Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hankitte ensiasunnon ilman takaajia

Vierailija
03.04.2014 |

Miten siis hankitte ensiasunnon jos teillä ei ollut tai ette pyytäneet takaajian. Asunnon myyntihinnasta 70% kelpaa vakuudeksi ja 15% on mahdollista saada valtiontakausta mutta loppu 15% pitäisi rahoittaa muuten.

Miten teillä toimitaan tai toimitte?

Kauanko ja minkälaisia summia säästitte kuukaudessa ja jne.

Toivottavasti saan asiallisia vastauksia enkä luokkaa: "Säästettiin vuodessa 150 000e ja otettiin lainaa toiset 150 000e joka maksettiin pois 2 vuodessa."

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa otettiin 300 000, eipä siinä olis vanhempien varallisuus riittänyt takauksiin. Säästimme aika monta vuotta. Joo, ja opiskelin 4 vuodessa AMK:ssa ammatin joka työllisti hyvin. Nyt sitten jatkan akateemiseksi kun on varaa taas opiskella.

Vierailija
222/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:26"]

ap jatkaa...

Joskus olen miettinyt että miltä sitten tuntuu kun tulee perinnön aika, välitänkö hittoakaan vai valuuko ne vuosien mittaan kerätyt pettymysten kyyneleet, muutamana esimerkkinä meillä ei käyty lomalla kun asuinkotona, maksoin ajokorttini ja autoni täysin itse, kaikki ulkona olemiseni ja menemiseni itse. Opiskeluaikani kaikki menot itse, töitä olen joutunut tekemään aikaspaljon jotta olisin samalla viivalla kavereiden kanssa. Esimerkiksi alle 18v ikäiseltä ajokortin säästäminen ei ole mikään pikku juttu jos raha pitää säästää vieraan töistä eikä "viikkorahoista" (jota ei meillä ollut). Ja siellä vieraan töissä käytiin pyörällä kun mopoon ei ollut varaa. Ne jotka ovat kokeneet saman tietävät miten se sapettaa.

[/quote]

Olen kokenut saman, eikä tosiaan sapeta! Miksi tuhlata energiaa kavereiden kadehtimiseen ja miten ihmeessä täytyisi olla jotenkin "samalla viivalla"? Ei kaikilla koskaan voi asiat olla samalla tavalla!!!

Vanhemmillani ei ole koskaan ollut "ylimääräistä" rahaa, lapsia oli useampia ja äiti hoiti meitä kotona. Itse olen esikoinen, ja oli täysin selvää, että ajokorttirahat yms. piti itse tienata, ja pyörällä kuljin joka paikkaan, myös esim. yhtenä kesänä 13 km työmatkat mennen tullen. Ulkomailla ei käyty koskaan, joskus telttailemassa kesällä. Perheemme kuopuksella oli taloudellisessa mielessä  jo helpompaa (oli viimeinen lapsi kotona ja äitinkin meni palkkatöihin), mutta en silti ole kateellinen eikä sapeta. Vaikka joillain kavereilla oli rahaa enemmän käytössä, ei minua pilkattu ja minä olin onnellinen sisaruksista ja siitä, että kotona oli oikeasti kivaa - eikä tarvinnut esim. tehdä kotitöitä, äiti hoiti kaiken! Kaikki aikanaan vähän pakon edessäkin hankittu työkokemus (mm. mansikanpoiminta, siivous, keittiöhommat) on avittanut eteenpäin ja lisäksi sain motivaatiota opiskella. Nyt on sitten varaa lomailla.

Monessa asiassa oma asenne ja toiminta ratkaisevat. Valittamalla ei yleensä pääse puusta pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin noin 30 000 itse. Piti melkein vuosi säästää eikä voinut käydä matkoilla ollenkaan. Samalla meni rahaa hukkaan vuokraan.

Vierailija
224/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me säästettiin 7 vuotta jonka jälkeen oli joku 65000€ käteistä. Eli aika pitkäjänteistä toimintaa, kait.

Vierailija
225/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 19:56"]

Juuri tästä kommentista ymmärtää miksi toiset suvut pysyvät köyhinä sukupolvesta toiseen,

[/quote]

Juuri tästä on kyse esimerkiksi Herlinien menestyksessä asiat eivät tapahtuneet yhdensukupolvenaikana, tarvittiin ketju.

En sitten tiedä onko täällä niin holtittomia ihmisiä ettei vanhemmat sen takia tule takaamaan vai mistä on oikeasti kyse?

Joo, toi on ihan totta, sen takia suomalaisilla ei kerry varallisuutta samalla tavalla kuin muilla, täällä ei ymmärretä, että varallisuus ja hyvinvointi kertyy sen varallisuuden ja hyvinvoinnin päälle, se siis yleensä ikään kuin kumuloituu sukupolvesta toiseen.

Vanhat rikkaat suvut ovat tosi tiiviitä yksiköitä, joissa jokainen sukupolvi kerryttää lisää varallisuutta sen entisen päälle.

Miettikää sitä te, joiden mielestä lasten pitää pärjätä aina omillaan, samalla, kun jotkut toiset auttavat aina lapsiaan ja niiden lapset opiskelee omistusasunnoissa, keskittyy opiskeluun jne. 

Noille "itsenäisyys, itsenäisyys" ihmispersevanhemmille ei tarvitsisi syntyä yhtään lasta, vain harvat kestävät tuollaisen stressin ettei ole tukiverkkoa, sitten ihmetellään, kun nico-petteri ei jaksanutkaan opiskella, käyttää päihteitä, tai päätyy itsariin, tai sitten jatkaa pahoinvointia ja köyhyyttä seuraavaan sukupolveen.

[/quote]

Vierailija
226/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sekin, että on pakko käydä kesätöissä ja opiskelun ohella tehdä hommia, auttaa työllistymään kun paperit on valmiit. Eli suvun rahoilla ja asunnoilla pärjänneet on täysin untuvikkoja työmarkkinoilla kun valmistuvat, vailla muita suhteita kun se isi ja äiti. 

Minä en saanut kotoa rahaa mukaan, mutta kannustusta sitäkin enemmän. Nyt yritän tukea vanhempia ja nuorempia sisaruksia, rahalla ja miten vain muutenkin voin. Ihan hyvin pystyin pienestä lähiökodista lähtemään maailmalle vailla katkeruutta. Monella siellä päin ei käynyt näin hyvin. 

Vierailija
227/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:24"]

Minä en saanut kotoa rahaa mukaan, mutta kannustusta sitäkin enemmän. 

[/quote]

Toikin on pääomaa, että välitetään, vaikka ei vanhemmat olisi varakkaita.

Vierailija
228/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisesti nämä ketjut eksyvät lasten ja vanhempien haukkumiseksi, fakta vain on se kaikki eivät halua auttaa kaikkia vaikka rahaa ja mahdollisuuksia olisi, syitä tähän on varmasti yhtä monta kuin syyllisiä, ei tykätä lapsen puolisosta, ei kohdella omia lapsia eri arvoissti, halutaan että lapsi oppii että maailma on kova, vanhempien mielestä lapsen kuuluisi käyttää rahaa vain asunnon hankintaan eikä esim matkustella, syitä on. Kysymys on kuitenkin siitä että suurin osa haluaa oman asunnon ja miten sen saa hankituksi. Itselläni on vain kaksi ratkaisua alkuperäseen kysymykseen voita Lotossa tai säästä.

Vierailija
229/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina sai lainaa vallan ilman omarahoitusta tuolla erityistakauksella. (joka siis tietty maksoi lisää) Meillä oli omaa rahaa laittaa aikanaan 42 000 markkaa ja vanhemmilta saimme kumpikin 50 000 markkaa. 42 000 säästyi aika nopeasti, kun opiskeluputken jälkeen mentiin töihin ja tuntui hurjalta saada hyvää palkkaa opintotuen jälkeen. Alussa jäi niin paljon säästöön ennen kuin alettiin leventämään elämää. Tuo raha säästyi muistaakseni ihan 3-4 kk:ssa tai alle.

Eli Euroina. Säästöjä oli 7000 Euroa, vanhemmilta tuli reilu 8000 Euroa kummankin puoleta, joten meillä oli ihan mukava omarahoitus siihen ensiasuntoon, joka silloin maksoi vajaat 900 000 markkaa eli 150 000 Euroa.

Vierailija
230/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:24"]

Usein sekin, että on pakko käydä kesätöissä ja opiskelun ohella tehdä hommia, auttaa työllistymään kun paperit on valmiit. Eli suvun rahoilla ja asunnoilla pärjänneet on täysin untuvikkoja työmarkkinoilla kun valmistuvat, vailla muita suhteita kun se isi ja äiti. 

Minä en saanut kotoa rahaa mukaan, mutta kannustusta sitäkin enemmän. Nyt yritän tukea vanhempia ja nuorempia sisaruksia, rahalla ja miten vain muutenkin voin. Ihan hyvin pystyin pienestä lähiökodista lähtemään maailmalle vailla katkeruutta. Monella siellä päin ei käynyt näin hyvin. 

[/quote]

Miksi ne rikkaiden lapset välttäisivät oman alan työntekoa? Tämä on harhaluulo. Opiskeluaikanani vanhempani kustansivat minulle asunnon, auton, pari lomaa vuodessa ja antoivat rahaa elämiseen mutta silti olin kesä töissä ja tietysti silloin kun tein lopputyötä. Opiskelukavereihin nähden valmistuin nopeammin ja nautin varmasti ennemmän opiskeluajasta kun moni muu. Ei tarvinnut stressata siitä miten pysyy hengissä. Mikäli omat lapseni lähtevät opiskelemaan niin autan heitä niin kuin vanhempani auttoivat minua.

Asunnon hankintani meni niin että äitini osti asunnon jonka sitten ostin häneltä.

Vierailija
231/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin ensin aso-asuntoon, maksettiin se oma osuus pois (20 000 e) jonka aikana säästimme lisäksi 70 000 e. Sen jälkeen ostimme tämän asunnon, lainaa tarvitsimme 180 000 e. Vanhemmilta ei olla saatu mitään apua.

4 vuoden jälkeen lainaa on jäljellä 120 000 e, lyhennämme sitä tuplavauhdilla.

Vierailija
232/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun kun jaksoi lukea kokonaan niin en voi kun ihmetellä tiettyjä kommentteja. Ap on ensinnäkin tekemisissä vanhempien kanssa ei riidoissa. Vanhemmatkin mitä ilmeisesti nauttivat yhdessäolosta. Mutta halu auttaa puuttuu vai eikö sitä edes tiedosteta? Toiset täällä ovat käsittämättömän ilkeitä. Mihin he luulevat ap vanhempien rahojen joutuvan kun he kuolevat. Itse en tiedä yhtään tapausta jossa perintö olisi ohjattu pois omilta lapsilta tilanteessa jossa ollaan tekemisissä. Juuri tämän vuoksi tilanne on varsin kummallinen. Oikaiskaa toki jos olen lukenut tai ymmärtänyt väärin. Ap toivoo että varakkaat vanhemmat tulisivat takaamaan eivät ostamaan asuntoa. Jos olen vielä ymmärtänyt oikein niin ap on kunnollinen ihminen ei hulttio? Mitä pääkaupunseudun vuokratasoon tulee niin se on todella kova jos rahat joutuu omasta pussista kaivamaan esim 1500e voi mennä helposti ei siinä paljon pysty säästämään samaan aikaa. Ja mitä ap:n tilityksiin tuli niin ilmeisesti myöskään vanhempasi eivät matkustaneet silloin kuin asuit kotona? toiset vanhemmat vain ovat autoritäärisempiä sen suhteen mitä haluavat antaa lapsilleen.Eivät kaikki halua antaa lapsiilleen perjantai illan ryyppyrahaa.

Mitä asunnon hankintaan niin minä menisin reilusti puhumaan ja kertoisin että nyt meillä on tämän ja tämän verran rahaa. Tämän verran maksamme vuokraa ja tällaiselle summalle tarvitsemme takauksen jotta saisimme oman asunnon. Sittenpähän olet asiaa suoraan kysynyt ja et anna vanhemmillesi sitä mahdollisuutta että he voisivat vuosien päästä sanoa että kyllä me olisimme tulleet takaamaan ja turhaan tiukalla taloutenne on ollut kun maksoitte vuokraa ja säästitte.

Minä nostin aikanani kissan pöydälle se kannatti nimi tuli. Asuntolainaa on jäljellä mutta vanhemmat on vapautettu takauksesta.

Vierailija
233/239 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:37"]

Miksi vanhempien pitäisi maksaa asuntonne? Minusta tuossa iässä pitää katkaista napanuora ja ymmärtää, että jos haluaa jotain, se pitää itse maksaa. Ei se äiti aina pääse apuun, kun sinulla pissa lirahtaa housuun tai jää laina saamatta.

[/quote]

Missä hiton kohdassa ap on sanonut että vanhempien pitäisi maksaa asunto? Onkohan tällä kirjoittajalla ihan lukutaito hallussa? Kyse on ollut kokoajan takauksenta tai paremminkin sen puutteesta.

Mä ymmärrän hyvin että varsinkin tässä taloudellisessa pankki haluaa siihen valtiontakausen 85% ylimenevälle osalle 15% pinnan ulkopuolisen takauksen, esim 300 000e asunnosta 15% on 45 000e sen verran pitäisi säästää tai saada sille takaus. Toi on niin hirveä summa että vastavalmistuneilla siihen menee todella kauan, samaan aikaan joutuu maksaamaan kallista vuokraa missä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
234/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vanhempi tekee mitä tekee monikaan ei tee mitään ja sen huomaa siinä vaiheessa kun lasten on vaikea saada lainaa.

Vierailija
235/239 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjous jätetty ja nyt odotetaan kuumeisesti menikö läpi...

ap

Vierailija
236/239 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille summalle tarvitsitte takaajia?

Utelias

Vierailija
237/239 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin muuta omaisuuttani vakuudeksi. Mutta siihenhän ei keskivertomamma tietenkään yllä.

Vierailija
238/239 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Vierailija
239/239 |
24.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin ensimmäinen (yhteinen) asunto siten, että maksettiin vain myyntihinta ja jätettiin loput yhtiölainaksi. Tuohon emme tarvinneet lisätakauksia tai vanhempiemme apua. Molempien ensiasunnot kun myytiin jäi sen verran omaa rahaa että riitti.

Varmasti olisi halvempaa ollut ottaa 500k lainaa ja maksaa kokonaan asunto kerralla omaksi, mutta siihen meillä ei valitettavasti takaukset riittäneet ja päädyttiin tähän pankkilaina+yhtiölaina -järjestelyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi