Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on sinun kotisi sisustusfilosofia?

Vierailija
25.11.2020 |

Meillä on 50-luvun puutalo ja kalusteet saman aikakauden henkeen, mutta modernilla otteella. Osa kalusteista on oikeasti 50-luvulta. Olen käsityöihminen itse tehnyt paljon ja hankkinut käytettyä, jotta olisi kodikasta. Huoneet on katsottu sopivan toisiinsa.

Värimaailma on vaalea mutta ei valkoinen.

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivasti tavaraa, en ole minimalisti mutta en myöskään hamstraile turhaa roinaa. Melkein kaikilla esineillä on jokin funktio, minulla on vain pari ihan pelkkää koriste-esinettä, tykkään sisustaa mielummin kauniilla käyttötavaroilla.

Aitoja luonnonmateriaaleja, en pidä jäljitelmistä. Suosin mahdollisimman paljon puuta. Harmoniset, yhteensointuvat maanläheiset värit. Jotain kirkkaita värejä yksityiskohdissa.

Paljon käytettynä ostettua sekä itse tehtyä/kunnostettua.

Ostan sellaisia huonekaluja/tavaroita, joita itse pidän kauniina ja jotka ovat käytännöllisiä ja sopivat meidän tarpeisiin, oli ne sitten ikeaa tai jotain suomalaisia klassikoita. Eli ei ole mitään tiettyä merkkiä tai aikakautta, kunhan ovat meille sopivia.

Vierailija
102/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimivaa ja tarpeellista.

Täysin eriparitavaroita, ei haittaa. Tärkeintä että tejevät tehtävänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on puutarhan hoito, eikä sekään ole niin kovin tärkeää.

Vierailija
104/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen asian summahan tuo on, kun näin oikein ajattelee asiaa.

Puhtaus, käytännöllisyys, helpposiivoisuus, kirpparikamat, perinnöski saadut/muualta haalitut, Kestävyys, värit, eri teemat/väri eri huoneissa(kun olen tällainen askaretlija ja ompelija/entisöijä/remontoijatyyppi)

Siisteys on kivaa, mutta puhtaus on tärkeämpää.

Vierailija
105/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään vanhoista huonekaluista, sellaisesta raskaammasta ja ehkä runsaammastakin sisustuksesta. Paksuja sametti tai silkkiverhoja, persialaismattoja, tummaa puuta huonekalut, kuviotapetteja, hämyisä valaistus. Viktoriaaninen tyyli.

Minulla oli nuorena tuo tyyli. Ei nyt kuviotapetteja, koska oli hallitsevat itämaiset matot.

Eron jälkeen 40+ Tarvitsin kotiin valoa ja raikkautta. Koska muutenkin olin uutta ostamassa, vaihdoin puun vaaleaan. Boknäs toki- eli jotain vanhahtavaa.

Sitten 45 v tapasin seuraavan aviomieheni, jonka maku oli moderni. Vaikka meillä minä sisustan, niin hänen makunsa on hassusti vaikuttanut minun makuuni. Kun ostimme yhteiseen makuun sopivan sohvan, ei siihen enää itämainennmatto sopinut, ja samettiverhotkin veivät liikaa huomiota yms. Osa jouti menemään.

Näin se maku muuttuu. Vai onko se vain sitä, että kokonaisuuden pitää toimia.

Niinhän se muuttuu. Kohta sinullakin on taas kuviotapetteja ja itämaisia mattoja :)

Vierailija
106/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.

Ei nyt päivittäin, jos sitä jatkuvasti tarkoittaa, mutta pitkin vuotta kyllä. Sohvatyynyt menevät huonoksi, matto rispaantuu ikäväksi, seinä kaipaa maalausta, ja joku muukin väri siihen sopisi, jonka jälkeen voikin koluta kirppareilta jonkun taulun, kun se nyt uuden seinän värin myötä sitä jopa kaipaisi. 

Kun on 50-luvun talo, jossa on keittiön lisäksi olkkari, ja 3 makuuhuonetta/vieras/askartelu/lasten huonetta, parikin aulatilaa, kaksi eteistä, khh, kylppäri, vessa, sisäsauna ja pihasauna, ja kaikki ne remontoidaan pikkuhiljaa, niin kyllä vain tarttuu sulo vileeninä kirppareilta, mummun vintiltä jne väreihin/sisustukseen sopivaa tavaraa ja tekstiiliä mukaan :)

Vierailija
107/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän on enemmän. En jaksa mitään koristekrääsää kun en jaksa niitä siivota ja siisteys on mulle tärkeää. Meillä on moderni laatikko kivitalo ja mun mielestä sisustuksen pitää noudatella talon henkeä eli suht modernia on sisälläkin. Ei ole täysin valkoista seinillä edes yhteisissä tiloissa. 

Vierailija
108/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barokkia 2000- luvulla. Samettia, kristallia, kultaa, värejä, tauluja, peilejä, itämaisia mattoja, tummia värejä, viherkasveja, kynttilöitä, leikkokukkia.. Överiä, mutta tunnelmallista. Mun näköistä.

Vierailija
109/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis, mutta käytännöllinen. Huonekalut perusikeaa ja jyskiä mustana, valkoisena ja harmaana. Koti ei kuitenkaan ole sellainen kliininen valkoinen sairaala, vaan tapetit. sohvatyynyt, verhot ovat pastellinsävyisiä. Sohvat ja tuolit ovat nahkaverhoiltuja. Kirjahyllyissä ja ikkunalaudoilla on koriste- ja muistoesineitä tuomaan kotoisuutta ja järkyttämään mammoja. Ja joo kirjahyllyssä on myös kirjoja. Muutamia ”räikeämpiä” yksityiskohtia on mutta pääpaino on rauhoittavissa ja iloisissa väreissä. Seinillä toki rakkaiden kuvia :)

Vierailija
110/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla sängyt ja sitten paikkoja istua ja ikkunat täytyy pystyä tarvittaessa pimentämään. Siinäpä se.

Vierailija
111/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tahansa väriä paitsi puunvärejä. En vaan voi sietää tummaa enkä vaaleaa puuta enkä myöskään puuksi tunnistettavaa pintaa joka on maalattu jotenkin läpikuultavaksi.

Vierailija
112/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värejä, isoja kuvioita ja selkeyttä tekstiileissä.

Isot kalusteet simppeleitä harmaita tai valkoisia ja vaaleaa puuta, samoin lattiat, kattoja keittiö.

Pienemmät kalusteet voi olla värikkäitä tai tummenpaakin puuta.

Seinät toistaiseksi valkoisia, voi olla, että inspiraatio maalata tai tapetoida joskus iskee.

Kalusteet selkeitä ja yksinkertaisia, mutta "joku juttu" on niissäkin kiva. Esimerkkinä ruokapöydässä ei ole tasainen reuna vaan tuppeen sahattu (piti googlata mitä live edge on suomeksi).

Kaikki viltit ja tyynyt on käyttöön tarkoitettu, eikä pelkkiä koristeita.

Vähän koriste-esineitä. Olisi vähemmänkin, mutta miehellä on tapana kuorruttaa kaikki pinnat sotkulla (posti, avaimet, lompakko, laturi, nenäliinapaketti, lehti, kirja, jne.). Jossain tube videolla oli vinkki, että laittaa paljaalle pinnalle sisustusesineen, niin näin ei käy. Kokeilin ja toimii, jotenkin tavarat menee nyt paikoilleen paljon paremmin. Lamppu, hedelmävati, kynttilöitä ja maljakko on nyt minulla tuossa käytössä, näitä vaihdan joskus.

Samoin verhoja, tyynyliinoja ja mattoa vaihtaisin ainakin kerran vuodessa, jos löytäisin toiset kivat. Mutta kunnes löydän ihanat, niin mennään näillä mitä on.

Väreinä tällä hetkellä tuvassa vaaleanpunainen, ei baby, mutta ei aniliinikaan. Sellainen syvempi väri, ehkä roosa, mutta ei mummon kalsareiden väri. Matossa ja verhoissa on kuvioissa muitakin värejä, mutta tuota vaaleanpunaista on vilteissä, tyynyissä, koristeissa ja huonekaluissa myös. Kiva maalata ne uusiksi, jos kyllästyy :D

Makkarissa on tumma violetti. Kylppärissä turkoosi. Työhuoneessa mustavalkoista, vielä.

Tavaraa sopivasti ja lähinnä käyttötavaraa, jos ei käytetä laitetaan pois.

Sekavaa jonkun mielestä, minusta kodikasta.

Vierailija
113/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.

Ainakin kerran puolessa vuodessa. Ensin vaihdan tavaroiden järjestystä, välillä siirtelen huoneesta toiseen. Jos joku kaluste ärsyttää joka huoneessa, mietin voiko sitä tuunata. Jos ei voi, mietin uudessa järjestyksessä jonkun aikaa mikä olisi toimivin ratkaisu. Joskus harvoin hankin uusia kalusteita tai saan tutuilta. Kaapissa on mattoja, verhoja, vilttejä ja tyynynpäällisiä joita vaihtelen.

Sitten on täydellinen, kunnes taas puolen vuoden päästä joku häiritsee tai huomaa että ei ole toiminut.

Nyt alkaa olla sohva finaalissa ja pohdin millaisen tarvitsisin. Välillä voi mennä pitkääkin kun joku ei toimi, ennen kuin keksii siihen ratkaisun. En hanki uutta ennen kuin olen varma mitä haluan, ellei yllärinä ilmaiseksi saa jostain jotain mistä saa inspiraation.

Vierailija
114/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusfilosofiani sanoo, että kattoon naulatut savusilakat eivät ole optimaalisin sisustuselementti.

Vierailija
115/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te muuten miellätte taide- ja sisustus- tai koriste-esineen eron? Olen tätä pohtinut näitä vastauksia lukiessani. Liittyykö se tuotantotapaan, tuotantomääriin, tekijyyteen vai mihin?

Vierailija
116/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys. Huonekaluista ainoastaan sängyn, sohvan ja keittiön tuolit olen hankkinut uutena, sitten tottakai sisutusjuttuja, tekstiilejä, valaisimia ym. Suurin osa on peräisin lapsuudenkodista ja kirpparilta.

N32

Vierailija
117/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustustikkaat. Koko perhe nukkuu, syö ja paskantaakin niillä. Nuorimmainen on tehtykin sisustustikkailla.

Vierailija
118/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodillani ei ole minkäänlaista filosofiaa.. Se on eloton kappale.

Vierailija
119/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikea. Ja se että koti on asumista varten, ei sen tarvi olla tip top, siellä pitää viihtyä.

Miten siisti ja sisustettu ”tip top” on ristiriidassa viihtyvyyden kanssa?

Oikein hyvä kysymys. Mä en viihtyisi epäsiistissä kodissa. Siivoamiseen ei paljoa mene aikaa, kun kaikki perheenjäsenet siivoavat jälkensä saman tien ja näkösällä ei ole paljoa tavaraa. Esimerkiksi sen kahvikupin vieminen tiskikoneeseen tai ruuanlaiton jälkien siistiminen ei kauaa vie. Näin korona-aikaan harrastaminenkin tapahtuu lähinnä kotona, mutta ei sekään tarkoita sotkussa elämistä. Ankeaa asettaa vastakkain eläminen ja siisteys.

Vierailija
120/171 |
27.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatua ja halpaa.Tori.fi.Muuhun ei ole varaa.Jos olisi varaa,niin varmaan laittaisin ihan yleis-tyylillä,joka on mielestäni.Musta-harmaa divaanivuodesohva,valkoisia Kallax-hyllyjä Ikeasta.Lastehuoneeseen valkoinen Ikean Minnen sänky tai kerrossänky.Räsymatoista tykkään.Iloisen värisistä.