Erikoiskykysi josta et ole hyötynyt?
Minulla on absoluuttinen sävelkorva mutta en ole koskaan käyttänyt aktiivisesti sitä, osaan soittaa vähän kitaraa ja olen matemaattinen luonnontieteilijä joten ehkä olen piilokäyttänyt jotain ominaisuutta!
"Korvani" ilmenee siten että voin milloin tahansa toistaa sävelen vaikka laulusta, jos luen laulunsanoja niin sanojen korkeudet vaihtelee päässäni niin selvästi että voin toistaa sen. Asia on lääketieteellisesti vahvistettu ja taidolla voi sillan huijata vaikkapa kuorolaulussa jota harrastin pienenä tai kaveria auttaakseen karaokessa vaikka ei varsinaisesti juuri laulattaisi.
Oisin ehkä VOINUT alkaa muusikoksi tai voin alkaa joskus mutta nyt en käytä lahjaani
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan älyttömän hyvä numeromuisti, mutta siitä ei ole missään hyötyä. Muistan lapsuudestakin lukemattomia päivämääriä (mm. syntymäpäiviä ja puhelinnumeroita sellaisilta ihmisiltä, jotka olen viimeksi nähnyt ala-asteella vuosituhannen vaihtuessa). Lisäksi muistan myös viikonpäivänkin tarkkuudella eri vuosilta useasti oikein niitä. Tänään kauppaan mennessä aamulla muistelin, että viime vuonna 17.12 oli tiistaina...
En ole moiseen törmännyt kenelläkään muulla, mutta en vain hyödy tuosta millään tavoin. Jostakin piin likiarvon luettelemisesta vaan ei ole hyötyä yhtään missään nykymaailmassa.
Mulla on asiakkaana yksi autistinen mieshenkilö. Hänelle kun sanoo jonkun päivämäärän, esim. 21.5.1923 tai vaikka 8.10.1956, niin kertoo sekunnissa, mikä viikonpäivä on kyseessä. Pystyy samaan myös tulevaisuuteen nähden.
Olen testannut häntä monesti eli heittänyt, minkä tahansa sattumanvaraisen päivämäärän ja tarkistanut googlesta. Joka kerta on oikein.
Sanoo, että vuosissa on tietty säännönmukaisuus, minkä näkee mielessään heti.
Tämä taito tuli esille, kun tein velkakirjaa hänelle ja sedälleen, niin kertoi minulle mikä viikonpäivä velka takaisin maksettu ja kun sitä päivämäärää muutettiin, sanoi heti, että se päivä ei käy, kun on se on sunnuntai....
On lähettänyt minulle myös syntymäpäiväkortin joka vuosi jo 10 vuoden ajan. Päivämäärä iskostunut mieleen.
F
No, enpä tiedä onko tämä mikään erikoinen kyky tai lahjakkuus, mutta osaan kääntää sanoja ja lauseita toisinpäin ihan tuosta vaan. Eihän tästä mitään varsinaista hyötyä ole, mutta saanpahan hauskuuttaa joskus ihmisiä. Sitä olen miettinyt, että jos jollain toisellakin olisi samanlainen "kyky", voisimme yhdessä kehittää salakielen jota kukaan ei ymmärtäisi:).
Pystyn pidättämään hengitystäni jopa yli 5 minuuttia, jos makaan hievahtamatta ja ole valmiiksi rentoutunut.
En ole hyötynyt mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä simultaanikapasiteetti, pystyn tekemään montaa asiaa yhtäaikaa, kuuntelemaan montaa lähdettä yhtä aikaa, puhumaan monen eri ihmisen kanssa eri keskusteluja samaan aikaan. Ja puremaan purkkaa jalat pöydällä samaan aikaan. :D
Tuohan on naisilla normi ominaisuus. Miehillä tuo on superkyky.
Minulla jää autojen rekisterinumerot kerralla mieleen. Harmi kun tällästä ei pysty hyödyntää missään.
Osaan tehdä 4 oktaavin pierun, ja sen on todistanut ja vahvistanut hyvä ystäväni jolla on absoluuttinen sävelkorva.
Mutta en ole kertonut tai näyttänyt tuota koskaan työhaastattelussa . ehkä pitäs .
Minä laulan toisten äänillä. Kuulostan siltä laulajalta, jonka laulua laulan. Se tulee aika automaattisesti. Pystyn laulamaan myös mies äänillä, kaikkein matalimpia lukuun ottamatta. Olen tehnyt sitä lapsesta saakka.
Synestesia ihmisten etunimien suhteen. Näen kaikki nimet konkreettisina asioina tai vähintään muotoina tai väreinä.
Ap, minäkin olen musikaalinen, mutta parhaalla nuoruusiän ystävälläni oli absoluuttinen sävelkorva ja se oli joskus hieman rasittavaakin, kun joitain biisejä ei voinut kuunnella, jos ne "huojuivat" sävellajien välillä. Mun korvani ei riittänyt tällaisen havaitsemiseen. Tällainen biisi oli esim. Queenin Radio GaGa.
Hillittömän hyvä kieli- ja matematiikkapää, sekä numeromuisti jne. Pystyn helposti laskemaan päässä kertolaskun kahdella kolminumeroisella luvulla. Pystyn luomaan monimutkaisia matemaattisia laskukaavoja päästäni. Muistan reilusti yli sadan ihmisen syntymäpäivät. Muistan jokaisen juhannuksen, itsenäisyyspäivän ja joulun tapahtumat vuosikymmenten ajalta. Ja olen työtön, laiska paska ilman mitään tavoitteita elämässä.
Pystyn uppoutumaan lähes tilanteesta riippuen omiin ajatuksiin, ikinä ei ole tylsää. Samalla päässäni soi lähes koko ajan joku kappale, unissakin välillä. Viihdekanava 24/7 aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan älyttömän hyvä numeromuisti, mutta siitä ei ole missään hyötyä. Muistan lapsuudestakin lukemattomia päivämääriä (mm. syntymäpäiviä ja puhelinnumeroita sellaisilta ihmisiltä, jotka olen viimeksi nähnyt ala-asteella vuosituhannen vaihtuessa). Lisäksi muistan myös viikonpäivänkin tarkkuudella eri vuosilta useasti oikein niitä. Tänään kauppaan mennessä aamulla muistelin, että viime vuonna 17.12 oli tiistaina...
En ole moiseen törmännyt kenelläkään muulla, mutta en vain hyödy tuosta millään tavoin. Jostakin piin likiarvon luettelemisesta vaan ei ole hyötyä yhtään missään nykymaailmassa.
Mulla on asiakkaana yksi autistinen mieshenkilö. Hänelle kun sanoo jonkun päivämäärän, esim. 21.5.1923 tai vaikka 8.10.1956, niin kertoo sekunnissa, mikä viikonpäivä on kyseessä. Pystyy samaan myös tulevaisuuteen nähden.
Olen testannut häntä monesti eli heittänyt, minkä tahansa sattumanvaraisen päivämäärän ja tarkistanut googlesta. Joka kerta on oikein.
Sanoo, että vuosissa on tietty säännönmukaisuus, minkä näkee mielessään heti.
Tämä taito tuli esille, kun tein velkakirjaa hänelle ja sedälleen, niin kertoi minulle mikä viikonpäivä velka takaisin maksettu ja kun sitä päivämäärää muutettiin, sanoi heti, että se päivä ei käy, kun on se on sunnuntai....
On lähettänyt minulle myös syntymäpäiväkortin joka vuosi jo 10 vuoden ajan. Päivämäärä iskostunut mieleen.
F
en halua vähätellä, kyky on aikamoinen sama kuin shakki pelaajilla jotka "näkevät" siirtoja ennakkoon.
Mutta! kalenterissa on säännömukaisuus tietyt vuodet on samoja näiden välillä olevat vuodet vain pitää sisäistää. yhdessä vuodessakin on tietyt säännönmukaisuudet. mutta on tuo erityistä jos tulee kuin apteekin hyllyltä ei tulisi minulta.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn uppoutumaan lähes tilanteesta riippuen omiin ajatuksiin, ikinä ei ole tylsää. Samalla päässäni soi lähes koko ajan joku kappale, unissakin välillä. Viihdekanava 24/7 aivoissa.
sama juttu luovana ihmisenä. vanhemmat huomasivat että turha laittaa nurkkaan häpeämään tai muuten rangaista jäähyillä kun henkisesti hävisin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Hillittömän hyvä kieli- ja matematiikkapää, sekä numeromuisti jne. Pystyn helposti laskemaan päässä kertolaskun kahdella kolminumeroisella luvulla. Pystyn luomaan monimutkaisia matemaattisia laskukaavoja päästäni. Muistan reilusti yli sadan ihmisen syntymäpäivät. Muistan jokaisen juhannuksen, itsenäisyyspäivän ja joulun tapahtumat vuosikymmenten ajalta. Ja olen työtön, laiska paska ilman mitään tavoitteita elämässä.
tämä on helppo sanoa enkä tarkoita vattuila. omalla kohdalla matematiikka on aina ollut keskivertoa heikompaa. jos olisin sinä menisin iltalukioon pitkälle matematiikalle ja haastaisin itseni yliopistoon jne. mihin asti pääsen kunnes menee oikeasti vaikeaksi. mutta olen aina ollut kunnianhimoinen.
Korvien heiluttamiskyvystä ei ole kertakaikkiaan mitään hyötyä. Harmi.
En tieda onko tama kyky sinansa mutta erittain tarkka nako ja olen m55. Suvussa paljon huononakoisyytta seka jopa sokeutta. Aina joudun selittamaan etta ei silmalasit eivat unohtuneet kotiin enka kayta piilareita kun luen pitkan matkan paasta juna- aikataulua.
Peukalot kääntyy kämmenselän päälle, vaikea selittää, mutta joo. Lapsena oli aina hauska muita järkyttää tällä taidolla, mutta eipä tuosta aikuisiällä ole hyötyä.
Pystyn simultaanitulkkaamaan kuin kone, kun väännän aivoni äärimmäisen keskittyneeseen tilaan. Töikseni en tätä kuitenkaan pääse tekemään, koska kaikkialla paitsi silppuduuneissa vaaditaan suomen lisäksi vähintään kaksi työkieltä, ja minulla on vain yksi. Puhun toki useita kieliä, ja koulutustakin on, mutta niissä muissa en ole alkuunkaan riittävän hyvä.
Minulla on alan koulutus, ja poikkeuksellinen lahjakkuuteni kävi ilmi jo opiskelun alkupuolella, joten tämä ei ole haihattelua.
Hyvä lauluääni & imitoimiskyky mutta ei kiinnosta esiintyminen ja huomion saaminen.
Osaan heiluttaa korvia.
Joo, ei hyötyä...
Ikäryhmäni top10 matemaattisissa taidoissa useana vuotena lukion matematiikkakilpailuissa. Nyt pitkäaikaistyötön.