"Älkää kiltit ihmiset tehkö lapsia enää 43-vuotiaana"
tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?
eihän se kuulu kenellekään, milloin joku lapsensa hankkii, jos hankkii.
Kommentit (303)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 19:11"]
Entäs jos. Jospa teidän nuorena saamallenne lapsille sattuisi jotain. Ottaisitteko lapsenlapset yli 40- vuotiaana itsellenne? Alkaisitteko äidin sijaisiksi? Miltä tuntuisi siinä tilanteessa ikävät puheet iästänne? Miltä tuntuisi kuulla näitä,minä en ainakaan jaksaisi. Ulkopuoliset kun eivät aina tiedä todellista tilannetta, vaan olettavat teidän tehneen lapset vanhoina. Näin voi käydä kenelle tahansa. T äitimummi
[/quote]
vastaisitteko
[/quote]
Ei ne taida ottaa, kun ei ne jaksa. Justhan ne selitti kuinka kauheaa olis hoitaa pientä lasta yli 40v. Joten kyllä ne lapsenlapset menis vieraaseen sijaisperheeseen. Mummo ei jaksais hoitaa kuin kerran kuussa pari tuntia.
[/quote]
Lässytilää. Joko voisit lopettaa tuon tyhjän parjaamisen. Antaa vain teistä mummoäideistä huonon kuvan.
[/quote]
Vastaisitko siis kysymykseeni.
Ihan sama minkä ikäisenä lapset "tehdään", kunhan heitä vaan rakastetaan ja hoivataan! Ei kukaan voi määritellä tiettyä ikää tuohon hommaan, yksi sopii yhdelle toinen toiselle. On turha edes väitellä tuosta asiasta.
Itse sain lapset kolmikymppisenä -minulle sopivassa iässä. Sitä ennen opiskelin, matkustelin ja toteutin itseäni. Olimme myös pitkään yhdessä puolisoni kanssa, enenkuin aloimme edes lapsista puhumaan, ei ollut tarvetta aiemmin. Olin jo vakituisessa työpaikassa ja talous kunnossa. Ystäväni sai lapsen kesken ylioppilaskirjoitusten ja on silti selvinnyt perheensä kanssa hyvin. Hänen tyttärensä oli jo yli kymmenen kun meidän lapsi syntyi.
Silti tänä päivänä olemme ns. tasoissa ;) Molemmilla koulutus, vakituinen työpaikka, koti ja perhe -> eli se mitä tässä maassa pidetään "tavoitteena"
Se vain on kaikesta teidän nuorten ilkeilystä huolimatta huolimatta on tosi, että nuori nainen on kypsymätön ottamaan vastuuta vauvasta. Yleensä nuorena lapsen tehneet päätyy jonnekin siwan kassalle töihin.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:21"]
Entäs jos. Jospa teidän nuorena saamallenne lapsille sattuisi jotain. Ottaisitteko lapsenlapset yli 40- vuotiaana itsellenne? Alkaisitteko äidin sijaisiksi? Miltä tuntuisi siinä tilanteessa ikävät puheet iästänne? Miltä tuntuisi kuulla näitä,minä en ainakaan jaksaisi. Ulkopuoliset kun eivät aina tiedä todellista tilannetta, vaan olettavat teidän tehneen lapset vanhoina. Näin voi käydä kenelle tahansa. T äitimummi
[/quote]
vastaisitteko
[/quote]
Ei ne taida ottaa, kun ei ne jaksa. Justhan ne selitti kuinka kauheaa olis hoitaa pientä lasta yli 40v. Joten kyllä ne lapsenlapset menis vieraaseen sijaisperheeseen. Mummo ei jaksais hoitaa kuin kerran kuussa pari tuntia.
[/quote]
Lässytilää. Joko voisit lopettaa tuon tyhjän parjaamisen. Antaa vain teistä mummoäideistä huonon kuvan.
[/quote]
[/quote]
Totta ihmeessä alkaisin. Tuttuni alkoi sijaisäidiksi melkein 60 vuotiaana. Totta kai sitä homman hoitaa loppuun, jos sellainen tulee eteen. Siksi minusta kysymys ja sen jälkeinen nuorten äitien nälviminen oli niin typerää, että en viitsinyt edes vastata.
t. äiti 56v, joka pikkuhiljaa alkaa odotella ilmoitusta siitä, että tulee mummoksi joskus. Nuorin on jo 19v. Vanhin 26v. Ai niin, mutta esikoinenhan on niin nuori, ettei hänestä taida olla äidiksi teidän mukaan, kuin vasta 15 vuoden päästä.
Toisaalta olen sitä mieltä, että toiset aikuistuu ja kypsyy vastuuseen aiemmin, vaikka toiset ehkä pysyy timmimmässä kunnossa pitempään. Kamalan aikuismaisia ja vastuullisia vastauksia ei ole vanhemmilta äideiltä tullut, vaikka ovatkin niin valtavan hyvässä kunnossa ja ei ole mitään kremppaa terveellisten elämäntapojen takia.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:21"]
[/quote]
vastaisitteko
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Totta ihmeessä alkaisin. Tuttuni alkoi sijaisäidiksi melkein 60 vuotiaana. Totta kai sitä homman hoitaa loppuun, jos sellainen tulee eteen. Siksi minusta kysymys ja sen jälkeinen nuorten äitien nälviminen oli niin typerää, että en viitsinyt edes vastata.
t. äiti 56v, joka pikkuhiljaa alkaa odotella ilmoitusta siitä, että tulee mummoksi joskus. Nuorin on jo 19v. Vanhin 26v. Ai niin, mutta esikoinenhan on niin nuori, ettei hänestä taida olla äidiksi teidän mukaan, kuin vasta 15 vuoden päästä.
Toisaalta olen sitä mieltä, että toiset aikuistuu ja kypsyy vastuuseen aiemmin, vaikka toiset ehkä pysyy timmimmässä kunnossa pitempään. Kamalan aikuismaisia ja vastuullisia vastauksia ei ole vanhemmilta äideiltä tullut, vaikka ovatkin niin valtavan hyvässä kunnossa ja ei ole mitään kremppaa terveellisten elämäntapojen takia.
[/quote]
En pidä kysymystäni ollenkaan typeränä. Enkä ole kyllä nälvinyt nuoria äitejäkään. Olenhan itsekin ollut sellainen. Outoa, että tätä asiaa ei oteta ollenkaan huomioon, että aina sitä äidin osaa ei itse valita. t: äitimummi
Aika katkerilta vaikuttavat "mummoäidit" tässä ketjussa. Todella kovaa kielenkäyttöä ja provosoitumista siihen nähden, että kehutte pitkillä hermoillanne ;) Toivottavasti en ole teidän iässänne samanlainen kuin te, kirjoittelemassa av-palstalla perjantai-iltaisin ja tappelemassa mummoäideistä. Ja tuskinpa olenkaan, onneksi :)
Tässä esimerkki illan moden avauksesta. Aika tyhmä kysymys, jota nostetaan loputtomiin, mutta pilkata saa. Ikääntyviä äitejä, viisaita ja kokeneita ihmisiä.
Näin se näköjään on. Saa tehdä tällaisen aloituksen, mutta siihen ei saisi mitenkään kommentoida toisenlaista näkökulmaa. Iäkkäät äidit tässä vaan suutaan soittavat ja ovat ilkeitä. Nuorten täytyy saadakin pilkata niin paljon kuin sielu sietää. Eikä edellenkään montaa vastausta ole kysymykseeni tullut. T:Aikoinaan nuori äiti, josta tuli yllättäen äitimummo.
Eipä nää äidit ole pystyneet muuta näkökulmaa ottamaan asiaan kuin onista tarpeistansa lähtevän. Eivätkä muuhun pystykään. Sääli niitä nuoria joiden äidit ovat yli 60 mummoja. Kovin ylimielistä ja säälittävän lyhytnäköistä on näiden mummeleiden ajatusmaailma.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:16"]
tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?
[/quote]
Mietitääs tovi. 43-vuotias saattaa kuvitella olevansa elämänsä kunnossa, mutta kun lapsi on 2, ikää itsellä on 45. Lapsi menee kouluun ja äiti viettää viisikymppisiään. Lapsen oppivelvollisuus päättyy ja äidillä on viisikymppiset. Lapsi lopettaa opiskelun (jos vähän pidemmällä kaavalla), ja äiti jää eläkkeelle. Lapsi saa omia lapsia ja äiti kuolee pois, koska vanha.
[/quote]
Korjaan siis että kun lapsen opinnot päättyvät, äiti viettää kuusikymppisiään.
[/quote]Meillä ei edes riitä koska lapseni ei mene amikseen vaan yliopistoon eli olen jo seitsenkymppinen. Mitä sitten? Elämä pitää elää eikä jossitella.
Äiti joka on saanut lapsen jo esim 18 v ja alkaa olla nyt mummo 40 veenä ja hoitelee nyt lapsenlastaan. Koettakaa nuoret ymmärtää että äitikin haluaa elää jo omaa elämää, lapset on tehty äippä haluaa jo matkustella, harrastaa mitä nyt joskus hoitaa lapsenlastaan. Itse teidän on hoidettava ja otettava vastuu.
Itse ajattelisin ikäkysymyksellä vain vauvan ja äidin terveyteen liittyviä seikkoja. Mitä se kenellekään kuuluu milloin kukakin lapsensa tekee?
Eiköhän tähän vanhana lapsen hankkimiseen päde sama kuin nuorenakin (olkoon nyt sit vanha vaikka 35+ ensisynnyttäjä), aina riittää arvostelijoita. Jos vanhat äidit tahtoo olla rauhassa arvostelematta niin olkoot arvostelematta niitä nuoria vanhempia :)
Pelkkä ikä ei riitä tekemään hyvää äitiä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:16"]
[/quote]
Mietitääs tovi. 43-vuotias saattaa kuvitella olevansa elämänsä kunnossa, mutta kun lapsi on 2, ikää itsellä on 45. Lapsi menee kouluun ja äiti viettää viisikymppisiään. Lapsen oppivelvollisuus päättyy ja äidillä on viisikymppiset. Lapsi lopettaa opiskelun (jos vähän pidemmällä kaavalla), ja äiti jää eläkkeelle. Lapsi saa omia lapsia ja äiti kuolee pois, koska vanha.
[/quote]
Ja se on sulta pois miten???
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 08:20"]
Eiköhän tähän vanhana lapsen hankkimiseen päde sama kuin nuorenakin (olkoon nyt sit vanha vaikka 35+ ensisynnyttäjä), aina riittää arvostelijoita. Jos vanhat äidit tahtoo olla rauhassa arvostelematta niin olkoot arvostelematta niitä nuoria vanhempia :)
Pelkkä ikä ei riitä tekemään hyvää äitiä.
[/quote] Itse en olisi ollut nuorena edes kypsä äidiksi ja oli niin paljon muuta elämässä. Toki seurustelin. Vanhempana äitinä tietää niin paljon asioita, on juoksut juossut ja ottaa todella vastuun lapsesta. Itse olen pitänyt koulunkäyntiä erittäin tärkeänä ja on tuottanut tulosta. Kukaan ei ole koskaan minua arvostellut miksi noin vanhana. Ei silti en olisi noteerannutkaan.
Vanhojen äitien ainokaisista tulee hemmoteltuja brättejä.Vuosikymmenet yhtä pitäneessä ystäväporukassa leskimies joutui naimisiin ja nuorikko 40+ vee halusi välttämättä oman lapsen. Mies ei hennonnut sanoa ei, vaikka omat lapset olivat jo teinejä ja elämä vapaampaa. Lasta tehtiin koeputken avulla ja lopulta tärppäsi. Nyt sitten ystäväporukan tapaamisissa pyörii muuten aikuisia ja sitten tämä yksi uhmaikäinen, jonka ympärillä maailma pyörii, hän pörrää autoineen ja kiukuttelee ja milloin ei kelpaa tämä ja milloin tuo ja iskänkin pitää mennä nukkumaan kahdeksalta kun pitää poika nukuttaa. Näin siis juuri silloin kun isällä olisi aikaa viettää ystävien kanssa aikaa.
Ihan älyttömiä kommentteja suuntaan ja toiseen... Omaan silmään otti kaikenmaailman wt-kommentit ja siiderivalasjutut jos on ollut nuori äiti. Ihan tiedoksenne, että kaikki ei ole niin mustavalkoista:
Minä olen nuori äiti, en ole koskaan tupakoinut enkä aio tulevaisuudessakaan, alkoholia käytin silloin kun olin vielä lapseton eli en sitäkään enää kuin satunnaisissa juhlatilaisuuksissa. Baareissa en todellakaan käy. En ole huonokuntoinen siiderivalas, vaan aktiivinen lenkkeilijä ja sen lisäksi käyn salilla ja uimassa kun lasten isä hoitaa kotona lapsia. En myöskään ikinä tyrkytä lapsia isovanhemmille hoitoon, vaan ottavat silloin kun haluavat. Mehän lapset olemme päättäneet hankkia, joten me tietysti hoidamme ja kasvatamme heidät, se ei ole isovanhempien tehtävä. Välit ovat hyvät omiin vanhempiimme juurikin siitä syystä, ettei tyrkyttämällä tyrkytetä lapsia viikonloppuhoitoon vaan ottavat silloin kuin heille itselleen se sopii.
Jos nyt vanhemmat äiditkin menisitte vähän itseenne ja lopettaisitte tuollaisten älyttömien kommenttien kirjoittamisen nuorista äidistä kun ette näköjään paljoa tiedä. EIköhän se siiderivalas/baarikärpänen/vastuuton mummolan hyväksikäyttäjä-tyyppinen nuori äiti ole kuitenkin sitä vähemmistöä.
Minulle on henk.koht. aivan sama missä iässä muut lisääntyy. Ihan naurettavaa väitellä milloin on oikea aika tehdä lapsia. Elämäntilanteet muuttuu, tulee eroja, lapsettomuuttaa jne. Ei kaikkea voi suunnitella etukäteen.
Täytän 39v, lapset 14v, 13v ja 9v. Sitten kun olen 43v niin nuorinkin on jo 13v. En siis itselleni haluaisi vauvoja enää, mutta jos olisin lapseton ja tapaisin elämäni miehen vasta nyt, niin tilanne olisi tietenkin ihan erilainen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2014 klo 08:35"]
Ihan älyttömiä kommentteja suuntaan ja toiseen... Omaan silmään otti kaikenmaailman wt-kommentit ja siiderivalasjutut jos on ollut nuori äiti. Ihan tiedoksenne, että kaikki ei ole niin mustavalkoista:
Minä olen nuori äiti, en ole koskaan tupakoinut enkä aio tulevaisuudessakaan, alkoholia käytin silloin kun olin vielä lapseton eli en sitäkään enää kuin satunnaisissa juhlatilaisuuksissa. Baareissa en todellakaan käy. En ole huonokuntoinen siiderivalas, vaan aktiivinen lenkkeilijä ja sen lisäksi käyn salilla ja uimassa kun lasten isä hoitaa kotona lapsia. En myöskään ikinä tyrkytä lapsia isovanhemmille hoitoon, vaan ottavat silloin kun haluavat. Mehän lapset olemme päättäneet hankkia, joten me tietysti hoidamme ja kasvatamme heidät, se ei ole isovanhempien tehtävä. Välit ovat hyvät omiin vanhempiimme juurikin siitä syystä, ettei tyrkyttämällä tyrkytetä lapsia viikonloppuhoitoon vaan ottavat silloin kuin heille itselleen se sopii.
Jos nyt vanhemmat äiditkin menisitte vähän itseenne ja lopettaisitte tuollaisten älyttömien kommenttien kirjoittamisen nuorista äidistä kun ette näköjään paljoa tiedä. EIköhän se siiderivalas/baarikärpänen/vastuuton mummolan hyväksikäyttäjä-tyyppinen nuori äiti ole kuitenkin sitä vähemmistöä.
[/quote] Sitä voi lukea valikoiden näköjään, kyllä täällä haukuttiin siiderivalaiksi myös vanhempia äitejä. Onneks olen molempia, niin voin kuvitella että tää ketju ei kosketa mua lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 23:05"]Kyllä vaikuttaa hyvinkin katkeria vanhempia mammoja tässä ketjussa olevan.. Ilmeisen vaikeaa hyväksyä sitä, että toiset saavat kaiken; koulutuksen, miehen ja lapset jo hyvin nuorella iällä, alta kolmekymppisenä tai niillä main.. Ei kai kukaan tosissaan, käsi sydämellä, suosittele hankkimaan lapsia vasta nelikymppisenä jos ja kun lapsia todella haluaa... Sehän olisi täysin järjen ja biologian vastaista. Yleensä hyvin myöhään lapsen saaneilla on asiaan jokin syy, lapsettomuus tai se, ettei miestä ole löytynyt ajoissa. Tietenkin se katkeroittaa, kun on vuosikymmenet katsonut, kun opiskelukaverit tekivät lapset heti opintojen jälkeen ja ne hyvin aikaisinkin lapsen saaneet menestyivät elämässä ihan hyvin, vaikka mummoäidit istuivat kaiken sen ajan yksin kotona kissan kanssa... vai "nauttimassa nuoruudesta" kolmevitosena. ;)
T. Akateeminen nainen, lapset parikymppisenä
[/quote]Tuossa kuulostaa olevan vähiten hauskaa. Teini- ja mummoäidit ehtivät sentään pitää jossain välissä hauskaakin.