Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Älkää kiltit ihmiset tehkö lapsia enää 43-vuotiaana"

Vierailija
25.04.2014 |

tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?

eihän se kuulu kenellekään, milloin joku lapsensa hankkii, jos hankkii.

Kommentit (303)

Vierailija
181/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:16"]

tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?

eihän se kuulu kenellekään, milloin joku lapsensa hankkii, jos hankkii.

[/quote]

Mietitääs tovi. 43-vuotias saattaa kuvitella olevansa elämänsä kunnossa, mutta kun lapsi on 2, ikää itsellä on 45. Lapsi menee kouluun ja äiti viettää viisikymppisiään. Lapsen oppivelvollisuus päättyy ja äidillä on viisikymppiset. Lapsi lopettaa opiskelun (jos vähän pidemmällä kaavalla), ja äiti jää eläkkeelle. Lapsi saa omia lapsia ja äiti kuolee pois, koska vanha.

[/quote]

Ehkä sun pitäs miettiä se tovi ja toinenkin.

Vierailija
182/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:26"]

48 jatkaa... Ja tuossa iässä tulee väistämättä vaihe kun äidin omat vanhemmat ja mahdollisesti myös appiukko ja anoppi tarvitsevat enemmän huolenpitoa ja seuraa kun vanhuus alkaa painaa. Koita siinä sitten selvitä teinien kanssa kotona samaan aikaan. Puhumattakaan siitä omasta jaksamisesta!

[/quote]

Jos on:

- idiootti

- sohvaperuna

- epäkäytännöllinen

- vähä-älyinen

- omaa samanlaisen miehen

on jaksamisen kanssa ongelmissa minkä ikäisenä hyvänsä. Varmaan ovat jo nuorena niin väsyneitä, etteivät kuvittele elävänsä edes 4-kymppisiksi ja vähä-älyisyydessään tietty kuvittelevat että kaikilla on asiat samalla tavalla.

Joka tapauksessa: onnittelut ja tsemppia kaikille toivomanne lapsen saaneille :-) Hyvä juttu se on, vaikka nämä imbesillit normimaakarit sanoisivat mitä.

[/quote]

Itse vanhemapana ihmisenä on tähän pakko tarttua. 50v ja päälle ikäisiä ihmisten ei tarvitse olla kuin ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat todella väsyneitä. Paljon käydään keskusteluja siitä, kuinka ollaan väsyneitä ja uupuneita ja kuinka koulu vaatii koko ajan enemmän ja enemmän ja tuntuu, että taakan alle väsähtää. Lisäksi monella on todella lisänä se, että on hoidettava vanhempiaan.

Lisäksi nyt näkyy olevan jonkinlainen erobuumi meneillään tämän ikäisten joukossa. Varsinkin, jos on vielä ala-asteikäisia lapsia ja vielä parhailla on 50 vuotiaana lapset päiväkodissa tai eskarissa. 

Ei se oikeasti ole mitään kukilla tanssimista monellakaan, vaikka kuinka yrittäisitte mustan muuttaa valkoiseksi.

Se ei ole mistään rapakunnosta kiinni, vaan ihan vanhenemisesta, työelämän kiristymisestä, hormoonimuutoksista. Miehillä samaten. Ikää tulee ja jaksaminen vähenee ja omaa aikaa haluttaisiin lisää.

Aikamoisessa oravanpyörässä moni taistelee tällä hetkellä 50 vuotiaana pienten lasten kanssa.

Yritämme tukea toinen toisiamme, koska harvalla on isovanhemmat siinä kunnossa, että apua sieltä pystytään antamaan. Toinen väsynyt äiti pystyy toista väsynyttä äitiä tukemaan. 

En silti sano, että lasten teko vanhempana ei kannata. Mutta on turha väittää, että se on vielä leikintekoa pakata eskarireppua 50v syntymäpäivän kynnyksellä. Se on hyvä tiedostaa, kun sen ratkaisun tekee, että lapsia alkaa iäkkäämpänä tekemään. Lisäksi pitää parisuhteestaan hyvää huolta, koska tässä vaiheessa on melkoinen eroaalto meneillään. Ihmiset eivät vain jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:45"]

48 jatkaa... Ja tuossa iässä tulee väistämättä vaihe kun äidin omat vanhemmat ja mahdollisesti myös appiukko ja anoppi tarvitsevat enemmän huolenpitoa ja seuraa kun vanhuus alkaa painaa. Koita siinä sitten selvitä teinien kanssa kotona samaan aikaan. Puhumattakaan siitä omasta jaksamisesta!

[/quote]

Jos on:

- idiootti

- sohvaperuna

- epäkäytännöllinen

- vähä-älyinen

on jaksamisen kanssa ongelmissa minkä ikäisenä hyvänsä. Varmaan ovat jo nuorena niin väsyneitä, etteivät kuvittele elävänsä edes 4-kymppisiksi ja vähä-älyisyydessään tietty kuvittelevat että kaikilla on asiat samalla tavalla.

Joka tapauksessa: onnittelut ja tsemppia kaikille toivomanne lapsen saaneille :-) Hyvä juttu se on, vaikka nämä imbesillit normimaakarit sanoisivat mitä.

[/quote]

Itse vanhemapana ihmisenä on tähän pakko tarttua. 50v ja päälle ikäisiä ihmisten ei tarvitse olla kuin ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat todella väsyneitä. Paljon käydään keskusteluja siitä, kuinka ollaan väsyneitä ja uupuneita ja kuinka koulu vaatii koko ajan enemmän ja enemmän ja tuntuu, että taakan alle väsähtää. Lisäksi monella on todella lisänä se, että on hoidettava vanhempiaan.

Lisäksi nyt näkyy olevan jonkinlainen erobuumi meneillään tämän ikäisten joukossa. Varsinkin, jos on vielä ala-asteikäisia lapsia ja vielä parhailla on 50 vuotiaana lapset päiväkodissa tai eskarissa. 

Ei se oikeasti ole mitään kukilla tanssimista monellakaan, vaikka kuinka yrittäisitte mustan muuttaa valkoiseksi.

Se ei ole mistään rapakunnosta kiinni, vaan ihan vanhenemisesta, työelämän kiristymisestä, hormoonimuutoksista. Miehillä samaten. Ikää tulee ja jaksaminen vähenee ja omaa aikaa haluttaisiin lisää.

Aikamoisessa oravanpyörässä moni taistelee tällä hetkellä 50 vuotiaana pienten lasten kanssa.

Yritämme tukea toinen toisiamme, koska harvalla on isovanhemmat siinä kunnossa, että apua sieltä pystytään antamaan. Toinen väsynyt äiti pystyy toista väsynyttä äitiä tukemaan. 

En silti sano, että lasten teko vanhempana ei kannata. Mutta on turha väittää, että se on vielä leikintekoa pakata eskarireppua 50v syntymäpäivän kynnyksellä. Se on hyvä tiedostaa, kun sen ratkaisun tekee, että lapsia alkaa iäkkäämpänä tekemään. Lisäksi pitää parisuhteestaan hyvää huolta, koska tässä vaiheessa on melkoinen eroaalto meneillään. Ihmiset eivät vain jaksa.

[/quote]

Kuules nyt, sinä varhaisgeriatrikkosuvun vesa: Sinä et vaan muista kuinka väsynyt olit nuorempana. Aika kultaa muistot.

Tai sitten asut jossain Varissuolla tai vastaavassa alkoholistien varhaisgeriatria-alueella. Kävisit välillä jossain muualla niin näkisit miten ihmiset elävät ja olevat.

Vierailija
184/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:45"]

[/quote]

Jos on:

- idiootti

- sohvaperuna

- epäkäytännöllinen

- vähä-älyinen

[/quote]

[/quote]

Kuules nyt, sinä varhaisgeriatrikkosuvun vesa: Sinä et vaan muista kuinka väsynyt olit nuorempana. Aika kultaa muistot.

Tai sitten asut jossain Varissuolla tai vastaavassa alkoholistien varhaisgeriatria-alueella. Kävisit välillä jossain muualla niin näkisit miten ihmiset elävät ja olevat.

[/quote]

Aika erikoinen vastaus. Asun kyllä ihan tavallisella omakotitaloalueella ja tunnen tottakai lasteni vanhempia. Moni tuttuni minun lisäksi on tehnyt lapsia myöhemmällä iällä ja kyllä näistä asioista keskustelemme keskenämme. Ja sanon, että ei se aina ole ruusuilla tanssimista. Melkoisessa oravanpyörässä moni pyörii ja on välillä tosi väsynyt.

Se ei ivailemalla miksikään muutu, eikä tekonokkelilla aihevapaaheitoilla. Ehkä näistä asioista ei puhuta nuorena lapsensa saaneille, koska pelätään, että äkkiä tulee heitto, että oma valinta, miksi teit lapset niin vanhana. Mutta keskenään näitä asioita puretaan ja puhutaan.

Vierailija
185/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisgeriatrikko :D

Vierailija
186/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:36"]

Melkoinen teiniäiti on ollut jo 43-vuotiaana on mummoiässä. On siinä aikaa olla puolet elämästä mummona, kun odotettavissa oleva elinikä on yli 80.

[/quote]

Niin, esikoisen on voinut saada vaikka 20-23 -vuotiaan ja nyt hän puolestaan olisi saman ikäinen. Ei se ihan teiniltä kuulosta.

[/quote]

Minusta kuulostaa. Kauhea ajatus olla kesken parasta nuoruutta pikkulapsiperheen äitinä.

Vierailija
187/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:43"]

history repeats itself. teiniäitejä jo monessa polvessa. näille se on vaikea ymmärtää toisenlainen toimintamalli, opiskelut, yms.

[/quote]

Jotain on elämässä pielessä jos saa opiskelut suoritettua vasta 43-vuotiaana. 

[/quote]

Jotain on älyssä pielessä, jos tuosta kommentista sai käsityksen, että opinnot on suoritettu vasta 43-vuotiaana.

Vierailija
188/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:55"]

Aika erikoinen vastaus. Asun kyllä ihan tavallisella omakotitaloalueella ja tunnen tottakai lasteni vanhempia. Moni tuttuni minun lisäksi on tehnyt lapsia myöhemmällä iällä ja kyllä näistä asioista keskustelemme keskenämme. Ja sanon, että ei se aina ole ruusuilla tanssimista. Melkoisessa oravanpyörässä moni pyörii ja on välillä tosi väsynyt.

Se ei ivailemalla miksikään muutu, eikä tekonokkelilla aihevapaaheitoilla. Ehkä näistä asioista ei puhuta nuorena lapsensa saaneille, koska pelätään, että äkkiä tulee heitto, että oma valinta, miksi teit lapset niin vanhana. Mutta keskenään näitä asioita puretaan ja puhutaan.

[/quote]

Olisitteko jaksaneet sen paremmin nuorempina? Onko joukossa iltatähtien saaneita, eli kokemusta lapsiperhe-elämästä myös nuorempana, vai ovatko kaikki esikoisen vanhemmalla iällä saaneita? Oliko lasten hankinnan siirtämisen syy juuri se, että lapsiperhearki on niin raskasta ja sitovaa?

Vierailija
189/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sai nuorimman ollessaan 41v. Nyt tuo nuorin on jo liki 30v. ja äiti edelleen hengissä ja hyvissä voimissa. En nyt jaksa kauheesti sääliä tuota pikkuveljeäni, aika kauan tuo on äitinsä helmoissa ehtinyt olla. Eikä tunnu kärsivän karusta kohtalostaan. Huomattavasti järkevämpi mies kuin esim. isoveljensä joka on syntynyt kun äitini oli alle 30v. 

Kuolema tai terveysongelmia voi tulla, oli äiti sitten minkä ikäinen tahansa. Jos niitä liiaksi pelkää niin kannattaa jättää ne lapset kokonaan tekemättä. 

Vierailija
190/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä ja anna toisten elää.

Itse en ole lähtökohtaisesti liian kiinnostunut muiden ratkaisuista. Niiden taustalla on varmasti paljon minulle näkymättömiä syitä, ehkä kipeitäkin.

Elämä on monimuotoista, varmasti paljon enemmän vielä kuin voin tässä elämäni vaiheessa edes käsittää. Mutta pyrin käsittämään.

Vierailija
191/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19, kun sain esikoisen ja 41 kun sain kuopuksen ja siihen väliin vielä pari muuta lasta. Nyt 41 vuotiaana jaksan huomattavasti paremmin, kuin 19 vuotiaana. Tämä kuopus on oikea nautintokappale, kun kotona asuvat isot sisarukset ovat jo kouluikäisiä, ja heistä on enemmän apua kuin vaivaa. Ja turha varoitella, että odotapas murrosikää, minulla on kokemusta siitäkin ja iän tuoma pitempi pinna ei ole ainakaan haitaksi siinä.

Vierailija
192/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:18"]

Mun äiti sai nuorimman ollessaan 41v. Nyt tuo nuorin on jo liki 30v. ja äiti edelleen hengissä ja hyvissä voimissa. En nyt jaksa kauheesti sääliä tuota pikkuveljeäni, aika kauan tuo on äitinsä helmoissa ehtinyt olla. Eikä tunnu kärsivän karusta kohtalostaan. Huomattavasti järkevämpi mies kuin esim. isoveljensä joka on syntynyt kun äitini oli alle 30v. 

Kuolema tai terveysongelmia voi tulla, oli äiti sitten minkä ikäinen tahansa. Jos niitä liiaksi pelkää niin kannattaa jättää ne lapset kokonaan tekemättä. 

[/quote]

Niin, eihän sitä elämänpituuttaan kukaan tiedä. Ihmisten elämäntilanteet ovat niin erilaiset, jollekin se perheen perustaminen vain tulee myöhemmin. Ja eihän 43 vuotias ole vielä vanha, puolessa välissä elinkaartaan. Ihmiset ovat terveempiä, elävät pidempään toimeliaina. Tästähän sitä on viime vuodet toitotettu, että eläke-ikää nostetaan juuri sen takia.

Itse sain ensimmäiseni 23 vuotiaana ja 3-kymppisenä oli jo kolme lasta. Se sopi meidän perheeseen, jollekin toiselle perheen perustaminen tulee myöhemmin.

Voisin kuvitella, että olisin suhtautunut lapsiini toisella tavalla yli 4-kymppisenä, jo elämää kokeneena luottaa omiin tuntemuksiin enemmän jne.

Harvat varmaan miettivät eroa naimisiin mennessään; eroja tulee, mutta eihän sitä voi jättää kokonaan elämättä mahdollisen tulevan eron pelossa.

Hassua, että ilmeisesti hyvin nuoret äidit pitävät 40-vuotiasta mummo-ikäisenä : )

Vierailija
193/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä hävettäisi jos äitini olisi niin vanha, hyhh

Vierailija
194/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää tekstiä täällä! Kyllä jotkut mummoäidit sitten ovat kateellisia nuoremmille äideille siitä, että a) ovat itse kärsineet lapsettomuudesta b) ovat juosseet rahan perässä ja omaavat levottoman, itsekkään ja kypsymättömän luonteen c) eivät ole löytäneet hyvää miestä aikaisemmin.

Koittakaa jaksaa ja älkää tulko vanhempainilloissa viereen istumaan, jos vaikka Tena-lady on päästänyt läpi! T. Korkeakoulutettu lapset alle 30v.

Vierailija
195/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:42"]

Pöyristyttävää tekstiä täällä! Kyllä jotkut mummoäidit sitten ovat kateellisia nuoremmille äideille siitä, että a) ovat itse kärsineet lapsettomuudesta b) ovat juosseet rahan perässä ja omaavat levottoman, itsekkään ja kypsymättömän luonteen c) eivät ole löytäneet hyvää miestä aikaisemmin.

Koittakaa jaksaa ja älkää tulko vanhempainilloissa viereen istumaan, jos vaikka Tena-lady on päästänyt läpi! T. Korkeakoulutettu lapset alle 30v.

[/quote]

161 kommentoi. Tiedätkö, vaikka olen 49v ja mulla on 5 lasta, mulla ei ole ollenkaan pidätysvaivoja. Arvaa miksi? ei ole ylipainoa, en tupakoi, alkoholia käytän vähän satunnaisesti, käyn lenkillä joka päivä ja treenaan lihaksiani.

:)

Ja mä olen oikein tyytyväinen valintaani, enkä silti hauku ja arvostele muiden valintoja minkä ikäisenä hankkivat lapsensa ja montako lasta hankkivat.

Oma kommenttisi on erittäin törkeä.

Vierailija
196/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:42"]

[/quote]

161 kommentoi. Tiedätkö, vaikka olen 49v ja mulla on 5 lasta, mulla ei ole ollenkaan pidätysvaivoja. Arvaa miksi? ei ole ylipainoa, en tupakoi, alkoholia käytän vähän satunnaisesti, käyn lenkillä joka päivä ja treenaan lihaksiani.

:)

Ja mä olen oikein tyytyväinen valintaani, enkä silti hauku ja arvostele muiden valintoja minkä ikäisenä hankkivat lapsensa ja montako lasta hankkivat.

Oma kommenttisi on erittäin törkeä.

[/quote]

Niin ja tuohon listaan olisi voinut lisätä vielä myös sen että syön terveellisesti. Eli perus terveät elämäntavat ja ei ole myöskään mitään perus sairauksia. Mitä nyt joskus niska/hartia seutua kolottaa. Mutta sama vaiva on 18-vuotiaalla tyttärellänikin, joten ei ole silleen tämä iästä kiinni...

t. 161

Vierailija
197/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nuoret eivät edes ole nähneet sellaista vanhan ajan mummoa. Omat isoäitini olivat sellaisia 70-luvulla. Vähän yli 50 v taisivat olla silloin. Olivat 5 tai 6 lapsen äitejä, harmaa tukka, nuttura ja esiliina. Nykyajan 40 v 'mummoäidit' ovat jotain ihan muuta.

Vierailija
198/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:22"]

Yli nelikymppisillä riskit toki lisääntyy, mutta eivätköhän he ole tietoisia siitä. Jos jaksaa ja haluaa vauva-arkea siinä iässä, niin siitä vaan kai sitten.

[/quote]

Törkeätä se on lapsille. Kun lapset tulevat aikuisiksi ovat vanhemmat eläkeläisiä. Todennäköisesti kuolee 10 vuoden sisällä. 

[/quote]Naisen keskimääräinen eliniän odote ei ole 68 v...

Vierailija
199/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikuttaa hyvinkin katkeria vanhempia mammoja tässä ketjussa olevan.. Ilmeisen vaikeaa hyväksyä sitä, että toiset saavat kaiken; koulutuksen, miehen ja lapset jo hyvin nuorella iällä, alta kolmekymppisenä tai niillä main.. Ei kai kukaan tosissaan, käsi sydämellä, suosittele hankkimaan lapsia vasta nelikymppisenä jos ja kun lapsia todella haluaa... Sehän olisi täysin järjen ja biologian vastaista. Yleensä hyvin myöhään lapsen saaneilla on asiaan jokin syy, lapsettomuus tai se, ettei miestä ole löytynyt ajoissa. Tietenkin se katkeroittaa, kun on vuosikymmenet katsonut, kun opiskelukaverit tekivät lapset heti opintojen jälkeen ja ne hyvin aikaisinkin lapsen saaneet menestyivät elämässä ihan hyvin, vaikka mummoäidit istuivat kaiken sen ajan yksin kotona kissan kanssa... vai "nauttimassa nuoruudesta" kolmevitosena. ;)

T. Akateeminen nainen, lapset parikymppisenä

Vierailija
200/303 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä suvussa selkäsairautta ja pahimmillaan näyttäisi olevan neljässäkympissä. Äidilläni jo siinä kolmessakympissä. Molemmissa suvuissa vielä eikä todellakaan johdu liikunnan puutteesta tai huonoista elämäntavoista. En siis uskaltaisi itse. Ja muitakin tuttuja 50 vuotiaana ihan normaalia kaikenlaiset omgelmat selän tai jonkun muun kanssa. Mutta onnekkaat jolla ei näitä rasitteita, niin siitä vaan.

Muistakaa myös se juttu, että vaikka biologia on tarkoittanut tehdä lapset 20-30 vuotiaina, mielellään mahdollisimman ajoissa, ei se tarkoita että joku olisi vanha 40 vuotiaana. Hän on vaan lapsentekoiän lähes ylittänyt.

Vähän sama kun kyllä 10 vuotiaskin voi lapsia tehdä monesti, mutta onhan hän lapsi, ei aikuinen nainen eikä edes täysin sukukypsä vaikka lapsia saattaisi tullakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän