"Älkää kiltit ihmiset tehkö lapsia enää 43-vuotiaana"
tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?
eihän se kuulu kenellekään, milloin joku lapsensa hankkii, jos hankkii.
Kommentit (303)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:26"]
Hei mun lapset on kanssa -91,-93 ja -95 ! Ihania nuoria naisia . Sitten mulla on tämä toinen sarja tyttöjä , 2004 ja 2006-syntyneet. Nyt olisi ikää tuo otsikossa mainittu 43v , enkä itse enää kyllä vauvaa haluaisi kun koen olevani enempi isoäiti-iässä jo. Mutta jos minulla olisi vaan nuo pikkulikat varmasti voisin vielä lapsen halutakin.
Ei ikään tarvitse niin paljon kiinnittää huomiota. Täekeintä on jaksaminen ja halu rakastaa lasta. Meillä mies olisi vielä yhden lapsen halunnut , mutta minä en enää. 5 tyttöä on jo aikamoinen annos tyttöenergiaa talossa ! Tosin esikoinen muutti jo pois kun lähti toiseen kaupunkiin opiskelemaan.
23v tai 33v tai 43v on kaikki ihan ok ikiä tulla äidiksi.
[/quote]
Aika hauskasti! Minulla pikkupojat 2005 ja 2006, itse asiassa täysi poikasakki ja yksi muuttanut jo pois (kakkonen). Olisin tahtonut vielä yhden lapsen, mutta mut syyt estivät, ei niinkään jaksaminen. Kyllähän sitä kaksikymppisenä ajatteli, että kaverin äiti oli huvittavan vanha odottaessaan kanssani yhtäaikaa, mutta silti meistä tuli silloin jopa kavereita (hän siis 41 ja minä 20). Nyt ei olisi yhtään kummallista olla raskaana, ei olo ole yhtään vanha vielä ;) 43 minäkin
Melkoinen teiniäiti on ollut jo 43-vuotiaana on mummoiässä. On siinä aikaa olla puolet elämästä mummona, kun odotettavissa oleva elinikä on yli 80.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:36"]
Melkoinen teiniäiti on ollut jo 43-vuotiaana on mummoiässä. On siinä aikaa olla puolet elämästä mummona, kun odotettavissa oleva elinikä on yli 80.
[/quote]
Niin, esikoisen on voinut saada vaikka 20-23 -vuotiaan ja nyt hän puolestaan olisi saman ikäinen. Ei se ihan teiniltä kuulosta.
miten näillä työssäkäyvillä energisillä 40-vuotiailla mummoilla on aikaa istua lastenlasten kanssa kahviloissa?
mun äiti on 76 v ja on erittäin energinen mummu.
history repeats itself. teiniäitejä jo monessa polvessa. näille se on vaikea ymmärtää toisenlainen toimintamalli, opiskelut, yms.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:31"]
Niin tiedän minäkin yli nelikymppinen, ihan parasta aikaa olla aikuisten äiti ja pikkusten mummo, jaksaa olla hyvä mummo vielä monta vuotta! Ei käy kateeksi oman ikäiseni pienten vauvojen äidit eikä isät! Siinä vaiheessa kyllä hymyilyttää kun vien lapsenlapsia ehkä joskus kouluun ja toiset samanikäiset lapsiaan, mutta ei kai se haittaa!
[/quote]Minusta tulee mummo ensi kesänä mutta olen myös kouluikäisten äiti. Huimaava elämänvaihe!
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:16"]
tällaisia kommentteja en ymmärrä. olisko näiden esittäjillä mennyt paras nuoruus hukkaan?
[/quote]
Mietitääs tovi. 43-vuotias saattaa kuvitella olevansa elämänsä kunnossa, mutta kun lapsi on 2, ikää itsellä on 45. Lapsi menee kouluun ja äiti viettää viisikymppisiään. Lapsen oppivelvollisuus päättyy ja äidillä on viisikymppiset. Lapsi lopettaa opiskelun (jos vähän pidemmällä kaavalla), ja äiti jää eläkkeelle. Lapsi saa omia lapsia ja äiti kuolee pois, koska vanha.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:43"]
history repeats itself. teiniäitejä jo monessa polvessa. näille se on vaikea ymmärtää toisenlainen toimintamalli, opiskelut, yms.
[/quote]
Jotain on elämässä pielessä jos saa opiskelut suoritettua vasta 43-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]
[/quote]
Mietitääs tovi. 43-vuotias saattaa kuvitella olevansa elämänsä kunnossa, mutta kun lapsi on 2, ikää itsellä on 45. Lapsi menee kouluun ja äiti viettää viisikymppisiään. Lapsen oppivelvollisuus päättyy ja äidillä on viisikymppiset. Lapsi lopettaa opiskelun (jos vähän pidemmällä kaavalla), ja äiti jää eläkkeelle. Lapsi saa omia lapsia ja äiti kuolee pois, koska vanha.
[/quote]
Korjaan siis että kun lapsen opinnot päättyvät, äiti viettää kuusikymppisiään.
No ei tulisi mieleenkään :) Kolmas ja viimeinen lapsi on hankittu 15 vuotta sitte ja ikää on just 34v. Eikä käy kateeksi ikäiseni työkaverit, joilla on vaippaikäisiä lapsia :)
Onneksi jokainen saa ihan itse tehdä omat valintansa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:31"]
Niin tiedän minäkin yli nelikymppinen, ihan parasta aikaa olla aikuisten äiti ja pikkusten mummo, jaksaa olla hyvä mummo vielä monta vuotta! Ei käy kateeksi oman ikäiseni pienten vauvojen äidit eikä isät! Siinä vaiheessa kyllä hymyilyttää kun vien lapsenlapsia ehkä joskus kouluun ja toiset samanikäiset lapsiaan, mutta ei kai se haittaa!
[/quote]
Tämähän on ihan peruspsykoginen tarve: Selitetään itselle, että juuri tämä minun tilanteeni on kaikkein paras.
Sellaiset, jotka kovin sinnikkäästi sitä tekevät, antavat itsestään hyvin yksinkertaisen kuvan. Sinänsä hyvä, että nautit elämästäsi, mutta se on huono, että saat nautintosi morkkaamalla muiden tilanteita. Matalaotsaista.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:48"]
No ei tulisi mieleenkään :) Kolmas ja viimeinen lapsi on hankittu 15 vuotta sitte ja ikää on just 34v. Eikä käy kateeksi ikäiseni työkaverit, joilla on vaippaikäisiä lapsia :)
Onneksi jokainen saa ihan itse tehdä omat valintansa.
[/quote]oho, ikää siis 43v
-edellinen
Nro 13 jatkaa.. Kun nyt alkoi tuo teiniäiti -yleistys ärsyttämään.
Minä olen opiskellut ja minulla on ihan hyvä ammatti. Työelämässä olen ollut jo vuosia ja tällähetkellä lisäksi teen jatko-opintoja. Minulla on harvoin töistä iltaisin ja viikonloppuisin , joten vapaa-aikanani ehdin kyllä istuskella lastenlasten kanssa kahviloissa, kirjatoissa ja milloin missäkin.
Tyttäreni on suorittanut korkeakoulututkinnon ja on työelämässä.
Se , että saa lapse nuorena, ei tarkoita sitä että elämä olisi pelkkää äitiyttä. Ja samoin se, että on mummo , ei tarkoita että olisi toinen jalka haudassa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:36"]
[/quote]No ei edes tarvi olla teiniä äitiä. Muuttuuko elämä jotenkin huonommaksi jos on nelikymmppisenä lapsenlapsia? Olettteko vähän vajaita käyviä? Paremminhan sitä jaksaa touhuta lastenlasten kanssa kun ei ole itsekkään mikään vanhus.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:24"]
Mä aina oletan että näiden kommenttien esittäjät ovat jotain parikymppisiä lapsosia jotka vielä luulevat että 40-vuotiaana varsinainen elämä on ohi ja on aika istahtaa kiikkustuoliin muistelemaan menneitä. Nyt 43-vuotiaana, 6 kk ikäisen äitinä, tiedän paremmin :D
[/quote]
Tai vanhempia naisia, jotka ovat nähneet sen tutuillaan, kun se vauva-aika jaksetaan, mutta sitten se jaksaminen loppuu murrosiässä.
Mutta kukin tavallaan. Mutta aika hukassa oli muutama vanhempi äiti yläasteen vanhempainillassa nuorten elämästä.
[/quote]Kyllä niillä on menny lapsuus vähän pitkäksi, jotka hankkii lapsia vasta nelikymppisinä.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]
[/quote]
[/quote]
Ja pointti tässä oli...?
Ihan tiedoksi vaan, me kaikki kuollaan joskus. Ja on kuule synkkä elämä jos katsoo tilastoista "ahaa, tämän ikäisenä minun kuuluu kuolla, suunnittelenpa sitten kaiken sen mukaan". Itse vaikutat niin hidasälyiseltä, etten yllättyisi jos itse olisit tämän mukaan elämäsi suunnitellut =)
Ihmeellistä nykyaikaista hösläämistä ja keinotekoisten rajoitusten asettamista. Tutkikaapa vähän omaa sukuanne, 1900-, 1800-, 1700-lukuja on helppo jokaisen tutkia itse. Entisaikoina niitä lapsia synnytettiin hyvinkin päälle 40-vuotiaina, vaikka kuinka monta. Yli 50-vuotiaitakin äitejä löytyy kirkonkirjoista, tosin harvakseltaan, ja siinä voi toki olla mahdollista, että äiti on ottanut nimiinsä jonkun tyttären synnyttämän aviottoman lapsen. Tuskinpa kaikki kuitenkaan.
No kyllä munkin vanhemmat on vielä työelämässä ja vetreitä ja liikkuvia, mutta kyllä ne silti ehtii ja haluaa viettää mun lapseni kanssa paljon aikaa vapaa-ajallaan.
Nro 10 , varmaan kyse on siitä , minkälainen kuva sinulla on mummoiästä. Minulle mummous on energistä ja ja hauskaa, käyn lastenlasten kanssa leffassa ja kahviloissa. En silti koe olevani vanha, mutta nautin kovati näistä pienistä neitosista joita olen elämääni saanut. Ja ikää minulla on siis vasta 48v. Tyttäreni sain jo 19-vuotiaana ja hän sai esikoisena saman ikäisenä. Eli olen kahden kouluikäisen tytön mummo ja se on mahtavaa !