Sanokaas viisaammat: avoliitto ja lainan lyhentäminen
Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:27"]
Ei sinun tarvitse maksaa puolta lainasta, MUTTA sinun pitää kyllä maksaa miehelle käypää "vuokraa" siitä, että asut hänen asunnossaan. Voisitko maksamallasi vastikkeella asua muualla vuokralla vastaavan tasoisesti kuin nyt? Mikä olisi miehen asunnon käypä vuokra? Kysykää vaikka joltain vuokravälitysfirmalta arvio ja sitten maksat puolet siitä summasta.
[/quote]ei sitä avoliitossa vuokraa makseta mutta jotain kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:10"]Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
[/quote]
Itse maksan vaan vastikkeet ja vaimo maksaa asuntolainansa, jonka on kämpästämme ottanut. Olemme naimisissa, mutta kummallakin on eri tilit, eikä kummallakaan ole mahdollisuutta toisen omaisuuteen.
[/quote]onko avioehtoa?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:10"]
Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
[/quote]maksat yhtiövastikkeesta puolet
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:23"]Niinpä tietysti asut ilmaiseksi miehesi luona! Aivan itsestäänselvää.[/quote]ilmeisesti hän maksaa yhtiövastikkeesta puolet ja omistaja toisen puolen. Omistaja maksaa lainan ja omistaa ja jos ero tulee niin asunto jää omistajalle ja toinen lähtee ovet paukkuen ulos.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:33"]
Ei se kyllä ole reilua jos asut pelkällä yhtiövastikkeellakaan. Toinen puoliso on ottanut laina. Lainalyhennyksen lisäksi on muitakin kuluja jotka ovar hukkaan heitettyä rahaa esim. korot, maksupalkkiot, yhtiövastike, vesimaksu, sähkö, kotivakuutus. minämainakin vaatisin sinua osallistumaan näihin kaikki vähintäään puoliksi maksamalla.
[/quote]onhan se reilua kun ero tulee jos tulee mutta täytyy olla realisti niin mies jää asumaan ja nainen lähtee koditonna. yhtiövastike puoleksi, sähkö puoleksi, mikäli siellä miehen irtaimisto maksakoot vakuutuksen, kumpikin maksaa omat puhelut. Miksi toisen pitäisi maksaa vuokraa?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:46"]
Ei se kyllä ole reilua jos asut pelkällä yhtiövastikkeellakaan. Toinen puoliso on ottanut laina. Lainalyhennyksen lisäksi on muitakin kuluja jotka ovar hukkaan heitettyä rahaa esim. korot, maksupalkkiot, yhtiövastike, vesimaksu, sähkö, kotivakuutus. minämainakin vaatisin sinua osallistumaan näihin kaikki vähintäään puoliksi maksamalla.
[/quote]onhan se reilua kun ero tulee jos tulee mutta täytyy olla realisti niin mies jää asumaan ja nainen lähtee koditonna. yhtiövastike puoleksi, sähkö puoleksi, mikäli siellä miehen irtaimisto maksakoot vakuutuksen, kumpikin maksaa omat puhelut. Miksi toisen pitäisi maksaa vuokraa?
[/quote]toinen puoliso omistaa
Et maksa toisen lainaa tai lainan korkoja. Maksatte puoliksi vastikkeen ja puolet juoksevat kulut, parisisuhteessa ei maksella vuokria. Normaalikoti ei kulu sen enempää kahden kuin yhden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:10"]
[/quote]maksat yhtiövastikkeesta puolet
[/quote]Puolet yhtiövastiikkeesta ja muista asumiskuluista on ehdoton minimi. Kyllä siitä asunnon käytöstä olisi hyvä maksaa vähän muutakin kuin käyttökulut. Mutta toisaalta jos toisella on vaikka iso omakotitalo ja itse voisi yhtä hyvin asua pienessä yksiössä, niin ehkä tuohon ei eroamatta löydy ratkaisua. Ei ole oikein maksattaa suurta lukaaliaan toisella, eikä ole oikein asua toisen siivellä hänen asunnossaan.
Tosin tuollaisia asioita aletaan varmaan miettiä sitten kun rakkaus alkaa siirtyä takavasemmalle.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:47"]
Et maksa toisen lainaa tai lainan korkoja. Maksatte puoliksi vastikkeen ja puolet juoksevat kulut, parisisuhteessa ei maksella vuokria. Normaalikoti ei kulu sen enempää kahden kuin yhden kanssa.
[/quote]Tuohan on sama kuin lainaisi toisen autoa ja maksaisi puolet bensoista, ei sekään oikein ole jos maksaa vain puolet käyttökuluista, kyllä siitä pääoman käytöstäkin pitäisi vähän maksaa, ei tietenkään puolta lainasta, mutta jotain sentään. Ehkä pyyteetön suihinotto kerran viikossa riittää?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:46"]
[/quote]Ei nyt mietitä vielä eroa, vaan tätä päivää. Kyllä toisen asunnossa asuvan pitäisi vähän miettiä sitäkin, että mitä asuminen maksaisi jos asuisi yksin, tai jos asunto ei olisikaan toisen oma, vaan se olisi puoliksi vuokrattu.
No eihän tuollainen mikään reilu tilanne ole. Olen itse asunut miehen kanssa miehen suvun omistamassa asunnossa ja koko ajan se otti päähän. Mitään ei saanut tehdä ja miehellä oli kaikessa oma järjestys joka ei ikinä tuntunut reilulta. Olisiko mitenkään mahdollista että ostat osuuden asunnosta?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:10"]Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
[/quote]
Itse maksan vaan vastikkeet ja vaimo maksaa asuntolainansa, jonka on kämpästämme ottanut. Olemme naimisissa, mutta kummallakin on eri tilit, eikä kummallakaan ole mahdollisuutta toisen omaisuuteen.
[/quote]onko avioehtoa?
[/quote]
ei ole
[/quote]
Minä olen valmis maksamaan kokonaan yhtiövastikkeen, mutta se ei riitä avopuolison mielestä
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:23"]Niinpä tietysti asut ilmaiseksi miehesi luona! Aivan itsestäänselvää.[/quote]ilmeisesti hän maksaa yhtiövastikkeesta puolet ja omistaja toisen puolen. Omistaja maksaa lainan ja omistaa ja jos ero tulee niin asunto jää omistajalle ja toinen lähtee ovet paukkuen ulos.
[/quote]
Tämä tässä todellakin on huolena: toiselle jää asunto ja toinen jää tyhjän päälle eron sattuessa
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:05"]
[/quote]
Minä olen valmis maksamaan kokonaan yhtiövastikkeen, mutta se ei riitä avopuolison mielestä
[/quote]
Hän haluaa käyttää sinua hyväkseen omaisuutensa kartuttamisessa. Jos hän haluaa asua mieluummin yksin tai saa alivuokralaisen, joka maksaa yhtiövastiketta enemmän vuokraa tai kumppanin joka on höynäytettävissä niin minkä sille voi. Rakasstunut saa olla, mutta tyhmä ei.
Maksat koko yhtiövastikkeen, et mitään enempää todellakaan!!!! Eikä myöskään vähempää. Toisten lainoja ei mennä makselemaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
Hän haluaa käyttää sinua hyväkseen omaisuutensa kartuttamisessa. Jos hän haluaa asua mieluummin yksin tai saa alivuokralaisen, joka maksaa yhtiövastiketta enemmän vuokraa tai kumppanin joka on höynäytettävissä niin minkä sille voi. Rakasstunut saa olla, mutta tyhmä ei.
[/quote]
Tältähän se nyt vähän vaikuttaa..
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:20"]
Maksat koko yhtiövastikkeen, et mitään enempää todellakaan!!!! Eikä myöskään vähempää. Toisten lainoja ei mennä makselemaan.
[/quote]
Todella lyhytnäköistä maksella toiselle sellaisia summia ilman sen kummempia sopimuksia! hankkikaa avioehto
Jos kerran maksat koko vastikkeen vesineen ja sähköineen ei todellakaan pidä maksaa muuta. Mies maksakoon lainanlyhennyksensä itse, hänhän asunnosta rahatkin loppupeleissä saa.
[/quote]
Sähkö ja vesi kuuluvat vastikkeeseen, joten ne ovat jo minun hoidettavina