Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?

Vierailija
24.11.2020 |

Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.

Kommentit (2135)

Vierailija
1781/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo keskustelu. Miten tulee kenellekään mieleen, että jokainen synnyttäjä on parempi asiantuntija kuin lääkärit ja kätilöt. Jos näin olisi, eihän synnytyssairaaloita mihinkään tarvittaisi. Samoin ajatus, että kätilöt ja lääkärit tekevät työtään vain satuttaakseen ja loukatakseen potilaitaan.

”It takes one to know one”, mitta mitasta! Miten te työnne teette, jos asenne muiden ammattilaisten työntekoon on tuollainen?

Riitelettekö hammaslääkärissä, jos hammaslääkäri ei kysy, joka kerta, saako suuhun koskea!

Se, että synnyttäessä joudutaan koskettamaan sukuelimiä, ei todellakaan tarkoita, että tilanne olisi hoitohenkilöstöstä jotenkin seksuaalisesti virittynyt.

Mites sitten selvität sen että hoitohenkilökunnan keskuudessa on hyvin laaja kirjo eri käsityksiä synnysten hoitamisesta? Että ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa toimia? Onko sinulle todellakin ok, että mennessäsi lääkäriin he tekevät aivan mitä itse kokevat parhaaksesi neuvottelematta ja kertomatta siitä sinulle? Esim sinä ajattelet kärsiväsi korvatulehduksesta, mutta uuden lääkärisi kokee että akupunktio auttaisi joten hän tunkee sinuun akupunktioneuvola vaivautumatta kertomaan siitä sinulle?

1782/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt kätilönä synnytys vuodeosastolla ja suoraan sanottuna joskus minusta on tuntunut, että nykypäivänä kun synnytydikäisillä naisilla on usein mielenterveysongelmia, mikä kyllä näkyy ja kuuluu, on minusta tuntunut että työskentelen enemmänkin psykiatrisella osastolla kuin synnytysvuodeosastolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1783/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset ovat sellaisia. Useimmat eivät, mutta ne suurisuisemmat ovat tietenkin äänekkäimpiä ja rujompia kaikessa ja kaikkialla. He ovat mielestään kuningattaria.

Jep, tästä syystä en ole kätilö, ehdottaisin daamille että senkun puskee vaan itse muksun pihalle ilman apuja, kun on niin tietoinen omista oikeuksistaan ja osaa lukea itse synnytystä paremmin kuin ammattilainen.

Ammattilaisethan ovat näitä virheettömiä jumalia, jotka ovat aina oikeassa ja ihminen itse ei tiedä omasta kropastaan/elämästään tms. asioista yhtään mitään?

Ihan oikeesti. Kyllä vaan ihmiset, synnyttävät äidit ym. tuntevat itsensä ja historiansa ja kokemuksensa aivan hyvin ja millaisia tuntemuksia kropassa on. Äitihän se suurimman työn joutuu tekemään, kun kukaan muukaan ei sitä lasta ulos voi puskea kuin synnyttäjä itse. Milloin Suomessakin alettaisiin kunnioittaa muitakin ihmisiä kuin itseä ja omaa ammattitaitoaan? Viisas ihminen kyseenalaistaa myös itsensä ja hyväksyy sen, että kukaan ei ole virheetön eikä tarvitse sellaisena esiintyäkään. Ja se, joka väärin jollain tavalla toimii, muuttaa tyyliään/toimintatapojaan eikä se, joka on uhri/altavastaajan asemassa.

Tuli tästä mieleen aivan kauhea tarina suomalaisesta nuoresta naisesta youtuben puolelta. Hän oli siis kokenut täysin yllätyssynnytyksen, kun ei ollut tajunnut olevansa raskaana. Ikää hänellä oli muistaakseni vain 18-19 vuotta. Oli joutunut soittamaan ambulanssin järkyttävien vatsakipujen vuoksi, jotka vain jatkuivat ja jatkuivat. Jossain vaiheessa itse sitten osasi alkaa epäillä mahdollista synnytystä, koska tajusi kipujen tulevan aalloittain ja säännöllisesti. Mitä tapahtui? Kukaan ei uskonut häntä eikä tehty edes tarvittavaa tutkimusta asian tarkastamiseksi! Hänet vietiin kuitenkin sairaalaan, jossa hänet tyrkättiin vain odotushuoneeseen muiden kanssa tuntikausiksi sinne huutamaan kipujaan. Välillä oli käyty vain pyörittelemässä silmiä ja tiuskimassa, että ole hiljaa kun muita potilaita häiritsee hänen vaikerointinsa ja odota kiltisti lääkäriä. Hän oli siis pyytänyt monta kertaa voisiko joku hoitaja vilkaista sinne alakertaan näkyykö siellä mitään. Homma päättyi sitten siihen, että lopulta hän synnytti sairaalan vessaan ja joku ohikulkeva ulkopuolinen hoitaja oli käynyt koppaamassa lapsen. 

Uskomatonta kyllä ettei tuota ole uutisoitu missään, on sen verran järkyttävä ja uskomaton juttu.

Kannattaisi tosiaan ehkä kuunnella niitä potilaan omia tuntemuksia.

Vierailija
1784/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun sinne synnytyssaliin voi lompsia melkein kuka vaan ja ilman tervehtimistä, esittäytymistä ja lupaa hän haluaa tehdä sisätutkimuksen. Tutkimukselle ei silloin ole mitään syytä. Jos synnytykseen on tulossa opiskelijoita, niin heidän mukaan tulosta pitää kysyä synnyttäjältä lupa.

Kerran täällä eräs nainen kertoi, että hänen synnytettyään lapsen huoneeseen pölähti lääkäriopiskelijoita. Yksi heistä valitti, kun täällä ei ole enää mitään nähtävää. Minusta tuollainen on loukkaavaa, ei synnytys ole mikään sirkusnäytös.

Vierailija
1785/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo keskustelu. Miten tulee kenellekään mieleen, että jokainen synnyttäjä on parempi asiantuntija kuin lääkärit ja kätilöt. Jos näin olisi, eihän synnytyssairaaloita mihinkään tarvittaisi. Samoin ajatus, että kätilöt ja lääkärit tekevät työtään vain satuttaakseen ja loukatakseen potilaitaan.

”It takes one to know one”, mitta mitasta! Miten te työnne teette, jos asenne muiden ammattilaisten työntekoon on tuollainen?

Riitelettekö hammaslääkärissä, jos hammaslääkäri ei kysy, joka kerta, saako suuhun koskea!

Se, että synnyttäessä joudutaan koskettamaan sukuelimiä, ei todellakaan tarkoita, että tilanne olisi hoitohenkilöstöstä jotenkin seksuaalisesti virittynyt.

Mistään tuollaisesta ei ole kyse, eikä tuollaista ole väitetty. Toki ammattilainen tietää _usein_ paremmin, silti äitiä pitää kuunnella ja käsitellä kunnioittavasti. Kyse on siitä että tutkimuksista kerrotaan ja ne tehdään asiallisesti. No kyllähän ammattitaitoinen ja asiakaspalvelutaidot omaava hammaslääkärikin varoittaa ennen kuin alkaa poraamaan, jos ei varoittaisi todellakin saisi minulta täyslaidallisen. Muu "suuhun koskeminen" nyt on naurettava vertaus, se ei ainakaan monelle ole sama asia kuin oman koskemattomuuden herkin alue, monellakin tapaa.

Vierailija
1786/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Olen työskennellyt kätilönä synnytys vuodeosastolla ja suoraan sanottuna joskus minusta on tuntunut, että nykypäivänä kun synnytydikäisillä naisilla on usein mielenterveysongelmia, mikä kyllä näkyy ja kuuluu, on minusta tuntunut että työskentelen enemmänkin psykiatrisella osastolla kuin synnytysvuodeosastolla.

Eli siis naisen pitäisi olla elämänsä vaarallisimmassa ja herkimmässä vaiheessa täysin rauhallinen ja seesteinen ja tottelevainen? Vai mihin viittaat mielenterveysongelmilla? Voisiko nainen enää olla yhtään enempää sovistinen? Taidat olla juuri niitä hirviökätilöitä. Miksi tuollaiset ihmiset edes ajautuvat kouluttautumaan kätilöiksi?

Vierailija
1787/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Minä arvostan kätilöitä ja lääkäreitä, ja heidän ammattitaitoaan.

Tässä on tullut sellainen olo, että nämä kiivaimmin Synnytysväkivaltaa huutavat eivät yhtään tiedä mitä synnytyksessä tapahtuu, eivätkä ole varautuneet siihen, että synnytys sattuu.

Heillä on vain vaatimuslista, ja kun sitä ei täytetä, ollaan niin loukkaantuneita.

Kätilöt on kuvattu hirviöiksi jotka saavat nautintoa synnyttäjien rääkkäämisestä.

Sääliksi käy kätilöitä tässä ryöpytyksessä, se on kuitenkin useimmille kutsumusammatti ja tekevät sitä suurella sydämellä.

Vierailija
1788/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset ovat sellaisia. Useimmat eivät, mutta ne suurisuisemmat ovat tietenkin äänekkäimpiä ja rujompia kaikessa ja kaikkialla. He ovat mielestään kuningattaria.

Jep, tästä syystä en ole kätilö, ehdottaisin daamille että senkun puskee vaan itse muksun pihalle ilman apuja, kun on niin tietoinen omista oikeuksistaan ja osaa lukea itse synnytystä paremmin kuin ammattilainen.

Ammattilaisethan ovat näitä virheettömiä jumalia, jotka ovat aina oikeassa ja ihminen itse ei tiedä omasta kropastaan/elämästään tms. asioista yhtään mitään?

Ihan oikeesti. Kyllä vaan ihmiset, synnyttävät äidit ym. tuntevat itsensä ja historiansa ja kokemuksensa aivan hyvin ja millaisia tuntemuksia kropassa on. Äitihän se suurimman työn joutuu tekemään, kun kukaan muukaan ei sitä lasta ulos voi puskea kuin synnyttäjä itse. Milloin Suomessakin alettaisiin kunnioittaa muitakin ihmisiä kuin itseä ja omaa ammattitaitoaan? Viisas ihminen kyseenalaistaa myös itsensä ja hyväksyy sen, että kukaan ei ole virheetön eikä tarvitse sellaisena esiintyäkään. Ja se, joka väärin jollain tavalla toimii, muuttaa tyyliään/toimintatapojaan eikä se, joka on uhri/altavastaajan asemassa.

Tuli tästä mieleen aivan kauhea tarina suomalaisesta nuoresta naisesta youtuben puolelta. Hän oli siis kokenut täysin yllätyssynnytyksen, kun ei ollut tajunnut olevansa raskaana. Ikää hänellä oli muistaakseni vain 18-19 vuotta. Oli joutunut soittamaan ambulanssin järkyttävien vatsakipujen vuoksi, jotka vain jatkuivat ja jatkuivat. Jossain vaiheessa itse sitten osasi alkaa epäillä mahdollista synnytystä, koska tajusi kipujen tulevan aalloittain ja säännöllisesti. Mitä tapahtui? Kukaan ei uskonut häntä eikä tehty edes tarvittavaa tutkimusta asian tarkastamiseksi! Hänet vietiin kuitenkin sairaalaan, jossa hänet tyrkättiin vain odotushuoneeseen muiden kanssa tuntikausiksi sinne huutamaan kipujaan. Välillä oli käyty vain pyörittelemässä silmiä ja tiuskimassa, että ole hiljaa kun muita potilaita häiritsee hänen vaikerointinsa ja odota kiltisti lääkäriä. Hän oli siis pyytänyt monta kertaa voisiko joku hoitaja vilkaista sinne alakertaan näkyykö siellä mitään. Homma päättyi sitten siihen, että lopulta hän synnytti sairaalan vessaan ja joku ohikulkeva ulkopuolinen hoitaja oli käynyt koppaamassa lapsen. 

Uskomatonta kyllä ettei tuota ole uutisoitu missään, on sen verran järkyttävä ja uskomaton juttu.

Oon kattonu saman videon sen youtubesta! Ja oli vielä useemmalle hoitajalle sanonut. Hirvittää jos joutus ite tuohon, kun tietää et useempikin hoitaja on k***** ja silti alalla töissä 😷😷

Vierailija
1789/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että olen onnellinen etten ole miehille jalkoja avaavat typerä spermarätti. Minulla on oikeudet ihan omasta takaa eikä tarvitse leimautua miehen panoksi ja olla synnyttävän naudan asemassa. Te naiset olette noloja ja alisteisia kaikessa.

Te akathan itse sallitte jopa aborttiin pakottamisen. :D naisen kontrolli on siis oikein, kunhan sen tekee aborteilla eikä sen kieltämisellä.

Ei kannata avata niitä jalkoja niin ongelmia ei tule.

Vierailija
1790/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Tässä on tullut sellainen olo, että nämä kiivaimmin Synnytysväkivaltaa huutavat eivät yhtään tiedä mitä synnytyksessä tapahtuu, eivätkä ole varautuneet siihen, että synnytys sattuu.

Heillä on vain vaatimuslista, ja kun sitä ei täytetä, ollaan niin loukkaantuneita.

Kätilöt on kuvattu hirviöiksi jotka saavat nautintoa synnyttäjien rääkkäämisestä.

Sääliksi käy kätilöitä tässä ryöpytyksessä, se on kuitenkin useimmille kutsumusammatti ja tekevät sitä suurella sydämellä.

Hyvin työnsä tekeviä ei ole syytetty mistään, eikä kaikkia kätilöitä leimattu/yleistetty, sen ymmärtää kyllä helposti, pitäisi ainakin.

Vierailija
1791/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että olen onnellinen etten ole miehille jalkoja avaavat typerä spermarätti. Minulla on oikeudet ihan omasta takaa eikä tarvitse leimautua miehen panoksi ja olla synnyttävän naudan asemassa. Te naiset olette noloja ja alisteisia kaikessa.

Te akathan itse sallitte jopa aborttiin pakottamisen. :D naisen kontrolli on siis oikein, kunhan sen tekee aborteilla eikä sen kieltämisellä.

Ei kannata avata niitä jalkoja niin ongelmia ei tule.

🥱

Vierailija
1792/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Jos kätilöt ja lääkärit eivät osaa alkeellisia eettisiä ohjeita noudattaa, miten heidän ammattitaitonsa on niin hyvää?

Minä koin synnytysväkivaltaa ja ei, en usko että kätilöt ja lääkärit saivat siitä mitään nautintoa, mutta eivät he mitään ammattilaisia olleet. Tumpeloita ja työhönsä kyllästyneitä ihmisiä jotka eivät osanneet työtään muutamaa ammattilaista lukuunottamatta. Viimeinen synnystäni hoitanut kätilö oli piinkova ammattilainen joka kohtasi minut potilaana elämäni kamalimmalla hetkellä, sanoi vieläpä vastaan lääkärille joka olisi viivyttänyt kiireellistä sektiota vielä entisestään vaikka vointini meni jo reippaasti alamäkeä. Hänen ansiostaan en ollut teholla montakaan päivää.

Minusta on kamalaa että ne kätilöt ja lääkärit jotka ottavat työnsä tosissaan ja hoitavat sen ammattaitoisesti, saavat rutkasti paskaa niskaan näiden tumpeloiden vuoksi. On kuitenkin näiden ammattilaistenkin etu, että asiasta puhutaan kunnolla ja saadaan nämä vasemmalla kädellä työnsä tekevät kuriin.

Vierailija
1793/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomatkaa, että tässä ketjussa menee yhtä aikaa eri keskustelulinjoja. esim. yksi linja on keskustella ylen sarjasta ja siinä esiintyneiden naisten tapauksista, toinen linja on keskustella ylipäätään siitä onko joillain synnyttävillä naisilla ns. ruuvi löysällä ja kaikki inkkarit kanootissa, kolmas linja on keskustella ylipäätään siitä mitä kaikkea vähintään voi odottaa ammattilaisilta, on muitakin linjoja, mutta en mene nyt niihin. Tämä ylen ryhmä tuntuu kuvittelevan, että kaikki viittaavat ko. ohjelmaan, jos viestissä on edes yksi sana tai tilannekuva ohjelmasta. Ottakaa ensin reality-check, tulkaa keskustelemaan sitten.

Vierailija
1794/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Luojan kiitos tuossa lukee "olen työskennellyt". Toivottavasti en itse joudu sinunlaisen ihmisen kanssa tekemisiin synnytyksessä.

Vierailija
1795/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tapauksesta on uutisoitu

Vierailija
1796/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Synnytys on kuitenkin koodattu naisen elimistöön ihan erityisellä tavalla, joten sen vertaaminen johonkin muuhun tutkimukseen tai ammattilaisiin ei ole oikein sama asia. Tietysti lääkäreillä ja kätilöillä on paljon kokemusta erilaisista synnytyksistä, mutta se ei siitäkään huolimatta tee heistä naisen oman kehon tuntemuskien asiantuntijaa, hekin voivat olla väärässä. Alentuva väite etteikö varmasti ihan jokainen nainen tajuaisi synnytyksen itsessään sattuvan. Sitä tosin monet eivät ikävä kyllä välttämättä tiedä ettei kivunlievitys todellakaan ole mikään itsestään selvyys. 

Vierailija
1797/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tapauksesta on uutisoitu

No hyvä.

Vierailija
1798/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tieda mista tassa on kyse kun keskustelusta ei saa selvaa. Mutta jotain sormista, alapaasta ja synnytyksesta. Mita tassa on vaaraa? Sinne alapaahan laitetaan sormia ja instrumentteja ihankuin papa testin aikana se on Oletus kun kyseessa on synnytys. Sielta myos tulee se vauva ulos. Itekin olen raskaana talla hetkella ja synnyttaessa oletan etta siella jalkojeni valissa on joku koko ajan katsomassa ja tarkkailemassa tilannetta. Eika kyselemassa koko ajan lupia mita saa tehda. Jos et kesta tata, ala tule raskaaksi jos alapaasi on niin pyhaa aluetta.

Sairas ajattelutapa

Vierailija
1799/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun sinne synnytyssaliin voi lompsia melkein kuka vaan ja ilman tervehtimistä, esittäytymistä ja lupaa hän haluaa tehdä sisätutkimuksen. Tutkimukselle ei silloin ole mitään syytä. Jos synnytykseen on tulossa opiskelijoita, niin heidän mukaan tulosta pitää kysyä synnyttäjältä lupa.

Kerran täällä eräs nainen kertoi, että hänen synnytettyään lapsen huoneeseen pölähti lääkäriopiskelijoita. Yksi heistä valitti, kun täällä ei ole enää mitään nähtävää. Minusta tuollainen on loukkaavaa, ei synnytys ole mikään sirkusnäytös.

Miksei näitä opetustilanteita varten pyydetä ihan reippaasti vapaaehtoisia hupitutkimuksiin?  Todella törkeää tehdä kajoavia tutkimuksia ihan muuten vain ja jopa lupaa kysymättä. Luin joskus artikkelin amerikkalaisesta ihanasta käytännöstä. Siellä (ainakin joissain osavaltioissa) oli laillista tehdä naispuolisille potilaille sisätutkimuksia kysymättä, heidän ollessaan anestesian alaisina. Tätä käytettiin nimenomaan opetustarkoituksessa. Jutussa oli kuvailu naisesta, joka oli sitten herännyt tällaisen tutkimuksen yhteydessä. Mahtaa olla kiva herätys ja varmasti vahva luottamus terveydenhuoltoon tuollaisen jälkeen. Not.

Vierailija
1800/2135 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomatkaa, että tässä ketjussa menee yhtä aikaa eri keskustelulinjoja. esim. yksi linja on keskustella ylen sarjasta ja siinä esiintyneiden naisten tapauksista, toinen linja on keskustella ylipäätään siitä onko joillain synnyttävillä naisilla ns. ruuvi löysällä ja kaikki inkkarit kanootissa, kolmas linja on keskustella ylipäätään siitä mitä kaikkea vähintään voi odottaa ammattilaisilta, on muitakin linjoja, mutta en mene nyt niihin. Tämä ylen ryhmä tuntuu kuvittelevan, että kaikki viittaavat ko. ohjelmaan, jos viestissä on edes yksi sana tai tilannekuva ohjelmasta. Ottakaa ensin reality-check, tulkaa keskustelemaan sitten.

Minä en edes tiennyt, että tämä keskustelu liittyy johonkin Ylen sarjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi