Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällaisen neulominen liian kova työ aloittelijalle?

Vierailija
09.08.2023 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10001175

2-vuotiaalle haluaisin neulo villapaidan. Osaan kyllä neuloa helppoja juttuja, esim kaulahuiveja, säärystimiä ja lapasia, mutta olen aika hidas.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat aikaan lapaset, saat helposti aikaan tuon puseron! Eli siitä vaan lankakauppaan.

Vierailija
2/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti osaat mutta älä vaan neulo millään Seiskaveikalla mikä kutittaa niin maan mahottomasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kärsivällinen, niin ei mitään ongelmaa. Jos taas on gerbiilin keskittymiskyky ja voikukan hahtuvista tehdyt hermot, niin voi käydä niin, että paita jää kesken.

Ohje on käsittääkseni toimiva ja selkeä, en ole itse kutonut juuri tuota paitaa.

Vierailija
4/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osaat neuloa lapaseen peukalon, tuo paita ei ole temppu eikä mikään.

Vierailija
5/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hienon näköinen kuvassa mutta villa voi ärsyttää herkkää ihoa, eikä kestä pesemistä kuten taaperolla tarvittaisiin. Muusta kuin villalangasta ei tule hyvä.

Vierailija
6/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä ohje, niin onnistut hyvin. Itse kudoin tämän aikuisen koossa ja hyvä tuli. 

Vierailija
7/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän kumpuaa tasaisin väliajoin tänne nämä kysymykset joissa jotain halutaan tehdä tai ostaa tahikka harrastaa, mutta jo kysymyksessä torpataan homma aina sillä että mikään ei saa aiheuttaa vaivannäköä eikä mitään pitäisi joutua oppimaan kun se sattuu päähän kun oikein ajattelee ja oppii joitain uutta...

Vierailija
8/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse tosiaan lanka, joka tuntuu käsissä mukavalta ja myös lapsen päällä. Älä missään tapauksessa 7 veljeksestä tee muuta kuin sukkia, vaan valitse laatulanka. Tarkista se, että valitsemasi langan puikkokoko on sama kuin ohjeessa.

Vierailija
9/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hakaneuloja (jos niitä ei ole), niillä

on hyvä merkata kavennuskohdat, siten helppo laskea kerrokset.

Mukavia neulontahetkiä!

Vierailija
10/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hienon näköinen kuvassa mutta villa voi ärsyttää herkkää ihoa, eikä kestä pesemistä kuten taaperolla tarvittaisiin. Muusta kuin villalangasta ei tule hyvä.

Täällä haukuttu 7 veljestä on siitä hyvä lanka, että siitä tehty neule kestää kymmeniä pesuja (pyykkikoneessa) menemättä miksikään. Omat lapseni eivät koskaan valittaneet Nalle-lankojen (sama materiaali, mutta ohuempi lanka) kutittavan.

Vierailija
11/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi taaperon villapaita pitäisi pestä (kovin usein)? Tuuletus riittää ja tahrat saa yleensä rapsutettua pois. Villapaita ei liene vaate, jota pidetään syödessä.

Vierailija
12/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ajoissa tai valmiiksi reilumpaa kokoa, ettei käy kuten minulla, poika kasvoi ohi neuleesta ennen kuin sain sen valmiiksi. Hidas neuloja kun olen. Lapsenlasta odotellessa voisin paidan neuloa valmiiksi, toivottavasti hän pitää myös junista.

Vierailija
13/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä haukuttu 7 veljestä on siitä hyvä lanka, että siitä tehty neule kestää kymmeniä pesuja (pyykkikoneessa) menemättä miksikään. Omat lapseni eivät koskaan valittaneet Nalle-lankojen (sama materiaali, mutta ohuempi lanka) kutittavan.

Ja kun nyt tarkemmin muistelen, niin olinhan minä neulonut lapsille kolme villapaitaa myös 7 veljestä -langasta. Yhtään valitusta lapsilla ei tullut siitä, että paidat olisivat kutittaneet, mutta toki meillä oli villapuseron alla aina T-paita tai college-pusero.

Ap:ltä kysyisin, onko hän koskaan neulonut kirjoneuletta (samalla kierroksella käytetään vähintään kahta eriväristä lankaa, joilla neulotaan vuorotellen silmukoita annetun kuvion mukaan). Jos et ole, niin kannattaa ensin harjoitella pienemmällä kirjoneuleella (lapaset tai pipo). Aloittelija tekee helposti kirjoneuleesta liian tiukkaa, jolloin puseron kaarrokkeesta tulee liian ahdas. Vähän harjoittelemalla käsiala tasoittuu. Muuten tuo malli ei vaadi muuta kuin kärsivällisyyttä.

Vierailija
14/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun nyt tarkemmin muistelen, niin olinhan minä neulonut lapsille kolme villapaitaa myös 7 veljestä -langasta. Yhtään valitusta lapsilla ei tullut siitä, että paidat olisivat kutittaneet, mutta toki meillä oli villapuseron alla aina T-paita tai college-pusero.

Ap:ltä kysyisin, onko hän koskaan neulonut kirjoneuletta (samalla kierroksella käytetään vähintään kahta eriväristä lankaa, joilla neulotaan vuorotellen silmukoita annetun kuvion mukaan). Jos et ole, niin kannattaa ensin harjoitella pienemmällä kirjoneuleella (lapaset tai pipo). Aloittelija tekee helposti kirjoneuleesta liian tiukkaa, jolloin puseron kaarrokkeesta tulee liian ahdas. Vähän harjoittelemalla käsiala tasoittuu. Muuten tuo malli ei vaadi muuta kuin kärsivällisyyttä.

7veikkaa haukutaan just siksi, kun se ei ole enää mitenkään samaa lankaa kuin silloin joskus kun itse olet neulonut. Nykylangasta tehty menettää muotonsa nopeasti, on todella karkeaa ja joutuipa yks neuloja käyttämään maskia, kun langan pöly otti henkeen! Köytän janne-lankaa nykyään seiskaveikan sijasta ja on ihanan pehmeä!

Vierailija
15/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestää, kestää ja kestää, mutta se on onkin sen ainoa hyvä käyttöominaisuus. Minun kädet ei kestä sitä lankaa ja toisekseen laatu vaihtelee niin paljon, että itseään kunnioittavat lankakauppiaat ole ottaneet sitä valikoimiin. Laatuvaihtelu näkyy äitivainaan kutomissa sukissa. Hän teki ne 7 veljeksestä, ja hänellä oli paljon eri eristä ostettua, samanväristä lankaa. Nyt vuosien käytön ja pesujen jälkeen voi olla keskellä sukkaa selvä ero, kun toinen lanka on kuluneempaa kuin toinen

Vierailija
16/16 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita ajoissa tai valmiiksi reilumpaa kokoa, ettei käy kuten minulla, poika kasvoi ohi neuleesta ennen kuin sain sen valmiiksi. Hidas neuloja kun olen. Lapsenlasta odotellessa voisin paidan neuloa valmiiksi, toivottavasti hän pitää myös junista.

"Äiti, tee siitä niin iso, että se sopii minulle sitten, kun se on valmis". Joo, tein. Silti kävin niin kuin hiirelle, joka teki kissalle takkia. Tai tullut takkia, mutta liivi tuli.