olen metsästystä harrastava mies. kysyttävää?
"Naisella" meni käteen äskeinen, joten mä kokeilen!
Kommentit (164)
Reservin ylikersantti taisi armeijassa sittten kitistä pantavana kun nuin paljon agree aseitten käyttöä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:38"]Mitä mieltä olisit, jos joku alkaisi metsästämään sua? Et yhtään osaisi varoa odottaessasi siellä pasissa, että joku katselee sinua ensin kiikaritähtäimen läpi, siirtää ristikon kokeeksi silmien väliin ja antaa tähtäyspisteen vajota suunnilleen napasi kohdalle. Pesässä on kuitenkin reikäpäinen metsästysluoti, joka avaa osuessaan suolistosi linnuille. Sen jälkeen ei tarvita enää kuin hakea liipaisin tuntumalle ja kevyt puristus sinkoaa iskurin kohden nallia. Sekunttia - kahta myöhemmin tunnet saaneesi osuman, muttet hetkeen tajua miten vakavasta asiasta on kyse, kunnes sydämmesi pumppaa shokin jälkeen ensimmäisen pumppauksen, veri alkaa tulvia esteettä ja tajuat, että sattui pahasti, tulet kuolemaan.
Olet lähellä tajuttomuutta, kun näet metsästäjäsi tulevan esiin ja mutisevan itsekseen "miten katkoo jalkasi polvien kohdalta, laittaa roikkumaan ja nylkee sitten sinut". Eikä hän tunne sinua kohtaan mitään, ei sääliä, eikä kunnioita sinua edes sitä vertaa, jotta jättäisi etovan kehuskelun väliin Vauva-lehden av-palstalla.
Jos haluat tietää mikä olet, niin olet surkea ja munaton ihminen, joka ei edes itse tajua hävetä. Todellisia ystäviäkään sinulla ei ole ensimmäistäkään eikä sinusta ole kenenkään ystäväksi. Ihmisen arvo, kun luetaan siitä miten hän kohtelee kaikkein heikompiaan ja siinä sinä olet kaikkein surkeimpien joukossa.
Äläkä tule sanomaan, että olen joku kitisevä ämmä. Olen reservin ylikersantti, ammuin valiot heittämällä ja olen niin vahva, että voisin panna sua halutessani perseeseen. Siinä sinulle totuuksia neiti, toivottavasti avauksesi ei mennyt nyt käteen, raukka.
[/quote]
Mielestäni ketjun paras vastaus. Ja en, en ymmärrä eläinten huvikseen tappamista.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:44"]
Reservin ylikersantti taisi armeijassa sittten kitistä pantavana kun nuin paljon agree aseitten käyttöä kohtaan.
[/quote]
Käsitit väärin, ei ole aseita vastaan yhtään mitään, työkaluja siinä kuin muutkin, mutta sama ei koske raukkoja. Jollain tavalla vielä ymmärrän senkin, että joku ampuu nälkäänsä eläimen, mutten sitä, ettei osata tätä enempää kunniottaa sitä, joka antoi elämänsä tämän takia. Olen myös varma, että mikäli ihmisten empatiakyky alkaa olla sitä tasoa, jota tälläkin palstalla esiintyy, niin ei kulu kauaa, kun olemme jälleen toistamaan niitä hirmutekoja, joita natsit tekivät kuolemanleireillä. Oot täysin tunnekylmä ihminen, toivottavasti emme koskaan joudu tekemisiin keskenämme.
Fundamentalismi on tie hirmutekoihin.
Saako fasaanista mitenkään mureaa? Pitääkö riiputtaa kauankin?
Itse olen aatemaailmaltani lähinnä vihreä, mutta toisaalta myös vielä sen verran jalat maassa ja juuret luonnossa, että tarveperäinen metsästys tai kalastus on mielestäni ihan ok. Sen saa tappaa, minkä syö, sehän on sitä lähiruokaa aidoimmillaan ilman tehotuotannon lieveilmiöitä (toki tässä pitää ottaa huomioon kantojen kestävyydet ym oleelliset seikat). Joku ketunmetsästys taas sitten menee itseltäni täysin yli, brittityyliin homma on ihan puhdasta yläluokan egoilua ja eläinrääkkäystä, suomessa taas en näe oikein mitään järkeä kettua ampua, harva niistä turkiksista mitään tarpeellista tekee, saati lihaa syö. Supi ja muut tuontiriesat on sitten vielä vähän kinkkisempi juttu. Näiden osalta metsään on menty jo ajat sitten ja moraalikysymyksistä tulee huomattavasti hankalampia. Omalta osaltani pitäydyn tuossa linjassa, että sen minkä syö, voi luonnosta ottaa (luonnon kestokyvyn huomioon ottaen), mutta ymmärrän myös niitä, joiden mielestä tekee ympäristölle palveluksen, kun tappaa jokaikisen näkemänsä minkin tai supin, koska ne eivät täkäläiseen luontoon kuulu.
Omasta mielestäni nyky-yhteiskunnassa näiden luontoasioiden suhteen ikävä tosiasia on se, että spektrin molemmat ääripäät ovat itseasiassa aivan yhtä vieraantuneita luonnosta ja kumpaakin vaivaa aivan yhtä lailla sama antroposentrisyys, ns. vihreät asettavat yhtä lailla ihmiset 'luonnon' ulko- ja yläpuolelle kuin vastapuolensa, vaikka ideologinen perusta onkin täysin päinvastainen.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 23:38"]Mitä mieltä olisit, jos joku alkaisi metsästämään sua? Et yhtään osaisi varoa odottaessasi siellä pasissa, että joku katselee sinua ensin kiikaritähtäimen läpi, siirtää ristikon kokeeksi silmien väliin ja antaa tähtäyspisteen vajota suunnilleen napasi kohdalle. Pesässä on kuitenkin reikäpäinen metsästysluoti, joka avaa osuessaan suolistosi linnuille. Sen jälkeen ei tarvita enää kuin hakea liipaisin tuntumalle ja kevyt puristus sinkoaa iskurin kohden nallia. Sekunttia - kahta myöhemmin tunnet saaneesi osuman, muttet hetkeen tajua miten vakavasta asiasta on kyse, kunnes sydämmesi pumppaa shokin jälkeen ensimmäisen pumppauksen, veri alkaa tulvia esteettä ja tajuat, että sattui pahasti, tulet kuolemaan.
Olet lähellä tajuttomuutta, kun näet metsästäjäsi tulevan esiin ja mutisevan itsekseen "miten katkoo jalkasi polvien kohdalta, laittaa roikkumaan ja nylkee sitten sinut". Eikä hän tunne sinua kohtaan mitään, ei sääliä, eikä kunnioita sinua edes sitä vertaa, jotta jättäisi etovan kehuskelun väliin Vauva-lehden av-palstalla.
Jos haluat tietää mikä olet, niin olet surkea ja munaton ihminen, joka ei edes itse tajua hävetä. Todellisia ystäviäkään sinulla ei ole ensimmäistäkään eikä sinusta ole kenenkään ystäväksi. Ihmisen arvo, kun luetaan siitä miten hän kohtelee kaikkein heikompiaan ja siinä sinä olet kaikkein surkeimpien joukossa.
Äläkä tule sanomaan, että olen joku kitisevä ämmä. Olen reservin ylikersantti, ammuin valiot heittämällä ja olen niin vahva, että voisin panna sua halutessani perseeseen. Siinä sinulle totuuksia neiti, toivottavasti avauksesi ei mennyt nyt käteen, raukka.
[/quote]
Mitä ihmettä olen kehuskellut? Täällä muut alkoi kyselemään miten "tosimies" katkoo jalat irti. Mä en halunnut keskustelun menevän tähän, mutta 1. ja viimeisen kerran mitään järkevää keskustelua täällä aloitan.
Miksi ihmeessä ampua mahaan sitä elukkaa? Ihan rehellisesti sanoen, niin en arvostq esimerkiksi supikoiria, villikissoja ym. Ihan ihmisen tasolle. Ei välitä metsänomistajatkaan siitä, että hirvet ammutaan pois syömästä metsiä. Reservin ylikersantille sanoo reservin vänrikki, että miten itse kohtelet niitä heikoimpiasi? Jos eläimiä noin haluat suojella, niin käy edes kerran vanhassa parsinavetassa tai sikalassa.
Anonyymina metsästyksestä voi puhua, mutta muuten se kannattaa jättää omaan tietoon. Ihminen on irtautunut luonnosta, kun se vertaa supia toiseen ihmiseen.
PS. Hirviä ei kytätä
Miksi nisäkkäällä tuntuu olevan paljon suurempi arvo kuin kaloilla? Kaloja viljellään hupikalastukseen älytön määrä, mutta ei sen takia kukaan ole väkisin panemassa ketään handeliin?
Tää on ihan sama asia kuin se, että raamatusta luetaan just se kohta mikä itteä huvittaa. Metsän kaataminen paperiksi ja rakennuspuuksi vie eläinten elintilaa ja älkää nyt väittäkö, että ne koivusta tehdyt erikoislistat menevät enemmän tarpeeseen kuin jonkun eläimen liha. Ylikersantti hoi: mieti ihan hetki ajasta, jolloin metsästettiin pakosta ja vrt nykyisyyteen kaikilta osa-alueilta.
Te, jotka olette sitä mieltä, että metsästäjät tappavat huvikseen ja turhaan viattomia eläimiä, oletteko kaikki kasvissyöjiä vai mistä teille liha tulee pöytään? Mieheni metsästää, aikaa harrastukseen menee muutama viikonloppu vuodessa, ei ole siis mukana missään hirviporukassa tms. Jos saalista tulee (jäniksiä) niin ne kyllä syödään meillä ja mistään tappamisen ilosta hän ei käy eläimiä ampumassa.
Oletko rämemajavan metsästäjä, miten isot populaatiot kiinnostaa?
Tuntuu että ihmiset ajattelevat nykyään niin, että on olemassa ihmisten planeetta Kaupunki ja eläinten planeetta Luonto ja ne ovat täysin irrallaan toisistaan. Siis riistanhoito ja säätelykö ei ole sallittua? Ei saa tappaa petoeläimiä suojellakseen pesiviä lintuja? Saa tappaa, mutta sorkkaeläimiä ei? Miksi? Ne on niin söpöjä? Missä vedetään raja?
Reservin ylikersantti arvostaa armeijaa ja ihmisten tappamista, mutta eläin on tabu. Ihminenhän tappaa toisiaan tarpeeseen!
Haittaako hirvimetsällä hirvikärpäset? Minä en voi sietää niitä vaikka eivät minua pure, mutta se niskassa kävely ällöttää.
Ei oo hirvimetsällä hirvikärpäsiä oikeen, kun loka-joulukuussa touhutaan!
Harmittaisiko tai hävettäisikö sinua, jos hirvilporukkanne ainoan hirven kaataisi naapurin 10-vuotias tyttö?
Saatko jotain kiksejä siitä kun lasautat ämmämäisesti sadan metrin päästä puolustuskyvytöntä eläintä? Seisooko?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 07:30"]
Mitä ihmettä olen kehuskellut? Täällä muut alkoi kyselemään miten "tosimies" katkoo jalat irti. Mä en halunnut keskustelun menevän tähän, mutta 1. ja viimeisen kerran mitään järkevää keskustelua täällä aloitan.
Miksi ihmeessä ampua mahaan sitä elukkaa? Ihan rehellisesti sanoen, niin en arvostq esimerkiksi supikoiria, villikissoja ym. Ihan ihmisen tasolle. Ei välitä metsänomistajatkaan siitä, että hirvet ammutaan pois syömästä metsiä. Reservin ylikersantille sanoo reservin vänrikki, että miten itse kohtelet niitä heikoimpiasi? Jos eläimiä noin haluat suojella, niin käy edes kerran vanhassa parsinavetassa tai sikalassa.
Anonyymina metsästyksestä voi puhua, mutta muuten se kannattaa jättää omaan tietoon. Ihminen on irtautunut luonnosta, kun se vertaa supia toiseen ihmiseen.
PS. Hirviä ei kytätä
[/quote]
Niin, sinä ja kaverisi ette enää edes huomaa kylmää tapaanne kirjoittaa eläinten tappamisesta. Ja se, että tehomaataloudessa eläimiä kasvatetaan ala-arvoisesti, niin se ei pyhitä myöskään sinun tapaasi metsästää saati leveillä harrastuksellasi täällä. Mutta et sinä eivätkä kaverisi tule ikinä ymmärtämään sitä eroa miten eläintä voidaan kohdella paremmin, vaikka se sitten päätyisikin ravinnoksemme. Siitäkin olen varma, että vaikkeivät nuo kauttasi kylmästi tapetut eläimet tule koskaan saamaan edes anteeksipyyntöä sinulta, niin maksat joka päivä hintaa empatiakyvyttömyydestäsi muuta kautta. Todellisia ystäviä sinulla ei ole ja sinua kohdellaan yhtä kylmästi kuin kohtelet tappamiasi eläimiä. Eipä esimerkiksi se eräs työkaverini arvanut, että ainoa syy miksi se yksi työkaluni oli juuri silloin "rikki", kun hän olisi sitä lainaksi tarvinut. Ensin elvistelee miten monta "sorsanpaskaa" on tullut ampuneeksi ja pari viikkoa siitä ruinaa apua. Painukoon helvettin moinen mulkku, tehköön hommansa vaikka hampaillaan, mutta multa ei tuollaiselle apua heru.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 08:20"]
Reservin ylikersantti arvostaa armeijaa ja ihmisten tappamista, mutta eläin on tabu. Ihminenhän tappaa toisiaan tarpeeseen!
[/quote]
Aseita ja armejaa tarvitaan siksi, kun eläimistä poiketen ihminen voi olla tarkoituksellisesti paha. Tämäkin ketju puhuu erittäin vahvasti sen puolesta.
Mitä mieltä olisit, jos joku alkaisi metsästämään sua? Et yhtään osaisi varoa odottaessasi siellä pasissa, että joku katselee sinua ensin kiikaritähtäimen läpi, siirtää ristikon kokeeksi silmien väliin ja antaa tähtäyspisteen vajota suunnilleen napasi kohdalle. Pesässä on kuitenkin reikäpäinen metsästysluoti, joka avaa osuessaan suolistosi linnuille. Sen jälkeen ei tarvita enää kuin hakea liipaisin tuntumalle ja kevyt puristus sinkoaa iskurin kohden nallia. Sekunttia - kahta myöhemmin tunnet saaneesi osuman, muttet hetkeen tajua miten vakavasta asiasta on kyse, kunnes sydämmesi pumppaa shokin jälkeen ensimmäisen pumppauksen, veri alkaa tulvia esteettä ja tajuat, että sattui pahasti, tulet kuolemaan.