Mikä on sinun kotisi sisustusfilosofia?
Meillä on 50-luvun puutalo ja kalusteet saman aikakauden henkeen, mutta modernilla otteella. Osa kalusteista on oikeasti 50-luvulta. Olen käsityöihminen itse tehnyt paljon ja hankkinut käytettyä, jotta olisi kodikasta. Huoneet on katsottu sopivan toisiinsa.
Värimaailma on vaalea mutta ei valkoinen.
Kommentit (171)
Teetimme täysremontin kodissamme ja uusimme suurimman osan huonekaluista. Nyt on sitä monen parjaamaa mustaa-valkoista-harmaata vaalealla puulla maustettuna. Vähensimne myös krääsää, kirjoja, tauluja yms. Nyt asunyo tuntuu paljon isommalta. Viihdymme.
Meillä on sekaisin uutta ja vanhaa. Aika iso osa huonekaluista ja sisustusesineistä rakkaita kirppislöytöjä. Vanhoja tarjottimia ja peltikylttejä sekä peilitauluja. Niillä saa luotua asuntoon persoonallisuutta. Kämppä on moderni mutta fiilikseltään sekoitus vintagea ja modernia mistä molemmat tykätään.😊
Muutin ulkomaille ja täällä suurin osa vuokrataan kalustettuna. Eli tosin sanoen valitsen kämpän jossa kalusteet ovat edes jotenkin siistit, ikea tasoa toki.
Oma sisustusfilosofiani on minimalismi eli mahdollisimman vähän tilaa vievää tavaraa, olisi ihana sisustaa vähän pysyvämpi koti itselle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.
Toimin hyvin samoin. Joskus muutan tavaroiden paikkaa, koska hetken asuttuani hoksaan jonkin paremman toimivuuden tms. Tyynynpäällisiä vaihdan aina joskus ja jotain muuta pientä., mutta harvoin. Uutta ostan myös harvoin. Kalustuksen uusiksi kokonaan pistäminen olisi vaikeaa ja outoa, koska hyvät mieleiset ovat sopeutuneet useampaan kotiin. Verhot ovat samat pitkään, en kyllästy. Mattoja on joutunut uusimaan, mutta se on johtunut kulutuksesta. Kirjat ovat lasiovien takana ja rakkaita. Niitä tulee välillä ostettua lisää.
Värikästä, kodikasta, sopivan sekaista, useampia viherkasveja. En ole minimalisti, ahdistaa jos kotona kaikuisi tai ei olisi tauluja tai koriste-esineitä. Huonekalut on kunnon huonekaluja, mitään Jysk/Sotka/Ikea-viritystä ei meille tule (huonekaluissa siis, pidän kyllä esim tietyistä Ikean valaisimista tai piensisustustuotteista). Retroa 70-lukulaista ja modernia yhdistettynä. Valkoista ei meillä ole muualla kuin seinissä ja vaatekaapeissa. :)
Kuulostaa sekaiselta ja voi vaikuttaa, kuin ei olisi mitään tyyliä mutta voin vakuuttaa, että mikä tahansa tavara ei tänne tule.
En ole yhtään kiinnostunut sisustamisesta ja siksi olen kysynyt neuvoja ammattilaisilta. Kun jotain hankin, se on lähes ikuista. Vihaan beigeä ja rakastan värejä, siinäpä se.
Kerroksellisuus
Viherkasvit
Siisti yleisilme, tavaroille on omat paikat
Filosofia? Valkoinen rescuekoira, jolla on täysi sohva-oikeus ja nukkuu meidän välissä, karvatassun karvan väri määrittelee huonekalujen värit......sekä sen, että sotkujen siivous on helppoa. Kierrätettyä puuta, kasveja tuomassa viihtyisyyttä, värit ei saa riidellä keskenään, ei krääsää pölyä kasaamassa. Säilytystilaa, jotta kamat saa piiloon.
Kodin pitää olla koti.
Sisustushöyläpenkki sekä leivinuuni ovat rakkaan kotini kulmakivet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.
En, ja kalusteet ovat pitkälti parjattua Ikeaa. Omilleni muutin lapsuudenkodista tulleiden huonekalujen turvin ja niiden tilalle olen hankkinut mieluisia. En ole korvannut mitään itse ostamaani huonekalua jollain toisella. Uusimmat hankinnat, jos runkopatjaa ei lasketa, ovat vuodelta 2008, vanhimmat 90-lukua ja joitain kotoa saamiani kalusteita olen pitänyt.
Tekstiileissä sama juttu, en kaipaa vaihtelua. Kodinkoneita on hajonnut.
Puolet talosta Peppi Pitkätossua ja "edustustilat" Sara Sieppiä valkoisine sohvineen ja heinätupsuineen. 140neliön omakotitalo.
Filosofiani on (en tiedä hyvää suomennosta): More is more, less is bore.
Ja kaikki värit ovat parempia kuin valkoinen. Ei valkoista mihinkään.
En varsinaisesti sisusta, mutta jos hankin huonekaluja tai astioita, lamppuja yms. ostan lähes aina kotimaisia designia joka näyttää aina tyylikkäältä. Tykkään ajattomuudesta, kotimaisuudesta ja siitä ajatuksesta että kotini näyttää suomalaiselta. Koen, että se on eräänlainen rikkaus maailmassa, että brittikodit näyttää brittikodeilta ja japanilaiskodit japanilaisilta eikä kaikki vaan samalta Ikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikea. Ja se että koti on asumista varten, ei sen tarvi olla tip top, siellä pitää viihtyä.
Miten siisti ja sisustettu ”tip top” on ristiriidassa viihtyvyyden kanssa?
Mulle on, jos mun pitää koko ajan huolehtia , että kaikki on ojennuksessa putipuhtaaksi desifioituna eikä missään saa olla mitään ylimääräistä. mulle se on liian kliininen koti ollakseen rento.
Mäkin karsastin ennen liikaa siisteyttä ja sisustettua. Muutettiin 7 vuotta sitten uuteen kotiin ja annettiin ammattilaisen sisustaa kaikki viimeisen päälle. Kaunista oli ja juuri sitä mitä haluttiin, mutta kyllä kesti kauan tottua.
Nykyään meillä on koti tip top ja viihdytään. Siivoaminen tapahtuu tekemisen lomassa ja tuntuu samalta kuin vaikka kasvonaamion laitto tai kasvien hoito, ihana pitää hyvää huolta kodistaan. Siistissä kodissa mieli myös lepää.
Saako kysyä paljonko maksoi ammattilaisen sisustus? Olen miettinyt samaa.
Pelkistetty ja vielä pyrin karsimaan. Käytännöllinen, mukava, silmää miellyttävä, kestävä myös väritykseltään.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään vanhoista huonekaluista, sellaisesta raskaammasta ja ehkä runsaammastakin sisustuksesta. Paksuja sametti tai silkkiverhoja, persialaismattoja, tummaa puuta huonekalut, kuviotapetteja, hämyisä valaistus. Viktoriaaninen tyyli.
Tämä on suoraan kuin omasta sisustuksesta!
Mukavuus, käytännöllisyys, esteettisyys tuossa järjestyksessä. Maksoin huonekaluista vähän enemmän, tarkoitus on että kestävät vuosia. Villaa, massiivipuuta... Pakolliset pari perintösenkkiä löytyy myös. Värit valkoinen, harmaa, tummanruskea, musta, paljon viherkasveja. En erityisesti välitä sisustamisesta, kun tekee kerralla ns. valmista niin ei tarvitse sen jälkeen miettiä. Verhojakaan en vaihda ikinä.
Paljon taidetta, kasveja, kirjoja, vanhoja sekä uusia huonekaluja, tunnelmallinen valaistus, sopivasti tekstiilejä jne. Nämä on sellaisia asioita, joista nautin omassa kodissa. Tykkään myös sisustaa, joten asiat on aseteltu harkiten ja omaa silmää miellyttävällä tavalla.