IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
Kommentit (224)
Päivälepoasia olisi monessa päivkodissa ihan helppo järjestää esim. ryhmiä yhdistelemällä (ainakin meidän pk:ssa useimmissa ryhmissä vain 1-2 jotka eivät nukkuisi päiväunia, jos ei pakotettaisi), mutta tämä taitaa kuulua sarjaan "näin on aina tehty ja näin tullaan tekemään" -syitä kyllä löytyy, ei suostuta näkemään, että jollekin lapselle toinen tapa olisikin parempi. Väitetään, että päivälepo tekee hyvää kaikille alle kouluikäisille - miten ihmeessä se voi tehdä hyvää, jos aiheuttaa yöunen vähenemisen 9-10h:sta 6-7h:iin, mikä on lapsella takuulla liian vähän?
Itse olen sairaanhoitaja ja olen joskus verrannut päivälepoasiaa omaan työhöni, mitäs jos meilläkin keksittäisiin, että klo 12-14 on oltava hiljaista, rauhallista aikaa, jolloin kukaan ei soita kelloa tai vaadi mitään, koska muuten emme ehdi kirjata tai juoda kahvia ja huolehtia omasta jaksamisesta tai muuta vastaavaa.
Tuolla IS:n listalla on varmasti sellaisiakin asioita, joissa on vinha perä, mutta on kyllä joitakin sellaisiakin, joiden toivominen on minusta ihan normaalia. Esim. tuo, että kasviksia voisi pienimmille soseuttaa. Kävi kieltämättä itselläkin mielessä, kun kuopus aloitteli päivähoitoa 2-hampaisena ja ne salaatit/kasvikset "joita päiväkodissa opetetaan monipuolisesti syömään" olivat järjestään sellaisia, joita ei pystynyt 2 hampaalla juurikaan syömään - oli karkeaa porkkanaraastetta, kaaliraastetta, kiinankaalia, kaikkea halpaa, ja sinänsä hyvää, mutta pureskelua vaativaa.
Ja tuo, että vaaditaan lapselle kuitupitoista leipää, juontanee juurensa monien päiväkotien ihmeelliseen vaalean leivän kulttuuriin. Siis sitä vaaleaa leipää työnnetään eteen joka välissä, ei olisi ollenkaan pahitteeksi, että olisi edes toisena vaihtoehtona tumma leipä. Omatkin lapset olisivat mieluummin ottaneet tummaa, kun ovat sitä kotonakin tottuneet syömään.
Meillä kanssa lapset lopettaneet päiväunet 2v, onneksi saatiin asia järjestymään lopulta hoidossa. .
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:02"]
Minusta tuo palkkakuoppavalitus on aika turha. Työ on kuitenkin hyvin käytännöllistä eikä vaadi mitään yliopistokoulutusta, koska siitä selviävät hyvin lastenhoitajatkin ja jopa täysin kouluttamattomat ihmiset. Olisi aika outoa jos LTO:ille maksettaisiin vaikkapa 3000 euroa kuussa työstä, josta lähihoitaja saa 1700e. Samaa työtä kuitenkin tekevät.
Kaikki eivät vaan sovellu palvelualalle, siitä ne ongelmat johtuvat. Ihmisten kanssa on hyvä vähän joustaa ja olla ystävällinen, mutta tämähän ei kaikilta suju.
[/quote]
mutta yleensä koulutuksen taso onjonkinlaisessa suhteessa palkkaan. Jos on yliopistokoulutus, niin palkka oltava sen mukainen. Sitten eri keskustelu on taas se, pitäisikö lto:t kouluttaa yliopistossa vai ei. Minusta pitää. Työ on muutakin kuin perushoitoa.
[/quote]
Kyllähän se aika perushoidolta kuulostaa jos lasten yksilöllisyyttä ei sen vertaa voida huomioida, että hänelle annettaisiin hyla-maitoa normaalin maidon sijasta. Kyllä tuo selvästi yliopistokoulutuksen vaatii, mutta ehkä korkeampitasoisen kuin nykyisillä lastentarhanopettajilla.
[/quote]
Tämä taas ei ole hoitajien koulutuksesta kiinni, vaan siitä rahamäärästä mitä kunnassa lasten ruokailuun on käytettävissä. Sekin muuten vaihtelee kunnittain. Monissa isoissa kunnissa on pakko vetää rajat joidenkin mielestä jopa turhan tiukille ja vaatia niitä lääkärin tai terkkarin todistuksia erityistarpeista ruokailun suhteen, koska joukossa on aina niitäkin perheitä, jotka mielellään laatisivat lapsilleen oman ruokavalion ilman terveydellisiä taikka uskonnollisia perusteita. Jos tämä mahdollistetaan, käy homma kalliiksi silloin, kun erilaisia vaatimuksiakin on runsaasti.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.
Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?
Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.
[/quote] Päiväkodissa töissä olleena tiedän, että tuollainen pakkonukuttaminen johtuu vain siitä, etteivät hoitajat voi joustaa kahvitauostaan. Oikeasti ei ole mikään ongelma järjestää virkuille lapsille hiljaista puuhastelua muiden nukkuessa.
[/quote]
Kahvitauoista kyllä joustetaan mielellään yksittäistapauksissa satunnaisesti. Mutta jo oman työssäjaksamisen kannalta tauosta luopuminen jatkuvasti on aika hurja ajatus. Ja se, kuinka helppoa on järjestää yhdelle lapselle omaa tekemistä toisten päiväunien ajaksi, riippuu monesta asiasta. Siihen vaikuttavat esim. lapsiryhmän koko ja ikäjakauma sekä henkilökunnan määrä. Siinä missä yhdessä ryhmässä nukkariin riittää yksi aikuinen, toisessa sinne tarvitaan kolme aikuista ekaksi puoleksi tunniksi vähintään. KKannattaa myös muistaa, että lasten lepoaika ei ole henkilökunnalle pelkästään kahvitaukoaikaa, vaan sinä aikana hoidetaan myös palaverit ja valtaosa kaikista kirjallisista töistä. Monissa päiväkodeissa myös tuo yhteinen lepohetki kestää vain tunnin. Tämän jälkeen yksi aikuinen tarvitaan nukkariin ja toinen olemaan heränneiden lasten kanssa. Vähiin jää aikaa edes rauhassa kahvin hörppäämiselle, jos joitain lapsia ei voi lepohetkelle ottaa laisinkaan.