IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
Kommentit (224)
Tuo päiväuniasia näköjään on koskettanut tai koskettaa aika montaa lasta/perhettä.
Meillä lapsi jolla kouluiässä todettiin adhd (neuropsykologiset tutkimukset + lastenneurologi). Päiväkoti-iässä lakkasi aikaisin nukkumasta kotona päiväunia ja ylivilkkauden vuoksi oli illallakin vaikea nukahtaa. Päiväkodissa kuitenkin pakkonukutettiin niin kauan että nukahti, joskus sen 1,5-2t ja sen jälkeen annettiin nukkua vähintään tunti, yleensä enemmänkin. Tämä nukahtaminen päivällä aiheutti sen, että illalla uni kaikista rutiineista ja päivän ulkoiluista (ei pysynyt hetkeäkään paikoillaan, oli ulkona tai sisällä) huolimatta vasta n. klo 23:30. Aamulla sitten 6:30 ylös. Viikonloppuisin ehti rytmi juuri sunnuntaiksi taas kääntyä niin että sunnuntai-iltana lapsi nukahti ehkä jo klo 22. Pääasiassa siis kuitenkin lapsen vuorokauden unimääräksi tuli 1t päiväunia + 7t yöunta eli 8t. Kesälomilla ja muilla pitkillä lomilla kun päiväunia ei tarvinnut nukkua, tuli vuorokauden unimääräksi yöuni eli n. klo 21-7 = 10t. Kumpikohan mahtoi olla terveellisempää 4-vuotiaalle. Päiväkoti ei suostunut lasta pitämään hereillä eikä herättämään kesken unien "koska on niin inhottavaa repiä uninen lapsi sängystä kesken". Arvatkaa vaan kuinka inhottavaa oli tosiaan repiä se uninen lapsi sängystä joka ikinen aamu? Plus unimäärä/vrk jäi aivan liian vajaaksi.
Kyllä minutkin useamman hoitajan toimesta haukuttiin huonoksi vanhemmaksi. "En voisi itse ikinä tehdä tuollaista omalle lapselle" (eli vaatia herättämään kesken unien). "Kyllä teillä täytyy olla iltarutiineissa jotain vikaa jos lapsi ei nukahda" ja "Kyllä se on ihan vanhemmasta kiinni saako lapsen ajoissa nukkumaan" yms.
Nykyään lapsi on lähes teini-iässä ja edelleen käyttää iltaisin melatoniinia nukahtamisen apuna, tämän sai silloin adhd-diagnoosin yhteydessä käyttöön. Päiväunia ei luonnollisestikaan enää nuku, silti joskus vuorokausiuni edelleen jää vähän liian lyhyeksi melatoniinista huolimatta.
Surullista että niin monen lapsen on kärsittävä päiväkotien joustamattomuuden vuoksi. Eikö niitä kahvitaukoja tosiaan voi porrastaa päiväunien aikaan niin, että 1 on nukkarissa, 1 kahvilla ja 1 valvoo hereillä olevia? Ainakin meidän lapsen ryhmässä oli 3 hoitajaa, mutta halusivat ilmeisesti olla aina yhtäaikaa kahvilla (koko päiväuniajan) koska vetosivat myös siihen, että ei ole ketään lasta vahtimassa...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:06"]Kröhm, kuinka moni itse olisi valmis joustamaan päivittäin
kahvitauoistaan, joka on PÄIVÄN AINOA(ja ensimmäinen, vast klo 12 jälkeen vaikka olisit tullut töihin kuudeksi) TAUKO?
[/quote]
Voi kuule ei oo kahviTAUKOA tullut pidettyä vuosiin, se kahvi samoin myös ajoittain lounas vedetään siinä työn ohessa eikä taukotilassa taukoille...
[/quote]
Itse toimin lääkärinä yliopistosairaalassa. Työaika alkaa klo 8, joskus ehdin siinä koneella istuessani ja potilastietoja selatessa juoda samalla kupin kahvia. Varsinaista kahvitaukoa ei siis ehdi millään pitää. Lounaalla käyn klo 12 (tai kierron jälkeen), n. 30min. Iltapäivä menee paperitöissä ja uusia potilaita tutkiessa, taaskaan ei kahvitaukoa vaan ehdi pitää kun ne päivän työt on vaan saatava tehtyä. Kotiin pääsen virallisesti 15:45, todellisuudessa usein neljän jälkeen vaikka en ole niitä taukoja pitänyt kuin lounaan (jolloin myöskin pitää joskus vastata esim. puhelimeen).
Enkä nyt tarkoita että näin pitäisi olla tai että pk-työntekijöillä pitäisi näin olla, mutta ihan vaan ajatuksena että on muitakin töitä joissa päivä kuluu niiden työtehtävien parissa eikä ehdi pitää taukoja. Omaa itseäni tässä tauottomuudessa lähinnä ajattelen, muuten pääsisin kotiin vieläkin myöhemmin kuin nyt jos tauot pitäisin.
On varmaan todella surullista juu, kun pyydetään, ettei lapsi nukkuisi pitkiä päiväunia:D Tähän on kyllä vanhemmilla ihan syy... Lapseni lopetti päiväunet 2 -vuotiaana. Jos on päiväkodissa nukkunut puolikin tuntia, nukahtaa joka ilta vasta n. 22.30. Jos ei ole nukkunut, nukahtaa suunnilleen 9 aikaan. Että ihan lapsen parasta ajattelin, kun pyysin ettei nukkuisi ollenkaan/ että nukkuisi vain vähän aikaa. Monesti olen joutunut tätä tolkuttamaan, mutta nykyään lapsen ryhmässä henkilökunta on ymmärtäväistä ja tietääkseni pitääkin huolen siitä, että lapset, jotka tarvitsevat vähemmän unta päiväunilla, herätetään ajoissa. Ei ole kyllä aina ollut helppoa päiväunien kanssa, kun aamulla herätys 6 maissa, ja illalla pitäisi jotain saada tehtyäkin, mutta lapsi on hereillä ja pirteä. Tätä tietysti on niiden vaikea ymmärtää, joiden lapsi nukkuu ne 2 tunnin päikkärit ja yöllä vielä 10 tuntia. Kaikilla ei niin ole.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:29"]
- Lasten kanssa ollaan tasan niin aikaisin kuin päiväkoti aukeaa ja samat lapset haetaan 10 min päiväkodin sulkeutumisajasta. Usein aukiolo on n. 10 tuntia eli kenenkään aikuisen työaika ei ole niin pitkä.
[/quote]
Normaali kahdeksan tunnin työpäivä työmatkoineen voi aivan hyvin olla kymmentuntinen. Joillakin aloilla taas (poliisit, palomiehet, vartijat) normaali työvuoro on 10-12 tuntia. Hoitoalalla pitkät päivät ja tuplavuorot ei ole mikään poikkeus normaali yövuorokin on kymmenen tunnin mittainen.
[/quote]
Mutta kun päiväkodissa työaika on se 8 tuntia. Eikä todellakaan makseta yhtään ylimääräisestä ajasta. Ehkä se on sitä kutsumusta, kun tekee hyväntekeväisyyttä joka viikko/kuukausi/vuosi, että vanhemmat saavat "omaa" aikaa.
[/quote]
En oikein ymmärrä ongelmaasi. Siis jos työaikasi venyy vanhempien takia se voi olla vain silloin jos vanhemmat eivät hae lasta ennen kun vuorosi loppuu. Jos lapsi olisi pitänyt siis hakea aikaisemmin on vahemmat hakeneet siis myöhemmin mitä hoitosopimuksessa on sovittu? Onpa sinulla kumma päiväkoti jos siellä tällaisia vanhempia on jotka aina myöhästyvät eli hakevat myöhempään kun on sovittu tai eivät hae ennen päiväkodin sulkemista? Olen kyllä itse ollut lukuisissa päiväkodeissa tuuraamassa enkä ole kuullut tällaisesta ongelmasta että olisi yleistä. Itse asiassa aina lapset on haettu reilusti ennen kun päiväkoti menee kiinni ja kukaan hoitaja ei ole joutunut jäämään ylitöihin sen takia että lasta haettaisiin myöhemmin mitä pitäisi. Jos tämä on yleistä teillä niin kyllä siihen pitäisi jo puuttua ihan päiväkodin johtajankin. Tietenkin sen olen huomannut että sen ryhmän viimeisen lapsen hakua odotetaan kun kuuta nousevaa kun se tarkoittaa juuri sitä että hoitaja pääsee kotiin vaikka hänen virallinen työaikansa ei olisikaan vielä loppu.
Päiväkodissa kaikki kokoukset pidetään sinä aikana kun lapset ovat satuhetkellä/nukkumassa. Päiväkodissa pidetään koko työyhteisön yhteisiä kokouksia, jokainen tiimi pitää lisäksi oman kokouksen viikottain, missä käydään läpi toiminnan suunniteluun, lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin, erityiseen tukeen liittyvät asiat jne. Sen lisäksi tulevaa toimintaa, eskaritehtäviä yms. suunnitellaan kyseisenä ajankohtana, silloin hoidetaan yhteydet moniammatillisiin yhteistyökumppaneihin, kuten neuvolaan, terapeutteihin, erityisopettajiin, koulun oppilashuoltoon jne. ja tehdään paperihommia. Aika harvoin on aika vain juoda kahvia, ylipäätään usein on kiire ja enemmän tehtävää kuin aikaa.
Nukkarissa on kiinni yleensä vain 1 hoitaja, silloin ne kaksi muuta voi pitää ihan rauhassa kahvitauon, sitten taas nukkarivalvoja vaihtuu ja se nukkarissa ollut tulee pitämään kahvitaukoa. Jokaisella on vuorollaan päiväuniaikaan kahvitauko, paperitöitä tai valvomista nukkarissa. Näiden tehtävien välillä vuorotellaan.
Tässä on vähän sekoitettu eria asioita. On toiveita, joiden toteuttamisesta hoitajat voivat päättää. Meidän kaupungissa esim. erityisruokavalioista ei niin vain päätetä, koska ruokapalvelut on ulkoistettu, ruuat tilataan lapsimäärän mukaan ja erityisruokia ei SAA tilata turhaan. Mutta meillä ei vaadita lääkärintodistusta, neuvolan terveydenhoitajan lappu riittää. Minusta tämä käytäntö toimii, mahdollistaa ruokavalioiden kokeilunkin, esim. hyla.
Päiväuniasia on kaksipiippuinen juttu. Meidän päiväkodissa on toimittu vuosia niin, että yksi hoitaja huolehtii nukkuvat lapset, toinen pitää rauhallisen satuhetken ei-nukkuville eri tilassa. Sillä aikaa tilat siivotaan ruokailun jäljiltä ja kahvillakin ehtii käydä lepohetken jälkeen. Mutta naapuripäiväkodissa kaikki lapset lepäävät sen tunnin, koska ison päiväkodin ruokailutilojen siivoamiseen menee aikaa. Lapsia, jotka eivät nuku, ei voi myöskään päästää toiseen tilaan leikkimään tai kuuntelemaan satua, koska uusi hieno päiväkoti on rakennettu niin, että joka osastossa on vain kaksi tilaa... Ja kun toisessa nukutaan ja toinen on sotkuinen ruokailun jäljiltä, samaa mahdollisuutta ei ole kuin omassa työpaikassani.
Ja ihan henkilökohtaisena mielipiteenä: minusta on hassua ja lyhytnäköistä opettaa lapsille, että mitään epämukavaa ei koskaan tarvitse tehdä. Esim. ruuan maistelu, mitä haittaa lapselle voi olla kurkunpalan maistamisesta? Jos asia itkettää, olisi ehkä syytä jutella siitä lapsen kanssa, kertoa miksi erilaisia ruokia on hyvä opetella syömään jne... Ei elämää voi loputtomiin siloitella lapsensa edestä, ja hankalien asioiden kohtaamista oppii käsittelemään ja sietämään paljon paremmin, jos sitä harjoittelua ei lykätä teini-ikään asti...
Mä rakastan päiväkodin rutiineja, sitä, että lapsi muitten mukana maistaa vieraita ruokia, siellä nähdään vaivaa tuon meidän huonohkon nukahtajan päiväunien eteen, ei auteta liikaa perustoimissa vaan rohkaistaan sanallisesti jne. Iltiksen juttu oli mun näkökulmasta kuin vieraalta planeetalta.
Meidän pk:ssa on niin törkeän hyvä henkilökunta, että toivottavasti saavat ihan oikeita taukojakin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:56"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:49"]Päiväunista olen itsekin keskustellut päiväkodissa. Hoitajien mielestä lapsi tarvitsee unta jos kerran nukahtaa, iltaisin sitten valvoi 23 saakka. Toki nukahti seuraavanakin päivänä kun yöunet oli jääneet 8 tuntiin. Tätä jatkui muutama vuosi.
Ruokailujen suhteen en hyväksy pakkosyöttämistä. Mikä helvetin idea on pakottaa lapsi syömään jotain, meillä on lapsille jäänyt näistä tilanteista todella ikäviä muistoja vielä nyt vuosienkin jälkeen.
Jos lapsi syö yleensä hyvin niin onko kamalaa jos joku tietty ruoka ei maistu?
[/quote]
Miksi se lapsi pitää väkisin viedä päiväkotiin? En mäkään lapsena päiväkodissa tykännyt pakkomaistatuksesta tai siitä, että piti mennä muiden pillin mukaan. Nyt aikuisena tajuan, että se ob kaikki osa sitä sosiaalistamisprosessia.
Päiväkodin käytännöt ei ole lasten kiusaamiseksi vaan siksi, että heistä kasvaisi kuuliaisia tehdastyöntekijöitä. Se on päiväkodin piilo-opetussuunnitelma jota edes hoitajat itse ei tiedosta. Se on osa päiväkodin perusideaa.
[/quote]
Olisiko pitänyt jäädä kotiin makaamaan yhteiskunnan elättinä? Lapsi meni päiväkotiin kun täytti 3, isommat sisarukset saivat olla pitempään kotona.
Kuopuksella 6-7 tunninhoitopäivät joten päiväkodissa oleminen yritettiin kyllä minimoida mahdollisimman pieneksi.
[/quote]
Lapselle voi palkata hoitajan kotiin. Tuttavani sopivat työajat niin, että toinen oli aina lasten kanssa kotona. Voi valita työn, jota voi trhdä kotoa käsin. Isovanhemmat voi hoitaa jne. Aina on vaihtoehtoja, ne vaan vaatii enempi vaivaa.
Joko mukaudut nurisematta päiväkodin menetelmiin tai et vie lapsia päiväkotiin. Siinä se.
[/quote]
Niin. Tai olisiko kenties paras vaihtoehto että lapsille järjestettäisiin LAADUKASTA varhaiskasvatusta säilömisen sijaan?
[/quote]
Oishan se kiva. Varmasti saatte lapsellenne ihan millaista erikoislaatuhoitoa vain, mistä olette valmiita maksamaan. Yhteiskunta tarjoaa sen säilönnän, jos ei halua muusta itse maksaa, turha valittaa.
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288682473448.html#comments-anchor
tässä teille että tiedätte mistä puhutaan!
Luin jutun myös ja todella ihmettelen kuinka röyhkeitä vanhemmat on. Kasvattakoon itse lapsensa. Ei päiväkoti voi alkaa toteuttaa jokaisen vanhemmat erityistoiveita.
Ehkä tämä uusi sukupolvi on tällaista. Työelämässä, kotona, kaikkialla. Minä, minä minä, mun toiveet mun lapsi.
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
Samahan se on kouluissa. Pätevistä opettajista ja kasvattajista tehdään kanteluita, jos ei tanssita pillin mukaan. jotkut jopa kehtaa yrittää vaihtaa itselleen mieluisia opettajia. Annat liikaa tai liian vähän läksyjä. Punaviinin kanssa on mukava lueskella näitä vanhempien vaatimuksia nicoalexandran kasvatuksen suhteen.
Ihan tuttua huttua.
T.Perhepäivähoitaja
Joo, no, toi on vain toinen puoli tarinasta. Meillä ei millään uskottu, että lapsi ei saa juoda tavallista maitoa - seuraus: kaikki iltapäivät ja illat mahanpurua. Astmalapsi ei saa ulkoilla pakkasella - seuraus: tuupertui sinisenä päiväkodin pihaan...
Ja niin edelleen.
Lapsia vartenhan ne hoitajat siellä päiväkodeissa ovat. Ei nyt pitäisi olla ylivoimaista tavallisia arkisia vanhempien toivomuksia toteuttaa.
Kolikolla on myös toinen puoli. Opettajta ja päiväkodin henkilökunta saattavat itse myös syrjiä ja kiusata oppilasta/kasta. Miksei tästä koskaan puhuta?
Mä luin jutun ja aattelin ihan toisinpäin. Oli joitain typeriä vaatimuksia, mutta moni ei minusta ollut ihmeellinen. Esim., että lapselle ei ole tehty tutkimuksia, mutta vanhemmat pyytävät lapselle hyla-maitoa, koska tietävät kokemuksesta, että lapsen vatsa kipeytyy tavallisesta maidosta. Ööö, no totta kai! Jos minä huomaisin kotona, että lapselle tulee selkeät allergiset reaktiot jostain tuotteesta niin totta kai kertoisin päiväkotiin ja pyytäisin olemaan antamatta jo ennen kuin asiasta on saatu virallinen diagnoosi. Sitä ei mitenkään kovin äkkiä julkisella saa... Vastaavasti oli listassa mainittu, että vaaditaan antamaan kauramaitoa "vaikka lapsi voi ihan hyvin juoda muutakin maitoa". Ai voi vai? Kuka vanhempi nyt huvikseen pyytäisi kauramaitoa. Alkoi oikein suututtaa, koska yhdellä kaverillani on juuri nyt se ongelma, että päiväkodissa eivät pyynnöistä huolimatta suostu aina antamaan kauramaitoa ja illalla lapsi sitten ripuloi oikein olan takaa. Varmaan nekin päiväkodin työntekijät siellä päivittelevät "vanhempien vaatimuksia".
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.
Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?
Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:53"]
Mä luin jutun ja aattelin ihan toisinpäin. Oli joitain typeriä vaatimuksia, mutta moni ei minusta ollut ihmeellinen. Esim., että lapselle ei ole tehty tutkimuksia, mutta vanhemmat pyytävät lapselle hyla-maitoa, koska tietävät kokemuksesta, että lapsen vatsa kipeytyy tavallisesta maidosta. Ööö, no totta kai! Jos minä huomaisin kotona, että lapselle tulee selkeät allergiset reaktiot jostain tuotteesta niin totta kai kertoisin päiväkotiin ja pyytäisin olemaan antamatta jo ennen kuin asiasta on saatu virallinen diagnoosi. Sitä ei mitenkään kovin äkkiä julkisella saa... Vastaavasti oli listassa mainittu, että vaaditaan antamaan kauramaitoa "vaikka lapsi voi ihan hyvin juoda muutakin maitoa". Ai voi vai? Kuka vanhempi nyt huvikseen pyytäisi kauramaitoa. Alkoi oikein suututtaa, koska yhdellä kaverillani on juuri nyt se ongelma, että päiväkodissa eivät pyynnöistä huolimatta suostu aina antamaan kauramaitoa ja illalla lapsi sitten ripuloi oikein olan takaa. Varmaan nekin päiväkodin työntekijät siellä päivittelevät "vanhempien vaatimuksia".
[/quote]
Kaveris voi itse viedä sen kauramaidon sinne pk:n niin kauan, kunnes todistus maitoherkkyydestä saadaan. On melko kallis tuote kuitenkin kyseessä...