IS: vanhempien vaatimukset päiväkodeissa??? WHAT???
No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:21"]
Muutamia asioita:
*laktoosi-intoleranssin diagnoosiin ei tarvita rasituksia tai kalliita geenitestejä vaan välttämis-altistuskoe, joka tehdään kotona. Me hoitajat ja lääkärit uskomme vanhemman sanaan, jos koe on positiivinen. Sitten vastaanotolla kirjoitellaan todistuksia tyyliin "vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta, että Mico-Janican äiti kertoo tämän sietävän huonosti laktoosia".
*sama pätee allergioihin. Vanhemmat saavat yleensä hoitavalta taholta hyvät ohjeet allergiaruokavalion aloittamiseen ja myöhemmin purkamiseen. He ovat lapsensa parhaita asiantuntijoita. Siitä huolimatta kirjallinen todistus ruokavalion nykytilanteesta vaaditaan ja taas vakuutetaan että Jessi-Nicolas on äitinsä kertoman mukaan syönyt keitettyä porkkanaa kotioloissa täysin ongelmitta.
*lasten ummetuksen hoito on ensisijaisesti sopiva ruokavalio. Vaiva on yleinen ja en näkisi ongelmana jos joku tuo lapselleen sopivat ruoat mukanaan
*vielä listan ulkopuolelta: päivähoidossa esim. lapsen kuumeen määritelmä on jotain muuta kuin muussa elämässä. Esimerkki: lapsi kiukutteli ja riehui ruokailun jälkeen, mitattiin lämpö 37.2, soitettiin vanhemmat hakemaan ja kiellettin tuomasta hoitoon seuraavana päivänä. Vanhemmat tulivat vastaanotolle ihmeissään hakemaan hoitolomatodistusta, mutta hiukan levännyt lapsi oli kuumeeton ja muutenkin oireeton. Hoitolomatodistuksen sijaan kirjoitin päiväkodille kirjeen, jonka myös lääkäri allekirjoitti.
Näitä riittäisi enemmänkin, olisikohan iltapäivälehti kiinnostunut tekemään jutun?
[/quote]
Tähän minullakin olisi lisättävää: Meidän tapauksessamme ammattikoulutasoisen koulutuksen saanut lastenhoitaja harasi vastaan lapsen nukkumisasiassa vielä senkin jälkeen, kun olimme käyttäneet lasta kahdella eri neurologilla ja tuoneet päiväkotiin lääkärintodistuksen, jossa on todettu lapsen poikkeava unirytmi. Hän oli sitä mieltä, että perheessämme on arjen hallintaongelma, johon pitäisi hakea apua perheneuvolasta... Vika on aina vanhemmissa, kyllä päiväkodin täti tietää!
Suhtautuminen vaihtelee todella paljon myös päiväkodin ja hoitajan mukaan. Kun poikamme meni hoitoon n. 1-vuotiaana osui kohdallemme aivan ihana lto, jolle mikään ei ollut ongelma! Lapsi oli tottunut syömään Pilttejä, eikä päiväkodin ruoka maistunut - joten tämä lto kävi hakemassa lapselle sopivan piltin ja johan maistui! Samoin lapsi oli siihen aikaan vielä tottunut nukkumaan kahdet päiväunet: lto haki lapsen rattaat kuraeteiseen ja laittoi lapsemme aamupalan jälkeen siihen puoleksi tunniksi unille. Eli kyllä kunnallisessakin päiväkodissa on mahdollisuuksia vaikka mihin, jos asenne vain on kohdallaan!
Yksi haaste tämän päivän päiväkodissa on valvontavastuu. Meidän nykyisessä pk:ssa tässä käytetään onneksi maalaisjärkeä: lapset leikkivät pienryhmissä eri tiloissa ja hoitaja käy välillä kurkkaamassa, että leikit sujuvat. Eräänäkin päivänä yksi lapsiporukka oli ruokalassa rakentamassa majoja aivan innoissaan - ei olisi ollut mahdollista, jos pidettäisiin kirjaimellisesti kiinni siitä, että hoitajan täytyy vahtia kaiken aikaa kaikkia.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:42"]
Niin mutta hoitajat varmaan selän takana haukkuvat ja naureskelevat "kamalille vanhemmillle".
Juuri tällaisia ketjuja lukiessani olen onnellinen siitä, että lapseni on yksityisessä päiväkodissa. Ei sekään täydellinen paikka ole, mutta he oikeasti haluavat hoitaa lapsia yksilöllisesti. Päiväunille ei pakoteta ketään (pk alkaa 3-vuotiaasta). Lapset voivat syödä mitä tarjolla on tai olla syömättä, ketään ei pakoteta maistamaan. En mielestäni ole pyytänyt paljoa, mutta kaikki pyyntöni on heti toteutettu hymyssä suin. Päiväkodista käsin on myös ehdotettu monia erityistoimia juuri minun lapseni huomioon ottaen. Hiljattain mietimme päiväkodin vaihtamista lähemmäs, mutta juuri tällaisten ketjujen takia en uskalla.
[/quote]
[/quote]
Ei se naureskelu haittaa, kunhan asiat toimivat käytännössä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 10:02"]
Minusta tuo palkkakuoppavalitus on aika turha. Työ on kuitenkin hyvin käytännöllistä eikä vaadi mitään yliopistokoulutusta, koska siitä selviävät hyvin lastenhoitajatkin ja jopa täysin kouluttamattomat ihmiset. Olisi aika outoa jos LTO:ille maksettaisiin vaikkapa 3000 euroa kuussa työstä, josta lähihoitaja saa 1700e. Samaa työtä kuitenkin tekevät.
Kaikki eivät vaan sovellu palvelualalle, siitä ne ongelmat johtuvat. Ihmisten kanssa on hyvä vähän joustaa ja olla ystävällinen, mutta tämähän ei kaikilta suju.
[/quote]
mutta yleensä koulutuksen taso onjonkinlaisessa suhteessa palkkaan. Jos on yliopistokoulutus, niin palkka oltava sen mukainen. Sitten eri keskustelu on taas se, pitäisikö lto:t kouluttaa yliopistossa vai ei. Minusta pitää. Työ on muutakin kuin perushoitoa.
[/quote]
Kyllähän se aika perushoidolta kuulostaa jos lasten yksilöllisyyttä ei sen vertaa voida huomioida, että hänelle annettaisiin hyla-maitoa normaalin maidon sijasta. Kyllä tuo selvästi yliopistokoulutuksen vaatii, mutta ehkä korkeampitasoisen kuin nykyisillä lastentarhanopettajilla.
Sellainen ajatus tuli vielä mieleen, että minun mielestäni tässä asiassa päiväkodin väen pitäisi olla se, joka ikäänkuin näkee metsän puilta ja erottaa kohtuulliset vaatimukset kohtuuttomista. Ei joka vaatimukseen tietenkään pidä hypätä mukaan, mutta onhan se nyt jo ihan maalaisjärjen vastaistaa juottaa maitoa lapselle, jolta menee siitä maha sekaisin tai nukuttaa päiväunille lapsi, jonka vanhempi on monta kertaa sanonut, että lapsi ei nukahda ennen puoltayötä, kun nukkuu päiväunet. Sen sijaan on kohtuutonta vaatia, että lapsia herätellään 5min välein nukkarista (sen sijaan voisi vaikka sopia jonkin yhteisen kompromissiajan) tai että jonkun yksittäisen lapsen ei tarvitse maistaa tiettyjä ruokia (yhteiset säännöt kaikille lapsille tietenkin, poikkeuksina voivat olla korkeintaan jotkin todella yksittäiset ruuat, jos lapsi tyyliin oksentaa ja näkee painajaisia asiasta - mutta ei niitä silloin tarvitse mistään ruutuvihoista tarkistella, kyllä lapsi tuo itse ilmi ettei pysty syömään.)
Heh, ja se että lääkärin aikaa tuhlataan parin euron säästtön on sitten muka halpaa??
Kröhm, kuinka moni itse olisi valmis joustamaan päivittäin
kahvitauoistaan, joka on PÄIVÄN AINOA(ja ensimmäinen, vast klo 12 jälkeen vaikka olisit tullut töihin kuudeksi) TAUKO?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 15:06"]
Kröhm, kuinka moni itse olisi valmis joustamaan päivittäin
kahvitauoistaan, joka on PÄIVÄN AINOA(ja ensimmäinen, vast klo 12 jälkeen vaikka olisit tullut töihin kuudeksi) TAUKO?
[/quote]
Esim. minä joustan lähes päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:10"]
Jos sun tyttö itkee pelosta jos pitää maistaa tomaattia pv:kodissa - niin oikeesti hei, missä vika? Ei ole sinun tehtävä mennä mukaan siihen pelkoon ja paijata vaan tukea häntä ja kehoittaa / rohkaista että näin kaikki tekee eikä ole vaarallista. Jos tuommoiseen lähtee mukaan niin lapsii määrää kohta koko perheen menoja koska pelkää myös kauppaan lähtemistä, lentämistä, hiekkalaatikossa olemista jne jne...
[/quote]
Suomi on varmasti ainoa maa jossa LAPSI MÄÄRÄÄ MITÄ MUU PERHE SYÖ. Siellä ne lapset huutaa kaupassa vanhemmilleen että mitä syövät ja mitä eivät aio syödä ja vanhemmat palvovat näitä Irma-Pettereitään ja Persi-Kyllejään minkä ehtivät!
Ulkomailla lapsia ei edes oteta mukaan markettiin mökäämään vaan jompi kumpi vanhemmista käy kaupassa, tai vaihtoehtoisesti parin perheen äitiä tai -isää käy keskenään kaupassa ja voivat samalla vaihtaa kuulumisia ja reseptejä.
Täytyy vaan sanoa että onneksi en ole tämän päivän lapsi! Me saatiin sentään olla lapsia pienenä ja vanhemmat kertoivat mitä tehdä ja miten pitää olla ja kasvaa eikä hyysänneet joka askeleella, ja kaikkea piti maistaa tai muuten ei ollut oikeutta sanoa että ei tykkää jostain ruuasta. Leikittiinkin ilman että vanhemmat oli hiekkalaatikon reunalla huutelemassa muille lapsille että miten heidän kullannuppua pitää kohdella ja erityishuomioida.
Suomalaiset vanhemmat on niin innoissaan tuosta ihanasta ulkomaisesta hienosta sanasta, joka allergia nimeltään. Jos lapsella ei löydy allergiaa terkkarilla, niin vanhemmat ovat lähes pettyneitä, ihan kuin heidän ässä hihasta olisi viety väkisin. Sillä maagisella sanalla kun voisi aina saada huomiota, parempaa kohtelua jne.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:05"]No kyllä vaan on lääkitys kunnossa. Hänellä vain on lääkärin määräämä kymmenen asteen pakkasraja siinä ulkoilussa. Ja eiköhän se meidän huippulääkäri tiedä muutenkin astmasta enemmän kuin sinä - ja koska lapsi on hänen potilaansa, me noudatamme hänen ohjeitaan.
[/quote]
Onko kenties virolainen 'huippulääkäri' ? Minulle antoi neuvoksi vaan parantaa ryhtiä, parin viikon päästä leikattiin selkä, onneksi toisen lääkärin toimesta :) Kusettaa teitä, vaihda jo hyvä aika lääkäriä, tyhmä äiti.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:05"]No kyllä vaan on lääkitys kunnossa. Hänellä vain on lääkärin määräämä kymmenen asteen pakkasraja siinä ulkoilussa. Ja eiköhän se meidän huippulääkäri tiedä muutenkin astmasta enemmän kuin sinä - ja koska lapsi on hänen potilaansa, me noudatamme hänen ohjeitaan.
[/quote]
Onko kenties virolainen 'huippulääkäri' ? Minulle antoi neuvoksi vaan parantaa ryhtiä, parin viikon päästä leikattiin selkä, onneksi toisen lääkärin toimesta :) Kusettaa teitä, vaihda jo hyvä aika lääkäriä, tyhmä äiti.
[/quote]
Astmaa on kuule monenlaista. Mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle.
T. Rasitusastmasta kärsinyt ja astmaa sairastava
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:40"]No, nyt on jo 13v aikaa siitä kun isommat lapseni olivat pvkodissa ja 6v siitä kun kuopus siellä asusteli päivisin MUTTA kyllä tuo oli aivan järkyttävää luettavaa. Että tuommoisia vaatimuksia kehdataan nykyään laatia hoitohenkilökunnalle. Siis uskomatonta. Lapsi ei saa leikkiä ulkona jos sataa, pitää juottaa laktoositonta maitoa vaikkei ole todisuksia tästä, syöttää kuitupitoista leipää, herättää 15min päästä, aikuisia kohtaan ei ole enää minkäänlaista kunnioitusta, ei tarvitse maistaa uusia ruokia jos ei HALUA?, ym ym...oli pitkä lista. Siis olen aivan sanaton miten aikuiset kehtaa näin toimia. Hoitakoon itse lapsensa sitten kotona. Mielestäni päiväkotiin viedään lapset ja kaikki samoilla ehdoilla (jos ei sairaus sitä estä). Olisiko myös henkilökunta syyllisiä tähän muutokseen jos suostuvat kaikennäköisiin kommervinkkeihin....mietin vain. Vanhempien tehtävä on kasvattaa niitä lapsia, oppia oikea ja väärää jne - hoitohenkilökunnan tehtävä on hoitaa lapsia kun vanhemmat ovat töissä ja tukea kasvatusta. Kuinka tämä tämmöiseksi on mennyt??
[/quote] Nimenomaan tukea sitä kasvatusta. Puhuit ittes pussiin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 09:10"]
Jos sun tyttö itkee pelosta jos pitää maistaa tomaattia pv:kodissa - niin oikeesti hei, missä vika? Ei ole sinun tehtävä mennä mukaan siihen pelkoon ja paijata vaan tukea häntä ja kehoittaa / rohkaista että näin kaikki tekee eikä ole vaarallista. Jos tuommoiseen lähtee mukaan niin lapsii määrää kohta koko perheen menoja koska pelkää myös kauppaan lähtemistä, lentämistä, hiekkalaatikossa olemista jne jne...
[/quote]
Suomi on varmasti ainoa maa jossa LAPSI MÄÄRÄÄ MITÄ MUU PERHE SYÖ. Siellä ne lapset huutaa kaupassa vanhemmilleen että mitä syövät ja mitä eivät aio syödä ja vanhemmat palvovat näitä Irma-Pettereitään ja Persi-Kyllejään minkä ehtivät!
Ulkomailla lapsia ei edes oteta mukaan markettiin mökäämään vaan jompi kumpi vanhemmista käy kaupassa, tai vaihtoehtoisesti parin perheen äitiä tai -isää käy keskenään kaupassa ja voivat samalla vaihtaa kuulumisia ja reseptejä.
[/quote]
Englannissa useita vuosia asuneena ja spagetti bologneseen ja pikaruokaan onkin verran kyllästyneenä ilmoitan eriävän mielipiteeni. Suomessa lasten makumieltymyksiä ei juurikaan huomioida verrattuna esim. saarivaltioon. Etelässä taas olen saanut useita kertoja todistaa kuinka muu seurue syö aivan normaalisti, mutta lapsi vain herkkuja.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Käytännössä siis vaadit, että lapsellesi keksitään jotain muuta tekemistä päiväunien ajaksi? Yksi hoitaja vahtii nukkuvia lapsia ja sinun nelivuotiaallesi järjestetään toinen hoitaja johonkin toiseen tilaan? Entäs sitten, jos Jani-Petteri onkin nukkunut yöllä huonosti ja se halutaankin laittaa eri huoneeseen nukkumaan, ettei häiriinny muista nukkujista? Otetaan kolmas hoitaja toiseen huoneeseen. Niin ja ai niin, Milla-Minerva lähtee mökille 12.45 ja koska teillä alkaa se päiväuniaika klo 12, niin älkää nukuttako sitä, nukkuu autossa. Se saattaa olla vähän väsynyt ja huutaa ja kiljua ja itkeä väsymystä, mutta nukahtaa varmasti autoon. Kyllähän ne muut lapset siihen kiljumiseen nukahtavat ihan helposti, mutta älkää siis missään nimessä laittako nukkumaan, keksikää jotain muuta tekemistä.
Aa juu Anna-Unelma haetaan tänään jo 12.30 kesken unien. Juu, me mennään shoppailemaan ja ostamaan sille viikonlopun julhiin vaatteita. Se varmasti herää kiljuen ja potkien, kun kesken unien herätetään, mut jos viittisitte kuitenkin pukea sen valmiiksi, ettei mun tartte työvaatteissa alkaa taistella kurahousuista?
Syökää päänne. Terveisiä päiväkodista.
[/quote]
Joo, hassun hauskasta viestistäsi huolimatta on minusta ihan oikeutetttua pyytää, että nelivuotiasta ei nukutettaisi päiväunille päiväkodissa. Kaksi hoitajaa täytyy kyllä irrota siihen, että toinen valvoo nukkuvia ja toinen valvovia. Mutta edustamasi ajattelumalli on juuri sitä, miksi en laita omia lapsiani päiväkotiin - tavoitteet kun tuntuvat olevan lähinnä karjataloudelle ominaista massakasvatusta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2014 klo 08:45"]
Mä olen sitä mieltä, että yksilöllisyys on tervetullutta päivähoitoon. Minä hoidin sitten lapseni itse koska päiväkodeissa ei ollut lainkaan joustavuutta minkään asian suhteen. Esim. päiväunet. Piti väkisin nukuttaa nelivuotias uneen ja sitten tämä ei illalla saanut unta ennen puoltayötä. Tosi kiva herättää lapsi aamulla kuudelta. Ja taas sama rumba uudelleen vaikka pyytämällä pyysin etteivät väkisin nukuttaisi jos uni ei hetimiten tule.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että nykyvanhemmat kaipaavat enemmän joustoa ja yksilöllistä hoitoa.
[/quote]
Mitäpä jos tästä yksilöllisyydestä laskutettaisiin erikseen, kuten mielestäni pitäisi tehdä. Satanen kuussa lisää päivähoitomaksuun per toive. Tai kannattaisiko sinun palkata sille piltillesi ihan ikioma hoitaja. Hänelle voisit sitten antaa toivelistan. Normaalissa päiväkodissa toimitaan päiväkodin sääntöjen mukaan ja kotona sitten toimitaan kodin tavoin. Jos jollain on ongelmia ruoka-aineiden kanssa, niin siitä sitten lääkärintodistus, muuten normaali ruoka, eli sama kuin muillakin.
Päivälepo kuuluu jokaiselle. Pitäisikö sinun mielestäsi päiväkodissa olla erikseen sitten viihdyttämässä pilttejä, joita ei saa laittaa päiväunille. Milloin henkilökunta pitää omat ruokataukonsa ja tekee mahdollisia oheistöitä, jotka kuuluvat päiväkodin arkeen, jos jokaista pilttiä hoidetaan erillisen ohjeen mukaan. Kyllä se on niin, että ellei hoito kelpaa, tenava pois päiväkodista.
En jaksanut lukea kaikkea jänkäystä, mutta minusta nuo aloituksessa mainitut vaatimukset eivät ole niin kovin ihmeellisiä.
Hyla-maito -> jos vanhempi tietää lapsensa mahan menevän löysälle tavallisesta, niin ei nyt ole niin kovin suuri kuluerä juottaa hylaa päiväkodissakin. Kalliimmaksi yhteiskunnalle tulee, jos lääkäreiden pitää kirjoitella mokomista asioista jonninjoutavia todistuksia.
Päivälepoasia on varmaan sellainen, jota ei voi käsittää, jos ei ole sattunut omalle kohdalle. Itselläni on, ja juurikin päivälevon takia koko päiväkoti-ikä oli yhtä helvettiä yhden lapsistamme kohdalla. Tosiaankin päivälevolle oli pakko mennä "resurssipulan" takia, mikä aiheutti sen, että lapsi ei kertakaikkiaan saanut unta ennen kuin 23-24, pitäen koko perhettä hereillä siihen asti. Mikäs sen mukavampaa, kun seuraavana aamuna kello soi taas klo 05. Klo 5.45 oli jo kiskottava rättiväsyneet ja kiukkuiset lapset punkasta, ja sama uusiksi. Jee. Kyseinen lapsi lopetti kotona päiväunet jo 2-vuotiaana ja sen myötä vapaapäivien illat rauhoittuvat ja lapsen alkoi saada nukkumaan ihmisten aikoihin.
Vastaavat Iltasanomien uutisotsikot voisi ihan hyvin tehdä päiväkotien henkilökunnan vaatimuksista vanhempia kohtaan.
No ei ollut virolainen, vaan ihan suomalainen arvostettu asiantuntija. Astmaliiton suosittelema.
Astmoja on monenlaisia.
Juttelin tänä aamuna poikani pph:n kandsa ja totesin, että aika surkeat työehdot: kolmesta sairaslomasta (lääkärin tod) joutuu keskusteluun pomon kans ja pitää vastailla hyvin henkilökohtaisiin kysymyksiin, vaikka kyseessä olisi ihan yksinkertaisesti todistettava sairaus (esim kuume). Työaika alkaa siitä, kun lapsi tuodaan hoitoon, vaikka tämä tuotaisiin 2h sovittua myöhemmin. Jos sattuu, että kaikki lapset on pois samana päivänä, on tämä palkaton päivä hoitajalle. Kirjanpitosysteemi on turhan monimutkainen.. Jne. Toki nämä on kuntakohtaisia, mutta ei kyllä oo pokkaa vaatia erityisjärjestelyjä enn, kun tietää, miten surkea palkka ja työehdot on.. Kysehän ei ole kuin meidän kaikkien tulevaisuudesta, kun puhutaan tämän päivän lapsista.
Lto:n tehtäviin muuten kuuluu paljon muutakin kuin nenän niistämistä ja pyllyn pyyhkimistä. Esim jokaiselle lapselle tehtävät henkilökohtaiset varhaiskasvatussuunnitelmat. Mä ainakin arvostan todella suuresti sitä työtä, mitä nämä ihmiset päivähoidon puolella tekevät ja mun mielestä palkkaus on törkeän huonoa, kun katsotaan, että varhaiskasvatuksen puolella rakennetaan ihmiselämän perustusta. Ja kyllä, jokaisella työpaikalla pitää hallita tietyt sosiaaliset taidot, joiden oppimisessa yhtenä apuna on päivähoito. Kun jossain vaiheessa on itse kunkin vuoro maksaa osansa tämän yhteiskunnan kuluista..