Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?

Vierailija
24.11.2020 |

Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.

Kommentit (2135)

1841/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyttäjille parempi, että nykyään kiusaat työksesi sisätautipotilaita, jonkun pitäisi kyllä pelastaa heidätkin tuollaisen elämäänsä kyllästyneen hirviö-hoitsun kynsistä.

-sama

Siis oletko sinä sitä mieltä, että minä rivityöntekijänä olen vastuussa siitä, kuinka monta potilasta sisätautiosastolla on kerrallaan hoidossa ja että lisätyövoiman rekrytointi olisi minun käsissäni?

Vierailija
1842/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kaikista hoitotoimenpiteistä saa kieltäytyä, se on tosiaan äidin oikeus joka ajaa syntymättömän lapsen oikeuksien edelle. Itse olen nähnyt näin tapahtuvan:  luomusynnytykseen voimakkaasti perehtynyt ja orientoitunut äiti (isän ponnekkaasti säestämänä) kieltäytyi vauvan sydänäänten tutkimisesta ja synnytyksen ponnitusvaiheen pitkittyessä sitä avustavista toimepiteistä. Tämän seurauksena syntyi lapsi jolla oli hapenpuutteesta johtuva aivovaurio. Pariskunnalle puhuttiin lukusia kertoja mutta mikään ei kääntänyt heidän päätään.

Ei saisi olla näin, ei realiteeteista irtautuneilla ihmisillä pitäisi olla oikeutta päättää asioista kun selkeästi lapsen henki ja terveys ovat vaarassa. Toivottavasti lapsi otettiin huostaan.Sairasta touhua.

Tuollaiset ovat ihan marginaalitapauksia, ja liekö tuo kertomus tottakaan. Sitä paitsi, miten tuo kertomus liittyy synnytysväkivaltaan, joka on tämän ketjun aihe?

Joissakin tapauksissa potilasta pitäisi saada hoitaa vaikka väkisin, vaikka potilas itse kokisi sen väkivallaksi.

Edelleenkin: suurin osa potilaista ei kieltäydy perustelluista toimenpiteistä. Lisäksi tässä ketjussa on kerrottu lukuisia tapauksia, joissa mitään hengenhätää ei todellakaan ollut, mutta niin vain toimenpiteitä ja tutkimuksia on tehty väkisin tai potilaalle kertomatta. 

Yhden pariskunnan idiotismi (liekö tuo edes totta) ei liity tämän ketjun aiheeseen. Tämän ketjun aiheena on henkilökunnan epäeettinen toiminta. 

Nekin tapaukset liittyvät ketjun aiheeseen, joissa toimenpiteitä ja tutkimuksia on tehty väkisin tai potilaalle kertomatta, koska kyseessä on ollut hengenhätä, vaikka tapaukset olisivatkin marginaalisia.

Minun mielestäni niissä tapauksissa olisi aivan aiheellista pohtia, onko potilaan itsemääräämisoikeuden kumoaminen kuitenkin moraalisesti perusteltua. Minusta on.

Miksi olisi? Missä vaiheessa raskautta naisen ihmisoikeuksiin tulisi saada mielestäsi kajota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mites sitten minä, olin menossa operaatioon ja hoitaja minulta kysymättä parturoi intiimialuettani ja tarttui lerssiini luvatta ja suoritti elimen siirron kivuttomasti toiselle reidelle ajaessaan karvojani pois

oloni ei tuntunut raiskatulta vaan lähinnä otetulta

kysymyksiä?

Hoitajan olisi pitänyt hyvien tapojen mukaan ilmoittaa, että aikoo parturoida, tälläkertaa potilasta eli sinua ei sitten haitannut. Joku herkempi olisi voinut kyllä hätkähtää.

Älä turhaan ole otettu, ei sitä sinun dikkisi kiinnostanut. Siksi unohti ilmoittaakkin, koska teki rutiinilla.

Miehen käsittelyssä on näköjään ok unohtaa kertoa, mutta naiselle pitää kaikki selostaa.

Molemmissa on kyse sukupuolielimestä ja rutiinitoimenpiteestä (kivuton sisätutkimus).

Eikö täällä ole kaulat keinolla huudettu että kaikkeen pitää saada lupa, eikä kosketa jos lupaa ei tule?

Tämä vaatimusko siis koskee vain naisia, miesten kohdalla voi sanoa "kun nyt unohdin kysyä"..?

1844/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet sh, olet silti täysin väärällä alalla ja työnantajasi olisi syytä tietää, kuinka asennevammaista ja alalle sopimatonta porukkaa listoillaan roikottaa. Olet tyyppiesimerkki, ihmisestä joka hakeutuu alalle, saadakseen käyttää valtaa toisiin.

Synnyttäjille parempi, että nykyään kiusaat työksesi sisätautipotilaita, jonkun pitäisi kyllä pelastaa heidätkin tuollaisen elämäänsä kyllästyneen hirviö-hoitsun kynsistä.

-sama

Hei!

Sinä vaikutat kirjoitustesi perusteella olevan oikea sisätauti- ja pre-/postnataalihoitotyön asiantuntija. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä eri sairaaloiden sisätauti- ja synnytysvuodeosastojen esimiehiin ja tarjota heille mahdollisuutta ostaa sinulta luentoja, joilla koulutat osastojen henkilökuntaa oikeisiin työtapoihin. Olen aivan varma, että koulutetut sairaanhoitajat ja kätilöt innoissaan kuuntelisivat tuollaisen gurun luentoja.

Vierailija
1845/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mites sitten minä, olin menossa operaatioon ja hoitaja minulta kysymättä parturoi intiimialuettani ja tarttui lerssiini luvatta ja suoritti elimen siirron kivuttomasti toiselle reidelle ajaessaan karvojani pois

kysymyksiä?

Hoitajan olisi pitänyt hyvien tapojen mukaan ilmoittaa, että aikoo parturoida, tälläkertaa potilasta eli sinua ei sitten haitannut. Joku herkempi olisi voinut kyllä hätkähtää.

Älä turhaan ole otettu, ei sitä sinun dikkisi kiinnostanut. Siksi unohti ilmoittaakkin, koska teki rutiinilla.

Miehen käsittelyssä on näköjään ok unohtaa kertoa, mutta naiselle pitää kaikki selostaa.

Molemmissa on kyse sukupuolielimestä ja rutiinitoimenpiteestä (kivuton sisätutkimus).

Eikö täällä ole kaulat keinolla huudettu että kaikkeen pitää saada lupa, eikä kosketa jos lupaa ei tule?

Tämä vaatimusko siis koskee vain naisia, miesten kohdalla voi sanoa "kun nyt unohdin kysyä"..?

Sisätutkimus ei ole kivuton ja ei, suurin osa ei varmasti ole sitä mieltä etteikö toimenpiteestä tulisi aina ilmoittaa. Myös siitä parturoinnista.

Vierailija
1846/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet sh, olet silti täysin väärällä alalla ja työnantajasi olisi syytä tietää, kuinka asennevammaista ja alalle sopimatonta porukkaa listoillaan roikottaa. Olet tyyppiesimerkki, ihmisestä joka hakeutuu alalle, saadakseen käyttää valtaa toisiin.

-sama

Hei!

Sinä vaikutat kirjoitustesi perusteella olevan oikea sisätauti- ja pre-/postnataalihoitotyön asiantuntija. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä eri sairaaloiden sisätauti- ja synnytysvuodeosastojen esimiehiin ja tarjota heille mahdollisuutta ostaa sinulta luentoja, joilla koulutat osastojen henkilökuntaa oikeisiin työtapoihin. Olen aivan varma, että koulutetut sairaanhoitajat ja kätilöt innoissaan kuuntelisivat tuollaisen gurun luentoja.

Sinua ja kaltaisiasi hirviökätilöitä tuskin kiinnostaa mikään muu kuin seuraava röökitauko.

Vierailija
1847/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen tässä samanlaista kampanjaa kätilöiden puolesta.

Heilläkin on oikeus tehdä työtään ilman väkivallan uhkaa.

Täältäkin on luettu monta tarinaa, jossa synnyttäjä potkii, huutaa, kiljuu, haukkuu ja sättii kätilöä.

Työsuojelu ja turvallinen työnteko ilman väkivallan uhkaa kuuluu kaikille.

Vierailija
1848/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältäkin on luettu monta tarinaa, jossa synnyttäjä potkii, huutaa, kiljuu, haukkuu ja sättii kätilöä.

Tietenkin kuuluu. Mutta kuinka moni noista ei tapahtuisi jos kätilö ei menisi koskemaan luvatta? Joskus voi myös olla refleksinä vain potkaista, jonka vuoksi hyvät työkäytännöt ja hyvä kommunikaatio potilaan kanssa korostuvat.

Vierailija
1849/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää että nämä ”minun pimppini -kerttuliisat” rinnastetaan todellista synnyyysväkivaltaa kokeneisiin.

Esimerkiksi siihen äitiin,

koka tässä ketjussa kertoi väkisin ja kovakouraisesti tehdystä imukuppiulosautosta. Josta siis äidille ei sanottu sanaakaan, saati lupia kyselty.

Häntä ja vadtaavia kobran tummen sitta empatiaa. Kerttuliisaakin kohdeltiin väärin kun tutkimuksesta ei kerrottu, mutta eikö sanavalmiilta vaikuttava mamma saanut itse suuta auki kun joku alkaa kaivella? ”Anteeksi mitä sinä teet? Miksi et kysynyt mitään etukäteen? No, mikä oli kohdunsuun tilanne?”

Vierailija
1850/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Häntä ja vastaavaa kokeneita kohtaan tunnen empatiaa” , piti tuossa siansaksakohdassa lukea./1851

Vierailija
1851/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää että nämä ”minun pimppini -kerttuliisat” rinnastetaan todellista synnyyysväkivaltaa kokeneisiin.

koka tässä ketjussa kertoi väkisin ja kovakouraisesti tehdystä imukuppiulosautosta. Josta siis äidille ei sanottu sanaakaan, saati lupia kyselty.

Häntä ja vadtaavia kobran tummen sitta empatiaa. Kerttuliisaakin kohdeltiin väärin kun tutkimuksesta ei kerrottu, mutta eikö sanavalmiilta vaikuttava mamma saanut itse suuta auki kun joku alkaa kaivella? ”Anteeksi mitä sinä teet? Miksi et kysynyt mitään etukäteen? No, mikä oli kohdunsuun tilanne?”

Eikös tässä kerttuliisan tapauksessa ollut juuri kyse siitä että sai suunsa auki, pyysi kätilöä poistamaan kätensä, mutta tämä ei niitä poistanut?

Vierailija
1852/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kaikista hoitotoimenpiteistä saa kieltäytyä, se on tosiaan äidin oikeus joka ajaa syntymättömän lapsen oikeuksien edelle. Itse olen nähnyt näin tapahtuvan:  luomusynnytykseen voimakkaasti perehtynyt ja orientoitunut äiti (isän ponnekkaasti säestämänä) kieltäytyi vauvan sydänäänten tutkimisesta ja synnytyksen ponnitusvaiheen pitkittyessä sitä avustavista toimepiteistä. Tämän seurauksena syntyi lapsi jolla oli hapenpuutteesta johtuva aivovaurio. Pariskunnalle puhuttiin lukusia kertoja mutta mikään ei kääntänyt heidän päätään.

Ei saisi olla näin, ei realiteeteista irtautuneilla ihmisillä pitäisi olla oikeutta päättää asioista kun selkeästi lapsen henki ja terveys ovat vaarassa. Toivottavasti lapsi otettiin huostaan.Sairasta touhua.

Tuollaiset ovat ihan marginaalitapauksia, ja liekö tuo kertomus tottakaan. Sitä paitsi, miten tuo kertomus liittyy synnytysväkivaltaan, joka on tämän ketjun aihe?

Joissakin tapauksissa potilasta pitäisi saada hoitaa vaikka väkisin, vaikka potilas itse kokisi sen väkivallaksi.

No ei todellakaan pitäisi, eikä onneksi näin olekaan. Siitä propsit lainsäädännölle 👍

Todellakin pitäisi. Lainsäädäntöä pitäisi muuttaa.

Eikun kansalaisaloitetta sitten tekemään. Saat varmasti paljon kannatusta 😂

Ei kiinnosta tarpeeksi.

Voi vääryys

Vierailija
1853/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tässä kerttuliisan tapauksessa ollut juuri kyse siitä että sai suunsa auki, pyysi kätilöä poistamaan kätensä, mutta tämä ei niitä poistanut?

Niin monesti raiskaus tilanteessakin ihminen vain lamaantuu. Uhrin syyttäminen millään tavoin on sairasta. Empatia on vain vaikeaa joillekin.

Vierailija
1854/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa erikoista jos synnyttäjä tekee noita asioita. Jos et ole kokenut vastaavaa kipua, koita edes kuvitella.

Vierailija
1855/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole keltään pois, ja väkivalta voi olla myös henkistä. Jos itse koen jotain kamalaa ja joku toinen kokee jotain ei niin kamalaa, ei se minun kokemuksestani tee vähäpätöisempää, jos toinenkin traumoistaan avautuu. Vain äärimmäisen itsekäs ihminen voi edes ajatella niin. Aina on joku joka on kokenut jotain vielä kamalampaa, hänkö on sitten maailman ainut ihminen joka asiasta saa sanoa.

Vierailija
1856/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysymyksiä?

Miksi väität, että sisätutkimukset ovat kivuttomia?

Vierailija
1857/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itseasiassa usko ollenkaan, etteikö kätilö ja lääkäri sanoisi etukäteen, että pitää tehdä sisätutkimus. 

En pysty millään kuvittelemaan, että kukaan kätilö tai lääkäri menisi vaan naisen luo ja heivauttaisi sen jalat levälleen ja tunkisi näppinsä sisään. Sellainen ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

Kun lääkärillä on huono päivä voi tapahtua mitä vaan. Se yksinkertaisesti on mahdollista.

Vierailija
1858/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin: suurin osa potilaista ei kieltäydy perustelluista toimenpiteistä. Lisäksi tässä ketjussa on kerrottu lukuisia tapauksia, joissa mitään hengenhätää ei todellakaan ollut, mutta niin vain toimenpiteitä ja tutkimuksia on tehty väkisin tai potilaalle kertomatta. 

Yhden pariskunnan idiotismi (liekö tuo edes totta) ei liity tämän ketjun aiheeseen. Tämän ketjun aiheena on henkilökunnan epäeettinen toiminta. 

Nekin tapaukset liittyvät ketjun aiheeseen, joissa toimenpiteitä ja tutkimuksia on tehty väkisin tai potilaalle kertomatta, koska kyseessä on ollut hengenhätä, vaikka tapaukset olisivatkin marginaalisia.

Minun mielestäni niissä tapauksissa olisi aivan aiheellista pohtia, onko potilaan itsemääräämisoikeuden kumoaminen kuitenkin moraalisesti perusteltua. Minusta on.

Miksi olisi? Missä vaiheessa raskautta naisen ihmisoikeuksiin tulisi saada mielestäsi kajota?

Mielestäni synnyttäjän itsemääräämisoikeus tulisi siinä kohtaa asettaa kyseenalaiseksi, kun sikiö voidaan määritellä jo ihmiseksi, ja synnyttäjä kieltäytyy hoidosta muusta kuin lääketieteellisestä syystä.

Muu kuin lääketieteellinen syy viittaa nyt tässä yhteydessä esimerkiksi synnyttäjän uskonnolliseen vakaumukseen, tai tuollaiseen edellä kuvailtuun tilanteeseen.

Vierailija
1859/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole keltään pois, ja väkivalta voi olla myös henkistä. Jos itse koen jotain kamalaa ja joku toinen kokee jotain ei niin kamalaa, ei se minun kokemuksestani tee vähäpätöisempää, jos toinenkin traumoistaan avautuu. Vain äärimmäisen itsekäs ihminen voi edes ajatella niin. Aina on joku joka on kokenut jotain vielä kamalampaa, hänkö on sitten maailman ainut ihminen joka asiasta saa sanoa.

Nailed it 👍 tuolla joku aiemmin hämmästeli samaa että kun joku "ei niin hirveitä kokenut" valittaa kohtelustaan, koko kampanja on helppo leimata tyhjänpäiväiseksi. Jos ei ymmärrä että väkivaltaa on monen tasoista, ja eri tilanteet on erilaisia eri ihmisille, koska toiset on herkempiä kuin toiset (taustalla saattaa myös olla jotain jo), ja leimaa sen vuoksi kaikki muut, on se täysin omaa ajattelun vajavaisuutta.

Itse koin synnytysväkivaltaa, ihan "aikuisten oikeasti" jos tämä nyt tarvitsee ilmaista, mutta koen että voin siitä nostaa haloon, vaikka joku jossain päin maailmaa on kokenut kamalampaa. Tämä ei ole mikään hel*etin kilpailu kuka on kokenut kovimpia.

Vierailija
1860/2135 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on syntyvän lapsen oikeudet? Esimerkiksi terveeseen elämään? Lääkärit työntävät raskaana oleville ja vastasyntyneille vauvoille surutta turhia antibiootteja vaikka haitat tulevaan terveyteen tiedetään. Lääkkeitä pakkosyötetään varmuuden vuoksi! Ja jos kyseenalaistat asian, niin kohta on sosiaalityöntekijä maanittelemassa sairaalavuoteella vauvaa pakkoadoptiolla. jollekin rikkaalle lapsettomalle pariskunnalle. Näin hieman kärjistettynä. Hävetkää vastuuttomat lastenlääkärit turhien antibioottien määräämistä. Toki näin saadaan kuolleisuusluvut näyttämään hyvältä kansainvälisessä vertailussa. Hinta on vaan liian iso.