Lapsilisä suoraan lapselle käyttöön?
Meillä on 14-vuotiaan tytön kanssa jatkuvasti riitoja siitä, kuinka paljon rahaa ja mihin tytölle annetaan. Tyttö ei saamaansa rahaa liiemmin arvosta eikä tunnu tajuavan, että sitä rahaa ei tule meille vanhemmillekaan mitenkään loputtomasti. Mietittiin miehen kanssa, että lopetettaisiin nämä riidat maksamalla lapsilisä kokonaisuudessaan lapsen tilille ja sillä sitten rahoittaisi mäkkärikäyntinsä, ei-välttämättömät vaateostot, herkut ja pikkureissut eri paikkoihin.
Onko jollain kokemusta, miten tällainen käytäntö toimisi? Välttämättömät vaatteet (tyyliin talvikengät tai farkut rikkoutuneiden tilalle) tietenkin ostetaan ja kouluretket sun muut vastaavat maksetaan, mutta helpottaisikohan rahan arvon hahmottamista, jos siitä n. satasesta pitäisi ostaa kaikki mitä kokee muuten tarvitsevansa?
Kommentit (29)
En antaisi nuorelle, en millään. Laitatte tytölle rajat ja sanotte että ihan turha vängätä ja tapella
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:10"]
En antaisi nuorelle, en millään. Laitatte tytölle rajat ja sanotte että ihan turha vängätä ja tapella
[/quote]
Nyt tuntuu pahalta, kun joutuu arvioimaan, että mikä on teinille oikeasti tärkeä meno ja mikä ei. Rahaa tuo kinuaa joka ainoa päivä ja mitä erilaisempiin juttuihin, jos saisi sen vakiosumman kuukaudessa niin varmaan erottuisivat oikeasti tärkeät ja ei-niin-tärkeät menot?
Ja joo, iso summahan tuo on, mutta tälläkin hetkellä meillä menee paaaaaaaaljon enemmän tytön mielitekoihin.
Minä antaisin vain osan. Ja sanoisin että myös perheenrahat pitää riittää kuukauden ajan ja siitä olisi tarkoitus saada säästöönki pahan päivän varalle. Lapsi voi opetella käyttämään sen osan rahaa niin että se riittää, hänen kun ei tarvitse ostaa ruokia jääkaappiin yms.
Mä aloin saada lapsilisän itselleni, kun olin 15 v. Siitä ostin karkit, leffaliput, joitain meikkejä jne. Tupakkaan ja muihin sellaisiin sitä ei ollut lupa käyttää missään nimessä ja vanhemmat kyllä vahtivat rahankäyttöäni. Pyysivät välillä saada nähdä mitä olin ostanut, esim. niitä meikkejä. Näin varmistuivat, että homma pysyi rehellisenä ja hallussa. Opin hyvin rahan arvon ja miettimään mihin se riittää. Meillä tämä systeemi toimi sekä vanhempieni että mun mielestä tosi hyvin. Enää en muista paljonko se lapsilisä silloin oli, kun elettiin vielä markka-aikaa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:17"]
Minä antaisin vain osan. Ja sanoisin että myös perheenrahat pitää riittää kuukauden ajan ja siitä olisi tarkoitus saada säästöönki pahan päivän varalle. Lapsi voi opetella käyttämään sen osan rahaa niin että se riittää, hänen kun ei tarvitse ostaa ruokia jääkaappiin yms.
[/quote]
No sepä se, hirvittää miten paljon rahaa tuo lapsi "syö", kun sillä ei kuitenkaan ole mitään ns. oikeita menoja. Ehkä me kokeillaan tuota 50 euroa mieluummin, koska 100 e kyllä on oikeasti tosi paljon, tosi monen tunnin nettopalkka mulle. Nostetaan sitten, jos alkaa tuntua siltä, että tyttö käyttää rahansa fiksusti.
Mun kaveri sai aikoinaan itelle mutta siitä piti ostaa kaikki vaatteetkin. Ainoastaan talvikengät, takki ja jotain muita oltiin rajattu ulkopuolelle.
No jos saisi sen 100 euroa niin siitä maksaisi sitten kyllä kaikki(myös välttämättömät vaatteet, puhelinlaskun jne) ja osa pitäisi laittaa säästöönkin.
Jos nimenomaan haluaisi opettaa lapselle rahankäyttöä niin kannattaisi opettaa säästämistä..
Käske tytön kirjoittaa lista, mihin kaikkeen rahaa tarvitsee kuukaudessa. Esim. kerran viikossa Mäkkäriin (teveydellisistä syistä ei useammin), meikkeihin (ei taatusti mene viittä ripsiväriä kuussa), kaksi leffalippua, yksi vaate (jos perus- ja harrastus- ja juhlavaatteet löytyvät jo kotoa ja nämä ylimääräiset vaateostot ovat vain huviostoja, niitä on erityisen hyvä rajoittaa), herkkuja esim. 5 € viikossa (jälleen terveyssyyt).
Keskustelkaa listan sisällöstä, mikä on oikeasti tarpeellista ja mihin teidän vanhempien rahat ja halut riittävät ja laskekaa, kuinka paljon niihin menisi rahaa kuussa. Sitten jaatte summan joka viikolle. Ei taatusti mene satasta kuussa, kun kyse on kuitenkin vapaa-ajan "turhista" huvituksista eikä tarpeellisista vaatteista, ruuasta, asumiskuluista jne. 14-vuotiaan on hyvä jo oppia, että huvituksiin käytetään rahaa vasta sitten, jos sitä jää niistä pakollisista menoista jäljelle.
Lapsi saakoon rahat maanantaisin, lisää ei tipu ennen seuraavaa maanantaina. Se on sitä talouden hahmottamista ja rahankäytön opettelemista. Jos tuhlaa rahat ennen viikonlopun rientoja, sitten jää niistä pois.
Onhan yli 100€ kuukaudessa aika paljon käyttö rahaa tuon ikäiselle... Musta puolet tuosta riittäisi! Tai sitten jos on harrastuksia, niin nekin kustantaa tuosta itse.
myös vaatteet tuohon 100 e jos sen meinaat antaa. Ei se opi säästämään tai rahan arvoa jos saa käyttää 100 e humputteluun ja syömisiin ja sinä kuitenkin maksat ne perustarpeet. 100 e riittää hyvin jos kuussa tarvii housut tai paidan ei ensi kuussa tarvi. Jos lapsi kuluttaa ne alku kuusta ja loppu kuu menee kituuttaen se opettaa häntä. Luultavasti nniin tulee ensin käymäänkin parin kk ajan ja sitten oppii KUNHAN ette osta mitään muuta kuin ruuat ja hygienia tuotteet. vaatteet, meikit, hiusten laitot ja riennot omasta 100 e
No näyttäkää teidän summittaiset palkat, sitten vähennätte pakolliset menot lainat vakuutukset, sitten vähennätte ruuat ja harrastusmenot, lehtitilaukset jne eli siis kaikki mihin perheessänne rahat menee. Jos viivan alle ei jää juuri mitään niin luulis lapsenkin tajuavan ettei sitä rahaa nyt vain ole.
Leffassa ja mäkkärissä ei joka viikko tarvitse käydä. Ei aikuisetkaan käy.
Jos lapsi saa 50e, niin vaatisin 5h kotitöitä kuukaudessa (oman huoneen siivouksen lisäksi). Oppisi rahan arvon ja sen mitä sen eteen joutuu tekemään. Ehkä pian riittäisi vähempikin kuin 50e kun ei jaksakaan kotihommia tehdä. Tämä siis jos rahat menee ylimääräisiin, eikä esim vaatteisiin ja puhelinlaskuun.
Ja siksi tällainen "cold turkey"-menetelmä kun taitaa olla vähän liian vaativa tyttö, jopa ehkä hemmoteltu tai liian vähällä päässyt.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:36"]Onhan yli 100€ kuukaudessa aika paljon käyttö rahaa tuon ikäiselle... Musta puolet tuosta riittäisi! Tai sitten jos on harrastuksia, niin nekin kustantaa tuosta itse.
[/quote]
Ei kyllä harrastukset pitäisi vanhempien kustantaa, heidän aloitteesta varmaan harrastukset aloitettukin. Lapsi saisi sitten itse päättää lopettaako harrastuksen jos itse joutuu maksamaan, ei sekään kannattavaa. Eli maksakaa harrastusmenot tytölle.
Mäkin sain muistaakseni joskus 15-vuotiaana satasen kuussa vänkäämisen jälkeen itselleni. Mun mielestä se oli hyvä ratkaisu! Satanen oli kaikki mitä mulla oli käytössä ja sain käyttää omaa harkintaa rahankäytössä ilman että jokaista asiaa tarvitsi perustella vanhemmille ja kysyä lupa. Ehkä voisit luvata tyttärellesi 15-vuotispäivästä alkaen lapsilisän itselleen? Ehkä myös jopa nyt. Nuoremmalle en vielä antaisi. Se rahan tuoma vapaus oli ihanaa ja rahariidat katosi olemattomiin. Tuossa iässä myös osa kavereista sai jo lapsilisän itselleen ja harmitti kun en itse saanut. Vanhempani eivät olleet mitään rikkaita mutta sen vänkäämisen jälkeen suostuivat. Minusta ainakin tuli vastuuntuntoinen ja tarkka rahankäyttäjä eli ei pihi muttei överituhlailijakaan.
Niin ja muistaakseni maksoin vaatteenikin itse paitsi talvikengät ja takit ja sellaiset isommat hankinnat. Joskus jos toivoin vaikka uutta läppäriä maksoin siitä puolet säästöistäni. Tarkalleen sain kyllä 90euroa enkä ihan täyttä lapsilisää.
Meillä lapset on aina saaneet lapsilisät itselleen eli menevät jokaisen omalle tilille ja ovat saaneet tiliään käyttää ihan niin kuin tahtovat. Pankkikortit ovat saaneet heti, kun ikä on pankin mielestä riittänyt.
Vanhemmat ovat maksaneet harrastukset, ruuan, vaatteet, matkat, netin, läppärin, kännykän jne. ja lapset ovat saaneet käyttää rahansa kaikkeen sellaiseen, mikä ei ole välttämätöntä kengät, jotka oikeasti eivät ole tarpeen.
Rahan lapset ovat saaneet ilman mitään maksullisia kotityövelvollisuuksia, koska tämä on yhteinen koti, jossa jokainen tekee osuutensa eikä kenellekään siitä makseta.
Meillä on 3 yltiöpihiä lasta, joiden rahankäyttö on erittäin maltillista. He myös arvostavat sitä, että saavat itse päättää, mitä rahallaan tekevät eikä tarvitse jokaiseen elokuvissakäyntiin rahaa pyydellä. Jokaisella heistä on nykyisin myös sijoitustilinsä, jonka kautta enemmän tai vähemmän aktiivisesti ostavat osakkeita tms.
On kokemusta omasta lapsuudesta ja voin suositella. Tuossa iässä maksoin itse mainitsemiesi lisäksi ainakin bussiliput ja kaikki vaatteet. Taskuraha oli laskettu sellaiseksi että kaikkeen tarpeelliseen riitti, ja hieman ylimääräistä. Hyvin säästäväiseksi opin kun kerran oli jotain mistä saattoi säästää ihan tuntuvasti. Esim vaatteet alesta, lyhyet matkat jalkaisin, ym. -> rahaa säästöön -> stereot, kamera, polkupyörä. Ehkä kannattaa aloittaa porrastetusti ja miettiä aika tarkkaan sopiva rahamäärä, tai jos sen täytyy olla juuri se satanen, niin mihin sen pitää riittää.
Minäkin kannustan tyytymään pienempään summaan. Laskeppa paljonko vaikka opiskelijalle jää "humputtelurahaa"? ei kannata opettaa liian hyvälle. Jos lapselta loppuu rahat kesken niin ei kannata antaa lisää jatkuvasti tarpeen mukaan. Vaan opettaa lapsi budjetoimaan menonsa esim viikkotasolle jne.
Meillä on aloitettu rahan anto erikoistöistä ja viikkorahana jo noin 5 v iästä. jos lapsi on halunnut kalliin lelun on hän säästänyt ainakin puolet tai kokonaan hinnan. sitten lelun on saanut ostaa (hyvällä perusteluilla on vanhemmat saattaneet osallistua puolella hintaan).
Nykyään lapset ovat hyvin säästäväisiä. Käyttävät harkitusti rahaa ja kaikilla on lompakossaan vähintään 100 e eikä tiedossa mitä haluaisivat ostaa. Tai yksi 10 v säästää mopokorttia.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 18:49"]Meillä lapset on aina saaneet lapsilisät itselleen eli menevät jokaisen omalle tilille ja ovat saaneet tiliään käyttää ihan niin kuin tahtovat. Pankkikortit ovat saaneet heti, kun ikä on pankin mielestä riittänyt.
Vanhemmat ovat maksaneet harrastukset, ruuan, vaatteet, matkat, netin, läppärin, kännykän jne. ja lapset ovat saaneet käyttää rahansa kaikkeen sellaiseen, mikä ei ole välttämätöntä kengät, jotka oikeasti eivät ole tarpeen.
Rahan lapset ovat saaneet ilman mitään maksullisia kotityövelvollisuuksia, koska tämä on yhteinen koti, jossa jokainen tekee osuutensa eikä kenellekään siitä makseta.
Meillä on 3 yltiöpihiä lasta, joiden rahankäyttö on erittäin maltillista. He myös arvostavat sitä, että saavat itse päättää, mitä rahallaan tekevät eikä tarvitse jokaiseen elokuvissakäyntiin rahaa pyydellä. Jokaisella heistä on nykyisin myös sijoitustilinsä, jonka kautta enemmän tai vähemmän aktiivisesti ostavat osakkeita tms.
[/quote]
Näin sain mäkin.
Mitään osakkeita en ostele tokikaan enkä ole mikään pihikään, mutta ihan ok pärjäilen ja rahankäyttö on nk. järkevää.
Vanhemmat muuten maksoivat myös luokkaretket yms eli ne maksoi tavallaan kaiken sen, mitä olivat maksaneet siihenkin asti ja mä ostin sitten sillä lapsilisälläni "ylimääräiset" vaatteet, leffaliput, festariliput jne.
Tosi hyvi toimi ja välit parani kummasti, kun e enää joka päivä vinkunut rahaa ja kiukutellut, kun ei sitä saanut.
Mä sain lapsilisät juuri 14-v. lähtien. Toimi hyvin. Lähes kaiken ostin itse, varmaan just talvitakit ym. isommat sitten en (tosin niitä ei joka vuosi ostettukaan...). Olen ajatellut tehdä samaa omien lasten kanssa, mutta niin, että ei mene suoraan heidän tileille, koska sitten summa vähenee (kun on useampia lapsia...)
104,19 e on aika iso summa 14-vuotiaalle...