Onko joku saanut apua atooppiseen ihottumaan Nivea Cremestä?
Atooppisen ihottuman kanssa on eletty jo kolmatta vuosikymmentä. Yleensä se pysyy nätisti vain päänahassa, joskus syksyisin ilmojen kylmetessä ja lämmityskauden alkaessa on levinnyt satunnaisesti kasvoille: silmäluomiin ja kulmakarvojen seutuun, mutta mennyt nopeahkosti ohi.
Nyt tilanne on kaoottinen: kasvot, kaula ja dekoltee täynnä tulipunaisia, kutisevia, kirveleviä, kiristäviä ja hilseileviä länttejä; näytän "spitaaliselta", mutta pahinta on tuo kirvely. Aiemmin käyttämäni seerumit ja voiteet sekä käsikauppalääkkeenä ostettu hydrokortisonivoide (ennen on auttanut) eivät enää toimi, tuntuu että iho vain ärtyy lisää.
Nappasin kauppareissulla tuon äitiemme ja isoäitiemme kylppärin kaapista tutun voiteen ostoskoriin.
Onko jollekin se toiminut? Tai onko jokin muu voide tai metodi toiminut?
Kommentit (6)
Se on aika „ohutta“ voidetta ja käytän sitä vain päivävoiteena (aamuisin kasvoihin). Minulla atooppinen ihottuma on pahimpana käsissä (juuri noita punaisia kutittavia rakkuloita ja ne kun aukeaa, on iho vereslihalla). Noihin pahimpiin kohtiin olen saanut ihotautilääkäriltä tosi tujua hydrokortisonia, jota saa vain reseptillä. Kehottaisin menemään kuvailemasi pahan ihottuman kanssa lääkärille, jotta saat oikeat ohjeet ja voiteet.
En ole saanut apua tuosta voiteesta. Atooppinen iho on aika vaikea, joskus stressi vie todella pahaksi, milloin mikäkin ärsyttää. Talvi on minulla pahinta aikaa. Kortisonia ihoni ei siedä lainkaan. Olen huomannut että mitä vähemmän ”hoidan” ihoa ulkoisesti sen parempi se on. Hyvät kasvisöljyt sisäisesti, runsaasti kuituja ja kasvisruoka ovat auttaneet. Liikunta raittiissa ilmassa päivittäin on myös hyväksi.
Ihotautilääkärillä käynnistä on kyllä aikaa, koska ihottuma on pysynyt aiemmin "hallinnassa" jotenkin. Päänahkaan sain silloin reseptillä hydrokortisoniliuosta ja vahvempaa kortisonia tarvittaessa keholle (satunnaiset kaulalla, korvien takana jne), mutta lääkäri vannotti ettei sitä saa käyttää kasvoille (varsinkaan silmäluomille) ja se puteli on loppu ajat sitten.
Stressiä on kyllä nyt aiempaa enemmän elämässä ja ruokavalio on saattanut siirtyä aiemmasta terveellisestä huonompaan suuntaan...väsyneenä tulee tehtyä huonoja valintoja liian usein valitettavasti.
4kk sitten aloitin Zoely- e-pillerit gynen suosituksesta (useita myoomia, noilla olisi tarkoitus pitää kivut ja runsaat vuodot kurissa ja vältellä leikkausta). Luomuna tätä ennen liki 10 vuotta. Voisiko Zoelyt aiheuttaa atopian roihahtamisen...
En ota kantaa muuhun, mutta minulle AURINKO auttaa (kunnolla, ei suomen "puolipilviset kesäsäät") ja ihoöljy (en raavi enää kuivaa ihoa 'pois' vaan öljyän esim. ennenä&jälkeen suihkun) ja OMALLE IHOLLE sopiva voide. Kirjaimellisesti kymmenet kokeilleena (ei välttis toimi nuille!) ihoöljyn lisäksi Acon Canoderm Duo.
Olen ollut enemmän tai vähemmän atoopikko koko ikäni, yli 60 vuotta.
Lapsena vaiva ilmeni taiveihottumana, jota hoidettiin kortisonilla. Aikuisena ilmenee lähinnä kuivana ihona talvisin.
Minulla ongelmat hoituu kosteuttamalla, ei rasvalla. Vartalolle suihkuttelen pika-apuna halpaa kosteuttavaa kasvovettä ja paremmalla ajalla hölvään kosteuttavia voiteita.
Ja atopiahan on ihosairaus, ei mikään suolisto-ongelma.
Lisää neuvokkeja täältä:
Kaikki iho-ongelmat ovat suoliston ongelmia. Niveassa oli sitä paitsi jotain kammottavaa myrkkyä, joka kumuloitui kehoon.
Mene paastolle. Keho on itsensä parantava organismi ja suoliston mörrimöykyt kuolevat, kun et ruoki niitä vähään aikaan. Kehosi kestää sen kyllä.