Sonja, 34, on päättänyt, ettei koskaan hanki lapsia – yhä useampi suomalaisnainen tekee saman ratkaisun: ”En halua vangiksi elämään, jota en halua”
Tällaista tänään.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sonja-34-on-paattanyt-ette…
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
Mutta kun en halua kokea sitä iloa. Se on sinun ilosi huippu. Minun onneni on muualla. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin, kun lapsiperhe-elämä nähdään vankilana. Todellisuudessa lapsettomat eivät ymmärrä, millaista iloa ja onnea lapset elämään tuovat. Sellaista, ettei mikään muu asia elämässä tuota vastaavanlaista ilon ja onnen tunnetta.
Milloin tahansa vaihtaisin tämän "Vastuullisen Ihanneisin" jopa naista saamattoman nelikymppisen ikipoikamiehen elämään. Olisi ainakin aloite kaikessa täysin omissa handuissa...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että niin voi olla. Mutta en halua sitä iloa, koska sen hintana on se vankila.
Minulle on ehdotettu lasten hankkimista parannuskeinona masennukseen. Huonoina kausina en jaksa huolehtia edes omasta puhtaudestani ja ravinnostani, mutta ehdottajan mielestä lapsi pakottaisi minut ryhdistäytymään ja huolehtimaan myös itsestäni.
Joo. Jos vastuu lapsesta nyt saisikin minut pakotettua ylös vuoteesta, on liian iso todennäköisyys sille, että palaisin täysin loppuun yrittäessäni pitää huolta pikkuisesta, kun oikeasti jaksamista ei ole edes itsestäni huolehtimiseen. En ikinä tahtoisi sellaista kasvuympäristöä yhdellekään lapselle.
Joten kyllä vaan olisin sitä mieltä, että jos joku mistä hyvänsä syystä kokee lapsen hankkimisen huonona ajatuksena, ei hänen päätään pitäisi väkisin koettaa kääntää.
Ei ne lapset kaikille tuo samallalailla iloa ja onnea, on ihmisiä jotka huomaavat sen vasta sitten kun niitä lapsia on jo hankittu.
Se on ihan hyvä ettei kaikki lisäänny, jokainen tekee omat ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä niin, en näe siinä mitään muuta kuin kiirettä, itkua, stressiä ja huolta, että miten se lapsi pärjää päiväkodissa, koulussa jne. En halua tuohon hulluuteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sen yhden ilon takia mun pitäisi luopua kaikista niistä iloista mitä mulla on ilman sitä? En halua. Omat iloni on mulle paljon tärkeämpiä kuin se yksi mahdollinen ilo mikä ehkä voisi tulla sen lapsen myötä.
En ymmärrä miksi ketään kiinnostaa, ”hankkiiko” joku toinen lapsia vai ei.
Tuntuu typerältä tällaiset julkiset ”minä en halua lapsia”-julistukset kuin myös joidenkin vouhotus siitä, miten kaikkien pitäisi perustaa perhe eikä mistään muusta saa samanlaista iloa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu typerältä tällaiset julkiset ”minä en halua lapsia”-julistukset kuin myös joidenkin vouhotus siitä, miten kaikkien pitäisi perustaa perhe eikä mistään muusta saa samanlaista iloa elämään.
Jos he ovat vielä epävarmoja ratkaisustaan ja siksi haluavat tuoda sen esille 🤷♀️
Naisten koulutus hillitsee populaation holtitonta lisääntymistä, mikä on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa olettaa nykyään edelleenkin automaattisesti, että lapsia pitää hankkia. Melko ahdistavaa töissä kuunnella tuota vanhemmilta naisilta, että pitäisi nyt joku nainen ottaa ja hommata lapsia.
Se on myös huvittavaa, kuinka dramaattisin ilmaisuin näitä asioita ”keskustellaan”.
”Minä en halua lapsiperheVANKILAAN”
”MISTÄÄN muusta ei saa yhtä paljon iloa kuin OMASTA LAPSESTA”
Minä olen välillä kateellinen veljelleni siitä vapaudesta mitä hän elää. EI ole lapsia eikä tule. Elää täysin itselleen. Asuu yksin 200 neliön asunnossa ja talous on hyvä. Ei ole riippuvainen kenestäkään. Ei edes suostunut lapseni kummiksi aikoinaan ja se vähän jotenkin loukkasi minua, kun sitä todella halusin. Taloudellisesti hän auttaa minua, kun nyt on huonot ajat minulla ja olen lasten kanssa kolmistaan. Muuten hän on täysin itsenäinen omissa oloissa oleva ihminen. Eilen lainasin hänen autoa, kun lähti Italiaan lomalle. Lentokentällä tuli taas se olotila, että miksi minulla on lapsia. Äkkiä se fiilis meni taas ohi. Aina kun veljeni on läsnä, niin tollanen fiilis tulee.
Lapset ovat pieniä vain hetken ja kohta jo lentävät omilleen. Suomessa on paljon niitä vanhempia lapsettomia jotka itkevät yksinäisyyttään. Ei sitä ymmärrä 35-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat pieniä vain hetken ja kohta jo lentävät omilleen. Minun mielukuvitus-Suomessani on miljoonia vanhempia lapsettomia jotka itkevät yksinäisyyttään. Ei sitä ymmärrä 35-vuotiaana.
Olen viimein luovuttanut miehen etsimisessä, joten jään lapsettomaksi. En halua tehdä lasta yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, koska lapselliset valittavat elämänsä ongelmista ja raskaudesta jatkuvasti suureen ääneen. Jos se elämä kerta on niin auvoista niin älkää sitten natkuttako. Sitähän toinen luulee, että teikäläisiä kaduttaa lastenteko.
Eli kummin päin se oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat pieniä vain hetken ja kohta jo lentävät omilleen. Minun mielukuvitus-Suomessani on miljoonia vanhempia lapsettomia jotka itkevät yksinäisyyttään. Ei sitä ymmärrä 35-vuotiaana.
Eipä ole pelkkää mielikuvituksen tuotetta.
Eikö meillä kaikilla ole oikeus sitten päättää haluammeko edes yrittää saada jälkikasvua vai emme. - On ollut tylsää kuulla jonkun kettan tympeitä uteluita ja kyselyitä, että miksei itselläni ole lapsia, kun ei me kaikki onnistuta heitä saamaan vaikka haluaisimme ja tahtosimme. Mutta en ymmärrä, miksi kaikkien edes tulisi haluta ja tahtoa saada lapsia. - Joskus tuntuu sille, että jotta asia menisi paremmin joillekin, ikäänkuin kaaliin niin täytyy hieman liioitella. Tai käyttäävähän värikästä kieltä.