IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:47"]
Ihan tuttua huttua.
T.Perhepäivähoitaja
[/quote]
Eikö perhepäivähoidon pitäisi olla kodinomaista hoitoa?
[/quote]
Toinen perhepäivähoitaja vastaa. Jos hoidossa on neljä lasta, ei jokaisen erityistoiveita ole mahdollista toteuttaa, jos ne riitelevät jonkun toisen perheen erityistoiveiden kanssa.
Minulla oli yhtenä keväänä kahdesta perheestä niin erilaiset toivomuslistat, että jouduin yksinkertaisesti istuttamaan nämä vanhemmat alas ja kertomaan, etten voi järjestää heidän toiveiden mukaista hoitoa. Jos toinen lapsi on tottunut heräämään klo 6 ja toinen klo 9, päivärytmi on ihan erilainen. Toinen tuli hoitoon klo 7 ja söi silloin aamupalaa, toinen tuli klo 10 ja olisi halunnut silloin aamupalaa. Kaksi muuta söivät aamupalan kotona ja tulivat klo 8. Lounaan tarjoilin klo 11. Se lapsi, joka heräsi vasta yhdeksältä ja olisi tarvinnut aamupalaa 10, sotki muun hoitoryhmän aikataulut. En voi antaa toiselle aamupalaa ja toiselle lounasta ja laittaa yhtä nukkumaan silloin kun toinen herää. Ulos ei oltaisi päästy koskaan.
Nykyään minulla on tarkka aikataulu. Jos siihen ei pysty, voi etsiä itselleen sopivamman hoitopaikan.
Minun lapseni olivat yksityisessä päiväkodissa ja siellä kyllä kuunneltiin toivomuksia eikä koskaan tullut tunnetta, että olisivat pitäneet liiallisena esim. päiväunten väliin jättämistä. Meidän lapsella oli jossain vaiheessa jopa lounasruuat eväinä, koska oli niin tolkuttoman allerginen, ettei laitosruuatkaan käyneet. Ikinä ei hoitajat valittaneet ja itse asiassa olivat hirveän ystävällisiä ja sympatiseerasivat minuakin lapsen vaikeina aikoina. Vieläkin muistan lämmöllä muutamaa ihanaa hoitajaa! Olivat kylläkin ulkomaalaissyntyisiä, mikä ehkä selittää jotain.
Joo, toi nukkuminen... Meidän lapsi nukkui ne päikkärit. Fine.
Hän oli sitten perheessä ainoa, joka olisi riekkunut joka ilta kello 11:een. Perheen ekaluokkalainen oli rättiväsynyt jo kahdeksalta, me vanhemmat noustaan viideltä, joten valvominen ei hirveästi hotsittanut, mutta levänneellä oli virta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:10"]
Jos sun tyttö itkee pelosta jos pitää maistaa tomaattia pv:kodissa - niin oikeesti hei, missä vika? Ei ole sinun tehtävä mennä mukaan siihen pelkoon ja paijata vaan tukea häntä ja kehoittaa / rohkaista että näin kaikki tekee eikä ole vaarallista. Jos tuommoiseen lähtee mukaan niin lapsii määrää kohta koko perheen menoja koska pelkää myös kauppaan lähtemistä, lentämistä, hiekkalaatikossa olemista jne jne...
[/quote]
Kyseessä ei ole tyttö vaan poika ja on jo ihan reipas koululainen. Maistaa tomaattiakin koulussa, vaikka sitä vihaa edelleen. En kyllä osaa nähdä, mitä hyvää sillä pakkomaistatuksella olisi saavutettu.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.
Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?
Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.
[/quote]
Päiväkoti rakennetaan teorian mukaan ja lapset istutetaan siihen samaan muottiin kaikki.
Perustelkaa miksi ette voi jotain toivomusta toteuttaa alkääkä vain kyräilkö ja kiukutelko takanapäin. Vanhempien on vaikea yrittää vaikuttaa päiväkodin käytäntöihin, työntekijämitoituksiin yms. jos vain kyräillään. En usko, että nuo terveiset oli päiväkodista. Ainakaan meillä ei suhtauduta noin.
Kuntien työntekijöillä nyt on ylipäätään hyvin joustamaton asenne kaikkeen. Työt tehdään minimipanostuksella eikä tarkoituskaan ole tarjota hyvää palvelua, ainoastaan pakollista lakisääteistä palvelua. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, että lasten huomiointi on lastenhoidossa täysin mahdoton ajatus.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:13"]
Joo, toi nukkuminen... Meidän lapsi nukkui ne päikkärit. Fine.
Hän oli sitten perheessä ainoa, joka olisi riekkunut joka ilta kello 11:een. Perheen ekaluokkalainen oli rättiväsynyt jo kahdeksalta, me vanhemmat noustaan viideltä, joten valvominen ei hirveästi hotsittanut, mutta levänneellä oli virta.
[/quote]
Äläs nyt... Tähän tulee joku tietäväinen päivähoitaja kertomaan, kuinka et vain laittanut lasta tarpeeksi aikaisin nukkumaan. On vanhempien vika jos lapsi ei nukahda ajoissa ;) Joopajoo.
Niinpä. Ne on unohtaneet, että ovat palvelemassa perheitä, eivätkä perheet heitä.
"Syökää päänne"?? Tämäkö on lto-taso Suomessa?
Opet ja lto:t on varmaan herkkähipiäisin ammattikunta, ei kai tässä enää uskalla ottaa yhteyttä heihin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:03"]
Kahvitauko on pyhä asia, ei siitä jousta kukaan muukaan missään.
[/quote]
Tauko on lakisääteinen. Se on myös erittäin tarpeellinen, sillä päivä on yleensä niin hektinen,e ttei siinä hoitaja ehdi edes vessassa käydä. Hyvä kun saa nenänsä niistää ulkoilun jälkeen. Myös sähköinen tuntilista pitää täyttää työpäivän aikana koneella, ja koneita on rajallinen määrä. Tauon aikana myös tyhjennetään kuivauskaappeja ja järjestellään muita käytännön asioita. Kahvia juodaan siinä työn ohessa, mikään istuskelutauko se harvemmin on, vaikka tarpeen sellainen olisi. Ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella.
Päiväkoti ei ole maisemakonttori. Henkilökunta on todella kiinni lapsissa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:09"]
Surullisin toive oli se, että lapsi ei saa nukkua pk:ssa päikkäreitä, jotta hän olisi illalla mahdollisimman väsynyt, menisi aikaisin nukkumaan ja häiritsisi vanhempiaan mahdollisimman vähän.
[/quote]
Eli teillä lapsi nukkuu päikkärit ja saa valvoa puolille öin? Kyllä minusta neljävuotiaan, jos nyt oletetaan että sen ikäisestä on kyse, kuuluu olla yöunilla jo yhdeksältä! Ei tulisi mieleenkään antaa lapsen kukkua yhteentoista vaan sen takia, että sitten voi nukkua päiväkodissa päikkärit, huh huh!
Meillä lapsi joskus nukkuu mummolassa päikkärit. Jo tunnin pituiset päiväunet saavat aikaan sen, että lapsi tosiaan nukahtaa vasta jotain klo 23. Olen varmaan outo äiti, mutta kyllä mun mielestä 4-vuotiaalle kunnon yöunet on tärkeemmät, kun kunnon päiväunet. Kuitenkin aamulla on herätys 6.30, niin ei oikein riitä, jos se lapsi on nukahtanut vasta klo 23. Ehkä sun mielestä riittää, minun mielestä ei.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:49"]
Joo, no, toi on vain toinen puoli tarinasta. Meillä ei millään uskottu, että lapsi ei saa juoda tavallista maitoa - seuraus: kaikki iltapäivät ja illat mahanpurua. Astmalapsi ei saa ulkoilla pakkasella - seuraus: tuupertui sinisenä päiväkodin pihaan...
Ja niin edelleen.
[/quote]
Toimititko lääkärintodistukset maitoallergiasta tai laktoosi-intoleranssista? Entä astmasta?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:03"]
[/quote]
Tauko on lakisääteinen. Se on myös erittäin tarpeellinen, sillä päivä on yleensä niin hektinen,e ttei siinä hoitaja ehdi edes vessassa käydä. Hyvä kun saa nenänsä niistää ulkoilun jälkeen. Myös sähköinen tuntilista pitää täyttää työpäivän aikana koneella, ja koneita on rajallinen määrä. Tauon aikana myös tyhjennetään kuivauskaappeja ja järjestellään muita käytännön asioita. Kahvia juodaan siinä työn ohessa, mikään istuskelutauko se harvemmin on, vaikka tarpeen sellainen olisi. Ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella.
[/quote]Työntekijät voivat vuorotella. Ei hoitajat sairaalassakaan ole kaikki samaan aikaan tauolla. Päiväkodin on tarkoitus olla lapsia ja heidän vanhempiaan varten.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:03"]
[/quote]
[/quote]
Hei mäkin haluan päiväkotiin töihin, siellä on lakisääteinen 1,5 h kahvitauko! Meillä muilla on vain 15 min, ja sekin jää usein väliin.
Hyvin paljon vanhempien toiveita/pyyntöjä pyritään toteuttamaan niiden resurssien puitteissa, mitä on annettu. Lasta pyritään opettamaan, kasvattamaan ja hoitamaan mahdollisimman yksilöllisesti. Aina joudutaan kuitenkin ottamaan huomioon myös se, kuinka joustavia voidaan olla isossa ryhmässä.
Juuri tällaisia ketjuja lukiessani olen onnellinen siitä, että lapseni on yksityisessä päiväkodissa. Ei sekään täydellinen paikka ole, mutta he oikeasti haluavat hoitaa lapsia yksilöllisesti. Päiväunille ei pakoteta ketään (pk alkaa 3-vuotiaasta). Lapset voivat syödä mitä tarjolla on tai olla syömättä, ketään ei pakoteta maistamaan. En mielestäni ole pyytänyt paljoa, mutta kaikki pyyntöni on heti toteutettu hymyssä suin. Päiväkodista käsin on myös ehdotettu monia erityistoimia juuri minun lapseni huomioon ottaen. Hiljattain mietimme päiväkodin vaihtamista lähemmäs, mutta juuri tällaisten ketjujen takia en uskalla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:53"]Mä luin jutun ja aattelin ihan toisinpäin. Oli joitain typeriä vaatimuksia, mutta moni ei minusta ollut ihmeellinen. Esim., että lapselle ei ole tehty tutkimuksia, mutta vanhemmat pyytävät lapselle hyla-maitoa, koska tietävät kokemuksesta, että lapsen vatsa kipeytyy tavallisesta maidosta. Ööö, no totta kai! Jos minä huomaisin kotona, että lapselle tulee selkeät allergiset reaktiot jostain tuotteesta niin totta kai kertoisin päiväkotiin ja pyytäisin olemaan antamatta jo ennen kuin asiasta on saatu virallinen diagnoosi. Sitä ei mitenkään kovin äkkiä julkisella saa... Vastaavasti oli listassa mainittu, että vaaditaan antamaan kauramaitoa "vaikka lapsi voi ihan hyvin juoda muutakin maitoa". Ai voi vai? Kuka vanhempi nyt huvikseen pyytäisi kauramaitoa. Alkoi oikein suututtaa, koska yhdellä kaverillani on juuri nyt se ongelma, että päiväkodissa eivät pyynnöistä huolimatta suostu aina antamaan kauramaitoa ja illalla lapsi sitten ripuloi oikein olan takaa. Varmaan nekin päiväkodin työntekijät siellä päivittelevät "vanhempien vaatimuksia".
[/quote]
Ruokajuomavaihtoehtona on aina myös vesi.
Jos sun tyttö itkee pelosta jos pitää maistaa tomaattia pv:kodissa - niin oikeesti hei, missä vika? Ei ole sinun tehtävä mennä mukaan siihen pelkoon ja paijata vaan tukea häntä ja kehoittaa / rohkaista että näin kaikki tekee eikä ole vaarallista. Jos tuommoiseen lähtee mukaan niin lapsii määrää kohta koko perheen menoja koska pelkää myös kauppaan lähtemistä, lentämistä, hiekkalaatikossa olemista jne jne...