AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonii mitä vastasitte ongelmanratkaisussa siihen bussitehtävään? Entä sähköpotkulauta?
Vastasin että lähtee käveleen, mut epävarma oon kans oliko oikee vastaus😄 Sithän niitten ois pitäny kantaa se tajuton matkaopas
Mietin kanssa, että lähtisivät kävelemään, mutta siinä tekstissä myös sanottiin ettei pitkään aikaan ollut tullut ketään/autoja vastaan ja aloin miettimään onko mikään kaupunki sittenkään kävelyetäisyydellä... Kompa? Yliajattelua?
Luontevin seuraava askel siinä miun mielestä oli että pakko lähteä käveleen sieltä paikalta kohti lähimpää kylää, jos auto rikki jne. Eikai sinne ois voinut jäädäkkään jos kyydissä on vanhuksia ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se bussitehtävä oli muotoiltu niin että mikä väite tukee sitä että heidän olisi lähdettävä kävelemään. En muista kunnolla vastausvaihtoehtoja.
1. Kaupunkiin on vain 10min matka(ja ne oli maaseudulla..)
2. Yöllä maalla liikkuu villieläimiä.
3. Kyydissä ollut mekaanikko sanoi ettei (tyyliin) rengasta voi korjata.
4. Kyydissä on vanhuksia ja lapsia.Aivan tosi hämy tehtävä
Mä vastasin tuon 4 kohdan epävarmana, koska mietin että pakko siellä kyydissä on olla monen ikäisiä ja ei heitä voi sinne jättää. En tiedä oliko siinä mitään logiikkaa, meni varmaan ihan vihkoon :/ Ja tekstissä ei puhuttu mitään mekaanikosta.
"Kyydissä ollut mekaanikko sanoi ettei (tyyliin) rengasta voi korjata."
Tämäkin saattoi olla oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se bussitehtävä oli muotoiltu niin että mikä väite tukee sitä että heidän olisi lähdettävä kävelemään. En muista kunnolla vastausvaihtoehtoja.
Mulla oli kanssa, että mikä väite tukee sitä että jonkun mielestä on paras lähteä kävelemään. Yks vastausvaihtoehto oli, että ne on noin. 10min sitten ajanu jonkun kylän läpi ja sit kanssa sellane vaihtoehto oli että tie on kapea ja kuoppainen tms. Ja toki myös noi villieläimet, mekaanikon kommentti, vanhukset ja lapset löyty vaihtoehdoista.
Mukamas järkeilin kokeessa tähän vastauksen, mutta kokeen jälkeen kadutti että menin ees vastaamaan. Lähes varmat miinukset tulee tästä itelle, sillä en vaan saa järkeiltyä tätä mitenkään.
Entä se sähköpotkulauta juttu? Kun niitä on pysäköity miten sattuu ja sit jossain jotku päättäjät oli päättänyt tehdä lisää pysäköintipaikkoja.
Mä vastasin bussitehtävään ”bussissa ei ole tunkkia” tai jotain sinne päin. Ajattelin että ilman tunkkia bussia ei srangastakaan saa vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Mä vastasin bussitehtävään ”bussissa ei ole tunkkia” tai jotain sinne päin. Ajattelin että ilman tunkkia bussia ei srangastakaan saa vaihdettua.
Mulla ei muistaakseni ollut mitään tunkki vaihtoehtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonii mitä vastasitte ongelmanratkaisussa siihen bussitehtävään? Entä sähköpotkulauta?
Mitenhän ton tehtävän sähköpotkulauta teksti ees meni?
Bussi teht oli muitoiltu mulla niin että mikä _tukee_ sitä yhden matkustajan päätelmää eli ”pitää lähteä kävelemään”
Mun vastauksista ainoo joka tuki tota oli että ei oo mitää millä korjata bussia —-> mitä tässä ny muuta sitte tekemään ku lähtee kävelemään.
Vaihtoehtoja mulla oli jotain et polku on kuoppaisa —> ei tue päätelmää, koska vaikee kävellä
Kyydissä vanhuksia tai lapsia —> ei tue päätelmää
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Bussi teht oli muitoiltu mulla niin että mikä _tukee_ sitä yhden matkustajan päätelmää eli ”pitää lähteä kävelemään”
Mun vastauksista ainoo joka tuki tota oli että ei oo mitää millä korjata bussia —-> mitä tässä ny muuta sitte tekemään ku lähtee kävelemään.
Vaihtoehtoja mulla oli jotain et polku on kuoppaisa —> ei tue päätelmää, koska vaikee kävellä
Kyydissä vanhuksia tai lapsia —> ei tue päätelmää
Jne.
Ääh, noin se varmaan piti ajatella.. :C
Sähköpotkulautatehtävässä oli alkolukkojen lisääminen niihin ja sitä päätöstä/alotetta tuki sit vissiin et niiden kans on sattunu haavereita humalassa ja kuormittanu päivystystä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tämä sama. Eikä tässä mielestäni ole mitään hämyä. Näistä väitteistä tuo 1. on ainoa joka tukee kävelemään lähtemistä? Vai olenko idiootti?
Mitä siinä enkun C-tehtävässä oli mistä ei kuulemma tullut miinusta?
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkulautatehtävässä oli alkolukkojen lisääminen niihin ja sitä päätöstä/alotetta tuki sit vissiin et niiden kans on sattunu haavereita humalassa ja kuormittanu päivystystä.
Mulla oli se et piti saada lisää ns. parkkiruutuja kaupunkiin etteivät olis hujanhajan.. Vai muistaakoha sitä oikein. Alkolukoista ei ollut sanaakaan
Mulla ei ollut tuollaista sähköpotkulauta tehtävää.
Joku kysyi mikä kuvatehtävä oli äikässä. Siin lopussa oli sellaisia ”kuvallinen viestintä” -tehtäviä. Niissä oli kuvia sekä tekstiä ja niiden viestintää piti osata lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tämä sama. Eikä tässä mielestäni ole mitään hämyä. Näistä väitteistä tuo 1. on ainoa joka tukee kävelemään lähtemistä? Vai olenko idiootti?
En koetta ole tehnyt, mutta siis kysymys oli, että "teidän on nyt lähdettävä kävelemään koska X"? Kaipa siinä tapauksessa tuo 1 on ainoa liikkumaan kannustava. Eläimet on neutraali asia parhaimmillaan, mekaanikko varmaan tietää mistä puhuu ja vanhukset ja lapset on nimenomaan niitä, joiden vuoksi kävelyä yritettäisiin välttää.
Näin itse järkeilisin, mutta en tosiaan tiedä miten se tehtävänanto oli oikeasti muotoiltu tai oliko nuo vastausvaihtoehdot oikein jne.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut tuollaista sähköpotkulauta tehtävää.
Joku kysyi mikä kuvatehtävä oli äikässä. Siin lopussa oli sellaisia ”kuvallinen viestintä” -tehtäviä. Niissä oli kuvia sekä tekstiä ja niiden viestintää piti osata lukea.
Mulla äikäs vika tehtävä oli kuvallinen tehtävä joka liittyi digitaaliseen jalanjälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä enkun C-tehtävässä oli mistä ei kuulemma tullut miinusta?
Siinä oli annettu 5 vai 6 lausetta ja ne piti laittaa oikeaan järjestykseen.
4. Kyydissä on vanhuksia ja lapsia.
Aivan tosi hämy tehtävä