AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Muistaako joku tarkkaa päivämäärää, jolloin viime vuonna tuli pääsykokeiden tulokset? :-)
Vierailija kirjoitti:
Saatana sain elämäni annoksen englanninkielisistä metaforasönkötyksistä. Ei saatana..muut olivat oikein mukavia tehdä mutta toi saatanan englanti oli ihan hirveää
Joo, tulin jost kokeesta kans... Oli kyllä tosi vaikea se metaforaosio, olen samaa mieltä! Vaikka ihan kiitettävä kielissä olen aina ollut, ja mielestäni osaan enkkua keskivertoa paremmin & sujuvammin... :O
Päötökestekokusymyksissä oli silti vielä hankalampaa, kun olen niin auttamattoman hidas lukemaan ja analysoimaan: jäi muutama kysymys sitten kokobaan tekenättä niitä, kun aika loppui, p*rk*l*..!
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö tuo koe paikan päällä netissä vai miten? Mennään jollekin tietylle verkkosivustolle? Jos on langaton yhteys niin eikös tuossa ole se vaara että yhteys katkeaa, kun yhtäaikaisia käyttäjiä on niin paljon?
Tein yliopiston pääsykokeen messukeskuksessa ja siellä porrastettiin hieman kokeen aloitusta, ettei kaikki klikkaa samalla sekunnilla koetta auki.
Kouluilla varmasti verkot jaksaa rasituksen muutenkin.
Onkohan muuten koskaan noissa valintakokeissa "Ei mikään näistä" -vaihtoehto ollut oikein..?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muuten koskaan noissa valintakokeissa "Ei mikään näistä" -vaihtoehto ollut oikein..?
Viime vuonna ainakin oli siinä kotona tehtävässä ykkösvaiheen kokeessa, mulle tänä vuonna osuneessa kokeessa oli mielestäni yhdessä tehtävässä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna ainakin oli siinä kotona tehtävässä ykkösvaiheen kokeessa, mulle tänä vuonna osuneessa kokeessa oli mielestäni yhdessä tehtävässä myös.
Huh, no hyvä sitten, jos oli dsinustaki yksi - aloin nimittäin epäilemmän jo itteäni ja vastaustani! ;) :D :D Ja jos se menikin väärin, niin lohduttaahan sekin, että on edes kohtalotovereita! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, no hyvä sitten, jos oli dsinustaki yksi - aloin nimittäin epäilemmän jo itteäni ja vastaustani! ;) :D :D Ja jos se menikin väärin, niin lohduttaahan sekin, että on edes kohtalotovereita! :D
Enkä osaa enää edes kirjoittaa, kun on niin kaikkensa antanut olo... XD :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne viime vuoden pisteet muuten on sitten kertynyt?
Niihinhän on ihan turha verrata ku koe oli kaksosanen, mut kiinnostais tietää mistä ne pisteet on koostunut jos munki hakemalle linjalle alimmat pisteet oli 45.Ne on sen toisen valintakokeen pisteet. Se systeemihän oli siis sellanen, että kaikki hakijat teki ensin kotona sen samantyyppisen pääsykokeen, mikä on muutenkin käytössä. Niistä parhaat sitten pääs jatkoon, ja se kakkososan koe tehtiin koululla valvotusti. Kummatkin kokeet oli samanlaisia, kuin mitä tänäkin vuonna. Eli periaatteessa se koe ei ollu kaksosainen, vaan eka karsittiin jyvät akanoista, jos noin voi sanoa. Toisaalta siinä kakkosvaiheessa sitten karsiutu myös ne, ketkä oli huijannu ensimmäisessä vaiheessa esim. käyttämällä laskinta tai Google Translatoria.
Mutta toi järjestely oli osittain myös helpotus, koska sen kokeen pääs tavallaan tekee kaks kertaa. Mä ite hain ihan kylmiltään mitenkään harjoittelematta ja ammattikoulun opinnoista 10 vuotta aikaa, joten olihan se aikamoinen shokki tehdä se koe ekaa kertaa. Toisella kerralla jo ties, minkä tyyppisiä tehtäviä siinä oli tulossa, joten ei tullu panikoitua. Sain ekassa vaiheessa pisteitä 38/60 ja toisessa vaiheessa 45,25/60. Alin hyväksytty pisteraja meillä oli 34,95 ja ylin 46,25. Sitä vaan en voi ymmärtää, miten surkeat pisterajat oli saman tutkinnon päiväopinnoissa: 6,85/60!? Opiskelen ite siis verkko-opintoina ja periaatteessa ihan sama tutkinto, mutta täytyy vaan suoriutua yksin hommista etänä.
Herramunjee. Mihin kouluun ja tutkintoon on päässyt pisteillä 6,85?!
Hain itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Vaikka olen pitkälti aikuisiällä, edellisistä opinnoista on aikaa ja lähdin kokeeseen aivan kylmiltään, tuntui koe jopa naurettavan helpolta. Mieleen puski väkisinkin yliopistoväen heitot ammattileikkikoulusta... Jälkikäteen kuunnellessa ja lukiessa monien kommentteja vaikeasta kokeesta ja ajan totaalisesta loppumisesta olen itsekseni ihmetellyt, tämäkö sitten onkin hakijoiden ja sen myötä kenties koulutuksenkin taso? En siis missään nimessä tarkoita ilkeillä, vaan olen aidosti ihmeissäni.
Pieniin amkeihin pääsee, kunhan on juuri ja juuri läpäissyt amk-kokeen. Sama oli silloin, kun oli se SOTELI-esikoe. Siitä pääsi jopa miinuspisteillä pienien amkien lopulliseen pääsykokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne viime vuoden pisteet muuten on sitten kertynyt?
Niihinhän on ihan turha verrata ku koe oli kaksosanen, mut kiinnostais tietää mistä ne pisteet on koostunut jos munki hakemalle linjalle alimmat pisteet oli 45.Ne on sen toisen valintakokeen pisteet. Se systeemihän oli siis sellanen, että kaikki hakijat teki ensin kotona sen samantyyppisen pääsykokeen, mikä on muutenkin käytössä. Niistä parhaat sitten pääs jatkoon, ja se kakkososan koe tehtiin koululla valvotusti. Kummatkin kokeet oli samanlaisia, kuin mitä tänäkin vuonna. Eli periaatteessa se koe ei ollu kaksosainen, vaan eka karsittiin jyvät akanoista, jos noin voi sanoa. Toisaalta siinä kakkosvaiheessa sitten karsiutu myös ne, ketkä oli huijannu ensimmäisessä vaiheessa esim. käyttämällä laskinta tai Google Translatoria.
Mutta toi järjestely oli osittain myös helpotus, koska sen kokeen pääs tavallaan tekee kaks kertaa. Mä ite hain ihan kylmiltään mitenkään harjoittelematta ja ammattikoulun opinnoista 10 vuotta aikaa, joten olihan se aikamoinen shokki tehdä se koe ekaa kertaa. Toisella kerralla jo ties, minkä tyyppisiä tehtäviä siinä oli tulossa, joten ei tullu panikoitua. Sain ekassa vaiheessa pisteitä 38/60 ja toisessa vaiheessa 45,25/60. Alin hyväksytty pisteraja meillä oli 34,95 ja ylin 46,25. Sitä vaan en voi ymmärtää, miten surkeat pisterajat oli saman tutkinnon päiväopinnoissa: 6,85/60!? Opiskelen ite siis verkko-opintoina ja periaatteessa ihan sama tutkinto, mutta täytyy vaan suoriutua yksin hommista etänä.
Herramunjee. Mihin kouluun ja tutkintoon on päässyt pisteillä 6,85?!
Hain itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Vaikka olen pitkälti aikuisiällä, edellisistä opinnoista on aikaa ja lähdin kokeeseen aivan kylmiltään, tuntui koe jopa naurettavan helpolta. Mieleen puski väkisinkin yliopistoväen heitot ammattileikkikoulusta... Jälkikäteen kuunnellessa ja lukiessa monien kommentteja vaikeasta kokeesta ja ajan totaalisesta loppumisesta olen itsekseni ihmetellyt, tämäkö sitten onkin hakijoiden ja sen myötä kenties koulutuksenkin taso? En siis missään nimessä tarkoita ilkeillä, vaan olen aidosti ihmeissäni.
Olet ihan oikeassa noissa asioissa, joita ihmettelet. Koskee ihan erityisesti pieniä amkeja sellaisissa kaupungeissa, joihin kukaan ei oiken halua muuttaa. Mutta kun tätä asiaa ei sais ääneen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän pisteet tulee olemaan sosiaalialalla korkeammat koska eettinen ja tunne osio olivat niin helpot. Niistähän saa jo 40 pistettä ja monet sen varmasti saavat. Matematiikka toinen helppo josta pisteitä saa varmasti.
Siis mitä saiko niistä jo 40p?!
Sittenhän pääsen heittämällä metropoliaan, olin muistellut niiden olevan yhteensä 20p ja arvioin nyt kasassa olevan vähän päälle 60p joka onkin näillä näkymin kahdeksankympin luokkaa :D
Paitsi että sun tarttee saada hyväksytty tulos joka osioissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku tarkkaa päivämäärää, jolloin viime vuonna tuli pääsykokeiden tulokset? :-)
Mitä sillä on väliä? Vietkö sen jollekin ennustajaeukolle joka sen perusteella tutkii planeettojen asennon ja tarot-korttien avulla tänvuotisen julkaisupäivän?
Viime vuonna julkaisuja siirrettiin vielä kaiken lisäksi myöhäisemmäksi kun korona sotki aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana sain elämäni annoksen englanninkielisistä metaforasönkötyksistä. Ei saatana..muut olivat oikein mukavia tehdä mutta toi saatanan englanti oli ihan hirveää
Joo, tulin jost kokeesta kans... Oli kyllä tosi vaikea se metaforaosio, olen samaa mieltä! Vaikka ihan kiitettävä kielissä olen aina ollut, ja mielestäni osaan enkkua keskivertoa paremmin & sujuvammin... :O
Päötökestekokusymyksissä oli silti vielä hankalampaa, kun olen niin auttamattoman hidas lukemaan ja analysoimaan: jäi muutama kysymys sitten kokobaan tekenättä niitä, kun aika loppui, p*rk*l*..!
Yllätyin kuinka moni päätöksentekotaidon osiota ja äidinkieltä kironnut, itsellä jäi niihin yli 12 minuuttia yliaikaa, toki hyvä minulle
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta muilla erillishausta? Miten tapahtuu, mitkä mahdollisuudet vaihtoon jos ala jota opiskelee pysyy samana?
Minkälaista erillishakua tarkoitat tässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän pisteet tulee olemaan sosiaalialalla korkeammat koska eettinen ja tunne osio olivat niin helpot. Niistähän saa jo 40 pistettä ja monet sen varmasti saavat. Matematiikka toinen helppo josta pisteitä saa varmasti.
Siis mitä saiko niistä jo 40p?!
Sittenhän pääsen heittämällä metropoliaan, olin muistellut niiden olevan yhteensä 20p ja arvioin nyt kasassa olevan vähän päälle 60p joka onkin näillä näkymin kahdeksankympin luokkaa :DPaitsi että sun tarttee saada hyväksytty tulos joka osioissa.
Enkku ainoa joka neni heikonmin mutta veikkaisin läpi menneen jis kerta c-osiosta ei pisteitä rokotettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta muilla erillishausta? Miten tapahtuu, mitkä mahdollisuudet vaihtoon jos ala jota opiskelee pysyy samana?
Minkälaista erillishakua tarkoitat tässä?
Siirtohaku varmaan oikeampi termi, siis sitä että vaihtaa korkeakoulun sisäisesti päiväopinnoista monimuotoon tai toisten päin mutta ala pysyy samana
Millainen se C-osio oli siin enkus mistä ei rokotettu pisteitä? Virke?
Vierailija kirjoitti:
Millainen se C-osio oli siin enkus mistä ei rokotettu pisteitä? Virke?
Kerrotaan huomenna
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin tuli tieto 7.7. Meni tosi myöhäiseks koronan takia ja koska meillä oli se kakkosvaiheen pääsykoekin vasta 23.-25.6. Tuskin pätee tähän vuoteen tuo julkaisuaikataulu.
Vierailija kirjoitti:
Tein kokeen viime pe ja eka oli tosi hyvä fiilis mut nyt päivie mittaan alkanu epäilyttää pääsinkö ees joitain osioita läpi. Matikasta ja päätöksenteoista oon varma et tulee melkee täydet pisteet ellei jopa täysiä, enkkuki meni tosi hyvin, ainaki tuntuu siltä mut sitte... äikkä ja luma. Meni keskittymine ihan täysin kokonaa ku valvojat juoksee käytävillä ja juttelee keskenään.
En yhtää muista mitkä oli ees min pisteet lumassa mut arvailuksiha se meni sitte ku aika rupes loppumaa. Tiiän että meni oikein ainaki kolme tehtävää, lopuista ei mitään tietoa. Mut äikkää stressaan eniten. Koko pää vaan tyhjeni ku avasin sen osion. Muutenki ihmettelen et miten se toimii sitten jos joillain ollu siellä kaks teksitä + se lause järjestys teht ja joillain toisilla vaan yks teksti ja sitte joku kuva tehtävä? Voiko olla niin että se kuva juttu ollu sitte semmone testi juttu? Ei ainakaa kuulosta kovin reilulta että osa joutuu lukee kaks tekstiä ja osa vaan yhen.
Ei se mikään kuvatehtävä ollut. Kyllä siinäkin tekstiä oli. Toivottavasti on arvioitava tehtävä. Omassa kokeessa oli ainakin sen verran haastava ja pitkä se toinen teksti, ettei sen lisäksi olisi voinut laittaa mitään toista pidempää tekstiä..