AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Kuinka usein opintopolussa varasijat päivittyy
Hyvä kysymys johon itsekin odottaisin vastausta. Varmaan kerran päivässä päivittyy tai tiettyinä viikonpäivinä, ke ja pe?
Käsittääkseni varasijat päivittyy kerran päivässä aamupäivästä. Nyt ei ole vkl aikana päivittynyt teknisen vian vuoksi. Odottaisin tänään muutosta lapin varasijaani koska oulun yliopisto ja amk julkaisi eilen tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Hei, oon varasijalla päälle 80 ja oon varma etten tule pääsemään. Haluaisin ilmoittautua polkuopintoihin, mutta siellä sivulla lukee että yhteishaussa hakeneiden pitäisi odottaa oma tuloksensa. Eli voinko nyt tulkita etten päässyt ja laittaa hakemus menemään ja siihen liitteeksi se ennakkotehtävä mikä vaadittiin? Olen tällä hetkellä työtön TE-toimiston asiakas ja pian 26-vuotias, joten voisinko mahdollisesti olla oikeutettu saamaan työkkäriltä tukea polkuopintoihin, jos minut valittaisiin opiskelijaksi?
Tulokset pitää olla ensin selvillä, sen jälkeen voit anoa esim. omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella, jota saa max. kahden vuoden ajan. Tärkeintä on tehdä hakemus te-toimistoon ennen polkuopintojen aloittamista. Eli kantsii hyvissä ajoin tehdä ja perustella tarve, jota te-toimisto ja oppilaitos puoltaa. :)
https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/omaeht…
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni varasijat päivittyy kerran päivässä aamupäivästä. Nyt ei ole vkl aikana päivittynyt teknisen vian vuoksi. Odottaisin tänään muutosta lapin varasijaani koska oulun yliopisto ja amk julkaisi eilen tuloksia.
Mistä tiedät, että on ollut tekninen vika?
Moneltako varsinainen päivitys yleensä tehdään jossa siis ilmoitetaan tulos?
Tietääkö kukaan onko sitä opolun koodisivustoa tänä vuonna josta vois nähdä vähän ennakkoon jotain? En malta odottaa.
Minäpä kysyn täältäkin vielä, oliko kenenkään muun mielestä yhdessä kysymyksessä kaksi identtistä vastausta? Tein kokeen sen verran vauhdilla ettei jäänyt mieleen missä osiossa ja mitä siinä kysyttiin. Ja kun jotenkin oletin ettei sellainen virhe jäisi huomaamatta. Kokeessa olin 28.6. klo 15 ja soteala.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kysyn täältäkin vielä, oliko kenenkään muun mielestä yhdessä kysymyksessä kaksi identtistä vastausta? Tein kokeen sen verran vauhdilla ettei jäänyt mieleen missä osiossa ja mitä siinä kysyttiin. Ja kun jotenkin oletin ettei sellainen virhe jäisi huomaamatta. Kokeessa olin 28.6. klo 15 ja soteala.
Korjaan, 2.6. klo 14 :-D :-D :-D
Vierailija kirjoitti:
Hei te jotka saitte huonot pisteet tai hylsyn äidinkielen osiosta. Kertokaas mitä tekstejä teillä oli kokeessa? Kiinnostaa tietää onko kaikilla ollut ongelmia saman tekstin kanssa? Omassa kokeessa oli tehtäviä korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuudesta, datajäljestä ja teostosta. Pisteet 3,05/10 🤣🤣
Itselläni oli myös noi opiskelijoiden liikkuvuus.
Ja tosiaan sain hylätyn koko äidinkielestä -.-”
Centrian tuloksia odotellassa... Jospa tänään 😭
Varasijoista: Olen aika pienillä varasijoilla ei-ensikertalaisena hakijana Diakiin, tietääkö joku onko toi varasija jono kaikista vapautuvista paikoista, vai olenko omassa varasijajonossa ei-ensikertalaisten paikoille, jos jonot on erikseen tietää, ettei mitään mahdollisuutta edetä, koska tuonne todellakin ei ensikertalaisia otetaan vain 2. Pisteitä enemmän kuin alin hyväksytty, mutta näihän se on kaikilla ei-ensikertalaisilla.
Olen varasijalla 2 neljään amkiin. En ole edes käynyt pääsykokeissa. Joku bugi? Hain huvikseni. Ei kai 90-luvun yo-todistusta edes huomioida todistusvalinnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, oon varasijalla päälle 80 ja oon varma etten tule pääsemään. Haluaisin ilmoittautua polkuopintoihin, mutta siellä sivulla lukee että yhteishaussa hakeneiden pitäisi odottaa oma tuloksensa. Eli voinko nyt tulkita etten päässyt ja laittaa hakemus menemään ja siihen liitteeksi se ennakkotehtävä mikä vaadittiin? Olen tällä hetkellä työtön TE-toimiston asiakas ja pian 26-vuotias, joten voisinko mahdollisesti olla oikeutettu saamaan työkkäriltä tukea polkuopintoihin, jos minut valittaisiin opiskelijaksi?
Tulokset pitää olla ensin selvillä, sen jälkeen voit anoa esim. omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella, jota saa max. kahden vuoden ajan. Tärkeintä on tehdä hakemus te-toimistoon ennen polkuopintojen aloittamista. Eli kantsii hyvissä ajoin tehdä ja perustella tarve, jota te-toimisto ja oppilaitos puoltaa. :)
Mua taas ohjeistettiin hakemaan etukäteen lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko sitä, että minun pitää odottaa että opintopolkuun ilmestyy teksti etten saanut opiskelupaikkaa? Eikai minulla ole järkeä jäädä odottamaan jotain varasijojen liikkumista, kun en joka tapauksessa saa opiskelupaikkaa. Jätin eilen illalla TE-toimistolle jo yhteydenottopyynnön ja viestissä lyhyesti kerroin mitä asiani koskee. Jostain luin, että Te-palveluilta pitää olla selvitettynä mahdolliset tuet, ennekuin ilmoittautuu polkuopintoihin.. Niin ajattelin toimia, sillä niihin polkuopintoihin, joihin olisin menossa, haku on jo auki..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te jotka saitte huonot pisteet tai hylsyn äidinkielen osiosta. Kertokaas mitä tekstejä teillä oli kokeessa? Kiinnostaa tietää onko kaikilla ollut ongelmia saman tekstin kanssa? Omassa kokeessa oli tehtäviä korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuudesta, datajäljestä ja teostosta. Pisteet 3,05/10 🤣🤣
Itselläni oli myös noi opiskelijoiden liikkuvuus.
Ja tosiaan sain hylätyn koko äidinkielestä -.-”
Äidinkieli on kompastuskivi osalle koska luetunymmärtäminen, kysymysten ymmärtäminen ja tiivistelmiä harjoiteltiin lukiossa. Amis-opiskelijat saavat yleensä tuolta alueelta huonommat pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, kun muistais. Eka pidempi teksti oli jotain opsikelijoista ja sen eka kysymys oli muistaakseni sellainen, missä piti tietää mitä sanoista tulee sen kysytyn sanan lyhennys. Siinä sanassa oli muistaakseni 5 kirjainta ja ne olivat kirjoitettu isoilla kirjaimilla. Toisessa tekstissä oli juuri jotain data juttuja, missä mainittiin mm. Barack Obama ja Donald Trump ja kuinka USA oli jäänyt jotenki alakynteen tekniikassa tai vastaavassa. Sain 5/10.