Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hankitte ensiasunnon ilman takaajia

Vierailija
03.04.2014 |

Miten siis hankitte ensiasunnon jos teillä ei ollut tai ette pyytäneet takaajian. Asunnon myyntihinnasta 70% kelpaa vakuudeksi ja 15% on mahdollista saada valtiontakausta mutta loppu 15% pitäisi rahoittaa muuten.

Miten teillä toimitaan tai toimitte?

Kauanko ja minkälaisia summia säästitte kuukaudessa ja jne.

Toivottavasti saan asiallisia vastauksia enkä luokkaa: "Säästettiin vuodessa 150 000e ja otettiin lainaa toiset 150 000e joka maksettiin pois 2 vuodessa."

Kommentit (239)

Vierailija
1/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:48"]

Mutta kun se säästäminen ei ole mitään vähän, ellei sitten asu syrjäseudulla.

Esim. yliopiston käyminen tarkoittaa sitä, että työura alkaa ehkä vasta 27-28 vuotiaana, siinä sitten säästelet 30k€:a vaikka perheellisenä niin hups menikin jopa 10 vuotta. Toki aina voi ostaa 40m2 pikkukaksion, mutta paha siellä on asua parin lapsen kanssa.

[/quote]

Siksi jokaisen pitäisikin perustaa se ASP-tili heti 18-vuotiaana ja aloittaa säästäminen jo silloin.

Omat lapseni aloittivat mainosten jakamisen 14-vuotiaana. Silloin ei vielä saanut rahoja ASP-tilille turvaan, joten poikani keksi, että hän haluaa alkaa ostaa osakkeita. No, noilla pikkurahoilla (n. 500 euroa) vuodessa ostetuilla osakkeilla ja YO-lahjarahoilla hän sai jo pienen, muutaman tuhannen euron pesämunan heti perustettaessa ASP-tililleen. Siihen kaikki kesätyörahat ja välivuoden kokopäivätyön tienestit päälle, niin hänellä oli 15% yksiöstä säästettynä 21-vuotiaana.

[/quote]

Mistä säästät kun opiskelijana kaikki menee vaikka tekisit iltatöitäkin. Helppoa se niillä on jotka menee amisksesta suoraan keittäjäksi tai raksalle.

[/quote]

No juuri siksi se säästäminen pitääkin aloittaa jo ennen opiskeluja!

Omat lapseni perustivat ASP-tilin heti 18-vuotiaana ja aloittivat sinne säästämisen. Kesätyörahat ja lahjarahat siirrettiin kaikki sinne. Ja kumpikin lapsi piti YO-kirjoitusten jälkeen välivuoden ennen opiskeluja ja laittoi kaikki rahansa ASP-tilille. Kun välivuosi oli ohi ja opinnot alkoivat, oli tuo 15% lainasummasta jo melkein säästetty. Enää yhden kesän kesätyörahat tarvittiin asunnon ostoon.

Vierailija
2/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:16"]

Minulle eivät hyvätuloiset, itsekkäät vanhempani antaneet takausta, vaikka itse olivat saaneet kaiken omilta vanhemmiltaan: perinnöt, ennakkoperinnöt ja takaukset.

Itse olen varmistanut, etteivät omat lapseni joudu koskaan yhtä kurjaan asemaan kuin minä jouduin. Jokaiselle lapselle olemme menneet perustamaan ASP-tilin heti, kun 18 vuotta on tullut mittariin. Sinne ASP-tilille on lapsi sitten pistänyt kaikki YO-lahjarahansa, kesätyörahansa ja välivuoden työssäkäyntirahansa.

Kumpikin lapsi on saanut säästettyä 15% prosenttia yksiön hinnasta parissa vuodessa ja ostanut yksiön, jonka on vuokrannut muille. Näillä vuokrarahoilla opiskelevat lapseni maksavat sitten asuntolainan lyhennykset ja yhtiövastikkeet. Kumpikin asuu kotona ja opiskelee, mutta sitten kun he joskus haluavat muuttaa pois kotoa, on heillä asunto valmiina odottamassa. Ja siitä asuntolainasta on jo valtaosa maksettu pois.

[/quote]

ASP-asuntoja ei voi kuin poikkeustapauksessa laittaa vuokralle...?

[/quote]

ASP-asunnon voi laittaa ihan normaalisti vuokralle. Laissa ei ole mitään esteitä tälle. Kun omistusoikeus on siirtynyt ostajalle, voi omistaja tehdä asunnollaan mitä haluaa. Ei lainanhankintatapa muuta omistusoikeutta millään tavalla. Kummallakin lapsellani on ASP-lainalla ostettu yksiö, joka on vuokralla. Lapseni opiskelevat ja asuvat kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain isot vahingonkorvaukset erään asian johdosta. Ihminen ehdotti itse ns. sovittelua ettei joutuisi käräjöimään. Ihan laillisesti maksoi vanhingonkorvaukset ja oltiin sujut. Siinäpä se.

Vierailija
4/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 14:47"]

Minulle eivät hyvätuloiset, itsekkäät vanhempani antaneet takausta, vaikka itse olivat saaneet kaiken omilta vanhemmiltaan: perinnöt, ennakkoperinnöt ja takaukset.

Itse olen varmistanut, etteivät omat lapseni joudu koskaan yhtä kurjaan asemaan kuin minä jouduin. Jokaiselle lapselle olemme menneet perustamaan ASP-tilin heti, kun 18 vuotta on tullut mittariin. Sinne ASP-tilille on lapsi sitten pistänyt kaikki YO-lahjarahansa, kesätyörahansa ja välivuoden työssäkäyntirahansa.

Kumpikin lapsi on saanut säästettyä 15% prosenttia yksiön hinnasta parissa vuodessa ja ostanut yksiön, jonka on vuokrannut muille. Näillä vuokrarahoilla opiskelevat lapseni maksavat sitten asuntolainan lyhennykset ja yhtiövastikkeet. Kumpikin asuu kotona ja opiskelee, mutta sitten kun he joskus haluavat muuttaa pois kotoa, on heillä asunto valmiina odottamassa. Ja siitä asuntolainasta on jo valtaosa maksettu pois.

[/quote]

[/quote]

Aivan. Niin unelmalliselta kuin tämä tilanne kuulostaakin, niin se on silkkaa satua. 

Omasta mielestäni juuri ASP-asunto on se kaikkein kannattamattomin sijoitus. Jos lapsi pystyy säästämään 15% asunnon hinnasta, se laina kannattaa kyllä ottaa ihan vapailta markkinoilta. Normaalin säästämisen voi aloittaakin jo hyvissä ajoin ennen 18 v. synttäreitä.

[/quote]

Öh. Ilmiselvästi et tiedä mitään ASP-lainasta. Se on nimenomaan vapailta markkinoilta otettua lainaa. Voit marssia mihin tahansa pankkiin ja perustaa sinne ASP-tilin.

ASP-tili kannattaa jokaisen perustaa, koska kun olet säästänyt asuntoa varten nimenomaan ASP-tilille, etkä tavalliselle säästötilille, antaa pankki sinulle huomattavia etuja. Näitä ovat mm. korkokatto, säästösummalle maksettava normaalia suurempi korko ja se, ettei omaa rahoitusta tarvitse säästää kuin 10% normaalin 15% asemesta!

http://fi.wikipedia.org/wiki/ASP-laina

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/asuntolaina/asp-laina?id=20210

Asuntosäästäjä nettoaa tuhansia euroja säästämällä ASP-tilille, eikä tavalliselle säästötilille. Vain hölmö ei ota noita tuhansia euroja vastaan oman tietämättömyytensä takia.

Vierailija
5/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:49"]

Öh. Ilmiselvästi et tiedä mitään ASP-lainasta. Se on nimenomaan vapailta markkinoilta otettua lainaa. Voit marssia mihin tahansa pankkiin ja perustaa sinne ASP-tilin.

ASP-tili kannattaa jokaisen perustaa, koska kun olet säästänyt asuntoa varten nimenomaan ASP-tilille, etkä tavalliselle säästötilille, antaa pankki sinulle huomattavia etuja. Näitä ovat mm. korkokatto, säästösummalle maksettava normaalia suurempi korko ja se, ettei omaa rahoitusta tarvitse säästää kuin 10% normaalin 15% asemesta!

http://fi.wikipedia.org/wiki/ASP-laina

https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/lainat/asuntolaina/asp-laina?id=20210

Asuntosäästäjä nettoaa tuhansia euroja säästämällä ASP-tilille, eikä tavalliselle säästötilille. Vain hölmö ei ota noita tuhansia euroja vastaan oman tietämättömyytensä takia.

[/quote]

Taisin itse asiassa sekoittaa asumisoikeusasunnon ja ASP-systeemin. Siis ASO-asuntoa ei saa laittaa vuokralle ja siksi en koskisi sellaisiin pitkällä tikullakaan.

Mutta on tuossa ASP-säästämisessäkin niitä rajoituksia, esim. se maksimisumma ei riitä kunnolliseen asuntoon Helsingistä (sellaiseen, joka olisi mahdollisimman turvallinen sijoitus). Säästämisessä oli ainakin aiemmin ne rajat, joiden mukaan säästämisen tulee edetä, ja sen sai aloittaa vasta 18-vuotiaana jne.

Mutta joo, olit varmasti oikeassa tuon vuokraamisasian suhteen.

Vierailija
6/239 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 09:42"]

Lainasta kaatuu takaajien niskaan korkeintaan se 15% ja tämä vain silloin, jos asunnosta ei realisoitaessa saada jäljelläolevan lainasumman määrää, eli asuntojen hintojen pitäisi todella romahtaa. Käytännössä ulkopuolisen takauksen saa usein irroitettua jo muutaman vuoden jälkeen, kun lainaa on saatu maksettua.

[/quote]

Kaike lisäksi on olemassa lainaturvavakuutus, joka turvaa lainanmaksun, jos tulee työkyvyttömyys tms.

Vierailija
7/239 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensiasunto maksoi vuonna 2003 140000 euroa. Olin säästänyt ASP-tilille 20000 ja se riitti.

Vierailija
8/239 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eihän asp-lainalla ostettua asuntoa voi vuokrata muille. Pitää asua siinä itse!

Vierailija
9/239 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen tuntihan siinä meni kun "nostettiin kissa pöydälle". Sanotaan heti alkuun että kannatti. Ensiksi vanhempani olivat hyvin passiivisia kunnes tajusivat että heidän takauksensa olisi VAIN 15% asunnon hinnasta ja se olisi se laina mikä maksettasiin ensiksi pois eli heidän vastuunsa pienenisi heti alusta asti ja sen vuoksi olisivat mukana vain pari ensimmäistä vuotta.

En sitten tiedä, enkä jaksa pohtia mistä monein suunnan muutos, ehkäpä he haluavat että eka lapsenlapsi saa kasvaa omistusasunnossa? Muilla sama tilanne niin rohkeasti vain keskustelemaan. Ei siinä ainakaan mitään hävitä voi...

Huomenna pankkiin ja lainalupaustaskuun!:)

Ja kaikille jokaalanasiantuntijoille: Vanhempani eivät antaneet minulle rahaa

ap

Vierailija
10/239 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin pankista vakuus. 176 000 euron lainalle tuli maksamaan n. 2000 euroa. Ei todellakaan haluttu kysyä perheenjäseniä takuita, itsellemmehän me asunto ostettiin eikä kenenkään tarvinnut meidän raha-asioihin sotkeutua.

Vierailija
11/239 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin isältäni 20 000e, lisäksi valtiontakaus. Niillä saatiin mieheni kanssa ensiasuntoon laina ilman muita takuita. Lainasumma 200 000e-

Vierailija
12/239 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:38"]

[/quote]

[/quote]

ASP-asunnon voi laittaa ihan normaalisti vuokralle. Laissa ei ole mitään esteitä tälle. Kun omistusoikeus on siirtynyt ostajalle, voi omistaja tehdä asunnollaan mitä haluaa. Ei lainanhankintatapa muuta omistusoikeutta millään tavalla. Kummallakin lapsellani on ASP-lainalla ostettu yksiö, joka on vuokralla. Lapseni opiskelevat ja asuvat kotona.

[/quote]

Valtionkonttorin sivuilta:

"ASP-etujen saaminen edellyttää, että asunto tulee ASP-lainansaajan omaan vakituiseen asumiskäyttöön. Asunnon väliaikainen vuokraus enintään kahdeksi vuodeksi on myöhemmin mahdollista, jos ASP-lainansaaja muuttaa työn tai opiskelun vuoksi toiselle paikkakunnalle. Asunnon vuokrauksesta on ilmoitettava kirjallisesti asunnon sijaintikunnan asuntoviranomaiselle."

Vierailija
13/239 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:08"]

Turhaa saivartelua siitä miten ostetaan, ostetaan vain jos rahaa on, persaukiset pysyköön pois markkinoilta.

[/quote]

No itse olen persaukinen ja aina ollutkin, mutta fiksusti suunnittelemalla sain kuitenkin asunnon ostettua. Jaan mielelläni neuvoja muille kaltaisilleni, vaikka se sinua ottaisikin päähän.

Ketjuun vastannut

Vierailija
14/239 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

"ASP-etujen saaminen edellyttää, että asunto tulee ASP-lainansaajan omaan vakituiseen asumiskäyttöön. Asunnon väliaikainen vuokraus enintään kahdeksi vuodeksi on myöhemmin mahdollista, jos ASP-lainansaaja muuttaa työn tai opiskelun vuoksi toiselle paikkakunnalle. Asunnon vuokrauksesta on ilmoitettava kirjallisesti asunnon sijaintikunnan asuntoviranomaiselle."

[/quote]

Tässä vielä linkki valtionkonttorin sivuille:

http://www.valtiokonttori.fi/fi-fi/Kansalaisille_ja_yhteisoille/Lainat_takaukset_ja_korkotuet/Korkotuet/ASPjarjestelma/Korkotuki_ASPlainalle

Ilmeisesti olette tietämättömyyttänne laittaneet asp-asunnot vuokralle, ja sattumalta ette ole narahtaneet siitä. 

Puhutte silti paskaa: ei asp-lainalla ostettua asuntoa voi laittaa vuokralle muuta kuin toisella paikkakunnalla opiskelun tai työssäkäynnin ajaksi, ja silloikin max. 2 vuodeksi. Tarvittaessa asp-lainan voi muuttaa tavalliseksi lainaksi, mutta silloin loppuu seuraavat edut: korkotuki, ilmainen valtiontakaus ja lisäksi marginaalia voi pankki halutessaan nostaa.

Vierailija
15/239 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 18:08"]

Turhaa saivartelua siitä miten ostetaan, ostetaan vain jos rahaa on, persaukiset pysyköön pois markkinoilta.

[/quote]

No itse olen persaukinen ja aina ollutkin, mutta fiksusti suunnittelemalla sain kuitenkin asunnon ostettua. Jaan mielelläni neuvoja muille kaltaisilleni, vaikka se sinua ottaisikin päähän.

Ketjuun vastannut

[/quote]

Hei, ja onnittelut ap:lle! Hyvinhän siinä kävi.

211

Vierailija
16/239 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt ihan lapsesta/nuoresta saakka ja tiesin jo silloin että haluan oman asunnon, joten alkupääomaa oli ihan kiitettävästi :) ja näillä säästöillä ja meidän yhteisillä tuloilla + asp, niin selvisimme ihan valtiontakauksella ja saatiin ostettua PK-seudulta rivitalo neliö.

Olen sitä mieltä että säästäminen kannattaa aina! Sillä vähän reilu 40 vuotiaana on tämä asunto maksettu, tällä hetkellä ollaan reilu 20-vuotiaita :)

Vierailija
17/239 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 21:45"]

[/quote]

Tässä vielä linkki valtionkonttorin sivuille:

http://www.valtiokonttori.fi/fi-fi/Kansalaisille_ja_yhteisoille/Lainat_takaukset_ja_korkotuet/Korkotuet/ASPjarjestelma/Korkotuki_ASPlainalle

Ilmeisesti olette tietämättömyyttänne laittaneet asp-asunnot vuokralle, ja sattumalta ette ole narahtaneet siitä. 

Puhutte silti paskaa: ei asp-lainalla ostettua asuntoa voi laittaa vuokralle muuta kuin toisella paikkakunnalla opiskelun tai työssäkäynnin ajaksi, ja silloikin max. 2 vuodeksi. Tarvittaessa asp-lainan voi muuttaa tavalliseksi lainaksi, mutta silloin loppuu seuraavat edut: korkotuki, ilmainen valtiontakaus ja lisäksi marginaalia voi pankki halutessaan nostaa.

[/quote]

Oho, no olinhan minä sitten kuitenkin muistanut oikein. Itse jätin koko ASP-homman väliin mm. tämän ja muutaman muunkin rajoituksen takia ja ostin ihan normaalisti vapailta markkinoilta ensiasunnon (Kalliosta, asunnon hinta ei olisi edes sopinut noihin ASP-raameihin).

Mutta miten tätä vuoralle laittamista sitten käytännössä valvotaan? Laittaako verottaja tietoa eteenpäin, kun havaitsevat että asunnosta on alkanut tulla vuokratuloja? Ja millaisia sanktioita tästä voi seurata? Tietäisikö joku aiheesta enemmän?

202

Vierailija
18/239 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, että pitää säästää etukäteen. Mua ei yhtään kiinnosta tukea konkkaan meneviä pankkeja.

Vierailija
19/239 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni on todellisuudessa hankkinut asunnon ilman takaajia tai ilman jotain muuta apua? Minä en ainakaan tiedä ystäväpiiristä tällaista tapausta...

Vierailija
20/239 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta vai tarinaa että tällä hetkellä pankista ei saisi lainaa tai ainakin se olisi hyvin vaikeaa jos haluaa ostaa ensiasunnon? Me mentiin hattu kourassa pankkii tai oikeastaan useampaan ja ne alko suorastaa kilpailla siitä kenellä on pienin marginaali. Ei tarvittu takaajia tai pankki ei edes kysynyt...