Onko työn saaminen näin mahdotonta? Kysyy kokenut akateeminen äiti
Siinä otsikossahan se tulikin. Olen edellisen kerran hakenut kunnolla töitä vuoden 2009 alussa. Tuolloin olin 32-vuotias sinkku, kokemusta akateemisen tutkinnon jälkeen 5 vuotta. Ajat olivat tuolloinkin huonot ja elettiin suurten irtisanomisten aikaa. Pääsin kuitenkin säännönmukaisesti jokaiseen hakemaani paikkaan työhaastatteluun, ja nopeasti sitten sainkin silloin unelmieni homman.
Viisi vuotta on kulunut. Takana pari vuotta silloisessa firmassa tehtävissä, jotka todella kehittivät ammattitaitoa. Ja alallani tuo työkokemus oli suurta meriittiä. Olin välissä vuoden äitiysvapaalla ja kun palasin, oli kaikki muuttunut. Vanha esimies, joka minut palkkasi oli saanut lähteä sapattivapaansa jälkeen. Tilalla kireäpipoinen keski-ikäinen hermoilija, joka ei koskaan oikein pitänyt minusta. Tuli parikin organisaatiomuutosta, joiden kautta sain kokemusta, jota harvalla alani ihmisellä on. Esimies puolestaan ei hommiansa jaksanut hoitaa, vaan hänenkin taakkaansa jäi minulle. Ylipitkistä päivistä valitettuani hän on nyt siirtänyt minut astetta alempiin tehtäviin. Tässä siis kiitos työpanoksesta. Ei kuorman vähentämistä järkevästi töitä jakaen tai vaatimuksia vähän hölläämällä vaan siirto toisen esimiehen (nykyisen työkaverin) alaisuuteen,jossa hänen ei tarvitse miettiä ylityökysymyksiä.
Jo pitkään on tehnyt ottaa mieli hatkat. Teen työt, esimies otti kreditit. Ylitöitä oli mahdotonta kovien vaatimusten vuoksi välttää, mutta pomo käänsi asian niin, että minä nimenomaan olen oikein tahallani niitä tehnyt. Olen ihan neuvoton. Otin luottamusmieheen yhteyttä noista ylitöistä,joita esimies ei anna pitää vapaana.Kuulemma laitonta, mutta sen jälkeen kun vaadin oikeuksiani, niin tuskin pystyn firmassa enää jatkamaan.
Olen aloittanut työnhaun. Hakenut jo useaa paikkaa, jotka kaikki kaiken järjen mukaan vastaavat kokemustani ja koulutustani.Olen panostanut CV:n ja hakemusten kirjoittamiseen ja miettinyt kunkin tehtävän vaatimuksia.Silti: ei yhden yhtään haastattelupyyntöä. Hain kokeeksi myös hommaa, johon kokemukseni oli selkeästi ylimitoitettu. Ei mitään sieltäkään.
Miten voi olla, että arvoni työmarkkinoilla on romahtanut, vaikka kokemusta on viisi vuotta lisää? Onko se ikäni (37 v) vai se maininta cv:ssä,että olin vuoden äitiyslomalla? Eikö pienen lapsen äidin uskota voivan venyä - vaikka selvästi olen tuonut esiin jo venyneeni? Vai onko olettamus, että 37-vuotias yhden lapsen äiti hankkiutuu tänään tai ensi viikolla uudelleen raskaaksi. Meille ei ole näillä näkymin tulossa toista. Tai ainakaan en pysty näin stressaavassa työtilanteessa käymään läpi odotusta.
Mutta uuttaa työtä en saa. Kelpaisivat haasteet tai ihan perushomma, jolloin voisin ajatella vain keskittyväni lapseeni.
Tässäkö se oli? Onko naisen työura ohi jo vajaa nelikymppisenä?
Valehtelenko olevani sinkku vai tekaisenko mielikuvituskolmoset? Olen naisvaltaisella alalla, ja suoraan sanottuna yrjöttää, että nainen suhtautuu naiseen näin. Tai kuten esimies ilmoitettuani, etten lapsen ollessa 1,5-vuotias voi tehdä 14-tunnin päiviä:"Aina sinulta tulee märkää rättiä naamaan. Mieti nyt voitko pienen lapsen äitinä hoitaa tätä hommaa?"
Toivon sydämestäni, että helvetissä todellakin on erityinen oma paikkansa naisille, jotka eivät tue toisiaan.
Kommentit (148)
Työttömiä Suomessa oli maaliskuussa 252000.
Mollin sivuilla tänään työpaikkailmoituksia oli 14542.
Noissa lukemissa on melkoinen epäsuhta (siitäkin huolimatta, että kaikkia avoimia paikkoja ei ilmoiteta mollin sivuilla, ja että kaikki työttömiksi työnhakijoiksi ilmoittautuneet eivät aktiivisesti hae töitä.)
Joten en usko, että tällaisessa tilanteessa yhden vuoden äitiysloma on syy, vaan se, että niitä palkkatyöpaikkoja ei yksinkertaisesti ole riittävästi kaikille halukkaille.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:03"]
Tähän ollaan menty: laitetaan kiimaiset työnhakijat tappelemaan keskenään ja kilpailemaan siitä kuka on parempi tai kenen asenne on viileämpi. Kaiken huipuksi tyhmät uraohjukset vieläpä alentuvat siihen. Hei oikeasti, give it up, juna meni jo, keksikää jotain mielekästä tekemistä elämällenne, koska niitä uusia guccin laukkuja ja joka vuotista bora-boran lomaa sekä liian ison asunnon lyhennyksiä ette enää tule rahoittamaan toimimalla asiantuntijatehtävissä. Nyt jäitä hattuun ja olkaa hyviä vanhempia jälkikasvullenne. Töitä ette tästä maasta saa. Ei saa kukaan muukaan.
[/quote]
No ei kahtena iltana viikossa ihan vaan siksi, että mamma verkostoituu päivällä luncheilla. Kivahan sitä parivuotiastakin on iltaisin nähdä, vaikka lähinnä hän repii ne käyntikortit.
[/quote]
No aloita yhdestä kerrasta, yhden tunnin poissaolo enemmän lapsesi elämästä viikossa ei ole kauheaa.. Mikäli oikeasti tosissasi töitä haet.
t.äiti itsekin
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:36"]
Tällä hetkellä on paljon hakijoita paikkaan kuin paikkaan. Monia on irtisanottu ja monien työpaikoilla on käynnissä yt:t. Tuskinpa ap sun vaikeudet työnhaussa johtuu iästä tai lapsista, yksinkertaisesti hyviä hakijoita on paljon. Jos haluat erottautua 100 muusta hakijasta, soita rekrytoijalle ja laadi hyvä hakemus juuri avointa paikkaa varten. Monella nelikymppisellä saattaa jo palkkatoive olla niin korkea, että ei pääse sen takia haastatteluun.
[/quote]
Juuri näin. Vanhat jermut kuvittelevat, että nyt kun näitä vuosia on takana, niin ollaan ansaittu moninkertainen palkka pari vuotta sitten valmistuneeseen verrattuna. Valitettavasti on kuitenkin niin, että fiksu ja nälkäinen parikymppinen on aina moninverroin arvokkaampi kuin vähemmän fiksu 15 vuotta töitä jyystänyt tyyppi. Kokemus ei ole kaikki kaikessa, vaikka se ihan kiva plussa voi ollakin.
[/quote]
Höpö höpö. Nuori ja nälkäinen kyttää koko ajan parempaa työpaikkaa, koska uralla eteneminen on se tärkein juttu, ei sitoutuminen töihin tai työpaikkaan. Nuori ja nälkäinen hakee vaan täytettä cv:hen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:05"]
Lueskelin tänään Anna-lehteä, johon oli haastateltu kahta ulkomailla pitkään työskenneltyä suomalaista naista. Olivat muutama vuosi sitten muuttaneet takaisin Suomeen ja työllistyminen oli vaikeaa. Tän viikon numerossa kysyttiin heiltä, mitä tänään kuuluu.
Toinen oli valitettavasti vieläkin työttömänä (oli sitten saanut lapsen), toinen oli löytänyt duunia, mutta ei ihan koulutusta ja työkokemusta vastaavaa.
Mua ihmetyttää että Suomessa on varaa pitää suurta joukoa ammattitaitoista työvoimaa reservissä, ja samaan aikaan työtä tekevät ihmiset nääntyy työmääräänsä.
Ja sitten keskustelun taso on tätä "nelikymppinen alkaa jo olla liian vanha". Noh, toivottavasti Harvard-jannut tienaa sen verran, et elättää siinä sivussa muutamasatatuhatta työtöntä.
[/quote]
Luin saman jutun.Ja ajattelin, että olen helpommassa asemassa, kun en ole ollut vuosikaupalla kotona. Mutta vaikeaa se on vaihtaa, vaikka duuni olisi alla.Ja ehkä vaikeampaa vakuuttaa rekrytoija, jos on jo valmiiksi "hyvässä" duunissa. Minä ainakin miettisin, miksi vaihtaa. Ja kun ei voi suoraan sanoa, että esimies on narsku ja lapsia en ehdi nähdä sen paskan takia lähes ollenkaan. Että haastava homma joo, mutta kiristetään viettämään illat ja viikonloput duunissa. Kotona lapsi vieraantuu sinusta ja miehen kanssa ollaan jo eron partaalla. Että otapas mut duuniin!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:00"]
Eli siis koulutuksesi on, kuten varmaan suurimmalla osalla tähän ketjuun vastanneista, jotain humanistista sontaa, jonka arvo työmarkkinoilla laskee kokoajan. Kannattaisi lukea ammatti teknis-luonnontieteelliseltä alalta, töitä löytyy aina ja hyvällä palkalla. Aniin, unohdin. Tämä ala vaatii jotain oikeaa osaamistakin myös opiskeluvaiheessa, eikä pelkkää sanahelinän tuottamista paperille.
T: Perhevapaita pitänyt DI-luonnontieteellisen alan FM, joka on saanut vaivatta aina oman alan töitä.
[/quote]
Haista paska. Luonnontieteilijöiden työttömyys on noussut nopeammin kuin muilla akateemisilla aloilla ja bilsassa ja useilla kemian aloilla tilanne on todella huono. Bilsassa tilanne on ollut surkea jo kymmenen vuotta, ja kemia menee koko ajan huonompaan.
Luonnontieteissä ja tekniikassa on vielä aloja joilla on täystyöllisyys, mutta odota vaan kun ne syystä vittuuntuneet FT:t bilsasta tulee ja uudelleenkouluttautuu. Ne ovat tuottaneet hillittömän määrän akateemisia papereita ja labrakokemusta on vuosia, samoin kuin projektinhallintaa, kielitaitoa ja kv-suhteita, ja niille sanotaan koko ajan, että pitää kouluttautua lääketieteeseen, tekniikkaan tai fysiikkaa/matikkaan, jotta töitä löytyy. Tekniikan alan sisäänotto on niin suurta, että kohta ollaa kusessa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:00"]
Eli siis koulutuksesi on, kuten varmaan suurimmalla osalla tähän ketjuun vastanneista, jotain humanistista sontaa, jonka arvo työmarkkinoilla laskee kokoajan. Kannattaisi lukea ammatti teknis-luonnontieteelliseltä alalta, töitä löytyy aina ja hyvällä palkalla. Aniin, unohdin. Tämä ala vaatii jotain oikeaa osaamistakin myös opiskeluvaiheessa, eikä pelkkää sanahelinän tuottamista paperille.
T: Perhevapaita pitänyt DI-luonnontieteellisen alan FM, joka on saanut vaivatta aina oman alan töitä.
[/quote]
Haista paska. Luonnontieteilijöiden työttömyys on noussut nopeammin kuin muilla akateemisilla aloilla ja bilsassa ja useilla kemian aloilla tilanne on todella huono. Bilsassa tilanne on ollut surkea jo kymmenen vuotta, ja kemia menee koko ajan huonompaan.
Luonnontieteissä ja tekniikassa on vielä aloja joilla on täystyöllisyys, mutta odota vaan kun ne syystä vittuuntuneet FT:t bilsasta tulee ja uudelleenkouluttautuu. Ne ovat tuottaneet hillittömän määrän akateemisia papereita ja labrakokemusta on vuosia, samoin kuin projektinhallintaa, kielitaitoa ja kv-suhteita, ja niille sanotaan koko ajan, että pitää kouluttautua lääketieteeseen, tekniikkaan tai fysiikkaa/matikkaan, jotta töitä löytyy. Tekniikan alan sisäänotto on niin suurta, että kohta ollaa kusessa.
[/quote]
Viestintä ei kuulu humanistisiin aloihin!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:00"]
[/quote]
[/quote]
Viestintä ei kuulu humanistisiin aloihin!
[/quote]
Ja minä siis olen aina halunnut viestintätehtäviin. Valitsin opiskelualan sen mukaan. Ja tutkinto näihin tehtäviin on juuri se passeli. Itse epäilisin rekrytoida esim.tiedottajaksi KTM-poikaa. Haluaa jalan oven väliin ja kuvittelee, että puolen vuoden päästä pääsee johtamaan pörssiyhtiötä. Kuka sellaista osaamatonta tunaria kestää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:05"]
Lueskelin tänään Anna-lehteä, johon oli haastateltu kahta ulkomailla pitkään työskenneltyä suomalaista naista. Olivat muutama vuosi sitten muuttaneet takaisin Suomeen ja työllistyminen oli vaikeaa. Tän viikon numerossa kysyttiin heiltä, mitä tänään kuuluu.
Toinen oli valitettavasti vieläkin työttömänä (oli sitten saanut lapsen), toinen oli löytänyt duunia, mutta ei ihan koulutusta ja työkokemusta vastaavaa.
Mua ihmetyttää että Suomessa on varaa pitää suurta joukoa ammattitaitoista työvoimaa reservissä, ja samaan aikaan työtä tekevät ihmiset nääntyy työmääräänsä.
Ja sitten keskustelun taso on tätä "nelikymppinen alkaa jo olla liian vanha". Noh, toivottavasti Harvard-jannut tienaa sen verran, et elättää siinä sivussa muutamasatatuhatta työtöntä.
[/quote]
Luin saman jutun.Ja ajattelin, että olen helpommassa asemassa, kun en ole ollut vuosikaupalla kotona. Mutta vaikeaa se on vaihtaa, vaikka duuni olisi alla.Ja ehkä vaikeampaa vakuuttaa rekrytoija, jos on jo valmiiksi "hyvässä" duunissa. Minä ainakin miettisin, miksi vaihtaa. Ja kun ei voi suoraan sanoa, että esimies on narsku ja lapsia en ehdi nähdä sen paskan takia lähes ollenkaan. Että haastava homma joo, mutta kiristetään viettämään illat ja viikonloput duunissa. Kotona lapsi vieraantuu sinusta ja miehen kanssa ollaan jo eron partaalla. Että otapas mut duuniin!
[/quote]
Haastavaa on. Tuntuu et ihan puhtaalla säkällä alkaa olla yhä suurempi merkitys.
No, työnsaanti on tällä hetkellä ihan helvetin vaikeaa. Ap on siinä vaiheessa elinkaarta, että pitäisi edetä nykyfirmassa. Ja jos ei onnistu, vaihtaminen on vaikeaa. Ja ne verkostot ja suosittelijat.
[/quote]
Onneks ei tarvii tehä duunii yhenkään dippainssin kanssa. Vittu et on vastenmielistä porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:28"]
[/quote]
Onneks ei tarvii tehä duunii yhenkään dippainssin kanssa. Vittu et on vastenmielistä porukkaa.
Tulipa mieleen tuosta Mr Harvardista, että esim. Englannissa yläluokan koulutus on juuri sitä "humanistista sontaa", Tekun luonnontieteilijät ovat juuri sitä "amitsu-porukkaa". Housut vedetty kainaloihin ja kännykkä vyöllä.
Työttömiä on koko ajan enemmän eikä niitä virallisia tilastoja kannata liikaa tuijottaa. Sieltä on poistettu kaikki piilotyöttömät, jotka opiskelevat tai hoitavat lapsia, vaikka oikeasti etsivät koko ajan töitä. Todellinen tilanne selviää Suomen työllisyysasteesta, joka putoaa kuin lehmän häntä. Nyt luku taitaa olla jossain 68 prosentissa työikäisiä. Eli todellinen työttömyys voi hyvin olla 30%. Ei tässä tilanteessa työpaikan saanti todellakaan ole itsestäänselvyys kenellekään. Aika monella on sitä paitsi vielä potkut edessäpäin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:24"]
Haastavaa on. Tuntuu et ihan puhtaalla säkällä alkaa olla yhä suurempi merkitys.
[/quote]
Suhteilla myös. Kaikki lähpiiristä, jotka ovat viimeisen kahden vuoden aikana vaihtaneet ovat tehneet sen sellaisten kontaktien avulla, joita suurimmalla osalla ei ole ikinä käytettävissään.
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, nojautuisin rennosti taaksepäin tuolissani, tekisin hommat puoliteholla ja nauttisin työpaikan eduista. Lopettaisin kiipeilyn. Suomessa työntekijän asema on niin turvattu, että jos kerran tuotannollis-taloudelliset syyt eivät uhkaa, eivät saa sua pois potkittua vaikka chillaisit ihan huolella.
Nauti lapsesi lapsuudesta ja keskity perhe-elämään. Ketä varten sitä CV:tä kiillotetaan? Status ja tavara eivät tee onnelliseksi, niillä voi mahdollisesti saada muiden vastaavien tyyppien kateutta osakseen, ei muuta.
http://www.hs.fi/terveys/Saattohoitolääkäri+Tästä+kuolevat+haluavat+puhua/a1398227301322
Kun saat tuon negatiivisen perusvireen karkotettua ja elät kiitollisena saamaasi elämää, alkaa hyviä asioita tapahtua.
T. Viestintäalan yrittäjä, 3 lasta (nainen)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:20"]
Olet siis viestinnän ammattilainen, joka ei osaa verkostoitua sen vertaa, että löytäisi uuden duunin? Joku tässä yhtälössä ei nyt ihan toimi.
[/quote]
Mitenhän tämä "verkostoituminen" toteutetaan kun halutaan hakea nykyiseltä työpaikalta salassa uutta duunia? Samat verkostot on kollegoilla ja esimiehellä. Ja kun ei ole lupaa palkata, niin ei verkostot auta. Toisaalta tiedän monia pitkän linjan ammattilaisia, jotka ovat hakeneet puoli vuotta - vuoden työttömänä ennen kuin on tärpännyt. Näiden kohdalla ei ollut ainakaan verkostojen puutteesta.
[/quote]
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta ota ihmeessä alan ihmisiltä vuosien saatossa saamasi käyntikortit esiin ja sovi vaikka 2 lounasta per viikko eri tyyppien kanssa. Siellä sitten otat puheeksi, että oletkos muuten kuullut että meikäläisen tapaiselle osaajalle olisi jossain tarvetta. Voit samalla mainita, että älä nyt pomolleni mene tästä hihkumaan. Ihan perusjuttu. Kahdessa kuukaudessa olet ehtinyt tavata jo parikymmentä tyyppiä jne. Ei tämä tietysti välttämättä onnistu, mutta minulla ainakin on pari kertaa toiminut oikein hyvin.
[/quote]
Toimii, jos on töissä keskustassa. Mutta jos olet kauempana, niin et voi kahtena päivänä pitää pitkää lounasta, jos ja kun joudut lähtemään hakemaan pientä lasta tarhasta juuri eikä melkein kuin 8 tunnin päivä tulee täyteen.
[/quote]
Ymmärrän. Vaikuttaa kuitenkin valitettavasti siltä, että työnantajathan ovat arvioineet ihan oikein sen, että et lapsen takia pysty juurikaan joustamaan työajoissa. Palaa siis asiaan muutaman vuoden kuluttua, niin tämä handcappi on poistunut ja muista eksplisiittisesti mainita, että pystyt nyt joustamaan.
[/quote]
Teen joskus 70 tunnin viikkoa. Ilman ylityökorvausta. En siis jousta vai?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:27"]
No, työnsaanti on tällä hetkellä ihan helvetin vaikeaa. Ap on siinä vaiheessa elinkaarta, että pitäisi edetä nykyfirmassa. Ja jos ei onnistu, vaihtaminen on vaikeaa. Ja ne verkostot ja suosittelijat.
[/quote]
Eiks ap oikeastaan halua vaan inhimillistä kohtelua pomoltaan? Mä en esimerkiksi halua sen kummemmin edetä urallani, teen mielelläni nykyisiä työtehtäviä. Mutta iän myötä on yhä vaikeempaa sietää huonoa johtamista ja paskaa työilmapiiriä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:35"]
Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, nojautuisin rennosti taaksepäin tuolissani, tekisin hommat puoliteholla ja nauttisin työpaikan eduista. Lopettaisin kiipeilyn. Suomessa työntekijän asema on niin turvattu, että jos kerran tuotannollis-taloudelliset syyt eivät uhkaa, eivät saa sua pois potkittua vaikka chillaisit ihan huolella.
Nauti lapsesi lapsuudesta ja keskity perhe-elämään. Ketä varten sitä CV:tä kiillotetaan? Status ja tavara eivät tee onnelliseksi, niillä voi mahdollisesti saada muiden vastaavien tyyppien kateutta osakseen, ei muuta.
http://www.hs.fi/terveys/Saattohoitolääkäri+Tästä+kuolevat+haluavat+puhua/a1398227301322
Kun saat tuon negatiivisen perusvireen karkotettua ja elät kiitollisena saamaasi elämää, alkaa hyviä asioita tapahtua.
T. Viestintäalan yrittäjä, 3 lasta (nainen)
[/quote]
Kun se 70 tunnin työviikko ei oikein anna mahdollisuutta lapsesta nauttimiseen. Siksi vaihdan. Pollani ei kestä päivittäistä painostusta ylitöiden suhteen, eli ei mahdollista nojata taaksepäin ja nauttia.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:27"]
[/quote]
Eiks ap oikeastaan halua vaan inhimillistä kohtelua pomoltaan? Mä en esimerkiksi halua sen kummemmin edetä urallani, teen mielelläni nykyisiä työtehtäviä. Mutta iän myötä on yhä vaikeempaa sietää huonoa johtamista ja paskaa työilmapiiriä.
[/quote]
Juurikin näin!
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 23:31"]
Työttömiä on koko ajan enemmän eikä niitä virallisia tilastoja kannata liikaa tuijottaa. Sieltä on poistettu kaikki piilotyöttömät, jotka opiskelevat tai hoitavat lapsia, vaikka oikeasti etsivät koko ajan töitä. Todellinen tilanne selviää Suomen työllisyysasteesta, joka putoaa kuin lehmän häntä. Nyt luku taitaa olla jossain 68 prosentissa työikäisiä. Eli todellinen työttömyys voi hyvin olla 30%. Ei tässä tilanteessa työpaikan saanti todellakaan ole itsestäänselvyys kenellekään. Aika monella on sitä paitsi vielä potkut edessäpäin.
[/quote]
Totta. Yrittäjä, joka ei saa työkeikkoja "työllistyy kokopäiväisesti yrittäjänä" ainakin työvoimaviranomaisten mielestä, ellei yrittäjä ensin lopeta yritystänsä.
Riippumatta työtilanteesta en pysty olemaan työtön työnhakija niin kauan, kuin yritys on olemassa. Jakson pituudella ei ole merkitystä, oli se 2 kuukautta tai 5 vuotta. On turha sanoa, että nykyään ei tarvitse lopettaa yritystä. Käytännössä se on edellytys, aivan kaikki pitää ajaa totaalisesti alas. On helpompi aloittaa uusi yritys myöhemmin tyhjästä, ilman mitään yritystukia, kuin jatkaa siitä mihin työvoimaviranomainen vaatii yrityksen ajettavan ennen kuin yrittäjä voi olla Suomessa työtön.
Työttömyyskorvausta saa yritystoiminnan suunnitteluun ja yrityksen perustamiseen voi saada jopa tukia. Jos näitä ei ole milloinkaan hakenut eikä käyttänyt, yrittäjä ei saa töiden loputtua muuta vaihtoehtoa kuin yrityksen lopettamisen, jonka jälkeen voi sitten olla työtön työnhakija. Uutta yritystä voi sitten alkaa suunnittelemaan vaikka heti kun on työttömän statuksen saanut, sitä ei työvoimaviranomainen vastusta. Mutta yritystä ei saa suunnata uudelleen mihinkään, kaikki pitää ajaa alas. Siinä välissä neuvotaan myymään ensin auto ja sitten kotoa kalusteet ja muu irtaimisto.