AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Käyttäjä39573 kirjoitti:
Hain Poriin sairaanhoitajaksi. Olen varasijalla 7. Onko mitää mahdollisuuksia?
Kaikki voi olla mahdollista! Mä olin varasijalla 103. Turun AMK:iin vielä viime perjantaina ja tänään päivittyny varasija 93:een :D
Rehellisesti sanottuna enemmän mua tällä hetkellä kiinnostaa tietää miten eri osiot meni kuin se pääsenkö minnekään sisään. Tuli kyllä vedettyä koko koe niin vasemmalla kädellä että... Eli en siis satavarmasti pääse minnekään mutta olisi kiva tietää miten meni koe ilman reeniä.
Hei, oon varasijalla päälle 80 ja oon varma etten tule pääsemään. Haluaisin ilmoittautua polkuopintoihin, mutta siellä sivulla lukee että yhteishaussa hakeneiden pitäisi odottaa oma tuloksensa. Eli voinko nyt tulkita etten päässyt ja laittaa hakemus menemään ja siihen liitteeksi se ennakkotehtävä mikä vaadittiin? Olen tällä hetkellä työtön TE-toimiston asiakas ja pian 26-vuotias, joten voisinko mahdollisesti olla oikeutettu saamaan työkkäriltä tukea polkuopintoihin, jos minut valittaisiin opiskelijaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metropolia sh paivatoteutus alin pistemaara 41
Sain paikan! Ekana vaihtoehtona kätilö johon 78. varasijalla..Tämä paikka kannattaa ottaa. Teet ensimmäisen vuoden opinnot hyvillä arvosanoilla läpi ja haet sitten talon sisällä siirtoa kätilöksi.
Varoitan että noihin sisäisiin siirtoihin ei sitten kannata luottaa yhtään.
Itse nyt kolmatta vuotta sairaanhoitajaopintoja, ja 2 kertaa yrittänyt sisäistä siirtoa (ja siirtoa myös muihin kouluihin). Noissa suosituissa kätilö, ensihoitaja ja terkka ei ole tilaa siirtyville.
Eli tuleeko nämä osiokohtaiset pisteet tietoon sitten, kun kaikki tulokset ovat julkaistu, vai pitääkö erikseen kysyä. Terveisin yllättävät 81 pistettä kokeesta saanut.
Vierailija kirjoitti:
Eli tuleeko nämä osiokohtaiset pisteet tietoon sitten, kun kaikki tulokset ovat julkaistu, vai pitääkö erikseen kysyä. Terveisin yllättävät 81 pistettä kokeesta saanut.
OHO! 😳 Nimimerkillä: jos saisi edes 12 pistettä
Ihmisraunio kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metropolia sh paivatoteutus alin pistemaara 41
Sain paikan! Ekana vaihtoehtona kätilö johon 78. varasijalla..Tämä paikka kannattaa ottaa. Teet ensimmäisen vuoden opinnot hyvillä arvosanoilla läpi ja haet sitten talon sisällä siirtoa kätilöksi.
Onko mahdollista saada sisäistä siirtoa? Olen kuullut että on tosi vaikeaa- muttei kai mahdotonta? Itse haaveilen terkkapaikasta ja sain nyt sh opintoihin oven auki :)
Ainakin Lapin amkissa oli luokkakavereilla heleppoa ku heinänteko siirtohaku sh->th. En tiedä onko kuinka koulukohtaista tämä sitten 🤷♀️
On todella koulukohtaista. Kirjoitin jo äsken tästä varoituksen, että kaikkialla ei onnistu ihan vaan hakemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei näkyykö jostain kevään kunkin koulun ja alan hakijamäärät? Kiinnostaa esim. kun olen sosionomiksi 72.varasijalla että oliko montakin sataa tai yli tuhat hakijaa samaan kohteeseen?
Tuon linkin takaa kopsattu:
Tietosuojasyistä Opetushallitus ei kerro tarkkaa hakijamäärää, jos koulutukseen on alle viisi hakijaa. Tietosuojasyistä koneessa näkyvät hakijamäärät on myös pyöristetty lähimpänä olevaan kolmella jaolliseen lukuun. Tiedot kertovat hakijamäärät yhteishaun päättymishetkellä 31.3.2021. Opetushallitus voi tehdä lukuihin täsmennyksiä kevään aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei vaan voi laittaa niitä pisteitä julki vaikka opiskelijavalinta olisikin kesken? Ja mitä ne muutenkaan sitä panttaa? Tietokoneella on kaikkien valintakokeeseen osallistuneiden pisteet ja sieltä vaan kattoo ketkä oli parhaimmat ja niille paikka kouluun... Ei pitäisi olla näin vaikeaa että viikkotolkulla pitää miettiä.
Kerropa, että mitä ihmettä tekisit pelkillä pisteillä? Alkaisit soitella hakupalveluun ja kysellä, että mikä mahdollisuus tällä pisteellä on päästä kouluun? Vai otat tarot-kortit esiin ja ennustat itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne ei vaan voi laittaa niitä pisteitä julki vaikka opiskelijavalinta olisikin kesken? Ja mitä ne muutenkaan sitä panttaa? Tietokoneella on kaikkien valintakokeeseen osallistuneiden pisteet ja sieltä vaan kattoo ketkä oli parhaimmat ja niille paikka kouluun... Ei pitäisi olla näin vaikeaa että viikkotolkulla pitää miettiä.
Jos ne haluaa ärsyttää hakijoita niin siksi?
No totta ihmeessä se on amkien henkilökunnan ihan eka tarkoitus että ärsyttävät hakijoita kaikessa mahdollisessa. Sama juttu kun kaikilla muillakin työntekijöillä, kaupan kassatkin vaan haluaa ärsyttää asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Oliko kukaan ollu yhteydessä Jamkiin et millon tulee?
Soittakaa koko ajan ja laittakaa kerran minuutissa sähköpostia, niin eivät varmana ehdi julkaista ennen juhannusta kun pitää vastata teidän kyselyihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että jos todistusvalinnan osuus hakijoista on täynnä niin sen kohdalle tulee viivat tai jotain muuta vastaavaa mistä näkee ettei kannata enää paikasta haaveilla varasijalta?
Ei ole totta. Silloin siihen tulee teksti suunnilleen, että "varasijatäyttö päättynyt" tai jotain sinnepäin.
Tuo opintopolku on ihan surkea systeemi. Täältä on koko päivän saanut lukea että mm. metropoliasta ja diakista on tullut tuloksia. Ne kuuluu omiinki hakukohteisiin, mut mulla ei näy muuta ku viivat. Ei täällä Suomessa osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas ja hylätyks meni englannin takia. Vituttaa törkeesti.
Minulla äidinkielen. Olisin pisteiden puolesta päässyt, mutta hylätty tuli :)))
Ja tosiaan minulla on lukihäiriö. Mutta todistus on liianvanha että olisin saanut lisä aikaa
Jos lukihäiriö on edelleen häiritsevä ja ajankohtainen, niin käy ihmeessä hankkimassa uudempi todistus asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo opintopolku on ihan surkea systeemi. Täältä on koko päivän saanut lukea että mm. metropoliasta ja diakista on tullut tuloksia. Ne kuuluu omiinki hakukohteisiin, mut mulla ei näy muuta ku viivat. Ei täällä Suomessa osata.
Et osaa ajatella, että tulokset julkaistaan erikseen jokaiselle hakukohteelle?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tarkistuttanut pisteitä uudestaan? 0.25 pistettä liian vähän saanut äidinkielestä, onko tämmöisessä kokeessa mitään mahkuja että voisi nousta tuon verran tarkistuksella?
Miten ajattelit, että automaattisesti tallennetut vastaukset ja niistä tulleet pisteet voisi "tarkistuttaa uudelleen"? Eihän noita vastauksia ole kukaan ihminen tarkistanut. Syytätkö järjestelmää siitä, että se tulkitsi väärin kun vastasit A, niin sun pitikin oikeesti vastata B mutta vahingossa klikkasit A?
Vierailija kirjoitti:
Millon teille luvattiin tulokset viimeistään? Yliopistoille viim. 9.7. (mietin vaan, ettävoisko ne tulla aiemmin).
Et ole sitten lukenut 1) yhtään viestiä tästä ketjusta, 2) yhtään hakuohjeita Opintopolusta tai ammattikorkeakouluun.fi -sivulta? Etkä osaa käyttää edes googlea.
Vierailija kirjoitti:
No niin viimein. Sisällä Oulun kätilökoulussa! Pisteet olisivat riittäneet myös Savoniaan ja Turkuun sh-linjalle. Jamk ei ole vielä vastannut.
Mulla oli tuo Oulu ykkösvaihtoehtona, mutta elämäntilanne muuttui keväällä, ja mietin voiko sosiaalisista syistä päästä vaihtamaan alempaan vaihtoehtoon, johon pisteet kun riittivät ihan reilusti?
Et voi. Kun pääset ylimälle hakutoiveellesi, alemmat peruuntuvat automaattisesti.
(Oliskohan viideskymmenes kerta, kun tämä kerrotaan tässäkin ketjussa).
Ekassa hakukohteessa nyt varasija 15 :/ omat pisteet 61.57 ja tällä hetkellä alin hyväksytty on 65.81. On kyllä pienestä kii.
Kuten tässäkin ketjussa on jo monta kertaa kerrottu, se oli sen takia kun viime vuonna koe oli koronan takia kaksiosainen. Hakijat pystyivät katsomaan sen ekan osion tuloksensa.