Miksi te luulette että kotiäiti on täysin pulassa jos mies kuolee tai jättää?
Itse olen varmistanut taloudellisen turvan avioliitolla ilman avioehtoa, sekä miehellä on henkivakuutus jossa minä olen edunsaajana. Sairastumisen ja työkyvyttömyyden varalle on myös vakuutukset. En tosiaankaan jää tyhjän päälle jos elämä muuttuisi.
Kommentit (51)
Monesti kun pelotellaan kotiäitejä, että jäävät tyhjän päälle jos jotain sattuu. Pitäisi olla itsestäänselvää, että mies turvaa vaimonsa aseman.
Yksi tuntemani kotiäiti pärjäsi paremmin kun päihdeongelmainen miehensä kuoli. Lapsellekin oli helpompaa kun kotona oli taas turvallista.
Te olette miehesi kanssa osanneet hoitaa asianne kuntoon, mutta kaikki eivät osaa. Monelle se on ihan oikea tilanne sekin, että kuolema tai ero tarkoittaa tippumista taloudelliseen kuoppaan.
Entä sitten kun nuo rahat loppuu? Tai mies onkin pelannut kaikki rahansa ja lopuksi päättänyt omat päivänsä? Et pääse työelämään kun on vuosikymmenien aukko CVssä eikä lopulta eläkettäkään heru kuin minimi.
Avaajalla unohtui ottaa eläkevakuutus. Ei se takuueläke mikään hääppönen ole. Kovin on lyhytnäköistä tuo loisiminen.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun nuo rahat loppuu? Tai mies onkin pelannut kaikki rahansa ja lopuksi päättänyt omat päivänsä? Et pääse työelämään kun on vuosikymmenien aukko CVssä eikä lopulta eläkettäkään heru kuin minimi.
No tämähän se olisi. Omat rahat tuo aina turvaa.
Sitähän sinä odotat ja toivot, että miehesi kuolisi. Sinulle vain rahalla on merkitystä.
Avioeron ositus auttaa vain, jos miehellä on merkittävää varallisuutta, joka jakaa. Jos perhe elää kädestä-suuhun, ei erossa jää sille kotiäidille paljoa. Ongelmana on se, että pitkään kotiäitinä ollut ei pärjää kovin hyvin työmarkkinoilla eli se toimeentulo on jatkossakin vaikeaa (ellei löydä uutta elättäjämiestä).
Jos kotiäiti on käynyt koulut (löytyy joku ammatt), käynyt ainakin muutaman vuoden töissä ennen lasten hankintaa ja miehellä on reilusti varallisuutta, jonka hän sitten erossa saa. Silloin tilanne on aika erilainen.
Mikä tarve on kotiäitipropagandalle? En ymmärrä.
Aina ihan liikuttaa tää huoli.
Varsinkin kotirouvakeskustelussa, kotiäitihän on eri asia, saa tukiakin.
Ap, oletko kotiäiti ? Mikä siinä on parasta ? Onko sinulla omaa rahaa ?
Juuri näin. Naisen kannattaa katsoa, millaiselle miehelle ryhtyy kotiäidiksi ja sopia asia tarkasti kirjallisesti. Iso henkivakuutus, kunnon sijoitussalkku sekä likvidiä että epälikvidiä omaisuutta ja hätätilassa realisoitavia kelloja, koruja ja jalometalleja pitää saada. Silloin homma on molemmille reilu; mies tekee työt ja tienaa kunnolla, kuukaudessa vähintään viisinumeroisen summan nettona. Nainen hoitaa kodin ja lapset ja palkkaa tarvittaessa niihin apua. Päälle vielä naisellinen pukeutuminen ja säännöllinen seksi, niin elämä hymyilee.
Naisellinen pukeutuminen? Seksi? Tuossa on onnistuttu tiivistämään se, minkä takia koko kotiäiti/ rouva -keskustelu saa niskakarvat pystyyn ja oksennusreaktion.
Vierailija kirjoitti:
Naisellinen pukeutuminen? Seksi? Tuossa on onnistuttu tiivistämään se, minkä takia koko kotiäiti/ rouva -keskustelu saa niskakarvat pystyyn ja oksennusreaktion.
Kuka haluaisi kantaa kotiin rahaa viisinumeroisen summan kuukaudessa, jos vastassa olisi ylipainoinen yliopiston naistutkimuksen professorilta näyttävä sukupuoleton örkki?
Mun vuonna 1920 syntynyt mummoni opetti että naisella tulee olla omaa rahaa ja omaisuutta, ettei joudu olemaan esim huonossa avioliitossa vain siksi ettei muuten pärjää. Tästä olen pitänyt kiinni.
Olin kotiäitinä lasten ollessa pieniä ja se oli kyllä ihanaa aikaa! Asutaan ulkomailla joten se tarkoitti täysin miehen tuloilla elämistä. Tein välillä freelance-keikkaa että sain edes vähän omaa rahaa ja pidettyä ammattitaitoa yllä ja kun palasin täysipäiväiseen työelämään nuorimman mennessä kouluun, aloin säästää ja sijoittaa tosissani. Toki työelämään paluu useamman vuoden kotiäityden jälkeen ei ollut helppoa, nuo freelancehommat auttoivat onneksi hieman paikkaamaan isoa aukkoa CV:ssä.
Ollaan onnellisesti naimisissa ja uskon että pysytäänkin, mutta esim mieheni yritys jotui lopettamaan koronan aikana ja hänen tulonsa tippuivat ensin nollaan ja ovat nyt murto-osan siitä mitä olivat aiemmin, on ollut helpottavaa että oma palkkani riittää perheen elättämiseen.
Mies ei ikinä jätä kelvollista naistaan.
Vastaus otsikon kysymykseen: koska olemme kovin kateellisia joillekin suodusta mahdollisuudesta hoitaa lapset kotona. Samasta syystä emme esim. koskaan halua sähköautoa.
Eläkevakuutukseen liittyvä kommentti huvitti, koska nykyisellä veroedulla eläkevakuutussijoituksissa ei ole enää mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaisi kantaa kotiin rahaa viisinumeroisen summan kuukaudessa, jos vastassa olisi ylipainoinen yliopiston naistutkimuksen professorilta näyttävä sukupuoleton örkki?
Jatkat samalla linjalla, hyvä. Toimii varmasti nuorille rokotuksena kotiin jäämistä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän sinä odotat ja toivot, että miehesi kuolisi. Sinulle vain rahalla on merkitystä.
Varautuminen ei tarkoita sitä, että odottaisi miehensä kuolevan ja että vain rahalla olisi merkitystä.
Ja vaikka on köyhä, kuten minä, ei jää todellakaan tyhjän päälle. Muutimme halvempaan asuntoon ja nyt elämme taloudellisesti ihan yhtä hyvää elämää ja saamme tuet. Henkisesti toki ero otti voimille.