Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK valintakoe kevät 2021

Vierailija
14.12.2020 |

Hei !

Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?

Kommentit (2485)

Vierailija
601/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osiossa vastasi vain osaan tehtävistä ja olettaa saavansa riittävästi pisteitä niin onko mahdollista, että ei saakaan pisteitä, koska tehdyt olivatkin vain koekysymysiä?

Vierailija
602/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osiossa vastasi vain osaan tehtävistä ja olettaa saavansa riittävästi pisteitä niin onko mahdollista, että ei saakaan pisteitä, koska tehdyt olivatkin vain koekysymysiä?

On mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko liikkuneet varasijoilla todistusvalinnalla? Itsellä sijalta 13 ->9

Vierailija
604/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako tehtävää päätöksentekotaidoissa oli?

En muista mutta helppoja oli

En sanoisi että oli helppoja. Aika loppui kesken.

Minulla jäi 12 minuuttia yliaikaa

-edellinen kommentoija

Vierailija
605/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tunnetilat oli selviä kahta lukuunottamatta koska kyseisistä kuvista välittyi kahta tunnetta tilanteeseen yhdistettynä

Vierailija
606/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta tarjoaako kokeenjärjestäjä paperia kokeeseen? Päätöksenteossa ja matikassa varmaan tulee taulukoita piirrettyä. Kynähän piti ottaa itse

Vierailija
607/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös polkuopintoihinkin ole vaikea päästä? Moni muukin kyttää niitä paikkoja.

Niihin pääsee hyvin jos amis- tai lukion viimeinen opintovuosi jäljellä. Korkeakoulujen sivuilla lista mitkä koulut yhteistyökumppaneita polkuopintoihin. Opo laittaa elokuussa pyynnöstä hakemuksen polkuopintoihin jolloin se maksutonta mikäli on vielä amis tai lukio kesken, muutoin maksaa keskimäärin 400€/lukuvuosi

Tamkissa ainakin ilmoittautumisjärjestyksessä sisään. Ei niihin haeta.

Vierailija
608/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta tarjoaako kokeenjärjestäjä paperia kokeeseen? Päätöksenteossa ja matikassa varmaan tulee taulukoita piirrettyä. Kynähän piti ottaa itse

Paperit on valmiina pöytäpaikallasi

Vierailija
609/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän rauhoitella itseäni sillä, että hakemiini sosionomiopintoihin ei ole kokeessa ollut ihan mahdottomia pisterajoja. Koulusta riippuen 36-48 pistettä, pois lukien tietenkin tunneäly joka luulisi olevan mulla vahva osio. Varmaan todistusvalinnan pisteiden kanssa myös nämä tulee ikävä kyllä nousemaan :(

Minne kaupunkiin tuollaiset pisteet sosionomiksi? Hain metropoliaan ja laureaan sosionomiksi, pisteet alkaen 59,1p ->

Miten ne alimmat pisteet voi muka tietää etukäteen, kun vielä valinnat pahasti kesken. Eikös sinne nyt kuitenkin oteta esim. 20 parasta, jos nr. 20 on pisteet vaikka tasan neljäkymmentä, niin raja silloin on 40p

Korkeakoulujen sivulta (pdf) sekä soittamalla niille

Höpö höpö. Kokeet määrää alimmat hyväksytyt pisteet!

Vierailija
610/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, nyt se on ohi ja vaikeaa oli vaikka valmistauduin omasta mielestäni hyvin 😢 Kaikissa osioissa oli helpompia ja vaikeampia osioita,ne naama kuvat oli yllättävän vaikeita. Matikassa varmistelin allekkainlaskuilla kaiken vaikka tiesin vastaukset.

Vierailija
611/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, nyt se on ohi ja vaikeaa oli vaikka valmistauduin omasta mielestäni hyvin 😢 Kaikissa osioissa oli helpompia ja vaikeampia osioita,ne naama kuvat oli yllättävän vaikeita. Matikassa varmistelin allekkainlaskuilla kaiken vaikka tiesin vastaukset.

Mihin hait?

Vierailija
612/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne viime vuoden pisteet muuten on sitten kertynyt?

Niihinhän on ihan turha verrata ku koe oli kaksosanen, mut kiinnostais tietää mistä ne pisteet on koostunut jos munki hakemalle linjalle alimmat pisteet oli 45.

Ne on sen toisen valintakokeen pisteet. Se systeemihän oli siis sellanen, että kaikki hakijat teki ensin kotona sen samantyyppisen pääsykokeen, mikä on muutenkin käytössä. Niistä parhaat sitten pääs jatkoon, ja se kakkososan koe tehtiin koululla valvotusti. Kummatkin kokeet oli samanlaisia, kuin mitä tänäkin vuonna. Eli periaatteessa se koe ei ollu kaksosainen, vaan eka karsittiin jyvät akanoista, jos noin voi sanoa. Toisaalta siinä kakkosvaiheessa sitten karsiutu myös ne, ketkä oli huijannu ensimmäisessä vaiheessa esim. käyttämällä laskinta tai Google Translatoria.

Mutta toi järjestely oli osittain myös helpotus, koska sen kokeen pääs tavallaan tekee kaks kertaa. Mä ite hain ihan kylmiltään mitenkään harjoittelematta ja ammattikoulun opinnoista 10 vuotta aikaa, joten olihan se aikamoinen shokki tehdä se koe ekaa kertaa. Toisella kerralla jo ties, minkä tyyppisiä tehtäviä siinä oli tulossa, joten ei tullu panikoitua. Sain ekassa vaiheessa pisteitä 38/60 ja toisessa vaiheessa 45,25/60. Alin hyväksytty pisteraja meillä oli 34,95 ja ylin 46,25. Sitä vaan en voi ymmärtää, miten surkeat pisterajat oli saman tutkinnon päiväopinnoissa: 6,85/60!? Opiskelen ite siis verkko-opintoina ja periaatteessa ihan sama tutkinto, mutta täytyy vaan suoriutua yksin hommista etänä.

Vierailija
613/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vipusesta löytyy ihan selaamalla vanhat pisteet. Kyllä ne jotain kertoo

Eivät kerro tasan yhtään mitään. Viime vuonna oli lisäksi kaksiosainen koe koronan takia. 

Vierailija
614/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän rauhoitella itseäni sillä, että hakemiini sosionomiopintoihin ei ole kokeessa ollut ihan mahdottomia pisterajoja. Koulusta riippuen 36-48 pistettä, pois lukien tietenkin tunneäly joka luulisi olevan mulla vahva osio. Varmaan todistusvalinnan pisteiden kanssa myös nämä tulee ikävä kyllä nousemaan :(

Minne kaupunkiin tuollaiset pisteet sosionomiksi? Hain metropoliaan ja laureaan sosionomiksi, pisteet alkaen 59,1p ->

Miten ne alimmat pisteet voi muka tietää etukäteen, kun vielä valinnat pahasti kesken. Eikös sinne nyt kuitenkin oteta esim. 20 parasta, jos nr. 20 on pisteet vaikka tasan neljäkymmentä, niin raja silloin on 40p

Korkeakoulujen sivulta (pdf) sekä soittamalla niille

Älkää vaan alkako vielä soitella yhtään mihinkään, kun kokeitakin on vielä jäljellä.

Luuletteko oikeasti että soittamalla saat jonkun työntekijän arvailemaan sinulle jotain pisteitä?

Ja sitten kun vielä 50 hakijaa soittaa samaa asiaa. 

Vierailija
615/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niihinhän on ihan turha verrata ku koe oli kaksosanen, mut kiinnostais tietää mistä ne pisteet on koostunut jos munki hakemalle linjalle alimmat pisteet oli 45.

Ne on sen toisen valintakokeen pisteet. Se systeemihän oli siis sellanen, että kaikki hakijat teki ensin kotona sen samantyyppisen pääsykokeen, mikä on muutenkin käytössä. Niistä parhaat sitten pääs jatkoon, ja se kakkososan koe tehtiin koululla valvotusti. Kummatkin kokeet oli samanlaisia, kuin mitä tänäkin vuonna. Eli periaatteessa se koe ei ollu kaksosainen, vaan eka karsittiin jyvät akanoista, jos noin voi sanoa. Toisaalta siinä kakkosvaiheessa sitten karsiutu myös ne, ketkä oli huijannu ensimmäisessä vaiheessa esim. käyttämällä laskinta tai Google Translatoria.

Mutta toi järjestely oli osittain myös helpotus, koska sen kokeen pääs tavallaan tekee kaks kertaa. Mä ite hain ihan kylmiltään mitenkään harjoittelematta ja ammattikoulun opinnoista 10 vuotta aikaa, joten olihan se aikamoinen shokki tehdä se koe ekaa kertaa. Toisella kerralla jo ties, minkä tyyppisiä tehtäviä siinä oli tulossa, joten ei tullu panikoitua. Sain ekassa vaiheessa pisteitä 38/60 ja toisessa vaiheessa 45,25/60. Alin hyväksytty pisteraja meillä oli 34,95 ja ylin 46,25. Sitä vaan en voi ymmärtää, miten surkeat pisterajat oli saman tutkinnon päiväopinnoissa: 6,85/60!? Opiskelen ite siis verkko-opintoina ja periaatteessa ihan sama tutkinto, mutta täytyy vaan suoriutua yksin hommista etänä.

Herramunjee. Mihin kouluun ja tutkintoon on päässyt pisteillä 6,85?!

Hain itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Vaikka olen pitkälti aikuisiällä, edellisistä opinnoista on aikaa ja lähdin kokeeseen aivan kylmiltään, tuntui koe jopa naurettavan helpolta. Mieleen puski väkisinkin yliopistoväen heitot ammattileikkikoulusta... Jälkikäteen kuunnellessa ja lukiessa monien kommentteja vaikeasta kokeesta ja ajan totaalisesta loppumisesta olen itsekseni ihmetellyt, tämäkö sitten onkin hakijoiden ja sen myötä kenties koulutuksenkin taso? En siis missään nimessä tarkoita ilkeillä, vaan olen aidosti ihmeissäni.

Vierailija
616/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Vaikka olen pitkälti aikuisiällä, edellisistä opinnoista on aikaa ja lähdin kokeeseen aivan kylmiltään, tuntui koe jopa naurettavan helpolta. Mieleen puski väkisinkin yliopistoväen heitot ammattileikkikoulusta... Jälkikäteen kuunnellessa ja lukiessa monien kommentteja vaikeasta kokeesta ja ajan totaalisesta loppumisesta olen itsekseni ihmetellyt, tämäkö sitten onkin hakijoiden ja sen myötä kenties koulutuksenkin taso? En siis missään nimessä tarkoita ilkeillä, vaan olen aidosti ihmeissäni.

Tätä itsekkin ihmettelin. Monet valittavat vaikeasta kokeesta mutta koehan oli naurettavan helppo, kertonee hakijoiden tasosta. Huojentavaahan se on kuulla että monilla vaikeaa, koska hain alalle jossa sisäänpääsyprosentti on pieni. Tosin kuitenkaan esimerkiksi viime vuoden pisterajat eivät mitään päätä huimaavia olleet, edelleen tukee sitä olettamustani että keskivertohakija ei vain yksinkertaisesti ole korkeakoulumateriaalia. Voinen tämän kommenttini tulevasta ylä- ja alapeukkujen välisestä suhteesta päätellä että kenellä oli hieman vaikeampaa ja kenelle koe oli helpompi, ja ennustaisinkin että alapeukut tulevat olemaan enemmistö. Ja tämähän on ihan syystä provo joten älkää ottako itseenne, kunhan tutkiskelen.

Vierailija
617/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta muilla erillishausta? Miten tapahtuu, mitkä mahdollisuudet vaihtoon jos ala jota opiskelee pysyy samana?

Vierailija
618/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa myös huomioon se, että kuinka monta ihmistä ylipäätään jaksaa osallistua ja  kommentoida näitä keskusteluja.  Ei mun kaveripiireissä kyllä kauheen moni oo ikinä voivotellu kokeen vaikeutta.

Vierailija
619/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

It ala olisi kiinnostanut muuten mutta tunnen sillä alalla turhan monta vanhaa kiusaajaani

Vierailija
620/2485 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että joku muukin on tätä mieltä. Aloin luulla itseäni jo ihan tunnekylmäksi kun en osannut tulkita  mitä kuvan henkilöt tuntevat :D