Erikoiskykysi josta et ole hyötynyt?
Minulla on absoluuttinen sävelkorva mutta en ole koskaan käyttänyt aktiivisesti sitä, osaan soittaa vähän kitaraa ja olen matemaattinen luonnontieteilijä joten ehkä olen piilokäyttänyt jotain ominaisuutta!
"Korvani" ilmenee siten että voin milloin tahansa toistaa sävelen vaikka laulusta, jos luen laulunsanoja niin sanojen korkeudet vaihtelee päässäni niin selvästi että voin toistaa sen. Asia on lääketieteellisesti vahvistettu ja taidolla voi sillan huijata vaikkapa kuorolaulussa jota harrastin pienenä tai kaveria auttaakseen karaokessa vaikka ei varsinaisesti juuri laulattaisi.
Oisin ehkä VOINUT alkaa muusikoksi tai voin alkaa joskus mutta nyt en käytä lahjaani
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Tiedätteköhän edes mitä tarkoitetaan abs.sävelkorvalla.. jos lyön pianosta vaikka viisi randomi säveltä samaan aikaan, niin te pystytte ne hetkessä sanomaan ? Just joo
Minunkin vanhemmat uskottelivat minulla olevan absoluuttisen sävelkorvan, koska kykenin yhden kuulemisen perusteella toistamaan melodian.
Mutta eihän se niin ollut, tarvitsen vertailuäänen, että saan sen melodian samaan korkeuteen...
Kitaran jos viritän korvakuulolta ilman vertailuääntä, se on pahoin alavireessä.
Se siitä absoluuttisuudesta.
Olen erityisen hyvä lukemaan ihmisten mielialoja ja tunnetiloja heidän eleistään ja ilmeistään, ja sopeuttamaan oman käytökseni ja elekieleni niin, että kaikilla on mukava olla. Tulen siis erinomaisesti toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, myös hankalina tai omituisina pidettyjen. Vaan ei ole koodarin ammatissa tästä juuri hyötyä.
Kirjallinen ja matemaattinen lahjakkuus korkealla tolalla. Ei vaan ole koskaan ollut motivaatiota hyödyntää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton kielipää. Mitään konkreettista hyötyä siitä ei ole koitunut (osaan todella laajasti kieliä, mutta eipä niitä kotona kyhjöttäessä tule käyttäneeksi).
Leiki Duolingolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä laulan toisten äänillä. Kuulostan siltä laulajalta, jonka laulua laulan. Se tulee aika automaattisesti. Pystyn laulamaan myös mies äänillä, kaikkein matalimpia lukuun ottamatta. Olen tehnyt sitä lapsesta saakka.
Ala harrastaa karaokea.
Ei absoluuttinen sävelkorva tarkoita sitä, että erottaa sävelet toisistaan. Kyllä minäkin osaan laulaa nuotilleen ja erotan heti, jos joku laulaa nuotin vierestä tai soittaa väärin, mutta ei minulla absoluuttista sävelkorvaa ole. Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa sitä, että jos joku soittaa randomisti pianon koskettimistolta esim. yhden nuotin, niin ihminen osaa kertoa mistä sävelestä on kyse. Olen soittanut pianoa 6-vuotiaasta. Intervallit pystyn tunnistamaan hyvin, mutta en yksittäistä erillistä nuottia.
Olen periaatteessa, pääni sisällä, monella tapaa luova. Kuvittelen kokonaisia uusia maailmoja, ja elän niissä. Mielessäni myös pyörii kaikenlaisia hienoja melodioita usein.
Mutta en jaksa esim. opetella soittamaan mitään tai kirjoittaa tarinoitani puhtaaksi. Tykkään vaan itse nautiskella pääni sisällä, mutta esim. kirjan kirjoittaminen olisi super tympeää. Eli ei ole näistä kyvyistä muuta hyötyä kuin se, että mulla ei ole ikinä tylsää hetkeä, koska pääni on aina täynnä seikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei absoluuttinen sävelkorva tarkoita sitä, että erottaa sävelet toisistaan. Kyllä minäkin osaan laulaa nuotilleen ja erotan heti, jos joku laulaa nuotin vierestä tai soittaa väärin, mutta ei minulla absoluuttista sävelkorvaa ole. Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa sitä, että jos joku soittaa randomisti pianon koskettimistolta esim. yhden nuotin, niin ihminen osaa kertoa mistä sävelestä on kyse. Olen soittanut pianoa 6-vuotiaasta. Intervallit pystyn tunnistamaan hyvin, mutta en yksittäistä erillistä nuottia.
Juuri noin. Minun yläasteen musiikinopettajani kokeili kerran oppilaidensa korvaa ja piti minut vielä välitunnin testailtavanaan. Testattiin lisää. Koulun kolmen musiikinopettajan tuomio oli lopulta se, että minulla saattaa olla absoluuttinen sävelkorva. En kerta kaikkiaan vain erehtynyt nuotista.
En osaa soittaa mitään. Kitaraa soittelin aikoinani, mutta sormeni ovat liian kömpelöt, eikä innostusta siis riittänyt. Laulan ihan nuotin vierestä (ja erotan kyllä sen, kun muut laulavat nuotin vierestä). Sävelkorkeuden sen sijaan tunnistan aina, mutta siitä ei ole ollut minulle mitään hyötyä. Hetkinen...olinhan minä aika hyvä virittämään kitaran, mutta ei siitäkään sinänsä suurta iloa ollut, kun en osannut soittaa kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan älyttömän hyvä numeromuisti, mutta siitä ei ole missään hyötyä. Muistan lapsuudestakin lukemattomia päivämääriä (mm. syntymäpäiviä ja puhelinnumeroita sellaisilta ihmisiltä, jotka olen viimeksi nähnyt ala-asteella vuosituhannen vaihtuessa). Lisäksi muistan myös viikonpäivänkin tarkkuudella eri vuosilta useasti oikein niitä. Tänään kauppaan mennessä aamulla muistelin, että viime vuonna 17.12 oli tiistaina...
En ole moiseen törmännyt kenelläkään muulla, mutta en vain hyödy tuosta millään tavoin. Jostakin piin likiarvon luettelemisesta vaan ei ole hyötyä yhtään missään nykymaailmassa.
Oletko varma, ettei kyvystä ole ollut hyötyä? Opitko hyvin historian vuosiluvut, kertotaulut, tuotteiden hinnat, maiden väkiluvut...?
Minulle olisi kyllä hyödyllistä, jos vuosiluvut jäisivät helposti päähän, koska silloin historian tapahtumien järjestys olisi helpompi hahmottaa. Ja jos kertotaulujen vastaukset tulisivat aina heti mieleen, olisi helpompi hallita päässä vähän isompiakin laskuja, kun työmuistia ei kulu alemman tason laskutoimituksiin.
Joitakin eriskummallisia ääniä osaan päästää. On niistä toki tiettyä viihdearvoa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää autojen rekisterinumerot kerralla mieleen. Harmi kun tällästä ei pysty hyödyntää missään.
Toinen samanlainen 😃 paitsi että useimmiten huomaan vain kirjaimet. Vilkuilen usein rekisterikilpiä autoista. Kun on tutut kirjaimet, vilkaisen autoa paremmin, ja näen jos on tuttu auto.
Vierailija kirjoitti:
Uskomaton kielipää. Mitään konkreettista hyötyä siitä ei ole koitunut (osaan todella laajasti kieliä, mutta eipä niitä kotona kyhjöttäessä tule käyttäneeksi).
Eiiii....MIKSI?! Miksi et yritä hyödyntää sitä esim. Opiskelemalla jonkun harvinaisen kielen ja tee käännöstyötä tai tulkkausta? Voi harmi :(
Osaan valehdella tosi uskottavasti. Mutta olen tunnollinen ja oikeudentajuinen, joten eipä tuu juuri valehdeltua.
Muistan esim. kuinka jo lapsena osasin valehdella ja hyödyntää asioita sen tukemiseksi. Esim. eräs ystäväni epäili mua jonkun asian teosta, ja en halunnut myöntää, joten valehtelin ja älysin jopa siinä silmänräpäyksessä käyttää hyväkseni sitä tietoa, että tiesin hänen hiljattain lukeneen vaikuttuneena Salapoliisin käsikirjaa (se oli silloin pinnalla) ja muistin siinä kerrotun, että syytön ihminen alkaa selittelemään jopa hätääntyneesti ilman päätä tai häntää. Aloin sotten tehdä niin, ja ystäväni siinä myhäillen totesi sitten, että "joo, okei, et se ollut sinä. Enkä paljasta mistä tiesin."
Itse myhäilin sisälläni, että ja hänpä ei tiennyt että minä tiesin ja vielä hyödynsin tietoani, hehe.
(Ja joo, ei tuo salapoliisin vinkkikirjan vinkki ole ihan totta, mutta silloin se meni meihin muksuihin absoluuttisena totuutena täydestä.)
Niin ja toinen juttu, oon testien mukaan keskimääräistä huomattavasti parempi päättelemään/hahmottelemaan mielessäni motorisia liikeratoja (vai mitä nyt olikaan), siis esim jos on kuvassa eri kokoisia rattaita toisiinsa yhdistettyinä, näen samantien miten mikäkin ratas pyöritettäessä mihinkin suuntaan vaikuttaa seuraaviin, vaikka niitä olisi useampia peräkkäin.
En vaan tiedä missä tuotakin voisi hyödyntää?
Vierailija kirjoitti:
äärimoraali. ...
jos saisin aina yhden sentin kun joku mainitsee; "sinun pitäisi olla politiikassa" olisin jos miljoonääri.
Just sinä et politiikassa pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Hillittömän hyvä kieli- ja matematiikkapää, sekä numeromuisti jne. Pystyn helposti laskemaan päässä kertolaskun kahdella kolminumeroisella luvulla. Pystyn luomaan monimutkaisia matemaattisia laskukaavoja päästäni. Muistan reilusti yli sadan ihmisen syntymäpäivät. Muistan jokaisen juhannuksen, itsenäisyyspäivän ja joulun tapahtumat vuosikymmenten ajalta. Ja olen työtön, laiska paska ilman mitään tavoitteita elämässä.
Harmittaa sun puolesta, oikeasti. Sääli että on lahjakas, mutta ei osaa/ kykene hyödyntämään lahjojaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen erityisen hyvä lukemaan ihmisten mielialoja ja tunnetiloja heidän eleistään ja ilmeistään, ja sopeuttamaan oman käytökseni ja elekieleni niin, että kaikilla on mukava olla.
Sinun kaltaiset ihmiset ovat niitä rasittavimpia, koska ette te osaa lukea mitään mielialoja oikeasti. Kuvittelette vain ja sitten muiden pitää yrittää olla ihan hissun kissun ja sadatella mielessään, koska siitä nousisi kauhea soppa, jos teille sanoisi, että olette väärässä.
Kuuntelen paljon musiikkia ja opin kertakuulemalta biisit ja niiden sanat ulkoa siten, että pystyn laulamaan heti mukana, ainakin kertsit. Luulisin, että minulla on kohtalaisen hyvä sävelkorva, mutta absoluuttinen se ei ole. Tästä ei ole mitään hyötyä, mutta iloa siitä on ollut, koska tykkään laulaa. Lisäksi osaan heilutella korvia. Siitäkään ei ole ollut mitään hyötyä.
Aikamatkustus
Ei ole ollut kuin haittaa. No jotakuinkin. Joitain asioita tiedän, esim. Imuria, ettei kannata ostaa vielä, vaan vasta kun typerä imurikielto puretaan jne .. (siis teho kielto)
Sincc
Tuommoisiin pikkuasioihin siitä on hyötyä. Ei isompiin .. Jos yrittää vaikka ottaa lottonumerot ylös, se estetään tavalla tai toisella ..
Sincc
Jani Sievisellä on sama kyky. Ryhtykää salakavereiksi.