Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
661/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein kokeen viime pe ja eka oli tosi hyvä fiilis mut nyt päivie mittaan alkanu epäilyttää pääsinkö ees joitain osioita läpi. Matikasta ja päätöksenteoista oon varma et tulee melkee täydet pisteet ellei jopa täysiä, enkkuki meni tosi hyvin, ainaki tuntuu siltä mut sitte... äikkä ja luma.  Meni keskittymine ihan täysin kokonaa ku valvojat juoksee käytävillä ja juttelee keskenään. 

En yhtää muista mitkä oli ees min pisteet lumassa mut arvailuksiha se meni sitte ku aika rupes loppumaa.  Tiiän että meni oikein ainaki kolme tehtävää, lopuista ei mitään tietoa. Mut äikkää stressaan eniten. Koko pää vaan tyhjeni ku avasin sen osion. Muutenki ihmettelen et miten se toimii sitten jos joillain ollu siellä kaks teksitä + se lause järjestys teht ja joillain toisilla vaan yks teksti ja sitte joku kuva tehtävä? Voiko olla niin että se kuva juttu ollu sitte semmone testi juttu? Ei ainakaa kuulosta kovin reilulta että osa joutuu lukee kaks tekstiä ja osa vaan yhen. 

Ei se mikään kuvatehtävä ollut. Kyllä siinäkin tekstiä oli. Toivottavasti on arvioitava tehtävä. Omassa kokeessa oli ainakin sen verran haastava ja pitkä se toinen teksti, ettei sen lisäksi olisi voinut laittaa mitään toista pidempää tekstiä..

Mun kaveri kävi tekee sen kokeen päivää ennen mua ja sillä oli se sama haastava teksti mikä mulla, mut se toinen vähän helpompi teksti korvattu just tolla kuva jutulla.

Vierailija
662/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne viime vuoden pisteet muuten on sitten kertynyt?

Niihinhän on ihan turha verrata ku koe oli kaksosanen, mut kiinnostais tietää mistä ne pisteet on koostunut jos munki hakemalle linjalle alimmat pisteet oli 45.

Ne on sen toisen valintakokeen pisteet. Se systeemihän oli siis sellanen, että kaikki hakijat teki ensin kotona sen samantyyppisen pääsykokeen, mikä on muutenkin käytössä. Niistä parhaat sitten pääs jatkoon, ja se kakkososan koe tehtiin koululla valvotusti. Kummatkin kokeet oli samanlaisia, kuin mitä tänäkin vuonna. Eli periaatteessa se koe ei ollu kaksosainen, vaan eka karsittiin jyvät akanoista, jos noin voi sanoa. Toisaalta siinä kakkosvaiheessa sitten karsiutu myös ne, ketkä oli huijannu ensimmäisessä vaiheessa esim. käyttämällä laskinta tai Google Translatoria.

Mutta toi järjestely oli osittain myös helpotus, koska sen kokeen pääs tavallaan tekee kaks kertaa. Mä ite hain ihan kylmiltään mitenkään harjoittelematta ja ammattikoulun opinnoista 10 vuotta aikaa, joten olihan se aikamoinen shokki tehdä se koe ekaa kertaa. Toisella kerralla jo ties, minkä tyyppisiä tehtäviä siinä oli tulossa, joten ei tullu panikoitua. Sain ekassa vaiheessa pisteitä 38/60 ja toisessa vaiheessa 45,25/60. Alin hyväksytty pisteraja meillä oli 34,95 ja ylin 46,25. Sitä vaan en voi ymmärtää, miten surkeat pisterajat oli saman tutkinnon päiväopinnoissa: 6,85/60!? Opiskelen ite siis verkko-opintoina ja periaatteessa ihan sama tutkinto, mutta täytyy vaan suoriutua yksin hommista etänä.

Herramunjee. Mihin kouluun ja tutkintoon on päässyt pisteillä 6,85?!

Hain itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Vaikka olen pitkälti aikuisiällä, edellisistä opinnoista on aikaa ja lähdin kokeeseen aivan kylmiltään, tuntui koe jopa naurettavan helpolta. Mieleen puski väkisinkin yliopistoväen heitot ammattileikkikoulusta... Jälkikäteen kuunnellessa ja lukiessa monien kommentteja vaikeasta kokeesta ja ajan totaalisesta loppumisesta olen itsekseni ihmetellyt, tämäkö sitten onkin hakijoiden ja sen myötä kenties koulutuksenkin taso? En siis missään nimessä tarkoita ilkeillä, vaan olen aidosti ihmeissäni.

Xamkissa restonomiks. 

Joku tuolla sanoi, että pieniin amkeihin pääsee huonoilla pisteillä. Noo emmä nyt tiedä, onko Xamk nyt mitenkään erityisen pieni, koska sillä on kouluja neljällä paikkakunnalla ja opetuksen tasokin on ollu ihan hyvää, ainakin jos vertaa esim. LABiin tai Samkiin, mistä oon ottanu valinnaisia. Xamk sijoittui neljänneks restonomien laatututkimuksessa viime vuonna, ja sen edellä oli vaan Kajaani, Savonia ja Lappi. Yllättäen jopa Haaga-Helia oli vasta sijalla 8, vaikka ite oon pitäny sitä parhaana amkina restonomiopintoihin, ja meinasin sinne ensin hakeakin.

Katoin äsken noita Xamkin tilastoja, niin onhan noissa hakumäärissä tosiaan heittoa riippuen siitä onko hakenu päivä- vai verkko-opintoihin. Verkko-opintoihin on hakenu 222 (ensisijaisia 55) ja otettu pääsykokeella 8, aloituspaikkoja yhteensä 20. Päiväopinnoissa hakijoita oli 119 (ensisijaisia vaan 12) ja pääsykokeella valittu 6, aloituspaikkoja 25. Näytti monessa muussakin tutkinnossa olevan päiväopinnoissa ihan superpaljon matalammat pisterajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku tarkkaa päivämäärää, jolloin viime vuonna tuli pääsykokeiden tulokset? :-)

Mitä sillä on väliä? Vietkö sen jollekin ennustajaeukolle joka sen perusteella tutkii planeettojen asennon ja tarot-korttien avulla tänvuotisen julkaisupäivän?

Viime vuonna julkaisuja siirrettiin vielä kaiken lisäksi myöhäisemmäksi kun korona sotki aikataulut.

Itseasiassa juuri tuo oli suunnitelmani!

Ihmeellistä ettei mitään saa kysyä saamatta paskavyöryä niskaan.

Vierailija
664/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli henk.koht. paljon suuremmat odotukset korkeakouluopinnoista. Kuvittelin jotenkin, että opiskelu on tosi vaikeaa ja korkealentoista, mutta sain ensimmäisen vuoden kursseista yhtä nelosta lukuunottamatta kaikista arvosanaksi vitosen. Tuntui, että monen tehtävän pääsi läpi käyttämällä maalaisjärkeä, osaamalla kirjoittaa huolitellusti ja käyttämällä järkeviä lähteitä. Ihmettelen suuresti, miten vielä vuoden jälkeenkään moni opiskelijakaveri ei osannut lähdeviitteitä.

On yllättänyt myös se, miten huonot tietotekniset taidot monella opiskelijalla on. Iso osa Teams-luennoista meni usein siihen, että ihmiset kysyi ns. tyhmiä, ei ymmärtäneet selkeää tehtävänantoa, ei osanneet käyttää esim. näytön jakoa tai laittaa mikrofonia päälle jne. Ei myöskään osata käyttää Wordia, PowerPointia tai seurata sähköpostissa tulevia ohjeita esim. opetusalustaan liittyen. Hirveän monella on myös huono äidinkieli, puhumattakaan englannista. Tätä ollaan monesti päivitelty opiskelukaverin kanssa. Enkä mitenkään halua dissata ketään, mutta odotin kai vaan, että amkissa olisi sentään joku "taso" ja ihmisillä perustaidot hallussa.

Vierailija
665/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tänään vimeinen koepäivä?

Vierailija
666/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö kukaan tänää tekee koetta? Mä tein ja enkku oli super vaikee

Vierailija
667/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tänään vimeinen koepäivä?

Ei. Ainakin TAMKissa on vielä huomenna aamulla.

Vierailija
668/2485 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli henk.koht. paljon suuremmat odotukset korkeakouluopinnoista. Kuvittelin jotenkin, että opiskelu on tosi vaikeaa ja korkealentoista, mutta sain ensimmäisen vuoden kursseista yhtä nelosta lukuunottamatta kaikista arvosanaksi vitosen. Tuntui, että monen tehtävän pääsi läpi käyttämällä maalaisjärkeä, osaamalla kirjoittaa huolitellusti ja käyttämällä järkeviä lähteitä. Ihmettelen suuresti, miten vielä vuoden jälkeenkään moni opiskelijakaveri ei osannut lähdeviitteitä.

On yllättänyt myös se, miten huonot tietotekniset taidot monella opiskelijalla on. Iso osa Teams-luennoista meni usein siihen, että ihmiset kysyi ns. tyhmiä, ei ymmärtäneet selkeää tehtävänantoa, ei osanneet käyttää esim. näytön jakoa tai laittaa mikrofonia päälle jne. Ei myöskään osata käyttää Wordia, PowerPointia tai seurata sähköpostissa tulevia ohjeita esim. opetusalustaan liittyen. Hirveän monella on myös huono äidinkieli, puhumattakaan englannista. Tätä ollaan monesti päivitelty opiskelukaverin kanssa. Enkä mitenkään halua dissata ketään, mutta odotin kai vaan, että amkissa olisi sentään joku "taso" ja ihmisillä perustaidot hallussa.

Mulle oli karmea pettymys, kun yliopiston YTM-tutkinnon lisäksi lähdin hakemaan kaupallista koulutusta.

Joten hain ja pääsin amkiin opiskelemaan tradenomiksi. Oli sellaista pelleilyä ja leikkimistä jonkun "leikkifirman" kanssa, että ei siitä oppinut yhtään mitään. Todella suuri pettymys.

Vierailija
669/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutin koska joku teams on sellainen mitä ei missään koulussa opetettu ja yhäkin aika uusi juttu jota jokaisen ei ole tarvinnut vielä kokeilla tänä päivänä, on okei tuolloin kysyä kuinka sen käytössä mikrofonit sun muut toimii. Olen itae tarvinnut sitä eläissäni vain yhden kerran eskari-infossa

Vierailija
670/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä huonona sitä, jos jollakin on päässyt Wordin yms käyttö unohtumaan, kyllähän ne siellä koulussa oppii uudelleen,jos on tarpeeksi motivaatiota. Kehittyyhän nämä tekstinkäsittelyohjelmat jatkuvasti ja jos on ollut pidempään esim kotiäitinä tms niin eipä näille ole ollut tarvetta. Ennemmin arvostan sitä, että haluaa lähteä opiskelemaan ja haastamaan itseään. Ja jos on pitkään hakenut suuntaa elämälle ja onnistuu saamaan koulupaikan, on se mielestäni hieno saavutus. Ja mitä on tutuilta kuullut, niin kyllä yliopistossakin opiskelee hyvin eritasoisia ihmisiä..

Vierailija
671/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin spekulointi alkakoon! Viimestä koetta viedään parhaillaan. Tänään ei oo iltapäivällä kokeita enään.

Vierailija
672/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin spekulointi alkakoon! Viimestä koetta viedään parhaillaan. Tänään ei oo iltapäivällä kokeita enään.

Aijaa, onko näin ettei ole enää iltapäivällä kokeita? Onko varma tieto?

Vierailija
673/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, onko näin ettei ole enää iltapäivällä kokeita? Onko varma tieto?

" Valintakoetilaisuuksien määrää on kasvatettu ja tilaisuuksia järjestetään kahdeksana päivänä yhteensä 15:nä koekertana eri paikkakunnilla."

Laskujen mukaa toi 15. kerta olis nyt

https://www.ammattikorkeakouluun.fi/2021/05/26/amk-valintakokeet-jarjes…

Vierailija
674/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Enää

Vierailija
675/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Enää

oho kappas typo en huomannu

Vierailija
676/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonii mitä vastasitte ongelmanratkaisussa siihen bussitehtävään? Entä sähköpotkulauta?

Vierailija
677/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haki tamkiin tradenomi opintoihin? Miltä koe tuntui?

Vierailija
678/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonii mitä vastasitte ongelmanratkaisussa siihen bussitehtävään? Entä sähköpotkulauta?

Vierailija
679/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin että lähtee käveleen, mut epävarma oon kans oliko oikee vastaus😄 Sithän niitten ois pitäny kantaa se tajuton matkaopas

Vierailija
680/2485 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussitehtävään jätin vastaamatta, oli niin absurdi ettei ollut mitään hajua enkä halunnut lähteä arvailemaan. (Oli muuten sama tehtävä myös S20-pääsykokeissa.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi