Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???

Vierailija
29.04.2014 |

No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona  jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??

Kommentit (224)

Vierailija
141/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo nyt ei olleet mitään kovin kummoisia vaatimuksia. Minäkin olen pyytänyt lapselle erikoisruokia ja pyytänyt, ettei lapsen tarvitse maistaa tomaattia kun alkoi sitä iltaisin itkemään ja pelkäämään. Olen sit varmaan just tällainen kauhujen vanhempi :D

Vierailija
142/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllisiä toiveita pystyy toteuttamaan jos henkilökuntaa on riittävästi. Nyt hoitajia on niin vähän ettei päiväkodit ole kuin säilytyspaikkoja. Jos haluaa oikeasti lapsilleen yksilöllistä hoitoa niin kannattaa harkita oman lastenhoitajan palkkaamista. Mutta silloin joutuu itse maksamaan hieman enemmän kuin nyt yhteiskunnan pääosin maksamasta palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:49"]

Joo, no, toi on vain toinen puoli tarinasta. Meillä ei millään uskottu, että lapsi ei saa juoda tavallista maitoa - seuraus: kaikki iltapäivät ja illat mahanpurua. Astmalapsi ei saa ulkoilla pakkasella - seuraus: tuupertui sinisenä päiväkodin pihaan...

Ja niin edelleen.

[/quote]

No onkohan sun astmalapsi nyt ihan päiväkotikelpoinen, jos ei voi pakkasella ulkoilla? Meinaatko, että muu ryhmä menee ulos ja sinun astmalapsellesi on järjestetty oma hoitaja sisälle? 

Vierailija
144/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikkeen suostuu, jälki on rumaa. Erityisesti särähti korvaan, se että koko päivän käyttäminen leikkimiseen oli jonkun mielestä pahasta. Mitä siellä päiväkodissa pitäisi tehdä, opiskella hiukkasfysiikkaa? Toivotaan edes, että ko. vanhempi oli itse tohtori, ettei vain perus-Möttönen odota jälkikasvustakaan liikoja.

Vierailija
145/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsellakin on samanlainen raideri-lista kuin julkkiksilla, aina kun menee päiväkotiin:

- vain punaisia ja keltaisia M&M karkkeja, muut poimittava pois

- Gantin nimikoidut pyyhkeet

- egyptinpuuvillaa olevat vuodevaatteet, luonnonvalkoiset

- tuoksutettava provencesta ostettua rauhoittavaa tuoksua hänen ympärillään 5 min ennen päiväunia

- vain täyslihahampurilaisia ja välissä gruyerejuustoa eikä mitään teollista, kuitupitoinen sämpylä, vastapuristettua luomumehua

- vitamiinivettä pitää olla ainakin 3 eri väristä saatavilla joka kerta

- hänen vaatteensa eristettynä muiden vaatteista että täi-riski minimaalinen, mikäli vaatteet ryppyyntyvät niin henkilökunnan höyrysilitettävä ne

- vessassa oltava asianmukaiset desinfiointiaineet, omenan tuoksuisena

- hänen kengät kiilloitettava jokaisen ulkoilun jälkeen

Heh heh, vitsi vitsi, minulla ei edes ole lasta! ;D

Vierailija
146/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalapsen lääkitys ei liene ihan kunnossa, jos tuupertuu pakkasessa. Astma on nykyään sairaus, joka oikein hoidettuna ei estä arjen normaalia elämistä. Jos on kova pakkanen ja henkeä ahdistaa, annetaan avaavaa lääkettä, jonka vanhemmat toimittavat päiväkotiin. Terv. astmalapsen äiti

Vierailija
147/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö niitä vaatimuksia jostain?

Vierailija
148/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]

Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.

Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.

[/quote]

Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.

Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?

Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.

[/quote] Päiväkodissa töissä olleena tiedän, että tuollainen pakkonukuttaminen johtuu vain siitä, etteivät hoitajat voi joustaa kahvitauostaan.  Oikeasti ei ole mikään ongelma järjestää virkuille lapsille hiljaista puuhastelua muiden nukkuessa.

Vierailija
149/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei päiväkodin säännöt ja tavat miellytä, hoitakaa itse lapsenne. Minä olin ennen lapsia töissä päiväkodissa ja sellainen lasten säilytyspaikkahan se on, ei siellä kuulkaa voida ottaa huomioon jokaisen naperon erityistoiveita ja -tarpeita. Luuletteko että vuorossa olevat yksi - kaksi hoitajaa pystyvät lapsilauman kanssa toimimaan, jos jokaiselle lapselle on tarkat hoito-ohjeet? Lisäksi pyörii sijaisia, jotka eivät tiedä edes kullannuppujenne nimiä, koittavat vaan laskea, että kaikki on tallessa.

Omat lapset hoidinkin itse, pystyin antamaan heille sellaista ruokaa mikä minusta on terveellistä ja kasvattamaan heidät meidän perheen periaatteiden mukaan. Päiväunet nukuttiin silloin kun tarvetta oli, oli aikaa juttelulle ja sylille. Älkää viekö lapsianne hoitoon, jos systeemi ei miellytä.

Vierailija
150/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:47"]

Ihan tuttua huttua.

T.Perhepäivähoitaja

[/quote]

Eikö perhepäivähoidon pitäisi olla kodinomaista hoitoa?

Vierailija
151/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvitauko on pyhä asia, ei siitä jousta kukaan muukaan missään.

Vierailija
152/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon kuitupitoisen leivän ymmärtää. Vanhemmat voivat varmaan toimittaa sitä itse päikkyyn. pikkulapsen ummetuskierre on silkkaa helvettiä kaikille. 

Niille, jotka eivät tiedä, mikä se on, tässä p****inen tiivistelmä: lapsella on kova kakka, kakkaaminen sattuu ja lasta alkaa pelottaa mennä kakalle. Jonka takia ongelma pahenee. Sitten lapsi ei kakkaa juuri olenkaan, vaan on kipeä ja itkuinen koko ajan. Myös suolisto voi vaurioitua. 

Vierailija
153/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä vaan on lääkitys kunnossa. Hänellä vain on lääkärin määräämä kymmenen asteen pakkasraja siinä ulkoilussa. Ja eiköhän se meidän huippulääkäri tiedä muutenkin astmasta enemmän kuin sinä - ja koska lapsi on hänen potilaansa, me noudatamme hänen ohjeitaan.

Vierailija
154/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:47"]

Ihan tuttua huttua.

T.Perhepäivähoitaja

[/quote]

Eikö perhepäivähoidon pitäisi olla kodinomaista hoitoa?

[/quote]

Kodinomaista, tottakai. Mutta enhän minä yksin pysty neljän täysin erilaisen vaatimuslistan kanssa toimimaan, vaikka ryhmä onkin näin pieni. Jos yksi perhe vaatii, että sateella on pakko mennä ulos ja toinen vaatii, ettei sateella saa ikinä mennä ulos, mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
155/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se astmalapsi voi mennä toiseen ryhmään, jolla on toinen rytmi. Se on ihan päiväkodin johtajan kanssa sovittu juttu. Ei ole mikään ongelma, toinen ryhmä on seinän takana ja sen hoitajille asia on ok.

Ja hänet hoidettiinkin kotona 4-vuotiaaksi juuri tuon astman takia. Sen jälkeen puheterapeutti oli sitä mieltä, että puheen takia päiväkoti on parempi ratkaisu astmasta huolimatta.

Vierailija
156/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinkin! Olen itse syyllistynyt tohon hyla-maitopyyntöön. Lapseni piereskeli aivan valtavasti ja valitti vatsakipua. Kokeiltiin kotona hyla-maitoa ja oireet helpotti. Koska itselläni on laktoosi-intoleranssi, niin epäilin, että lapsellanikin. 

Ihan pienillä lapsilla sitä ei edes testata. Hain kuitenkin lapun neuvolasta. 

Vierailija
157/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]

Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.

Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.

[/quote]

Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.

Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?

Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.

[/quote]

Ei tuo oikeasti ole käytännössä noin monimutkaista. Joissain päiväkodeissa järjestetään joka tapauksessa niin, että esimerkiksi eskarien ja muiden nukkumattomien lasten rauhallisia leikkejä valvoo yksi hoitaja ja muiden unia toinen. Kyllä hekin kahville ehtivät, jahka kahvitteleva kollegojen lauma heidät tulee päästämään. Eri huonetta en ole nähnyt kenellekään järjestettävän, ja se nyt olisi vähän hassuakin, ja harvoinpa niitä lapsia kesken unien haetaan, jos nyt kerran tapahtuu näin, niin se ei ole vaarallista. Hyvin se arki siellä rullaa, vaikka joissain asioissa joustettaisiinkin. Ei ole vaikeaa kaataa allergiakokeilussa olevan lapsen lasiin hylaa, sillä se kaatuu aivan samanlaisella ranteen liikkeellä kuin tavallinenkin maito. Se on lapsen (ei vanhempien) huomioon ottamista, koska sillä  voi olla aika merkittäväkin vaikutus lapsen hyvinvointiin.

Vierailija
158/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS olivat tänään. Ei oikeesti ole resursseja muokata jokaisen lapsen hoitoa omalla toivotulla tavalla, se on fakta.

Vierailija
159/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:56"]Yksilöllisiä toiveita pystyy toteuttamaan jos henkilökuntaa on riittävästi. Nyt hoitajia on niin vähän ettei päiväkodit ole kuin säilytyspaikkoja. Jos haluaa oikeasti lapsilleen yksilöllistä hoitoa niin kannattaa harkita oman lastenhoitajan palkkaamista. Mutta silloin joutuu itse maksamaan hieman enemmän kuin nyt yhteiskunnan pääosin maksamasta palvelusta.

[/quote]

juuri näin! Eli kyllä pienemmissä ryhmissä pystyttäisiin huomioimaan yksittäisen lapsen tarpeet ja toiveet paremmin. Yksi hoitaja ei vaan pysty toteuttamaan lähes 10 lapsen vanhempien vaatimia eri "kotkotuksia" - ja toinen asia sitten, tarvitseeko..

Sama juttu koko sote-puolella, myös terveydenhuollossa. Jos haluaa laadukasta hoitoa, niin sitten ei pelkkä verojen (plus päivähoitomaksujen) maksaminen enää riitä.

Vierailija
160/224 |
29.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun paperilehdestä eilen ja yleisvaikutelmaksi jäi, että naurettavia vaatimuksia esittävät vanhemmat pitävät päiväkodin henkilökuntaa palvelijoinaan, eivät tasavertaisina. Arjen hallinnan puute, terve järki ja sen kaltaiset asiat tulivat myös jutusta läpi. Silloin juuttuu pikkuasioihin, tyyliin sateella ei saa mennä ulos, laitetaanko takki housujen päälle vai alle jne. Surullisin toive oli se, että lapsi ei saa nukkua pk:ssa päikkäreitä, jotta hän olisi illalla mahdollisimman väsynyt, menisi aikaisin nukkumaan ja häiritsisi vanhempiaan mahdollisimman vähän.