AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Mihin mennessä tuo koulupaikka pitää varmistaa? Onko nyt tosiaan 16.7 takaraja ja sen jälkeen jos ei ole tärpännyt niin voi unohtaa kouluun pääsemisen..
Vähän hassu kysymys, mutta jos joku osaisi vastata... Eihän monimuoto-opinnoissa voida vaatia, että opiskelijalla on alan (tai ylipäätään) työpaikka? Mulla on tilanne muuttunut haun jälkeen ja kesän kunniaksi lähti duuni alta, kun korona vei firman konkurssiin.
Esim. HAMKin sivuilla sanotaan näin:
"18-100: Työelämässä tapahtuvaa oppimista hyödyntävä opiskelutapa (monimuoto-opiskelu)
Monimuotototeutuksissa opiskellaan pääsääntöisesti työn ohessa. Opiskelu on monimuotoista ja se sopeutuu työssäkävijän aikatauluihin.
Opiskelutapa soveltuu sinulle, joka käyt töissä ja haluat opiskella samanaikaisesti.
Sinulla on mahdollisuus käyttää työympäristöäsi oppimisympäristönä ja hyödyntää mahdollisuuksien mukaan omia työtehtäviäsi ja niiden kehittämistä osana opintojasi."
...ja koulutusalan kohdalla "Työn ohessa opiskelet koko tutkinnon verkon kautta ---".
Ei kai tämä voi estää mua ottamasta paikkaa vastaan?! Ja juu, voin kysyä asiaa ko. koulusta, mutta eipä siellä tähän aikaan ole kukaan vastaamassa...
Vierailija kirjoitti:
Vähän hassu kysymys, mutta jos joku osaisi vastata... Eihän monimuoto-opinnoissa voida vaatia, että opiskelijalla on alan (tai ylipäätään) työpaikka? Mulla on tilanne muuttunut haun jälkeen ja kesän kunniaksi lähti duuni alta, kun korona vei firman konkurssiin.
Esim. HAMKin sivuilla sanotaan näin:
"18-100: Työelämässä tapahtuvaa oppimista hyödyntävä opiskelutapa (monimuoto-opiskelu)
Monimuotototeutuksissa opiskellaan pääsääntöisesti työn ohessa. Opiskelu on monimuotoista ja se sopeutuu työssäkävijän aikatauluihin.
Opiskelutapa soveltuu sinulle, joka käyt töissä ja haluat opiskella samanaikaisesti.
Sinulla on mahdollisuus käyttää työympäristöäsi oppimisympäristönä ja hyödyntää mahdollisuuksien mukaan omia työtehtäviäsi ja niiden kehittämistä osana opintojasi."
...ja koulutusalan kohdalla "Työn ohessa opiskelet koko tutkinnon verkon kautta ---".
Ei kai tämä voi estää mua ottamasta paikkaa vastaan?! Ja juu, voin kysyä asiaa ko. koulusta, mutta eipä siellä tähän aikaan ole kukaan vastaamassa...
Mulla on ihan sama juttu, eli ei työpaikkaa...mutta aion ottaa paikan. Ja tuossa tekstissähän sanottiin, että "mahdollisuuksien mukaan".
Pitääpä huomenna tarkistaa koulusta tämä.
Monimuotokoulutuksessa ei edellytetä työpaikkaa.
"Osion maksimipistemäärä on 20 pistettä ja alin hyväksytty pistemäärä 2 pistettä. Tässä osiossa ei ole käytössä miinuspisteitä." Noin lukee matemaattis-luonnontieteelliset taidot niin miten on mahdollista saada kuitenkin pisteitä tästä osiosta 5.04? Muistaakseni osiossa oli 10 kohtaa mitä piti tehdä eli silloin jokaisesta tehtävästä saisi sen 2 pistettä. Vääristä vastauksista ei menetä mitään. Mitä nyt en ymmärrä?
Hei osaako joku viisaampi sanoa että mitä tarkoittaa jos paikkoja on 25 mutta valittuja 36??
Sainkin tnä kuulla että pääsin koevalinnalla sisään Kamkiin :D Olin todistusvalinnassakin 1. varasijalla, mutta pääsinkin kokeella heittämällä sisään
Vierailija kirjoitti:
Hei osaako joku viisaampi sanoa että mitä tarkoittaa jos paikkoja on 25 mutta valittuja 36??
tasasijasääntö:
Mikäli hakutoivejärjestys kriteerillä ei saada eroa tasapistetilanteessa olevien välillä, ammattikorkeakoulu voi valita kaikki tasapistetilanteessa olevat hakijat tai ei valitse ketään tasapistetilanteessa olevaa hakijaa tai järjestelmä arpoo valittavan/valittavat.
20. varasija sosionomiks kareliaan.. 🥴 onkohan mahiksia päästä. Hakijoita ollut yli 500. Pääsin kyllä sairaanhoitajaksi, mutta sosiaalipuoli olis enemmän se oma juttu.
Mitkäköhän olleet korkeimmat pisteet kokeista eri aloilla. Saiko täysiä pisteitä kukaan? Vipuseen taitaa tulla vasta myöhemmin pisterajat.
Vierailija kirjoitti:
20. varasija sosionomiks kareliaan.. 🥴 onkohan mahiksia päästä. Hakijoita ollut yli 500. Pääsin kyllä sairaanhoitajaksi, mutta sosiaalipuoli olis enemmän se oma juttu.
Sama täällä, 20.varasija sosionomiksi diakiin. Jotenkin en jaksa uskoa että vapautuisi noin paljon paikkpja että yltäisin valituksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, 20.varasija sosionomiksi diakiin. Jotenkin en jaksa uskoa että vapautuisi noin paljon paikkpja että yltäisin valituksi..
Sinne haki 1125 hakijaa joten kaipa 20.sija ns. Ok tulos
Vierailija kirjoitti:
Monimuotokoulutuksessa ei edellytetä työpaikkaa.
Aikanaan edellyteytiin työkokemusta tietty vuosimäärä jolloin työtodistukset oli toimitettava
Vierailija kirjoitti:
Miten on muuten mahdollista, että samaan kouluun ja samalle linjalle hakeneista osa on saanut pisteensä ja mahdollisen tiedon opiskelupaikasta jo viime viikolla ja osa ei vieläkään?
Opintopolusta lähtee viesti pelkästään niille, jotka ovat saaneet sen opiskelupaikan.
Niille joita ei tässä vaiheessa ole valittu, ei lähde viestiä. Kun ei ole järkeä ilmoittaa, että "Hei, et saanut opiskelupaikkaa".
Vierailija kirjoitti:
Miksi en voi ottaa toissijaista hyväksyttyä paikkaa vielä vastaan? Lukee hyväksytty (odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia.) Olen siis varasijalla ylempään kohteeseen.
No tuossahan se lukee ihan selvästi. Sun tilanteesi odottaa ylempien hakukohteiden tulosta.
Mikä tuossa on epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kyllä osiokohtaiset pisteet kiinnosta yhtään, en muista kokeesta mitään eikä oikeita vastauksia nää mistään eikä sitä mistä kysymyksistä tasan tarkkaan ne pisteet tuli/meni
- läpi meni ja ihan hyvillä pisteilläkin vielä, se riittää.Miksi nämä on niin tärkeää tietää? Hidastaa noiden oppilaitoksien julkistamistöitä kun näitä kysellään ihan turhaan.
Mä ainakin haluan tietää mitkä osiot meni huonommin ja mitkä paremmin, jotta ens kerralla tietää mitä harjoitella enemmän. Omilla pisteillä pääsen mahdollisesti hyville varasijoille, mutta koulupaikkaa tuskin saan.
Mutta voisitko malttaa tän tiedon saamista viikon tai peräti kahden verran?
Että loputkin tulokset saataisiin julki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestikö teillä kauan kun laitoitte hakijapalveluihin sähköpostia saada vastaus omista pisteistä? Vai soititeko sinne?
Laitoin perjantaina, vastausta ei sähköpostiin yhäkään tullut
Joo no mä soitin tänään ja joudun jonottaan jotain 15 min niin olin aika kiukkunen kun lopulta vastattiin.
Niin sieltä pyydettiin anteeksi viivettä ja sanottiin että puhelimessa ei nyt oo kuin 1 ihminen kun kaikki muut keskittyy hoitaan asiat Opintopolussa että saataisiin tulokset julki.
Tuli oikeesti vähän hölmö olo kun olin ensiks niin kiukkuinen.
Hain Poriin sairaanhoitajaksi. Olen varasijalla 7. Onko mitää mahdollisuuksia?
Näinköhän voi tippua varasija kovin paljon enää, jos on sijalla 13 ei varmaan voi mitenkään päästä kouluun?