Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teinit tällaisia?

Vierailija
12.05.2014 |

Meillä asuu vieras teini. Hän ei tee kotitöitä muuta kuin äärimmäisellä pakolla, kukkuu yöt, nukkuisi päivät, puhuu vain puhelimessa tai näpyttää tietokonetta. Kukaan muu ei kiinnosta kuin hän itse. Mikään ei kiinnosta. Yhtään ei käyttäydytä - muuta kuin kaverien kanssa. Kaverit kaikki kaikessa. Tekemisistään ei saa selvää edes hohtimilla. Ja kaikki, aivan kaikki, pyörii hänen napansa ympärillä. Siis näkee kaiken niin, että kyse on hänestä ja vain hänestä.

Onko teinit tällaisia?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 12:35"]

Mie en ole. Herään arkisin klo.5, viikonloppuisin viimeistään klo.10 ja arkena nukkumaan viimeistään klo.22. Olen siis ihan itse määrittänyt tälläisen rytmin itselleni, kukaan ei pakota heräämään minua niin aikaisin, tai menemään nukkumaan jo kymmeneltä.

Siivoan vähintään kerran viikossa oman huoneeni ja olohuoneen/keittiön/vessan/tms. Imuroin, luuttuan, pyyhin pölyt, tuuletan, vien roskat. Pesen omat pyykkini ja hoidan ne muutenkin itse. Olen siisti ihminen.

Perjantaisin saatan siivota koko mei kodin ihan vaan sen vuoksi, että äiten ois kiva tulla töistä viikonlopun viettoon. Netissä toisin roikun kokoajan, koska älypuhelin :)

t. 16-vuotias teini

[/quote]

Mene lääkäriin niin saat diagnoosin ja mahdollisesti hoitosuunnitelman.

Vierailija
22/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 14:54"]

Tämä kysymys on kaikille teinien äideille: kun nyt kerran olette useat ilmeisesti sitä mieltä, että huono käytös on hyväksyttävää ja menee iän piikkiin, voisitteko myös kertoa, miten reagoitte näissä ongelmatilanteissa? Tuleeko ikinä huudettua teinille? Tapeltua sen kanssa? Komennettua sitä? Teettekö mitenkään selväksi rajoja? Kerrotteko mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei? Vai onko teillä sellainen linja, että saa sitä kotona olla kamala, kunhan ei muualla ole.

[/quote]

Just näin on ollut että kotona mieluummin kamala kuin muualla. Ei ne toisaalta kamalia ole olleet kotonakaan, mutta eivät ole mitään tehneet paitsi pelanneet yökaudet pelejä ja menneet kouluun sitten kun ovat jaksaneet. Kuopus kyllä jaksoi ja ihan hyvin ne muutkin ovat pärjänneet ja nuoria aikuisia jo.  En huutanut, en vaatinut, en riidellyt, en komentanut. Kiittivät puhtaasta pyykistä ja ruuasta joka kerta. Jaksoivat kuitenkin keskustella kanssani vaikka kuinka pitkään jos satuin pyytämään sopivalla hetkellä. Keskustelut koskivat useimmiten historiaa, eettisiä kysymyksiä, elokuvia, teatteria, kirjallisuutta, rakentamista, koulutusta ja sitä että mitä täällä itse kukin haluaa syödä kun kaikilla eri ruokavalio. Eivät kai ne niin kamalia olleet muuten kuin siinä loputtomassa ulospäin näyttäytyvässä passiivisuudessaan, mutta ajattelin että heillä on omat juttunsa mietittävänä (+ ne pelit).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kyseessä on nähtävästi turvattomassa ympäristössä kasvanut nuori, joten nuo piirteet korostuvat.

Vierailija
24/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tuppaa olemaan ihan tuollaisia, ja normaaleja ovat.

Vierailija
25/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne. Ja viis kakkosen naurettavasta mielipiteestä, tuo on ihan normaalin teinin käytöstä, menee parissa vuodessa ohi, Jos ei mene, kyseessä on mahdollisesti tulevaisuuden kusipäinen aikuinen ja sille ei voi mitään.

Mutta vielä teini-ikäisenä se käytös on normaalia ja osaltaan myös kuuluu kehitykseen aikuiseksi.

Älä missään nimessä anna vaan olla, vaan muista joka päivä kysäistä jotain teiniltä, vaikka vastausta ei kuulu tai se on tiuskimista. Kyllä ne silti tykkää että vanhempi kyselee mitä on tullut tehtyä, tai että vanhemmat saa "ragekohtaukset" kun teini on valvonut liian pitkään tai tulee ties mistä kotiin ties milloin.

Vierailija
26/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan normaalia on. Tietenkin siitä jäi pois järjetön sotkeminen.

Vierailija
27/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, totta, sotkeminen jäi pois...

Nyt tää loukkaantui, kun ensin odotimme eilen kello 11:een että viitsii nousta ylös. Ei kuulunut. Vaikka oli viisi kertaa selitetty, että äitienpäivän aamuna on kakkukahvit.

Kun  ei kuulunut, eikä näkynyt, me lähdettiin lounaalle.

Nyt on sitten kiukkuinen kun ei "huomioitu" häntä...

Ja joo, on tylyä, mutta kun tää elämä on ihan täydellistä temppuilua ihan koko ajan.

Ap

Vierailija
28/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 10:35"]

Joo, totta, sotkeminen jäi pois...

Nyt tää loukkaantui, kun ensin odotimme eilen kello 11:een että viitsii nousta ylös. Ei kuulunut. Vaikka oli viisi kertaa selitetty, että äitienpäivän aamuna on kakkukahvit.

Kun  ei kuulunut, eikä näkynyt, me lähdettiin lounaalle.

Nyt on sitten kiukkuinen kun ei "huomioitu" häntä...

Ja joo, on tylyä, mutta kun tää elämä on ihan täydellistä temppuilua ihan koko ajan.

Ap

[/quote]

Ei kellään sit käynyt mielessä, että ois käynyt herättämässä sen teinin että "no niin, ylös, nyt lähdetään"?

Vierailija
29/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa. Arvaa montako kertaa viikossa - ja päivässä - minä hoidan, valvon, vahdin ja paapon? Äitienpäivänä tasan en niin tee.

Minä pyykkään, kokkaan, silitän, siivoan, valvon koulua ja kuskaan kavereille jne. koko ajan. Vierasta teiniä!

Jos ei osaa herätä ennen kello 11:ä, kun siitä on jankutettu koko viikko, niin voi voi.

Maailma ei pyöri hänen akselinsa ympäri.

Ap

Vierailija
30/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän omat lapset puuhasi teinin huoneen vieressä kolme tuntia siitä äitienpäivän aamutohinaa. Hänen oli pakko kuulla se!

Mutta kun ei välitä. Ei kiinnosta.

Vierailija
31/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan normaali, miksi sä vihaat sitä?

Vierailija
32/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. En vihaa, mutta kyllä loukkaannuin ja syvästi, kun kaiken vaivannäön jälkeen ei edes äitienpäivänä osaa KIITTTÄÄ! Ap

Vierailija
33/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiukuttele lapselle, kuin toinen teini. Koeta nyt vaan ymmärtää, että sillä on ihan hirveä myllerrys käynnissä.

Vierailija
34/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta minä en ole mikään piika tai sylkykuppi. 

Vierailija
35/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä asuu vieras lapsi ja minkähän ikäinen on kyseessä?

miksi sen olisi sua pitänyt eilen kiittää??

Vierailija
36/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko" teinit tällaisia? Mitä tarkoitat? Tarkoitatko yksikköä "onko TEINI tällainen", vai monikkoa "OVATKO teinit tällaisia"? WT?

Vierailija
37/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia on, toki riippuu yksilöstä miten teini-ikäkin ilmenee. Mutta siis tuollainen kuvattu on ihan tavallista eikä kerro turvattomuudesta tai mistään muistakaan ongelmista. Onpa vaan kasvuvaihe, kun nuori henkisesti taistelee itseään itsenäisemmäksi ihmiseksi.

Vierailija
38/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan olisi ollut asiallista kiittää, että olen kohta vuoden huolehtinut hänestä täällä kuin äiti. Omatkin lapset kiitti. Mutta ei tää. Tää keskittyi jälleen täysin itseensä.

Ap

Vierailija
39/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se "vieras" teini siis miehen lapsi?

Vierailija
40/83 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en ole. Herään arkisin klo.5, viikonloppuisin viimeistään klo.10 ja arkena nukkumaan viimeistään klo.22. Olen siis ihan itse määrittänyt tälläisen rytmin itselleni, kukaan ei pakota heräämään minua niin aikaisin, tai menemään nukkumaan jo kymmeneltä.

Siivoan vähintään kerran viikossa oman huoneeni ja olohuoneen/keittiön/vessan/tms. Imuroin, luuttuan, pyyhin pölyt, tuuletan, vien roskat. Pesen omat pyykkini ja hoidan ne muutenkin itse. Olen siisti ihminen.

Perjantaisin saatan siivota koko mei kodin ihan vaan sen vuoksi, että äiten ois kiva tulla töistä viikonlopun viettoon. Netissä toisin roikun kokoajan, koska älypuhelin :)

t. 16-vuotias teini

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi