Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
Päättäjien ja kansanedustajien palkoistahan ei saa otettua tuota -7% vai mitä? Siihenhän se heidän koko taloutensa kaatuisi, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:42"]
Mua häiritsee tämän ketjun vastauksissakin se, että aikuiset tappelevat rahasta, joka on luotu turvaamaan lasten tasavertaisuutta. Se, että tästä rahasta leikkaaminen ei saa kaikkia pöyristymään kertoo kyllä kieroutuneesta arvomaailmasta.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio. Meillä on paljon lapsiperheitä, joissa on mielenterveysongelmia, pitkäaikaistyöttömyyttä ja todellista köyhyyttä. Kun ruuan hinta koko ajan nousee, jonot kunnallisiin palveluihin pitkittyy ja työttömyys lisääntyy, kasvaa meillä hyvin katkera ja pahoinvoiva sukupolvi., josta tulee tulevaisuuden ongelmavanhempia. Juuri näiden huonosti voivien perheiden lapset tarvitsevat lapsilisää eniten, juuri esimerkiksi ihan ruokaan.
[/quote]
Tässä hyvä kirjoitus. Täällä kirjoittaa monta, joka selvästi ajattelee, että kukin pärjätköön omillaan, jos on mennyt tekemään liian monta lasta. Ettekö tajua, että näiden nyt syntyvien ja kasvavien lasten käsissä on meidän kaikkien tulevaisuus, kirjaimellisesti.
2000-luvun alusta lähtien yli kolmilapsisten perheiden köyhyys on yleistynyt voimakkaasti. Tarkoittaa sitä, että yhä useampi lapsi kärsii köyhyyden lieveilmiöistä: vanhempien ylistressaantumisesta, ahdistuksesta, sosiaalisesta syrjäytymisestä ja niin edelleen. Halutaanko me lisää tragedioita vai onnellisia perheitä Suomeen?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:42"]
Mua häiritsee tämän ketjun vastauksissakin se, että aikuiset tappelevat rahasta, joka on luotu turvaamaan lasten tasavertaisuutta. Se, että tästä rahasta leikkaaminen ei saa kaikkia pöyristymään kertoo kyllä kieroutuneesta arvomaailmasta.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio. Meillä on paljon lapsiperheitä, joissa on mielenterveysongelmia, pitkäaikaistyöttömyyttä ja todellista köyhyyttä. Kun ruuan hinta koko ajan nousee, jonot kunnallisiin palveluihin pitkittyy ja työttömyys lisääntyy, kasvaa meillä hyvin katkera ja pahoinvoiva sukupolvi., josta tulee tulevaisuuden ongelmavanhempia. Juuri näiden huonosti voivien perheiden lapset tarvitsevat lapsilisää eniten, juuri esimerkiksi ihan ruokaan.
[/quote]
Tässä hyvä kirjoitus. Täällä kirjoittaa monta, joka selvästi ajattelee, että kukin pärjätköön omillaan, jos on mennyt tekemään liian monta lasta. Ettekö tajua, että näiden nyt syntyvien ja kasvavien lasten käsissä on meidän kaikkien tulevaisuus, kirjaimellisesti.
2000-luvun alusta lähtien yli kolmilapsisten perheiden köyhyys on yleistynyt voimakkaasti. Tarkoittaa sitä, että yhä useampi lapsi kärsii köyhyyden lieveilmiöistä: vanhempien ylistressaantumisesta, ahdistuksesta, sosiaalisesta syrjäytymisestä ja niin edelleen. Halutaanko me lisää tragedioita vai onnellisia perheitä Suomeen?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 19:42"]
Mua häiritsee tämän ketjun vastauksissakin se, että aikuiset tappelevat rahasta, joka on luotu turvaamaan lasten tasavertaisuutta. Se, että tästä rahasta leikkaaminen ei saa kaikkia pöyristymään kertoo kyllä kieroutuneesta arvomaailmasta.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio. Meillä on paljon lapsiperheitä, joissa on mielenterveysongelmia, pitkäaikaistyöttömyyttä ja todellista köyhyyttä. Kun ruuan hinta koko ajan nousee, jonot kunnallisiin palveluihin pitkittyy ja työttömyys lisääntyy, kasvaa meillä hyvin katkera ja pahoinvoiva sukupolvi., josta tulee tulevaisuuden ongelmavanhempia. Juuri näiden huonosti voivien perheiden lapset tarvitsevat lapsilisää eniten, juuri esimerkiksi ihan ruokaan.
[/quote]
Tässä hyvä kirjoitus. Täällä kirjoittaa monta, joka selvästi ajattelee, että kukin pärjätköön omillaan, jos on mennyt tekemään liian monta lasta. Ettekö tajua, että näiden nyt syntyvien ja kasvavien lasten käsissä on meidän kaikkien tulevaisuus, kirjaimellisesti.
2000-luvun alusta lähtien yli kolmilapsisten perheiden köyhyys on yleistynyt voimakkaasti. Tarkoittaa sitä, että yhä useampi lapsi kärsii köyhyyden lieveilmiöistä: vanhempien ylistressaantumisesta, ahdistuksesta, sosiaalisesta syrjäytymisestä ja niin edelleen. Halutaanko me lisää tragedioita vai onnellisia perheitä Suomeen?
[/quote]
Aivan ja se on yhteiskunnan vika, että vanhemmat tekevät tänne lapsia joiden henkinen hyvinvointi on kiinni seitsemästä eurosta kuukaudessa!
No hallelujaa...7 lapsen äiti/äitipuoli vastaa:
Meillä on YHTEENSÄ 7 lasta. Olemme uusperhe. (minulla 2 edellisestä liitosta, miehellä 3 ja 2 yhteistä) Minä olen kyllä tehnyt koko ikäni töitä ja teen tälläkin hetkellä omassa yrityksessä osa-aikaisena että pärjättäis. Elareita ei tule jos joku alkaa niistä vinkumaan, koska me saadaan ja maksetaan. +-0. Mitään asumistukia yms. muitakaan tukia ei tule meille. Vain nuo lapsilisät ylimääräistä ja ansiosidonnainen vanhempainraha. Olen ollut työelämässä palkansaajana jo opiskeluaikoina ja sen jälkeenkin (ettei tarvinnut nostaa opintolainaa) yhteensä 6 vuotta ja yrittäjänä 2003 vuodesta lähtien. Oliko muuta valitettavaa meidän lapsiluvusta ja minun "kotiäitiydestä"???
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. Tämä tarkoittaa enemmän kirpparikäyntejä, enemmän kaurapuuroa vähemmän huveja, ei uusia vaatteita/kenkiä senkään vertaa kuin nyt. Ei ole enää mistä laittaa tilalle. Miettikääs oikeesti kannattaako enää porvaripuolueita äänestää??? Tämä riisto on vasta alkua.
[/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa elättää nämä seitsemän lasta eikä panostaa siihen, että kyllä yhteiskunta elättää aina vaan jatkuvan äitiysrahan, kotihoidontuen ja lapsilisän muodossa? Ei kai yhteiskunnan tarvitse olla joku tukiautomaatti? Mietitkö hetkeäkään kun sen seitsemännen pistit aluille, että onko mulla varaa elättää tää lapsi jos vaikka kaikki tuet poistuisivatkin yhtäkkiä? Voitko syyttää ketään muuta kuin itseäsi (ja miestäsi) siitä, että olet äitiysrahalla seitsemättä kertaa, etkä normaaleissa palkkatöissä, joilla muutkin itsensä pyrkivät elättämään? Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
HALLELUJAH Löysin täältä jonkun, jolla on aivot! Kiitos !
[/quote]
Niin ja ihan vaan haluan korostaa, että kaikki yrittäjät eivät todellakaan ole kokoomuslaisia!
T: 7 lapsen äiti/äitipuoli
Kaikille jotka vastustaa puolustaa lapsilisien leikkausta on mahdollisuus nyt lahjoittaa omansa pois...jos adressi menisi läpi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:08"]
On tämä nyt ihmeellistä. Aina keskituloisia työssäkäyviä ja työttömiä rokotetaan. Ymmärrän että talous pitää saada kuntoon ja säästöjä pitää tehdä, mutta eikö ne suurituloiset ja hyväpalkkaiset ole myös suomalaisia ja tasa veroisia meidän huonotuloisten kanssa. Miksi ei niiden tilipussille mennä. Saas nyt nähdä mihkä nämä kaikki säästörahat sitten käytetään. Tarviiko joku EU maa taas avustusta tai joko hallintorakennus korjata. Ei varmasti käytetä homekoulujen tai huono kuntoisten sairaaloiden korjauksiin tai hoitolaitoksiin tai palkkaamaan lisää työntekijöitä. Innolla odottaen. Olen kahden lapsen äiti. Olen tehnyt koko opiskeluajan työtä ja valmistuin ajallani ja kun valmistuin piti ottaa kaksi työtä että pärjää. Ja myös sen takia, koska toinen paikka on pitkäaikainen ja toisesta parempi palkkaisesta ei tiedä kuinka kauan se jatkuu, menee tarpeen mukaan noin 2-3 viikon sopimuksilla. Olen hoitoalalla, jossa mielestäni palkka on ihan ok, mutta kun haaveissa on pieni omakotitalo ja tontti. Niin pakko tehdä kahta työtä että saa säästöön joskus jonkun roposen. Mies on myös ja palkka hänelläkin kohtuullinen. tienataan yhteensä noin 5600e/ kuussa ja siitä verot pois eli käteen jää noin 4600e (toisesta työstä minulla menee 42% veroa) Tästä maksetaan vuokra,sähkölämmitys, vakuutukset, päivähoitomaksu (suurin), kännykät, netti eli laskujen jälkeen jää noin 2900e. tällä sitten pärjätään kuukausi. Meillä on kaksi autoa, koska on pitkät työmatkat molemmilla ja ei mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä, koska ollaan molemmat vuorotyössä ja bussit ei kulje siihen aikaan kun pitäisi mennä. Lapsilla ei ole ihmeempiä harrastuksia, suurin osa vaatteista kirpparilta ja miehen kanssa ei harrasteta oikeastaan mitään ja todella harvoin käydään missään (2 kertaa vuodessa leffassa). Meillä on myös koira, johon menee rahaa myös hieman. Rivitalossa vuokralla ja vuokra on kohtuullinen. Mutta melkein joka kuukausi rahat ovat tiukalla ja varsinkin jos tulee jokin yllättävä meno esim autoihin pitää ostaa joku osa tai kodinkone hajoaa. Tavallista ruokaa syödään, teen ruuat itse, ei einesruokia. Tavallista kotiruokaa. ei ostella herkkuja paljoa, leivon itse. Leipää teen itse ja haen halvasta leipäkaupasta. Ei matkustella, ei olla ikinä käyty ulkomailla. Kylpylässä käytiin uimassa tammikuussa ja ei oltu yötä. Itsestäkin 2900 euroo tuntuu paljolta ja sillä pitäisi pärjätä, mutta silti kaiken maksamisen ja ostamisen kanssa saa olla todella tarkkana. Säästöön ollaan joka kuukausi saatu noin 200e ja ollaan yritetty pitää aina noin 100e hätävara tilillä jos jotain tapahtuu. Mutta kyllä tämä erittäin kamalaa tehdä kahta vuorotyötä, välillä minulla on 3 viikontyö putki ilman vapaapäiviä. Välillä tuntuu ettei tunne enää omia lapsiaan. En tiedä miten voisimme saada rahaa säästöön jos en tekesi kahta työtä ja miten voin jättää toisen pois jos en tiedä jatkuuko toinen. kyllä me sitäkin laskettiin että saman verran jäis käteen jos jäis toinen kotiin hoitamaan lapsia liiton rahalle. Kyllä tämä maailma on mallissaan. Tuntuu niin pahalta, että vielä tästä tilanteesta viedään se muutama euro pois. Ja olen aika varma että voisi kyllä muutenkin säästää. varmasti voisi säästää jostain muusta kohteesta kuin niiltä jotka todella elävät jatkuvassa paineessa ja lapsilta jotka ovat suomen tulevaisuus. tarviiko suomen lykätä ulkomaille rahaa, pitäisi hoitaa ensin oma talous kuntoon ja pitää huoltaomistaan. Kyllä olisi parampi mieli ja helpompi purra nämä säästöt jos ne koskisivat koko kansaa.
[/quote]
Olen samaa mieltä, että lapsilisien ja näiden muiden typerien säästöjen osoite on ihan väärä, me keskituloiset, mutta kyllä ne suurituloisetkin oman kortensa kekoon laittaa ihan riittävästi. Suomessa on todellakin progressiivinen verotus, eli kyllä ne isotuloiset enemmän sitä veroakin maksavat. En koe että olemme mitään suurituloisia, mutta jos vertaan tulojamme teidän tuloihinne, teillä brutto 5600e/kk ja meillä 9000e/kk ja teillä jää käteen siitä 4600e, meillä 5000e. Aika samoilla rahoilla siis pärjäillään, vaikka me vähän enemmän tienaammekin. Ja sen isomman veromäärän jälkeen maksamme samat korotukset ja kärsimme samoista leikkauksista. Eiköhän ne säästöt pitäisi koittaa hakea ihan jostain muualta kuin yksityisihmisiltä. Eikähän siellä yritysverotuksessa ja vaikka kehitystuissa olisi vähän varaa ottaa käyttöön!
[/quote]
Jotain pielessä tuossa esimerkissä. Tuleeko tuo 9000€ vain yhden palkansaajan tienaamana? Ainaostaan silloin ehkä verotus voi olla noin kovaa. Jos on kahden palkansaajan ansainta niin tuskin veroja menee 4000€?
Ja sitten taas tuo toinen esimerkki eli brutto 5600€ ja netto 4600€? Miten noin vähän veroja menee? Luulisi että jäisi vähemmän nettona.
Voin sanoa että kun lapsilisät ovat olleet ainoa varsinainen tuloni nyt 4 vuotta niin toki tuo leikkaus tuntuu.
Hyvä aloitus ap. Miten niin ensimmäisenä Mennään lapsiperheiden kukkarolle? Kuten joka mainitsi. Kyllä leikkurilla mennään kaikkien kukkarolle. Perheellemme tämä tarkoittaa sellaista 1000 euron tulojen vähennystä vuodessa. Olemme hyviä kuluttajia - nyt jää siis yksi kotimaan viikonloppu tai risteily tekemättä. Eli vaikuttaa siten kuluttamiseen ja sitä kautta koko kansantalouteen.
mutta oikeasti 7 e tai vaikka 7 e x 3 ei kenenkään taloutta VOI kaataa.
taloudellinen tilanne suomessa on sellainen, että tästä ei selvitä ilman isoja leikkauksia. Lukekaan lehtiä, kunnelkaa uutisia!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 23:29"]
Hyvä aloitus ap. Miten niin ensimmäisenä Mennään lapsiperheiden kukkarolle? Kuten joka mainitsi. Kyllä leikkurilla mennään kaikkien kukkarolle. Perheellemme tämä tarkoittaa sellaista 1000 euron tulojen vähennystä vuodessa. Olemme hyviä kuluttajia - nyt jää siis yksi kotimaan viikonloppu tai risteily tekemättä. Eli vaikuttaa siten kuluttamiseen ja sitä kautta koko kansantalouteen.
mutta oikeasti 7 e tai vaikka 7 e x 3 ei kenenkään taloutta VOI kaataa.
taloudellinen tilanne suomessa on sellainen, että tästä ei selvitä ilman isoja leikkauksia. Lukekaan lehtiä, kunnelkaa uutisia!
[/quote] Eikö nyt ole jo tehty selväksi ettei "kitinä" ksoka pelkästään tuota 7% pois lapsilisästä, vaan sitä että sen lisäksi lisätään polttoaine-, ja autoveroa, ja karsitaan vähennyksiä? (Asuntolainan korot, työmatkakustannukset esim.)
Jos kaikki ylimääräinen on karsittu, niin mistä enää säästää. Esim. meillä vähenee lapsilisä reilut 20 euroa/kk, mikä on enemmän kuin perheemme yhteenlasketut puhelinkulut kuukaudessa. Vaikka luovuttaisiin kokonaan kännyköistä (mitä ei tietenkään voida tehdä) sekään ei riittäisi, vielä jostain pitäisi säästää.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:53"]
Samat yt:t myös kunnille. Kuntaliitosten jälkeen jää tuplavirkoja monen vuoden "irtisanomisajalla". Toinen juttu, mistä voisi säästää on subjektiivisen päivähoito-oikeunen lopettaminen.
[/quote]
Mä olen tästä ihan samaa mieltä. Mutta ei sitten uskallettu kajota subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen vieläkään! Jos kerran on pakko jotain säästää niin olisivat leikanneet tuosta! Mutta saavat näköjään laiskurimammat jatkossakin homehduttaa takapuoltaan kotona vauvan kanssa kun 2-vee on 8h päivässä "virikehoidossa".
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:53"]
Samat yt:t myös kunnille. Kuntaliitosten jälkeen jää tuplavirkoja monen vuoden "irtisanomisajalla". Toinen juttu, mistä voisi säästää on subjektiivisen päivähoito-oikeunen lopettaminen.
[/quote]
Mä olen tästä ihan samaa mieltä. Mutta ei sitten uskallettu kajota subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen vieläkään! Jos kerran on pakko jotain säästää niin olisivat leikanneet tuosta! Mutta saavat näköjään laiskurimammat jatkossakin homehduttaa takapuoltaan kotona vauvan kanssa kun 2-vee on 8h päivässä "virikehoidossa".
Tiedoksi sinulle joka kannatat lasten subjektiivisen päivähoidon lopettamista säästömielessä.. eiköhän juur ed. lama-ajoista ole otettu oppii. Virikehoito eiole äidin virikehoitoa omassa sohval vaan lapsen kehityksen ja ikätason mukaista hoitoa ja kasvatusta.
Jolla estetään perheiden syrjäytymistä. Kun äidit vievät ne omat sinne päiväkodin hoiviin samalla ehkäistään ennakkoluuloja kotihoidossa oleviin lapsiin ja luodaan ystävyyssuhteita jos vaikka omad lähipiiris ei ole näitä. Asioilla on omat puolensa.
"Mutta ei sitten uskallettu kajota subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen vieläkään! Jos kerran on pakko jotain säästää niin olisivat leikanneet tuosta! Mutta saavat näköjään laiskurimammat jatkossakin homehduttaa takapuoltaan kotona vauvan kanssa kun 2-vee on 8h päivässä "virikehoidossa"."
Kannattaisiko ensin päivittää tietonsa. Päivähoito-oikeutta rajoitetaan 1.1.2015 alkaen. Päänniikö kun ei jo ensi syksynä?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 11:10"]
Olen vihainen kun kaikki säästöt menee taas keskiluokkaisten kontolle. Eli me joka tehdään töitä ja yritetään jollain tavalla elättää itsemme.
Eli kukaan ei puhu siitä kuinka monta kohtaa oikeasti säästölinjasta kohdistuu lapsi perheille. Laskin nopeasti seuraavat: autoveron korotus, polttoaineen korotus, korkovähennyksen kiristäminen, työmatka vähennyksine kiristäminen ja vielä lapsilisien leikkaaminen.
Ainakin meidän perheelle osuu kaikki nuo. Jos kaikki pitää jostain säätää, niin miksi se aina osuu keskiluokkaan? Onko tämä tasa-arvoa?
[/quote]
Valitettavasti se vaan on keskiluokka jolta voidaan ottaa helpoimmin jotain pois. Jos todella rikkaiden verotusta kiristetään huomattavasti, heidän on hyvin helppo lähteä veropakolaisiksi - keskiluokalle se on vaikeampaa. Jo nyt sosiaalituilla elävät ja köyhät - heillä taas on paljon vähemmän mistä ottaa. Jos sosiaalitukiin ja olevassaoleviin rakenteisiin kosketaan rajummin, vasemmisto ryhtyy puhumaan hyvinvointivaltion alasajosta, joka taas voi Suomessa olla poliittinen itsemurha. Ei päättäjillä ole rohkeutta tehdä oikeita rakenteellisia uudistuksia, joilla saataisiin talous taas kasvuun. Tätä rataa leikataan palveluja ja kiristetään veroja vähän kerrallaan ja keskiluokka maksaa. Tietysti vain siihen saakka kun keskiluokkaa on olemassa. Kohta ollaan kaikki joko sosiaaliturvalla tai kireän verotuksen takia työssä sosiaaliturvaa vastaavalla käteen jäävällä palkalla.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:01"]
"Mutta ei sitten uskallettu kajota subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen vieläkään! Jos kerran on pakko jotain säästää niin olisivat leikanneet tuosta! Mutta saavat näköjään laiskurimammat jatkossakin homehduttaa takapuoltaan kotona vauvan kanssa kun 2-vee on 8h päivässä "virikehoidossa"."
Kannattaisiko ensin päivittää tietonsa. Päivähoito-oikeutta rajoitetaan 1.1.2015 alkaen. Päänniikö kun ei jo ensi syksynä?
[/quote]
Niin rajoitetaan, mutta olisivat poistaneet kokonaan. Ihmeellistä kun ei nykyään kukaan jaksa hoitaa itse lapsiaan. Että pitää oikein keskittyä yhteen lapseen kerrallaan. Voi herranjestas!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 00:01"]
Tiedoksi sinulle joka kannatat lasten subjektiivisen päivähoidon lopettamista säästömielessä.. eiköhän juur ed. lama-ajoista ole otettu oppii. Virikehoito eiole äidin virikehoitoa omassa sohval vaan lapsen kehityksen ja ikätason mukaista hoitoa ja kasvatusta.
Jolla estetään perheiden syrjäytymistä. Kun äidit vievät ne omat sinne päiväkodin hoiviin samalla ehkäistään ennakkoluuloja kotihoidossa oleviin lapsiin ja luodaan ystävyyssuhteita jos vaikka omad lähipiiris ei ole näitä. Asioilla on omat puolensa.
[/quote]
Ihan tiedoksi itsellesi että kyllä monessa tapauksessa kyse on puhtaasti laiskuudesta. Mutta sitähän ei kukaan voi myöntää. Ainoa perustelu on aina se että meidän Pena-Petteri on niiiin kamalan aktiivinen lapsi että sen on parempi olla päiväkodissa. Ja se 1,5-vee Pena-Petteri menee sinne päiväkotiin niin mielellään ja kaipaa kavereita. Valitettavasti mä näen näitä tapauksia työssäni joka päivä ja ikävä kyllä tuttavapiiristäkin näitä löytyy. Aika outoa että kaikki menee päiväkotiin siksi ettei vaan syrjäydy. Tässä maassa on jotain pahasti vialla. Pitääkö ongelmia nähdä sielläkin missä niitä ei oikeasti ole?
Joku vois joskus laskea paljonko valtio säästäisi vuositasolla, mikäli lapsilisää saisi vain kolmesta lapsesta. Mulle on henkilökohtaisesti aivan yks lysti, kuinka monta lasta kukakin tekee/haluaa, mutta ei valtion tarvitse kaikista niistä mitään lisiä maksaa.