Onko työn saaminen näin mahdotonta? Kysyy kokenut akateeminen äiti
Siinä otsikossahan se tulikin. Olen edellisen kerran hakenut kunnolla töitä vuoden 2009 alussa. Tuolloin olin 32-vuotias sinkku, kokemusta akateemisen tutkinnon jälkeen 5 vuotta. Ajat olivat tuolloinkin huonot ja elettiin suurten irtisanomisten aikaa. Pääsin kuitenkin säännönmukaisesti jokaiseen hakemaani paikkaan työhaastatteluun, ja nopeasti sitten sainkin silloin unelmieni homman.
Viisi vuotta on kulunut. Takana pari vuotta silloisessa firmassa tehtävissä, jotka todella kehittivät ammattitaitoa. Ja alallani tuo työkokemus oli suurta meriittiä. Olin välissä vuoden äitiysvapaalla ja kun palasin, oli kaikki muuttunut. Vanha esimies, joka minut palkkasi oli saanut lähteä sapattivapaansa jälkeen. Tilalla kireäpipoinen keski-ikäinen hermoilija, joka ei koskaan oikein pitänyt minusta. Tuli parikin organisaatiomuutosta, joiden kautta sain kokemusta, jota harvalla alani ihmisellä on. Esimies puolestaan ei hommiansa jaksanut hoitaa, vaan hänenkin taakkaansa jäi minulle. Ylipitkistä päivistä valitettuani hän on nyt siirtänyt minut astetta alempiin tehtäviin. Tässä siis kiitos työpanoksesta. Ei kuorman vähentämistä järkevästi töitä jakaen tai vaatimuksia vähän hölläämällä vaan siirto toisen esimiehen (nykyisen työkaverin) alaisuuteen,jossa hänen ei tarvitse miettiä ylityökysymyksiä.
Jo pitkään on tehnyt ottaa mieli hatkat. Teen työt, esimies otti kreditit. Ylitöitä oli mahdotonta kovien vaatimusten vuoksi välttää, mutta pomo käänsi asian niin, että minä nimenomaan olen oikein tahallani niitä tehnyt. Olen ihan neuvoton. Otin luottamusmieheen yhteyttä noista ylitöistä,joita esimies ei anna pitää vapaana.Kuulemma laitonta, mutta sen jälkeen kun vaadin oikeuksiani, niin tuskin pystyn firmassa enää jatkamaan.
Olen aloittanut työnhaun. Hakenut jo useaa paikkaa, jotka kaikki kaiken järjen mukaan vastaavat kokemustani ja koulutustani.Olen panostanut CV:n ja hakemusten kirjoittamiseen ja miettinyt kunkin tehtävän vaatimuksia.Silti: ei yhden yhtään haastattelupyyntöä. Hain kokeeksi myös hommaa, johon kokemukseni oli selkeästi ylimitoitettu. Ei mitään sieltäkään.
Miten voi olla, että arvoni työmarkkinoilla on romahtanut, vaikka kokemusta on viisi vuotta lisää? Onko se ikäni (37 v) vai se maininta cv:ssä,että olin vuoden äitiyslomalla? Eikö pienen lapsen äidin uskota voivan venyä - vaikka selvästi olen tuonut esiin jo venyneeni? Vai onko olettamus, että 37-vuotias yhden lapsen äiti hankkiutuu tänään tai ensi viikolla uudelleen raskaaksi. Meille ei ole näillä näkymin tulossa toista. Tai ainakaan en pysty näin stressaavassa työtilanteessa käymään läpi odotusta.
Mutta uuttaa työtä en saa. Kelpaisivat haasteet tai ihan perushomma, jolloin voisin ajatella vain keskittyväni lapseeni.
Tässäkö se oli? Onko naisen työura ohi jo vajaa nelikymppisenä?
Valehtelenko olevani sinkku vai tekaisenko mielikuvituskolmoset? Olen naisvaltaisella alalla, ja suoraan sanottuna yrjöttää, että nainen suhtautuu naiseen näin. Tai kuten esimies ilmoitettuani, etten lapsen ollessa 1,5-vuotias voi tehdä 14-tunnin päiviä:"Aina sinulta tulee märkää rättiä naamaan. Mieti nyt voitko pienen lapsen äitinä hoitaa tätä hommaa?"
Toivon sydämestäni, että helvetissä todellakin on erityinen oma paikkansa naisille, jotka eivät tue toisiaan.
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:02"]
Naisten helmasynti on etsiä selitys aina jostain muualta kuin omasta osaamisesta. Asia on niin, että hyviä hakijoita on näinä aikoina paljon ja jotain veeteeämmiä kaupallisella sivuaineella puskee ovista ja ikkunoista. Jos se itseä lohduttaa, niin voihan sitä ajatella, että se haastatteluun valittu tyyppi oli mies tai lapseton ja vain siksi pääsi prosessiin mukaan. Totuus on kuitenkin se, että sukupuolen tai lapsettomuuden lisäksi tyyppi oli sinua parempi ja siksi halutumpi työntekijä.
Itse olen nuori mies, tutkinto löytyy sekä Suomesta että eräästä maailman mittakaavassa arvostetusta yliopistosta, työkokemusta on monesta maasta ja lisäksi kaikki pienemmät asiat (pukeutuminen, harrastukset jne.) ovat kohdillaan. Eivät ne hyvät työpaikat silti minullekaan taivaasta tipu. Hakijoiden taso on noussut kautta linjan, joten minunlaisiani on valitettavasti paljon muitakin. Joko peniksellä tai ilman.
[/quote]
Juuri näitä "veeteeämmiä" haetaan ilmoitusten kriteereissä. Jos viestintäalalle haet, niin VTM, pääaine viestintä on kyllä se yleisimpiä. Miksi en yhtäkkiä olisi enää pätevä kun olen ollut nykyiseen työhönikin?
[/quote]
Jos vastassa on 5-10 tyyppiä paremmilla meriiteillä, niin miksi sinut kutsuttaisi haastatteluun, vaikka sinulla sadan muun tapaan on se toivottu VTM-titteli taskussa?
[/quote]
En tarkoittanutkaan sitä, vaan tuota Harvard graduate -kundin väheksyvää kommenttia siitä, että veeteeämmä ei pääse surkealla tutkinnollaan haastatteluun. Kun on valiouros vastassa. Mutta minun alallani miehet ovat yleensä huonompia hakijoita. Kolmessa viimeisessä firmassa ollut vain yksi miespuoleinen tiimikaveri. Esimiehet selittäneet, että naiset ovat olleet parempia hakijoita.
[/quote]
Onko näihin hakemiisi työpaikkoihin sitten valittu mies, vaikka aikaisempiin tiimeihisi he eivät ole kelvanneet?
Minä mietin missä se aika on kulunut kun yli 30 ollaan vasta ekassa duunissa? Työnantajat kas kummaa kun selaa sitä opintohistoriaa vuosissa eli tutkintoa tutkinnon päälle ja yliopistossa venytään kymmenen vuotta niin ei kai se työantaja sellaista "laskuria" palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:15"]
Media-alalle on vaan koulutettu liikaa väkeä viime vuosina. Ja ajat ovat vaikeita, ystävä hyvä, mutta uskon silti talouden syklien olevan puolellamme, eli kyllä se siitä jossain vaiheessa hyväksi muuttuu.
[/quote]
CV:stä tosiaan pois lapset, puolisto ja äitiyslomat. Mikäli töitä haluatte.
t. eräs itse tämän kokenut
Media-alalle on vaan koulutettu liikaa väkeä viime vuosina. Ja ajat ovat vaikeita, ystävä hyvä, mutta uskon silti talouden syklien olevan puolellamme, eli kyllä se siitä jossain vaiheessa hyväksi muuttuu.
[/quote]
Liiketoiminnan puolelle mielelläni siirtyisinkin. Mutta kun kokemusta on 10 v viestinnästä ja 0 v "liiketoiminnasta", mitä ikinä sillä viitataankaan, ei sinnekään päin olla ihan repimässä.
Olet siis viestinnän ammattilainen, joka ei osaa verkostoitua sen vertaa, että löytäisi uuden duunin? Joku tässä yhtälössä ei nyt ihan toimi.
Hakemuksessa ja CV:ssä ei missään nimessä kannata mainita äippälomia ja lapsimääriä, paitsi jos ne selittävät pitkiä taukoja määräaikaisten työsuhteiden välillä.
Minä olen naisena saanut juuri vakipaikan miesvaltaiselta alalta, ikää 39, kolme lasta. En puhunut lapsista hakemuksessa ja koska mulla on aina ollut vakkariduunit, joista olen ollut äippälomilla en ole maninnut tai puhunut erikseen äippälomien pituuksista.
Haastattelussa kysyttiin 'mitä haluat kertoa siviililämästäsi?' Silloin vastasin suoraan kiertelemättä ja ylpeys äänessä, että kolma lasta+aviomies ja lasten iät sekä sanoin, että en tee enempää lapsia enkä tule jäämään osittaisille hoitovapaille (mikä on totta minun kohdalla).
Mä lähdin vastaavasta tilanteesta edellisestä duunista kuin ap. Lakia rikottiin siellä niin paljon kuin kehdattiin vaikka kyseessä yksi Suomen suurimmista firmoista. Ja kun sanoin, että en tee korvauksettomia ylitöitä niin olin esimiesten mielestä hankala. Ihan sama.
Luulen ap, että sun odotetaan tekevän heti yksi lapsi lisää kun saat työn, koska sulla on vain yksi lapsi ja biologinen kello tikittää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:17"]
Naisten helmasynti on etsiä selitys aina jostain muualta kuin omasta osaamisesta. Asia on niin, että hyviä hakijoita on näinä aikoina paljon ja jotain veeteeämmiä kaupallisella sivuaineella puskee ovista ja ikkunoista. Jos se itseä lohduttaa, niin voihan sitä ajatella, että se haastatteluun valittu tyyppi oli mies tai lapseton ja vain siksi pääsi prosessiin mukaan. Totuus on kuitenkin se, että sukupuolen tai lapsettomuuden lisäksi tyyppi oli sinua parempi ja siksi halutumpi työntekijä.
Itse olen nuori mies, tutkinto löytyy sekä Suomesta että eräästä maailman mittakaavassa arvostetusta yliopistosta, työkokemusta on monesta maasta ja lisäksi kaikki pienemmät asiat (pukeutuminen, harrastukset jne.) ovat kohdillaan. Eivät ne hyvät työpaikat silti minullekaan taivaasta tipu. Hakijoiden taso on noussut kautta linjan, joten minunlaisiani on valitettavasti paljon muitakin. Joko peniksellä tai ilman.
[/quote]
Juuri näitä "veeteeämmiä" haetaan ilmoitusten kriteereissä. Jos viestintäalalle haet, niin VTM, pääaine viestintä on kyllä se yleisimpiä. Miksi en yhtäkkiä olisi enää pätevä kun olen ollut nykyiseen työhönikin?
[/quote]
Jos vastassa on 5-10 tyyppiä paremmilla meriiteillä, niin miksi sinut kutsuttaisi haastatteluun, vaikka sinulla sadan muun tapaan on se toivottu VTM-titteli taskussa?
[/quote]
En tarkoittanutkaan sitä, vaan tuota Harvard graduate -kundin väheksyvää kommenttia siitä, että veeteeämmä ei pääse surkealla tutkinnollaan haastatteluun. Kun on valiouros vastassa. Mutta minun alallani miehet ovat yleensä huonompia hakijoita. Kolmessa viimeisessä firmassa ollut vain yksi miespuoleinen tiimikaveri. Esimiehet selittäneet, että naiset ovat olleet parempia hakijoita.
[/quote]
Onko näihin hakemiisi työpaikkoihin sitten valittu mies, vaikka aikaisempiin tiimeihisi he eivät ole kelvanneet?
[/quote]
Ootapas, otan kristallipallon ja vilkaisen. Ei oo!
Juu näin ja mitä sulla on antaa hakemallesi työlle?
onko liian kova palkkatoive? Saako koulusta valmidtuneita halvemmalla ja heillä on kovempi asenne duunin tekoon? Muutaman vuoden jaksaa painaa pitkäänkin päivää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:18"]
Minä mietin missä se aika on kulunut kun yli 30 ollaan vasta ekassa duunissa? Työnantajat kas kummaa kun selaa sitä opintohistoriaa vuosissa eli tutkintoa tutkinnon päälle ja yliopistossa venytään kymmenen vuotta niin ei kai se työantaja sellaista "laskuria" palkkaa.
[/quote]
Riippuu tutkinnoista ja tutkintojen ohessa tehdyistä töistä sekä harjoitteluista. Fiksusti valitsemalla opiskelunsa ei haittaa, vaikka venyisi.
[/quote]
Joo, pakko kai se on ottaa äitiyslomat pois CV:stä. Vaikka tavallaan tuntuu vähän huijaamiselta, jos LinkedIn laskee työkokemukseksi jossain paikassa esim. 4v kahden vuoden sijaan. Mutta näin se on tehtävä. Otan heti pois. Katsotaan miten käy.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:18"]
[/quote]
Eihän ap ole "ekassa työpaikassa".. mistä sellaista keksit.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, mitä haet kristallipalloviittauksella, mutta jos kerta olet alallasi arvostettu ja piirit tunteva ammattilainen, niin varmaan saat yleensä tietää, kuka on tullut valituksi. Katso vaikka LinkedInistä, jos et lounailla saa kuulla juoruja.
Mutta jos meillä siis on syytä olettaa, että valitut eivät ole olleet miehiä, niin miksi teet tästä tasa-arvokysymystä?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedä, mitä haet kristallipalloviittauksella, mutta jos kerta olet alallasi arvostettu ja piirit tunteva ammattilainen, niin varmaan saat yleensä tietää, kuka on tullut valituksi. Katso vaikka LinkedInistä, jos et lounailla saa kuulla juoruja.
Mutta jos meillä siis on syytä olettaa, että valitut eivät ole olleet miehiä, niin miksi teet tästä tasa-arvokysymystä?
[/quote]
En tee tasa-arvokysymystä. Kummastelen vain sitä, että tietyn ikäinen äiti ei nykymarkkinoilla saa duunia.Jos olisikin se 26-vuotias vastavalmistunut ilman mitään kokemusta, niin ongelmaa ei olisi. Johan vastavalmistuneet saadaan halvemmalla duuniinkin, eivätkä heti vuoden sisään yleensä jää äitiyslomalle, ainakaan suurin osa akateemisista vastavalmistuneista naisista.
Pomoni kovasti mainosti kun palasin töihin, että hänellä ei ole ongelmaa pienten lasten äitien kanssa.Meni kuukausi, ja sain unohtaa sovitun nelipäiväisen viikon, koska se nyt "ei vaan onnistukaan".
Äitiysloma pois CV:stä ja heti! Miksi ihmeessä pidät jossain Linkedin-profiilissa mainintaa siitä? Ammatillinen itsemurha kertakaikkiaan. Ei sitä tarvitse mainita.
CV:ssäsi voit halutessasi mainita yhdellä rivillä perhesuhteistasi, mutta se riittää. Linkedin-profiilista äitiysloma pois ja sassiin.
Eivät vastavalmistuneetkaan tällä hetkellä saa töitä tuosta vaan, mistä sellaista keksit?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:22"]
Juu näin ja mitä sulla on antaa hakemallesi työlle?
onko liian kova palkkatoive? Saako koulusta valmidtuneita halvemmalla ja heillä on kovempi asenne duunin tekoon? Muutaman vuoden jaksaa painaa pitkäänkin päivää.
[/quote]
Hakemiini töihin kriteereinä on ollut joko vuosissa 5-10 vuoden kokemus ja juuri tältä omalta erikoisalaltani.Joten siksi en usko, että ihan vastavalmistuneet painivat samassa sarjassa. Mutta vähemmän kokenut sopivan ikäinen kyllä on voinut näitä paikkoja saada. Ja hyvä hänelle! Ahkeruudesta se usein onkin kiinni. Kuten minun kohdallani viimeksi. Ahkeruus vaan jossain vaiheessa unohdetaan, pidetään itsestäänselvyytenä, eikä sitä enää kukaan kiittele.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:31"]
Äitiysloma pois CV:stä ja heti! Miksi ihmeessä pidät jossain Linkedin-profiilissa mainintaa siitä? Ammatillinen itsemurha kertakaikkiaan. Ei sitä tarvitse mainita.
CV:ssäsi voit halutessasi mainita yhdellä rivillä perhesuhteistasi, mutta se riittää. Linkedin-profiilista äitiysloma pois ja sassiin.
[/quote]
Miehenä en nyt ymmärrä, miksi menneellä äitiyslomalla olisi mitään merkitystä? Ei se kenenkään ammattitaitoa heilauta juurikaan suuntaan tai toiseen. Etenkään, kun ap on jo ollut töissä äitiyslomansa jälkeen.
Sen toki ymmärrän, että työnantajaa ei juurikaan houkuttele ajatus siitä, että kallis ja pitkäkestoinen rekrytointiprosessi pitäisi potentiaalisesti uusia vuoden päästä, jos juuri työnsä oppinut tyyppi lähteekin äitiyslomalle. Yhtä lailla työnantaja karsastaa esimerkiksi alanvaihtajia, koska heissä piilee aina riski, että työ ei maistukaan tai tunnu oikealta, jolloin tyyppi lähtee puolen vuoden päästä pois.
Tällä hetkellä on paljon hakijoita paikkaan kuin paikkaan. Monia on irtisanottu ja monien työpaikoilla on käynnissä yt:t. Tuskinpa ap sun vaikeudet työnhaussa johtuu iästä tai lapsista, yksinkertaisesti hyviä hakijoita on paljon. Jos haluat erottautua 100 muusta hakijasta, soita rekrytoijalle ja laadi hyvä hakemus juuri avointa paikkaa varten. Monella nelikymppisellä saattaa jo palkkatoive olla niin korkea, että ei pääse sen takia haastatteluun.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2014 klo 22:23"]
[/quote]
Joo, pakko kai se on ottaa äitiyslomat pois CV:stä. Vaikka tavallaan tuntuu vähän huijaamiselta, jos LinkedIn laskee työkokemukseksi jossain paikassa esim. 4v kahden vuoden sijaan. Mutta näin se on tehtävä. Otan heti pois. Katsotaan miten käy.
[/quote]
Huijaamistahan se todellisuudessa onkin. Ei sinulla ole oikeasti neljää vuotta kokemusta, jos olet ollut töissä vain kaksi vuotta! Mutta hyväksyttäköön se tällä kertaa.
Viestintä on kyllä hankala ala. Paljon ylikoulutusta ja sen lisäksi suhdanneherkkä. Mä suuntaisin sinuna liiketoiminnan puolelle.
Vaihdoin itse vuosi sitten työtä. Kyllä oli selkeästi hankalampi kierros kuin edellisellä kerralla, mutta kyllä mä nyt keskimäärin pääsin joka toisesta haastatteluun.
Äiti- ja perhejutut pois cv:stä. Niitä ei todella kannata laittaa paitsi jos toinen vaihtoehto on epäilyttävä aukko.
Kolmen lapsen äiti, vtm ja 41 v