Mikä on sinun kotisi sisustusfilosofia?
Meillä on 50-luvun puutalo ja kalusteet saman aikakauden henkeen, mutta modernilla otteella. Osa kalusteista on oikeasti 50-luvulta. Olen käsityöihminen itse tehnyt paljon ja hankkinut käytettyä, jotta olisi kodikasta. Huoneet on katsottu sopivan toisiinsa.
Värimaailma on vaalea mutta ei valkoinen.
Kommentit (171)
Osta kestäviä materiaaleja, käytettynä jos löytyy. Tekstiilit ja sänky uusina. Sellainen koti että kaikki siellä asuvat viihtyy. Siivous on hyvä juttu mutta ei tarvi koko ajan puunata. Vältä sisustuskuvia, tulee vaan tarve johonkin mitä ei oikeasti tarvi tai mikä ei oikeasti ole omaa makua.
Kotimme on meille tärkein ja rakkain paikka maailmassa ja olemme käyttäneet paljon aikaa, vaivaa ja myös rahaakin siihen että koti on meidän mieleen kaikin tavoin. Saan todella paljon nautintoa visuaalisesti harkitusta ja toimivasta kodistamme, jossa ei juuri ole turhia esineitä tai asioita. Myös kaunis ja mietitty koti voi olla ns elämistä eikä esittelyä varten. Naurettavan mustavalkoista ajattelua että vain sekasotkukodeissa voi olla oma itsensä. Ymmärrän että on paljon ihmisiä jotka eivät juurikaan välitä siitä, miltä ympärillään näyttää eivätkä muutenkaan ole visuaalisesti orientoituneita. Jotkut puolestaan eivät ymmärrä muuta kuin mistä itse pitävät. Minusta jokainen saa sisustaa tai olla sisustamatta juuri niin kuin itse tahtoo.
Pohjimmiltaan meillä on kaikki mitä tarvitaan, se on hyvä pitää mielessä.
Kodin tulee olla helppo ja nopea siivota.
Ei pikamuotia vaan kalusteita, jotka kestävät aikaa ja mukautuvat eri tarpeisiin (esim. sohvapöytä = vanha antiikkiarkku).
Vain välttämättömät, ajattomat tekstiilit (ei kausiverhoja, hirveetä määrää koristetyynyjä tai monia erilaisia pöytäliinoja/tabletteja)
Uusiin upeisiin mattoihin ei panosteta, koska koira. Ikean juuttimatossa ei lika tai kulutus näy.
Kun jotain hankitaan, niin siihen panostetaan. Esim Samsung frame -telkkari itselle tosi mieleinen, koska se on samalla taulu.
Ei mitään turhaa tavaraa, mielellään tästä syystä myös vähän kaappeja, ettei tule hillottua mitään. Selkeää, toimivaa, kestävää ja kaikella on paikkansa. Hotellityyli sopii minulle.
Hmm 🤔 sisustusfilosofian kulmakiviksi voisi ajatella käytännöllisyyden ja sen, että aina ensisijaisesti ostan käytettynä. Tyyli on aika skandi, löytyy vintagea, designiä ja perintökalusteita, itse tehtyä, mutta myös aika paljon ikeaa ym. Esim Artekin 70-luvun tuolit Ikeapöydän ääressä. Ne ikeat on vaan niin käytännöllisiä moneen asiaan! Kaiken ei tarvitse olla niin justiinsa, mutta kyllä aika tarkkaan mietin sopiiko joku tavara meille ennen kuin hankin eli mielestäni kokonaisuus on aika yhtenäinen ja hillitty kuitenkin. En tykkää mistään ylimääräisestä sisustuskrääsästä. Harrastukset ja asuminen saavat kuitenkin näkyä, myös miehen ja lasten mielipiteitä kuunnellaan, koti asumista eikä esittelyä varten :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.
Miten sen nyt ottaa. Ei jatkuvasti, mutta ei se sisustus muuttumatonkaan ole. En osta muuttaessa kerralla täydellisiä kalusteita ja tavaroita, vaan enimmäkseen menen niillä vanhoilla ja uusin sitten pikkuhiljaa jos saan jonkun paremman idean tai sattuu tulemaan sopiva vastaan. Nyt ollaan aika vasta muutettu omakotitaloon, ja tämä tulee olemaan semmoinen pitkäaikainen koti, joten saa nähdä tuleeko jossain kohtaa semmoinen vaihe, että kaikki on "valmista". En usko, kyllähän tarpeetkin jossain määrin muuttuu kun lapset kasvaa ja ainakin heidän huoneitaan pitää uudistaa, toisaalta jotkut kalusteet ja esim tekstiilit kuluu ja pitää uudistaa siksi. Tykkään kerroksellisuudesta ja siitä, että sisustus muodostuu hiljalleen. Ja vähän sitten vuodenaikojen mukaan on kiva vaihtaa esim tyynynpäällisiä ja laittaa jouluksi joulukoristeita, pääsiäiseksi tipuja ja kesällä luonnonkukkia maljakkoon. Ei mitään jatkuvaa tavaroiden siirtelyä saati uusien ostelua, mutta pientä vaihtelua kuitenkin.
Meillä on vain sellaisia huonekaluja, tavaroita ja tekstiilejä, joista itse tykätään. Mitään ei ole hankittu sen vuoksi, että ovat muotia tai muillakin on.
Oman rakkaan miehen kaipuu kotina sisustettu. Eli vähän kylmähkö koti. Ei saa olla käytettyä tavaraa.
Feng Hyi.
Tarkoittaa sitä, että tavaraa on epämääräisissä kasoissa lattialla ja puhdas pyykki läjässä tuolilla ynnä muuta sellaista.
Sisustaako muut sinkut siten , että tulevalla puolisolla on valmiit paikat kun tulee luoksesi?
Se, että kotini on lämmin ja turvallinen pesä palata kylmästä maailmasta.
Jossa on hyvä olla.
Sisustus viihtymään ja rauhoittumaan ja lepäämään houkutteleva. Minun ja kissani oma paikka jonka vain me kaksi sisustamme omien tarpeittemme mukaan.
Hyvä tarpeeksi leveä sänky on tärkeä osa kalustusta. Ihana pehmeä norjalainen untuvapeite talvella, kesällä sitten ohuempi. Harmoniset värit, viherkasveja ja myös kukkivia kasveja. Kynttilöitä talvella.
Meidän koti ei ole näyttelyesine emmekä kilpaile statuksesta ja mitä mikäkin on maksanut.
Romua en nurkkiin kerää, kaikki on hyvää laatua mutta en prameile. Kirjoja paljon, ja lisää tulee koko ajan, uusi kirjahylly hankinnassa. Vanha on täynnä.
Joitain rakkaita esineitä lapsuudesta ja ystäviltä saatuina. Ympäröin itseni asioilla joihin on latautunut rakkautta ja hyvää tahtoa.
Ei mitään filosofiaa, eikä missään nimessä mitään trendien perässä juoksemista.
Ainoa periaate on, että ei mitään kopioita tai jäljennöksiä, ei julisteita tms. Taide on aitoa, ja osa koriste-esineistä 1960-luvun suomalaista signeerattua designia.
Kai tällainen edustaa kestävän kehityksen filosofiaa, mutta eipä tarvitse juosta noiden trendien perässä.
Muumimukeja ei ole yhtään kappaletta, eikä ainuttakaan mariskoolia. Muutamia Aalto-maljakkoja on, ne ovat esillä ainoastaan silloin, kun olen saanut tai hankkinut niihin sopivia kukkia. Muutoin piilossa kaapissa.
Sisustusfilosofia: Vähemmän on enemmän ja kevyttä skandidesignia 50-60 luvuilta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vain sellaisia huonekaluja, tavaroita ja tekstiilejä, joista itse tykätään. Mitään ei ole hankittu sen vuoksi, että ovat muotia tai muillakin on.
Niin, ja puhdasta ja siistiä pitää olla aina. Ei tavararöykkiöitä nurkissa, eikä komeroihin ja varastoihin piilotettuna. Laadukkaat tekstiilit; petivaatteet, verhot, matot ym. Tilaa pitää olla eli myös vierashuone/huoneet ja etätyölle oma huone.
Vainsellaista joka olisi sopinut myös lapsuuteni (1990-l.) mummolaan, kotimaista ja käytettyä suositaan joka hankinnassa.
Haluan kotini olevan viihtyisä, yksinkertainen, avara, helppo siivota. Pidän siisteydestä, avaruudesta ja pölyttömyydestä enemmän kuin turhista tavaroista ja turhista huonekaluista.
Vierailija kirjoitti:
Kaaosteoria
Järjestys se on epäjärjestyskin :D Meillä sama tilanne ja eläähän tässä, kaiken keskellä, vaikkei kaikki olekaan aina omilla paikoillaan tai tallessa. Ei haittaa vaikka kaikki on eriparia ja epäsopivia.
Miellyttää silmää ja helppo siivota.
Liittyy lähinnä hintaan.Katos design esine.1000e. Sisustus-esine sata euroo. Koriste-esine 10 euroo...Kato näin.