Sanokaas viisaammat: avoliitto ja lainan lyhentäminen
Eihän ole reilua, että rupeaisin maksamaan muuta kuin yhtiövastiketta avopuolisolle, joka on yksin ottanut asuntolainan, ja vaatii minua maksamaan vähintään puolet asuessani hänen luonaan? Pelaisin hänelle omaisuutta, eli rahoja jota en enää näe ikinä jos eroamme. Lyhennystä menee sen verran kuussa, että voisin asua samalla rahalla yksin vuokralla.
Kommentit (135)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:47"]
Sen miehen pitäisi kyllä tommonen akka heittää ulos! Muuta vuokralle sitten ja lyhennä tuntemattoman ihmisen lainaa. Tsiisus miten tyhmä olet ap!!!
[/quote]
Tällä(kään) "viisaalla" kommentilla - taaskaan - ei ruveta sinun älykkyyttäsi juhlimaan. Asia on monimutkainen.
Ap, kerro miehellesi että et halua asua vuokralla, vaan omistusasunnossa. Mies ei voi sinua pakottaa tekemään noin suurta valintaa vastoin tahtoasi. Jos mies ei halua myydä sinulle puolta asunnostaan, jotta voisit itsekin kerryttää itsellesi omaisuutta omistusasumisella, maksat puolet eli kustannuksista (vastike, vesi, ruoka jne.). Muu ei ole reilua.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:37"]
enemmänkin mietin, miksi ulkopuoliselle ihmiselle oltaisiin valmiita maksamaan vuokraa, mutta kumppanille ei jos sen asunnossa sattuu asumaan? Asuminen maksaa aina kuten aikaisemmin todettu. Maksoipa sen vuokrana toiselle tai sitten pankille tai ihan kelle vain. Asuminen ei ole koskaan ilmaista...
[/quote]
Eihän se ap:n avokki asunnostaan saa vuokraa niin kauan kuin hän ASUU SIINÄ ITSE. Ap ei ole häneltä mitään viemässä, varsinkaan jos avokki ostanut asunnon jo ennen suhteen alkamista.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:03"]
Ap, kerro miehellesi että et halua asua vuokralla, vaan omistusasunnossa. Mies ei voi sinua pakottaa tekemään noin suurta valintaa vastoin tahtoasi. Jos mies ei halua myydä sinulle puolta asunnostaan, jotta voisit itsekin kerryttää itsellesi omaisuutta omistusasumisella, maksat puolet eli kustannuksista (vastike, vesi, ruoka jne.). Muu ei ole reilua.
[/quote]
Po. elinkustannuksista
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 19:47"]
Sen miehen pitäisi kyllä tommonen akka heittää ulos! Muuta vuokralle sitten ja lyhennä tuntemattoman ihmisen lainaa. Tsiisus miten tyhmä olet ap!!!
[/quote]
Miksi ap muuttaisi nimenomaan vuokralle, jos hän ei halua tuhlata rahojaan vuokranmaksuun? Hän voi muuttaa omaan omistusasuntoon ja jättää miehen asumaan omaansa, jos kerran muu on miehelle niin vaikeaa. Katsotaan sitten, minkä verran mies saa vuokratuloja, kun ap on pois tieltä häiritsemästä. Ai niin, ei yhtään minkään vertaa. Hänhän asuu itse siinä asunnossa.
Tampiot!
Et kerro onko talo vai kerrostalo ja mitä yhtövastike tekee jos kerrostalo. Eli jos yhtiövastike 277,00 (kaksio) oliko siinä sähköt mukana ja vesimaksu, jonkun mielestä pitäisi vielä miehen ruoka maksaa, voi olla kova poika syömään ettei riitä omat eikä varastetut. eli summa olis sitten yli 600 eu. Ei hvetti. Oiekus ja kohtuus puolet yhtiövastikkeesta, oma ruoka, sähkö puoleksi, vesimaksu puoleksi, jos jotain yhteistä laskua niin puoleksi. Mikäli ero tulee niin mies jää asumaan ja nainen lähtee irtaimistonsa kanssa. Älä anna periksi tai jätä se mies.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:20"]
Maksat koko yhtiövastikkeen, et mitään enempää todellakaan!!!! Eikä myöskään vähempää. Toisten lainoja ei mennä makselemaan.
[/quote]
Todella lyhytnäköistä maksella toiselle sellaisia summia ilman sen kummempia sopimuksia! hankkikaa avioehto
[/quote]Tarkoitat varmaan että menkää naimisiin? Ei avioehtoa voi hankkia jos ei ole edes aviossa.
Kumma kun kaikki pitäisi saada melkein ilmaiseksi. En minä ainakaan kehtaisi asustella kenenkään asunnossa maksamatta kunnon vuokraa, jos yv on muutaman satasen niin eihän se ole paljon vaikka maksais vedet ja sähkötkin päälle, ei mistään sillä hinn alla asuntoja vuokrata, ainakaan Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:29"]Kumma kun kaikki pitäisi saada melkein ilmaiseksi. En minä ainakaan kehtaisi asustella kenenkään asunnossa maksamatta kunnon vuokraa, jos yv on muutaman satasen niin eihän se ole paljon vaikka maksais vedet ja sähkötkin päälle, ei mistään sillä hinn alla asuntoja vuokrata, ainakaan Helsingissä.
[/quote]
Jos osaisit lukea, olisit jo sisäistänyt että vastike on hieman enemmän kuin muutaman satasen
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
Asuessamme vastaavasti minä maksoin koko yhtiövastikkeen (sis.vesi) sekä pääosin sähkön ja ruokakulut. Mies hoiti lainansa. Jos maksaisin lainaakin haluaisin asunnosta osuuteni. Minä kuitenkin opiskelun tuolloin joten rahatilanne oli vaihteleva joten en pitänyt järkevänä sitoutua lainan maksuun kaiken muun ohella. Yhtiövastike oli suht pieni joten ei todellakaan olisi kattanut vuokramenoja. Meillä ei kuitenkaan ole ikinä tarvinnut kinastella rahasta vaan vaikka onkin omat rahat nin on yhteiset menot eikä mitään kirjaa pidetä. Mielestäni parisuhteessa aikamoista nipottamista ns. Vuokran vaatiminen.
[/quote]maksoit liikaa jos vielä ruokalaskunkin, sähköt ja koko yhtiövastikkeen.
[/quote]
kuten sanoi yhtiövastike oli melko pieni, reilu 100€ ja sähkölaskun maksoin ns. Hyvinä aikoina. Jos minulla oli rahasta tiukempaa, mies maksoi sähkön ja toki ruokakuluja. Mies maksoi lainan lisäksi autoon liittyvät kulut, kaikki yllärimenot, vakuutukset yms. Ei ollut rahoitusvastiketta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 14:03"]
Kyllä näitä vastauksia lukiessa miettii, että kuinka moni sitä oikeasti rakastaa kumppaniaan? Toki kaikkeen on hyvä varautua, mut jos vituttaa noin paljon et auttaa rakastansa rahallisesti, niin ehkä ei sit edes kannata olla yhdessä. Ei parisuhteessa voi miettiä kumpi nyt maksoi enemmän ja riidellä jokaisesta eurosta, tärkeää olis puhaltaa yhteen hiileen. Ehkäpä siksi niin paljon tulee eroja, koska ihmiset ovat niin itsekkäitä nykyään. Onko raha tärkeämpää kuin rakkaus???
Ja aloittaja, mieti tilanne toisinpäin. Sinä omistaisit asunnon, kumppanisi maksaisi puolet vastikkeesta, olisitko tyytyväinen?
[/quote]
Taidat olla aika sinisilmäinen? Kyllä viimeistään erotessa vituttaa, kun on ostanut eksälleen omaisuutta. Ei se rakkaus aina riitä.
[/quote]
Voin mä sinisilmäinenkin olla, mut oon mä myös onnellisesti parisuhteessa ;)
[/quote]
Oota vaan et onni loppuu ja sut heitetään pihalle ja ootkin maksellu parilles vaikka mitä
[/quote]
Ihan miten vaan. :D Ja ihan tiedoks, että meillä on kyllä yhteinen asuntolaina. Ehkäpä mun ajatusmaailmaan vaikuttaa se, että mun vanhemmat on olleet yli 30 vuotta onnellisesti naimisissa. Äiti on yrittäjä ja tienaa yli puolet enemmän mitä isäni, eli periaatteessa asunnoista ja autoista äiti on maksanut enemmän, vaikka kaikki rahat toki yhteiselle tilille meneekin. Eikä heillä mitään avioehtoa ole. Ei se raha ole tässä elämässä tärkeintä.
Ja ihan btw, jos jo seurustellessa miettii et miten asiat jaetaan sit kun erotaan, niin en ihmettele yhtään et se ero sit myös tulee.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
Asuessamme vastaavasti minä maksoin koko yhtiövastikkeen (sis.vesi) sekä pääosin sähkön ja ruokakulut. Mies hoiti lainansa. Jos maksaisin lainaakin haluaisin asunnosta osuuteni. Minä kuitenkin opiskelun tuolloin joten rahatilanne oli vaihteleva joten en pitänyt järkevänä sitoutua lainan maksuun kaiken muun ohella. Yhtiövastike oli suht pieni joten ei todellakaan olisi kattanut vuokramenoja. Meillä ei kuitenkaan ole ikinä tarvinnut kinastella rahasta vaan vaikka onkin omat rahat nin on yhteiset menot eikä mitään kirjaa pidetä. Mielestäni parisuhteessa aikamoista nipottamista ns. Vuokran vaatiminen.
[/quote]maksoit liikaa jos vielä ruokalaskunkin, sähköt ja koko yhtiövastikkeen.
[/quote]
kuten sanoi yhtiövastike oli melko pieni, reilu 100€ ja sähkölaskun maksoin ns. Hyvinä aikoina. Jos minulla oli rahasta tiukempaa, mies maksoi sähkön ja toki ruokakuluja. Mies maksoi lainan lisäksi autoon liittyvät kulut, kaikki yllärimenot, vakuutukset yms. Ei ollut rahoitusvastiketta.
[/quote]
lisään vielä tähän että nykyään ollaan naimisissa eikä rahasta kinata yhtään sen enempää kuin tuolloin eikä siis haittaa vaikka olisin maksanut joskus jotain liikaa, eiköhän tilanne ole aika tasan mennyt tässä n.7vuoden aikana.
Otetaanpa esimerkki. Miehellä on kaksio josta on maksanut 150.000€ ja pankkilainaan menee 800€/kk (lyhennys 600€/kk, korko 200€/kk) ja vastike on 300€/kk (sisältää sähkön ja veden).
Vastaavan kaksion vuokra olisi 800€/kk ja samantasoisen yksiön 550€/kk.
Miehen asuminen yksin omistusasunnossaan maksaisi 1100€, josta omistamisen ja asumisen kulut olisi 500€ ja 600€ olisi säästämistä, eli lainan takaisinmaksua.
Kaksiossa asuminen vuokralla maksaisi miehelle yksin 800€ ja naisen kanssa yhdessä kummallekkin 400€. Tai sitten kumpikin voisi asua omassa yksiössä vuokralla ja maksaisi 550€.
Onko joku siis sitä mieltä että oikein olisi se että nainen maksaa 150€/kk, eli puolet asumiskuluista, eli nainen säästää 250€, siitä hyvästä että mies on ostanut asuntonsa, eikä nainen ole joutunut vuokraamaan sitä yhdessä miehen kanssa? Miehelle asuminen maksaa 350€.
Minä pistäisin tuossa tilanteessa kämpän vuokralle ja muuttaisin naisen kanssa yhteiseen vuokra-asuntoon. Mies tienaisi asunnolla 300€/kk (800-500€) ja maksaisi asumisesta 400€, joten asumiskulu olisi 100€ (+lainaan 600€). Naisella se taas olisi vuokra-asunnossa 400€.
Minulle olisi ok että nainen maksaa yhtiövastikkeen 300€, eli tavallaan maksaa puolet kuluista ja 150€ asunnon käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
[/quote]
[/quote]
lisään vielä tähän että nykyään ollaan naimisissa eikä rahasta kinata yhtään sen enempää kuin tuolloin eikä siis haittaa vaikka olisin maksanut joskus jotain liikaa, eiköhän tilanne ole aika tasan mennyt tässä n.7vuoden aikana.
[/quote]
Ja miten sinun kommenttisi oli järkevä tähän keskusteluun liittyen? Tulit keljuilemaan, kun olet itse lepsu raha-asioissa? Ei ap:n tarvitse mikään laina apu olla
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
huomasin että unohdin mainita että suhteemme alkuaikoina, kun ei ollut vielä opiskelupaikkaa mutta ei töitäkäön, mieheni maksoi kaiken. Kun vihdoin sain töitä ja myöhemmin vielä opiskelupaikan ja rahaa oli hieman enemmän, maksoin tietenkin mielelläni oman osuuteni (tai ylikin joidenkin mielestä).
Mutta tärkeintä kuitenkin on ettei parisuhteessa kuuluisi laskeskella joka euroa eikä lainaa kuulu maksaa sen joka ei siitä ikinä tule hyötymään. Muuten menot ovat yhteisiä enkä oikeasti voi ymmärtää näitä, joiden mukaan kaikki pitää jakaa tarkasti 50-50.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 17:23"]
Maksat koko yhtiövastikkeen, et mitään enempää todellakaan!!!! Eikä myöskään vähempää. Toisten lainoja ei mennä makselemaan.
[/quote]
Todella lyhytnäköistä maksella toiselle sellaisia summia ilman sen kummempia sopimuksia! hankkikaa avioehto
[/quote]Tarkoitat varmaan että menkää naimisiin? Ei avioehtoa voi hankkia jos ei ole edes aviossa.
[/quote]
Miten muuten avoliitossa turvataan oikeus omiin varoihin jne?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]kysyin tuolta yhdeltä onko avioehtoa ja ei ole, nainen heillä maksoi lainaa ja mies yhtiövastiketta, ei avioehtoa, kantsis naisen tehdä avioehto
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]ei avoliitossa ole avioehtoa siksipä pitää olla tarkka jos toinen omistaa kodin ja maksaa lainaa ja toiselle tulee kaikki muut maksut
[quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 11:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2014 klo 02:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja miten sinun kommenttisi oli järkevä tähän keskusteluun liittyen? Tulit keljuilemaan, kun olet itse lepsu raha-asioissa? Ei ap:n tarvitse mikään laina apu olla
[/quote]
lainaahan en maksanut yhtään eikä ollut rahoitusvastiketta enkä ole lepsuillut, koska mieheni on joka tapauksessa maksanut minua enemmän. Ja kuten todettu, jos raha-asiat pitää laskimen kanssa sopia, ei suhteessa ole mitään järkeä. Mutta laina kuuluu lainan ottajalle.