tuo on nainen ja nyt käyttäydyn sen mukaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi