Sanokaas viisaammat: avoliitto ja lainan lyhentäminen
Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 16:25"]
Avoliitossa pitää olla tarkkana. Esim mies ottaa lainan ja maksaa taloa joka miehen nimissä. Nainen maksaa suurinpiirtein kaiken muun. ero tulee niin et saa latinlatia. Eriasia avioliitossa, ellei ole avioehtoa niin saat puolet kaikista.
[/quote]
jujri tästä yksityistalouden ekonomisti Anu Numminen varoittaa. Tämä on paha loukko. Asunto on toisen nimissä ja eletään avoliitossa ja maksetaan lainaa puoliksi. Ero tulee ja asunto jää sille, jonka nimissä se on. Tuoreen tutkimuksen mukaan tätä tapahtuu paljon. Ap, ole tarkka ja pidä puolesu!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:10"]
Avoliitossa pitää olla tarkkana. Esim mies ottaa lainan ja maksaa taloa joka miehen nimissä. Nainen maksaa suurinpiirtein kaiken muun. ero tulee niin et saa latinlatia. Eriasia avioliitossa, ellei ole avioehtoa niin saat puolet kaikista.
[/quote]
jujri tästä yksityistalouden ekonomisti Anu Numminen varoittaa. Tämä on paha loukko. Asunto on toisen nimissä ja eletään avoliitossa ja maksetaan lainaa puoliksi. Ero tulee ja asunto jää sille, jonka nimissä se on. Tuoreen tutkimuksen mukaan tätä tapahtuu paljon. Ap, ole tarkka ja pidä puolesu!
[/quote]
Siksipä lainaa ei ikinä milloinkaan pidä ottaa vain toisen nimiin jos yhdessä muutetaan. Jos taas muuttaa toisen omistamaan asuntoon niin että tämä toinen maksaa vielä siitä lainaa, pitää järjestelyt sopia ennen muuttoa ettei kumpikaan käytä toista hyväkseen, ts. maksata toisella lainaansa tai asu ilmaiseksi toisen omistamassa asunnossa.
Jos ei yhteisymmärrykseen päästä, kannattaa muuttaa pois koko asunnosta ja ostaa yhteinen, jossa laina on myös molempien nimissä.
Mikäli tämä ei tule kysymykseen ja pariskunta aikoo pysyä yhdessä ja haluaa asua tässä kyseisessä asunnossa, he voivat marssia pankkiin ja sopia siitä, miten sisäänmuuttanut aikoo ottaa nimiinsä osan asunnosta eli ostaa osuutensa siitä ja alkaa maksaa lainaa.
Ne jotka puhuu tuulenhuuhtomasta persauksesta, on ihan oikeassa. Ei sille sisäänmuuttaneelle muuta kuulukaan jäädä, jos hän ei huolehdi oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan toisen omistamaan asuntoon muuttaessaan.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Kiitoksia, kyllä tähän asti ollaan tarkkana pysytty! En ollut alunperinkään sitä mieltä, että järjestely olisi reilu. Nyt alkaa olemaan jo todella mieluinen porkkana oma pieni asunto, jossa ei miehen sotkuja jne. Hänen puoleltaan (suvusta) ovat todellakin aika pihejä, itse en todellakaan laske esim. jääkaapista mitä kukin syö.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 12:01"]
Voiko oikeasti jollain koko suku olla niin typerää porukkaa, että vaativat puolison alistamista vuokrasuhteeseen? Onko ap tuossa suvussa kaikkien muidenkin pariskuntien toinen osapuoli maksanut toiselle vuokraa?
[/quote]
En tiedä ovatko maksaneet, mutta voisin kuvitella että muutkin suvusta vaatisivat - muiltakin kuin minulta - sellaista järjestelyä.
Olen itsekin ollut samanlaisessa tilanteessa. Molemmat olivat opiskelijoita. Muutin avopuolisoni asuntoon, jonka hän oli ostanut ennen opiskelujen aloittamista (yksiö). Aloimme seurustelemaan ensimmäisen opiskeluvuoden lopussa ja muutin hänen luokseen noin vuoden kuluttua. Siitä alkoi riita kumpi maksaa mitäkin. Avopuolisolla oli ollut vaikea suhde entisen naisen kanssa, jossa nainen käytti häntä rahallisesti hyväksi (mies ei tätä ymmärtänyt vaan oli sinisilmäinen toista kohtaan) petti ja jätti. Tämä saattaa olla yksi syy siihen, että avopuolisoni oli tarkka raha-asioissa ja siitä mikä oli hänen ja mikä minun.
Mielestäni minun ei kuulunut maksaa lainaa, jonka hän oli ottanut. hänen mielestään minun olisi pitänyt maksaa hänelle rahaa siitä, että minulla on katto pään päällä. Maksoin avopuolisolleni puolet vedestä, vastikkeesta, sähköstä, netistä, autosta, vakuutuksista yms. Mutta lainaa en suostunut maksamaan ja tätä hän ei suostunut ymmärtämään, vaan vaati, että minun olisi pitänyt maksaa vielä ekstraa kun sain asua ilmaiseksi! No enhän minä ilmaiseksi asunut, kun maksoin puolet vastikkeista yms. tarjouduin maksamaan 50 % lainaosuudesta (siitä mitä hän oli jo maksanut ja tulevista lainaeristä + 50 % remonttiin käytetyistä rahoista), mutta tämäkään ei käynyt vaan asunto olisi pitänyt arvioida uudelleen, mikä sen arvo olisi sinä päivänä ja minun kuuluisi maksaa asunnon arvonnousunmukainen 50 % osuus hänelle!! Hullua! Tuntui, että hän halusi vain rahastaa kustannuksellani. Vuosi oli siis 2008, jolloin asiasta riitelimme, jolloin asuntojen hinnat olivat pilvissä, eli "pahimmassa" tapauksessa olisin maksanut lainasta tuhansia hänelle.
Yritin ehdottaa myös, että hän olisi myynyt asuntonsa tai laittanut sen vuokralle ja olisimme ostaneet yhteisen isomman asunnon, mutta hän ei suostunut siihen, koska yksiössä oli niin halpa asua. Loppujen lopuksi saimme sovittua, että maksan 250€/kk, joka kattaa, vastikkeen (50 %=80 €), veden, netin ja auton. Olimme molemmat tyytyväisiä ja asuimme opiskeluajan loppuun asti näin.
Nyt asunnossa on vuokralainen ja olemme ostaneet yhteisen asunnon. Raha-asioista ei enää juurikaan riidellä, koska molemmat käyvät töissä, eikä ole ongelmia raha-asioissa. Toivottavastu saatte selvitettyä riitanne tässä asiassa, helppoa se ei tule olemaan, mutta toivottavasti se molempia miellyttävä kompromissi löytyy.
120, mukavaa kuulla, että saitte riitanne selväksi ja päädyitte vielä järkevään ratkaisuun: minäkin maksaisin juurikin tuon vastikkeen, johon kuuluu sähkö että vesi. Netin, bensat, puhelin laskut ja ruuat maksan ennestään itse. Minun tilanteeni on, että avopuolisoni ei ole mitenkään järkevä raha-asioissa tuon suvun yleisen pihiyden lisäksi, joten se hankaloittaa tilannetta entisestään. On mielestäni ihan oma vikansa että on ottanut mielestään liian kalliin lainan ja minun pitäisi siitä kärsiä vähintään yhtä paljon. Hän ei kärttänyt minulta yhtään rahaa kun muutin tänne, koska lupauduin esim. ostamaan ruuat ja auttamaan muissa laskuissa tarpeentullen.
Kyllä näitä vastauksia lukiessa miettii, että kuinka moni sitä oikeasti rakastaa kumppaniaan? Toki kaikkeen on hyvä varautua, mut jos vituttaa noin paljon et auttaa rakastansa rahallisesti, niin ehkä ei sit edes kannata olla yhdessä. Ei parisuhteessa voi miettiä kumpi nyt maksoi enemmän ja riidellä jokaisesta eurosta, tärkeää olis puhaltaa yhteen hiileen. Ehkäpä siksi niin paljon tulee eroja, koska ihmiset ovat niin itsekkäitä nykyään. Onko raha tärkeämpää kuin rakkaus???
Ja aloittaja, mieti tilanne toisinpäin. Sinä omistaisit asunnon, kumppanisi maksaisi puolet vastikkeesta, olisitko tyytyväinen?
Vuokranantaja maksaa vuokratuloistaan veroa. Vuokralaisella on myös irtisanomisaika sekä paljon muita oikeuksia, joita ei avopuolisolla ole. Aika typerää (tai ovelaa) että joku vaatii verovapaata tuloa puolisoltaan, mutta tuskin on valmis hoitamaan vuokranantajan velvoitteita yhtä innokkaasti. Vai onko puolisolla muka oma huone jonka saa sisustaa mielensä mukaan niin kuin alivuokralaisilla yleensä...
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:03"]
Kyllä näitä vastauksia lukiessa miettii, että kuinka moni sitä oikeasti rakastaa kumppaniaan? Toki kaikkeen on hyvä varautua, mut jos vituttaa noin paljon et auttaa rakastansa rahallisesti, niin ehkä ei sit edes kannata olla yhdessä. Ei parisuhteessa voi miettiä kumpi nyt maksoi enemmän ja riidellä jokaisesta eurosta, tärkeää olis puhaltaa yhteen hiileen. Ehkäpä siksi niin paljon tulee eroja, koska ihmiset ovat niin itsekkäitä nykyään. Onko raha tärkeämpää kuin rakkaus???
Ja aloittaja, mieti tilanne toisinpäin. Sinä omistaisit asunnon, kumppanisi maksaisi puolet vastikkeesta, olisitko tyytyväinen?
[/quote]
Taidat olla aika sinisilmäinen? Kyllä viimeistään erotessa vituttaa, kun on ostanut eksälleen omaisuutta. Ei se rakkaus aina riitä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:03"]
[/quote]
Taidat olla aika sinisilmäinen? Kyllä viimeistään erotessa vituttaa, kun on ostanut eksälleen omaisuutta. Ei se rakkaus aina riitä.
[/quote]
Aloittaja on lupautunut maksamaan koko kalliin vastikkeen, mutta se ei riitä avokille
Hyi mikä mies sulla :o tolleen koittaa itelleen vero vapaata tuloa saada
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Voin mä sinisilmäinenkin olla, mut oon mä myös onnellisesti parisuhteessa ;)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:03"]
[/quote]
[/quote]
Voin mä sinisilmäinenkin olla, mut oon mä myös onnellisesti parisuhteessa ;)
[/quote]
Oota vaan et onni loppuu ja sut heitetään pihalle ja ootkin maksellu parilles vaikka mitä
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 23:08"]Mä asun miehen omistamassa asunnossa, asutaan siis avoliitossa. Maksan yhtiövastikkeesta, sähköstä ja ym. muusta mitä myös minä käytän, puolet. Järjestely toimii meidän osalta. Lainaa maksoin alussa, mutta meillä on paperit tehty, että eron tullessa tai jos asunto myydään saan kaiken sijoittamani takaisin. Naimisiin ollaan menossa nyt kesällä ja avioehto ollaan tekemässä.
[/quote]
Näinhän se parhaiten toimii!
[/quote]Onko mukana rahoitusvastike joka voi olla 280,00 ja huoltovastike yksiössä 120,00, tytöt, pitää olla tarkkana, ei ole sanottu että suhde kestää, rakkaus on ikuinen, kohde vaan vaihtuu