Te, keillä on lapsia, mitä sanoisit lapsettomalle ihmiselle
"Äitiys on kokopäivätyötä, äitiys on rankkaa, olisi kiva edes joskus saada hengähtää, tukiverkkoja ei ole paitsi päiväkoti, parisuhde kuoli eikä läheisyyttä enää jaksa ylläpitää, omaa aikaa ei ole oikeastaan yhtään, nukkuminen on aina huonoa."
Tällaiset kommentit saavat toden totta tuntumaan, että äitiys on maailman raskain ammatti ja oma työ, vaikka se olisi vaikkapa kriisityöntekijä, tuntuu lomalta verrattuna lapsiperhearkeen. Tällaista esimerkiksi somessa puhutaan tosi paljon ja niistä hyvistä hetkistä ei niin paljon puhuta.
Väistämättä tällaiset ajatukset saavat lykkäämään lapsentekoa. Olen aina tavallaan jossain määrin halunnut olla äiti, mutta myös ajatus lapsettomuudesta ei tunnu niin pahalta.
Tottakai pienten lasten äidit, esimerkiksi oma siskoni näyttää nykyään haamulta verrattuna aikaa ennen lapsia. Toisaalta taas, sanoo, että ei koskaan kadu lapsia. Silti itkee joka päivä, on kuoleman väsynyt, omaa paljon tukiverkkoja ja pystyy niitä hyödyntämään, sanoo kun nähdään, että hän on niin väsynyt, ettei jaksa jutella yhtään, kulkee zombina lapsen perässä. Toisaalta taas tosiaan se, että äidin rakkaus on niin isoa, ettei lapsiaan kadu ikinä.
En tiedä. Yksi pala musta haluaa lapsia, mutta kun ei täysin ymmärrä sitä mitä äidit kokee, ja näkee vaan sen "huonon puolen", niin pakostikin miettii, mitä tässä oikein tekisi.
Kommentit (18)
Ei tosiaan kannata saada lapsia. Niistä on valtavasti riesaa. Luettelemiesi vaikeuksien lisäksi helvetti saa uuden käsityksen viimeistään koulussa. Lapsista etsitään valtavasti vikoja ja yritetään saada diagnoosia. Sitä ennen päiväkodin ja eskarin loputtomat, oikeasti loputtomat rahankeruujutut vie susta mehut. Koulussa niitä on vähemmän mutta kyllä niitä sielläkin riittää vitutukseen asti.
Nämä kaikki kun olisin tiennyt ennalta, niin en olisi tehnyt lapsia. En ikinä. Todella raskasta ja kuormittavaa. En pysty nauttimaan lapsista.
Siis haluaisitko äitiyteen kannustavaa rohkaisua?
Sitten voisin sanoa kolmen oman lapsen ja 6 lapsenlapsen kokemuksella, että parempaa ei ole kuin läheinen, rakastava perhepiiri.
Seuraavaksi joku sanoisi tähän että mutku se ei välttämättä toteudu.
Sanoisin, että kannattaa yrittää ja tehdä parhaansa kuitenkin. Mulla on ollut onnea matkassa, kun mieheni on kiltti, luotettava ja välittävä ihminen, jonka kanssa on ollut helppoa vetää yhtä köyttä ja pyörittää tasaveroisesti arkea, kun kummallakin on ollut vaativat työt. Lisäksi olen kamppaillut oman todella vaikean äitisuhteeni nitistämiseksi ja ainakin omiin lapsiin nähden siinä onnistunut. Heidän kiitoksensa on tehnyt siitä parhaan asian mitä olen aikaiseksi saanut.
Vuosikymmeniin on mahtunut kaikenlaisia vastoinkäymisiä, mutta niistäkin on selvitty.
En mitään. Mitä sä haluut kuulla? Elämä on siistii ja paskaa. Oli lapsia tai ei. Eikö se oo elämän suola. Epätäydellisyys. Mogaaminen. Virhe. Se erottaa meidät koneista ja on evoluution perusta.
Jatkan vielä: ennen oltiin varakkaita. Nyt lasten jäljiltä ei enää olla.
Sanoisin, että opettele pronominien oikea käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan kannata saada lapsia. Niistä on valtavasti riesaa. Luettelemiesi vaikeuksien lisäksi helvetti saa uuden käsityksen viimeistään koulussa. Lapsista etsitään valtavasti vikoja ja yritetään saada diagnoosia. Sitä ennen päiväkodin ja eskarin loputtomat, oikeasti loputtomat rahankeruujutut vie susta mehut. Koulussa niitä on vähemmän mutta kyllä niitä sielläkin riittää vitutukseen asti.
Nämä kaikki kun olisin tiennyt ennalta, niin en olisi tehnyt lapsia. En ikinä. Todella raskasta ja kuormittavaa. En pysty nauttimaan lapsista.
Terveisin Iikori Leningradista. Kyllä olisi paree että suomalaiset menettäisivät kokonaan uskon tulevaisuuteen ja lopettaisivat lisääntymisen.
Vierailija kirjoitti:
Siis haluaisitko äitiyteen kannustavaa rohkaisua?
Sitten voisin sanoa kolmen oman lapsen ja 6 lapsenlapsen kokemuksella, että parempaa ei ole kuin läheinen, rakastava perhepiiri.
Seuraavaksi joku sanoisi tähän että mutku se ei välttämättä toteudu.
Sanoisin, että kannattaa yrittää ja tehdä parhaansa kuitenkin. Mulla on ollut onnea matkassa, kun mieheni on kiltti, luotettava ja välittävä ihminen, jonka kanssa on ollut helppoa vetää yhtä köyttä ja pyörittää tasaveroisesti arkea, kun kummallakin on ollut vaativat työt. Lisäksi olen kamppaillut oman todella vaikean äitisuhteeni nitistämiseksi ja ainakin omiin lapsiin nähden siinä onnistunut. Heidän kiitoksensa on tehnyt siitä parhaan asian mitä olen aikaiseksi saanut.
Vuosikymmeniin on mahtunut kaikenlaisia vastoinkäymisiä, mutta niistäkin on selvitty.
Nimenomaan rohkaisua ja kaipaan niitä positiivia kommentteja, tuntuu, että somessa puhutaan vaan negatiivisesti. Ihana kommentti sulta!
Isänä on mukava katsoa vanhimman lapsen opiskelua, seurata keskimmäisen heräämistä maailman realiteetteihin lukiossa ja puuhata kaikenlaista nuorimman kanssa.
Lapseton: älä pelkää. Lapsia ei ole tehty lasista.
kaikenlaista olen elämässäni katunut, lapsiani en ikinä koskaan...
Vierailija kirjoitti:
Kunpa äitisikin olisi älynnyt saman. Ei hänkään sinua halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Isänä on mukava katsoa vanhimman lapsen opiskelua, seurata keskimmäisen heräämistä maailman realiteetteihin lukiossa ja puuhata kaikenlaista nuorimman kanssa.
Lapseton: älä pelkää. Lapsia ei ole tehty lasista.
Ap on itse tehty lasista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se nyt saatana niiden lasten syytä ole. Eivät he pyytäneet syntyä sinulle.
Minun äitini hoki aina että tulen niin kalliiksi ja että hän odottaa pääsevänsä minusta eroon. No, pääsi. Nyt hän on vanha ja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi kyllä vaistoavat inhosi ja kostavat sen sinulle aikanaan. Odotahan.
Ei päiväkodeissa ole meillä ainakaan ole ollut mitään rahankeruuta. Missä niitä edes on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se nyt saatana niiden lasten syytä ole. Eivät he pyytäneet syntyä sinulle.
Minun äitini hoki aina että tulen niin kalliiksi ja että hän odottaa pääsevänsä minusta eroon. No, pääsi. Nyt hän on vanha ja yksin.
Osa lapsista oikeasti rikkoo paikkoja niin paljon, että tulee remontit tosi kalliiksi. Kyllä itse syytän vain ja ainoastaan lasta, kun rikkoo vaikka lavuaarin tai repii hanan rikki. On opetettu olemaan repimättä ja roikkumatta, mutta ei uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sinunkin jo päästä eroon kaunoistasi. Tuskin olit itsekään mikään enkeli lapsena. Osa lapsista todellakin tulevat vanhemmilleen kalliiksi ihan kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla mitään lapsia ole.
Neuvoni on että miehesi painaisi syvälle takaapäin ja sitten jalat pystyyn, että sperma valuu oikeaan paikkaan.
Pääsisit katkeruudestasi.
Up