Erikoiskykysi josta et ole hyötynyt?
Minulla on absoluuttinen sävelkorva mutta en ole koskaan käyttänyt aktiivisesti sitä, osaan soittaa vähän kitaraa ja olen matemaattinen luonnontieteilijä joten ehkä olen piilokäyttänyt jotain ominaisuutta!
"Korvani" ilmenee siten että voin milloin tahansa toistaa sävelen vaikka laulusta, jos luen laulunsanoja niin sanojen korkeudet vaihtelee päässäni niin selvästi että voin toistaa sen. Asia on lääketieteellisesti vahvistettu ja taidolla voi sillan huijata vaikkapa kuorolaulussa jota harrastin pienenä tai kaveria auttaakseen karaokessa vaikka ei varsinaisesti juuri laulattaisi.
Oisin ehkä VOINUT alkaa muusikoksi tai voin alkaa joskus mutta nyt en käytä lahjaani
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei absoluuttinen sävelkorva tarkoita sitä, että erottaa sävelet toisistaan. Kyllä minäkin osaan laulaa nuotilleen ja erotan heti, jos joku laulaa nuotin vierestä tai soittaa väärin, mutta ei minulla absoluuttista sävelkorvaa ole. Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa sitä, että jos joku soittaa randomisti pianon koskettimistolta esim. yhden nuotin, niin ihminen osaa kertoa mistä sävelestä on kyse. Olen soittanut pianoa 6-vuotiaasta. Intervallit pystyn tunnistamaan hyvin, mutta en yksittäistä erillistä nuottia.
Juuri noin. Minun yläasteen musiikinopettajani kokeili kerran oppilaidensa korvaa ja piti minut vielä välitunnin testailtavanaan. Testattiin lisää. Koulun kolmen musiikinopettajan tuomio oli lopulta se, että minulla saattaa olla absoluuttinen sävelkorva. En kerta kaikkiaan vain erehtynyt nuotista.
En osaa soittaa mitään. Kitaraa soittelin aikoinani, mutta sormeni ovat liian kömpelöt, eikä innostusta siis riittänyt. Laulan ihan nuotin vierestä (ja erotan kyllä sen, kun muut laulavat nuotin vierestä). Sävelkorkeuden sen sijaan tunnistan aina, mutta siitä ei ole ollut minulle mitään hyötyä. Hetkinen...olinhan minä aika hyvä virittämään kitaran, mutta ei siitäkään sinänsä suurta iloa ollut, kun en osannut soittaa kovin hyvin.
Oletko nauhoittanut lauluasi? Tiedätkö siis, mihin suuntaan viet nuotteja laulaessasi? Teetkö tietämättäsi omia versioita? Kannattaisihan se selvittää. Kuullessasi omaa lauluasi saattaisit myös reagoida jotenkin.
Onhan koulussa kuvaamataito. Itse sain kymppejä ja vaihtarinakin taidot huomattiin. Muutenkin olin koulussa hyvä. Kävin kuvataidelukion ja nykyään aikuisena välillä esitellyt nettigalleriassa tai somessa tuotoksia. Lähinnä muut harrastajat tykkäilevät, riippuen foorumista joskus muutkin ystävät. Töissä graafisia tehtäviä melko harvoin, keskimäärin kerran vuodessa.
Yleisestä älystä ei ehkä päivittäin ole niin valtavasti hyötyä, kun nykyisiin pesteihin ei juurikaan kuulu selvitystöitä. Vähempikin riittäisi arjessa