Mitä ihmettä te kitisette lapsilisien -7% leikkauksesta? Osaatteko laskea?
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:14"]
No mieti jos vaikka töissä sulle sanottaisiin, että palkastasi nyt rupeaa lähtemään 7% pois. Tuskin mielelläsi antaisit
[/quote]
Tämän maan tilannetta kuvaa kyllä mainiosti tämä kommentti: Tuki = työstä ansaittu palkka. Toinen vaan käyttää siihen aikaansa ja energiaansa ja saa siitä korvauksen palkkana ja jos on syystä tai toisesta vaikka viikon pois töistä, se vapaa pidätetään palkasta, mutta toinen vaan nostaa tukea. tekemättä yhtään mitään Mutta mitä eroa, hei?
Ja joo, lapsilisää saa kaikki, mutta en kyllä tajua sitä, jos tästä aivan täysin vastikkeettomasta rahasta leikataan joku onneton 7 % niin ollan repimässä ranteita auki, kun lapset ei saa enää karkkia tai opiskelijat lounasta. Ja kehdataan vielä oikeasti rinnastaa lapsilisä palkkatuloon.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:14"]
No mieti jos vaikka töissä sulle sanottaisiin, että palkastasi nyt rupeaa lähtemään 7% pois. Tuskin mielelläsi antaisit
[/quote]
Voiko näin tyhmää edes olla olemassa?
Onko pikkuisen eri asia alentaa työsuorituksesta saatavaa palkkaa kuin verorahalla rahoitettavaa tukea?
"Pena, sä saatkin nyt sun 8 h päivästä vaan 7 h liksan. Mutta toi Naapurin Arja saa kuitenkin 17 v rahaa siitä, että teki sen lapsen ja siihen rahaan ei voi koskea, koska se on saavutettu etuus ja Arja kyllä pahastuisi, jos 7 € shamppoo jäisi ostamatta tän leikkauksen vuoksi. Ymmärrät varmaan Pena tän tilanteen?".
Kaikesta joo me suomessa jaksetaan valittaa. Meillä on ihan sairaan hyvä sosiaalitukijärjestelmä. Itsekin nautin mieheni ja lasteni kanssa nyt vuorotteluvapaalla tästä järjestelmästä ulkomailla, jossa eläminen on huomattavasti edullisempaa ja tällä korvauksella voin sanoa eleleväni täällä erittäin hyvää ja suht varakasta elämää. Täällä keskiansio on 1300€/kk, mutta moni saa huomattavasti vähemmän. Kielikurssillani on tyttö noin 25v joka tekee täällä tarjoilijan hommia 6päivää viikossa ja saa palkkaa 600€/kk. En oikein kehdannut sanoa, että itse saan suomesta tukia lapsilisät mukaan lukien yli kolme kertaa enemmän. Kyllä me suomessa osaamme valittaa, mutta tässä tilanteessa ollaan kun työnteosta on tehty kannattamatonta erityisesti pienpalkka-aloilla ja sosiaalietuudet ovat ihan järjettömän hyvät.
"
Olen vihainen kun kaikki säästöt menee taas keskiluokkaisten kontolle. Eli me joka tehdään töitä ja yritetään jollain tavalla elättää itsemme.
Eli kukaan ei puhu siitä kuinka monta kohtaa oikeasti säästölinjasta kohdistuu lapsi perheille. Laskin nopeasti seuraavat: autoveron korotus, polttoaineen korotus, korkovähennyksen kiristäminen, työmatka vähennyksine kiristäminen ja vielä lapsilisien leikkaaminen.
Ainakin meidän perheelle osuu kaikki nuo. Jos kaikki pitää jostain säätää, niin miksi se aina osuu keskiluokkaan? Onko tämä tasa-arvoa?"
näin meilläkin. moni tuntuu vetävän jatkuvasti tuota "7 euron korttia" osaamatta ajatella kokonaisuutta. ja ihan periaatteen vuoksi vastustan lapsilisiin kajoamista, koska tiedän monta perhettä, jolle se pienikin raha on tarpeen. eihän kukaan lapsilisien varaan ala perhettään perustaa, mutta viime vuosien talouden kehitys on ajanut aika monet perheet ahtaalle nimenomaan leikkaamalla aina keskituloisilta ja vähempiosaisilta.
10l8 jatkaa:
sitä paitsi monen lapsiperheen kulutus on sitä luokkaa, että lapsilisät palautuu valtion kassaan ostovoiman kautta. niille kitisee siitä, että eivät halua kustantaa ilmaisen tuen mahdollisuutta lapsiperheille, huomauttaisin, että myös ne perheen vanhemmat maksavat tuloistaan veroa. sekin määrä ylittää moninkertaisesti vuodessa maksettavien lapsilisien summan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:23"]Meillä 5 mukulaa, vähennys siis n. 50 euroa. Pian palaan ä-lomalta duuniin. Työmatka 60km, ja tästäkin kulut kasvaa. Kolme nuorinta lasta pväkodissa, maksimimaksu.
Ei kyl hirveesti nappaa tehä duunia näiden kiristysten jälkeen, olis varmaan helpompaa heittäytyä sossun elätiks, jäisi ehkä enemmän käteen. :(
[/quote]
Teillä on helkkarin hyvät tulot jos 7-henkisellä perheellä menee maksimimaksu päivähoidosta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. [/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa --- Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
Tuonko olet valmis sanomaan päin naamaa niille lapsille? Syyllinenkö pieni lapsi on siihen, millaiseen tilanteeseen hän on syntynyt?
Joku viisas on sanonut, että yhteiskunnan arvo mitataan siinä, millä tavalla se suhtautuu heikkoihin ja vähäosaisiin. Voitaisiin vaihteeksi käydä keskustelua siltä pohjalta ainaisen jälkiviisausjapatuksen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:24"]
"
Olen vihainen kun kaikki säästöt menee taas keskiluokkaisten kontolle. Eli me joka tehdään töitä ja yritetään jollain tavalla elättää itsemme.
Eli kukaan ei puhu siitä kuinka monta kohtaa oikeasti säästölinjasta kohdistuu lapsi perheille. Laskin nopeasti seuraavat: autoveron korotus, polttoaineen korotus, korkovähennyksen kiristäminen, työmatka vähennyksine kiristäminen ja vielä lapsilisien leikkaaminen.
Ainakin meidän perheelle osuu kaikki nuo. Jos kaikki pitää jostain säätää, niin miksi se aina osuu keskiluokkaan? Onko tämä tasa-arvoa?"
näin meilläkin. moni tuntuu vetävän jatkuvasti tuota "7 euron korttia" osaamatta ajatella kokonaisuutta. ja ihan periaatteen vuoksi vastustan lapsilisiin kajoamista, koska tiedän monta perhettä, jolle se pienikin raha on tarpeen. eihän kukaan lapsilisien varaan ala perhettään perustaa, mutta viime vuosien talouden kehitys on ajanut aika monet perheet ahtaalle nimenomaan leikkaamalla aina keskituloisilta ja vähempiosaisilta.
[/quote]
Osaan kyllä ajatella kokonaisuutta, ja meillekin nuo kaikki säästöt iskevät. Perhekokomme on siksi 5 henkilöä, että olemme miettineet ja laskeneet, että näillä tuloilla ja näilä menoilla saamme turvattua kaikille lapsille ihmisarvoisen lapsuuden siihen kuuluvine harrastuksineen ja huvituksineen. Emme ole puskeneet maailmaan seitsemää lsta ihan vaan siksi, että vauvat on niin ihania, vaan ihan oikeasti miettineet elämän realiteettejä.
Mutta jos perhe tehtailee lapsia liukuhihnalta, sanotaan nyt sitten vaikka sen 5-8 kpl, niin kai nyt joku vastuu pitää oikeasti olla niilä vanhemmillakin ja osata arvioida edes vähän, että mitä tapahtuu jos lapsilisä vaikka kokonaan poistuu, eikä ajatella, että 700 € on joku ansaittu juttu, joka on aina ja ikuisesti.
Iso perhe tarvitsee isomman asunnon, isomman auton, enemmän polttoainetta, enemmän vaatteita, enemmän varusteita niille lapsille. En tajua sitä, että joku ryhtyy tällaiseen laskien sen varaan, että yhteiskunta kyllä tukee aina vaan, jatkuvana äitiysrahana, kotihoidontukena ja vaikkapa kahdeksan lapsen lapsilisinä. Kai nyt yksilölläkin on joku vastuu jälkeläisistään? Kai se nyt on selvää että lapsista on kuluja. Mielestäni lapsilisä on aika ruhtinaallinen juttu, samoin Suomen pitkä vanhempainvapaa + hoitovapaa siihen päälle. Mitä ihmettä vielä pitäisi kustantaa? Jokaiselle hoitaja kotiin kunnes lapsi on koululainen?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. [/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa --- Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
Tuonko olet valmis sanomaan päin naamaa niille lapsille? Syyllinenkö pieni lapsi on siihen, millaiseen tilanteeseen hän on syntynyt?
Joku viisas on sanonut, että yhteiskunnan arvo mitataan siinä, millä tavalla se suhtautuu heikkoihin ja vähäosaisiin. Voitaisiin vaihteeksi käydä keskustelua siltä pohjalta ainaisen jälkiviisausjapatuksen sijaan.
[/quote]
Ei, vaan niille vanhemmille. Kai nyt jokaisen aikuisen pitäisi osata edes vähän matematiikkaa. Tienaan tämän verran, onko minulla varaa lisääntyä niin paljon, että joka yhdynnästä se raskaus on mahdollinen. Yhteiskunnan ei ole tarve elättää ihan niitä kaikkia rakkauden hedelmiä, vaikka niin nyt tehdäänkin ja niiden syyttömien lasten kannalta ihan hyvä niin. Mutta miksi ne vanhemmat tekee lapsia, joita heillä ei ole varaa elättää???????
Kyse ei ole siitä summasta, sehän on pieni. Kyse on periaatteesta ja arvomaailmasta. Miksi otetaan pois suomalaiselta keskiluokalta, lapsiperheiltä ja vähäosaisilta?
Miksi rahaa on joka kevät ja eksä höösätä kerjäläisiä, poliisien resursseja käytetään leirien purkuun, jälkiä siivotaan verorahoista jne? Miksei kerjäämistä kielletä ja säästetä kun tuo porukka ei olisi kaduilla riesana rikoksia tehtailemassa ja sotkemassa paikkoja? Eivät tulisi niin sankoin joukoin jos kerjääminen olisi rangaistavaa.
Miksei vangeilta nipistetä ruoasta ja päivärahasta? Nythän asuvatkin jo ilmaiseksi.
Miksi kansanedustajat ajavat ilmaiseksi takseilla kun tavallinen työssäkävijä saa kohta maksaa entistä kalliimmin työkilometreistään?
Miksei tupakan verotusta nostettaisi vaikka 100%? Saisivat itse kustantaa syöpäkääryleistään aiheutuvista haitoista isomman siivun. Kenenkään ei ole pakko polttaa, mutta ruokaa on ostettava.
Miksi rahaa syydetään kreikkaan kun kerran kotipesään ei jää mitään?
Miksi ei maahanmuuttovirtaa rankalla kädellä supisteta lama-aikana? Ei ole entisiäkään asukkaita rahaa hoitaa, miksi haalitaan lisää väkeä, jotka eivät ksokaan edes tuota mitään takaisin valtiolle? Kamalasti kuluja vain aiheuttavat ja lisääntyvät minkä ehtivät.
Miksei sitä helvatun pakkoruotsia voida lopettaa. Kyllä säästyisi kun ei tarvitsisi kustantaa julmettua määrää oppikirjoja haluttomille kululaisille ja opetuskuluissakin säästettäisiin. Miksi ruotsi ei voisi olla valinnainen kieli? Motivoituneet lukisivat ja loput eivät. Turha tuhlata niihin, joilla ei ole motivaatiota edes ruotsia opiskella, eibvät he sitä opikaan, saatika koskaan hyödynnä.
Ticket to heaven/molovero sopisi tälle nimeksi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. [/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa --- Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
Tuonko olet valmis sanomaan päin naamaa niille lapsille? Syyllinenkö pieni lapsi on siihen, millaiseen tilanteeseen hän on syntynyt?
Joku viisas on sanonut, että yhteiskunnan arvo mitataan siinä, millä tavalla se suhtautuu heikkoihin ja vähäosaisiin. Voitaisiin vaihteeksi käydä keskustelua siltä pohjalta ainaisen jälkiviisausjapatuksen sijaan.
[/quote]
Ei, vaan niille vanhemmille. Kai nyt jokaisen aikuisen pitäisi osata edes vähän matematiikkaa. Tienaan tämän verran, onko minulla varaa lisääntyä niin paljon, että joka yhdynnästä se raskaus on mahdollinen. Yhteiskunnan ei ole tarve elättää ihan niitä kaikkia rakkauden hedelmiä, vaikka niin nyt tehdäänkin ja niiden syyttömien lasten kannalta ihan hyvä niin. Mutta miksi ne vanhemmat tekee lapsia, joita heillä ei ole varaa elättää???????
[/quote]
Et tainnut sisäistää kommenttiani. Aivan selvää on, että aina tulee olemaan lapsia, jotka syntyvät olosuhteisiin, joissa on köyhyyttä ja/tai muita ongelmia. Kysymys kuuluu, millä tavalla me (yhteiskunta) näihin vähäosaisempiin suhtaudumme. Mitä tarjoat ratkaisuksi? Jätämmekö oman onnensa nojaan? Hyväksymme, että sillan alla asuu kohta perheitä, jotka viltit ympärillään kerjäävät kevätviimassa? Mitä luulet minkä verran av-mamman jälkiviisaus lämmittää?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:22"]
No meidän perheessä on yhteensä 7 lasta. Leikkaus on 750 €. Minä olen ä-rahalla. Kyllä joka euro on tarpeen. [/quote]
No seitsemän lasta on kyllä jokaisen ihan oma valinta, olisko kannattanut poikkuisen kuitenkin laskea, että onko meillä varaa --- Niinkin voi käydä ettei kohta ole ollenkaan lapsilisää, mutta ne seitsemän lasta tarvitsevat elantoa kuitenkin aika pitkään.
[/quote]
Tuonko olet valmis sanomaan päin naamaa niille lapsille? Syyllinenkö pieni lapsi on siihen, millaiseen tilanteeseen hän on syntynyt?
Joku viisas on sanonut, että yhteiskunnan arvo mitataan siinä, millä tavalla se suhtautuu heikkoihin ja vähäosaisiin. Voitaisiin vaihteeksi käydä keskustelua siltä pohjalta ainaisen jälkiviisausjapatuksen sijaan.
[/quote]
Ei, vaan niille vanhemmille. Kai nyt jokaisen aikuisen pitäisi osata edes vähän matematiikkaa. Tienaan tämän verran, onko minulla varaa lisääntyä niin paljon, että joka yhdynnästä se raskaus on mahdollinen. Yhteiskunnan ei ole tarve elättää ihan niitä kaikkia rakkauden hedelmiä, vaikka niin nyt tehdäänkin ja niiden syyttömien lasten kannalta ihan hyvä niin. Mutta miksi ne vanhemmat tekee lapsia, joita heillä ei ole varaa elättää???????
[/quote]
Et tainnut sisäistää kommenttiani. Aivan selvää on, että aina tulee olemaan lapsia, jotka syntyvät olosuhteisiin, joissa on köyhyyttä ja/tai muita ongelmia. Kysymys kuuluu, millä tavalla me (yhteiskunta) näihin vähäosaisempiin suhtaudumme. Mitä tarjoat ratkaisuksi? Jätämmekö oman onnensa nojaan? Hyväksymme, että sillan alla asuu kohta perheitä, jotka viltit ympärillään kerjäävät kevätviimassa? Mitä luulet minkä verran av-mamman jälkiviisaus lämmittää?
[/quote]
Suomessa ei yksikään lapsi, ainakaan suunnilleen täysipäisen vanhemman lapsi, joudun kevätviimassa paleltumaan sillan alla. Ja kaipa ne vähemmän täysipäisiltä otetaan sitten huostaan.
Tarveharkintainen sosiaalituki on aivan ok, en todellakaan halua kenenkään lapsen Suomessa tai missään muuallakaan näkevän nälkää. Mutta näkisin kuitenkinnsen vastuun myös niillä vahnemmilla. Tämänkään ketjun 8 lapsen vanhemmat nyt tuskin ovat sillan alle joutuvia vaan pikemminkin pöyristyneitä siitä, että he ovat pitäneet 700 € lapsilisää ilmeisesti jonain vakiona ja lapsia on vaan tehty sen mukaan kun uusia vauvoja on haluttu (tai uskonto on vaatinut) ja nyt ollaan ihan että kyllä se 700 € vaan tuntuu. Totta hemmetissä se tuntuu, mutta kuka käski laskea sen varaan?
Heikoimmista pitää pitää huolta, olen aina ja ehdottomasti lasten puolella. Mutta yhteiskunnan tukiautomaatti heille, jotka vaan tekevät lapsia kun vauvat on niin ihania, on ihan pimeä. Tässä taannoin yhden realitysarjan äiti totesi viidettä tai kuudetta odottaessaan, että eihän se vaippapaketti nyt paljoa maksa, kyllä sen lapsilisällä saa. Ja tenavia oli sossun tukemassa taloudessa jo ennestään neljä tai viisi.
Meille tuo -7% ei tee minkäänlaista jälkeä, kun se tulee sitten sossun pussista. Kaikkein köyhimpiin tämä leikkaus ei siis ole kohdistettu.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 16:23"]Meillä 5 mukulaa, vähennys siis n. 50 euroa. Pian palaan ä-lomalta duuniin. Työmatka 60km, ja tästäkin kulut kasvaa. Kolme nuorinta lasta pväkodissa, maksimimaksu.
Ei kyl hirveesti nappaa tehä duunia näiden kiristysten jälkeen, olis varmaan helpompaa heittäytyä sossun elätiks, jäisi ehkä enemmän käteen. :(
[/quote]
Teillä on helkkarin hyvät tulot jos 7-henkisellä perheellä menee maksimimaksu päivähoidosta.
[/quote]
No ei kyl tarvii olla, idioottimaisesti maksu määräytyy bruttotulojen mukaan.
Ja aika matala se täyden maksun raja on.
Mua häiritsee tämän ketjun vastauksissakin se, että aikuiset tappelevat rahasta, joka on luotu turvaamaan lasten tasavertaisuutta. Se, että tästä rahasta leikkaaminen ei saa kaikkia pöyristymään kertoo kyllä kieroutuneesta arvomaailmasta.
Suomi ei ole hyvinvointivaltio. Meillä on paljon lapsiperheitä, joissa on mielenterveysongelmia, pitkäaikaistyöttömyyttä ja todellista köyhyyttä. Kun ruuan hinta koko ajan nousee, jonot kunnallisiin palveluihin pitkittyy ja työttömyys lisääntyy, kasvaa meillä hyvin katkera ja pahoinvoiva sukupolvi., josta tulee tulevaisuuden ongelmavanhempia. Juuri näiden huonosti voivien perheiden lapset tarvitsevat lapsilisää eniten, juuri esimerkiksi ihan ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 12:12"]
Pakkoko on asua kalliisti? Muuttakaa halvempaan asuntoon, ottakaa halvempi kännykkäliittymä, jättäkää maksulliset tv-kanavat pois, opetelkaa tekemään ruokaa halvemmista kausituotteista, opettakaa lapset syömään kunnon ateriat siellä koulussa, harrastakaa ilmaisia asioita.
[/quote]
Ilmaisia asioita? Ylläpidetäänkö minunkin rahoillani uimahallia, jotta sinne pääsevät rikkaammat muttei meidän lapsi, kun rahat eivät riitä pääsymaksuun? Nyt alkaa tulla savua korvista.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:24"]
Ihan oikeasti, haloo! Meillä on kolme lasta ja lapsilisät ovat joitain senttejä yli 366 euroa. Vaikka tuosta lähtisi kokonaiset 10% koko potista, niin se olisi 36,60 euroa. Siihenkö meidän talous kaatuisi? Kyse on SEITSEMÄSTÄ prosentista, joka sadan euron lapsilisässä tarkoittaa SEITSEMÄÄ euroa. Suomessa ei yksinkertaisesti voi olla niin köyhää ihmistä, että joutuisi miettimään kulutustottumuksiaan seitsemän euron leikkauksen vuoksi.
Aivan naurettavaa ja hyvin itsekästä. Keksikää itse joku parempi keino saada Suomen talous kuntoon, jos mistään ei saa säästää.
Samaa mäkin pohdin, ja jossain lehdessä huusi kans mielipide että "Kohta ei uskalla enää tehä toista lasta". Yksi latte vähemmän kahvilassa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 10:33"]Onko se teistä oikein että ensimmäisenä rokotetaan lapsilta ja vähätuloisilta? Ihan sama mikä summa. Miksei oteta kansanedustajien palkasta 7 % pois, sitä vaan nostetaan.
[/quote]
Tulisikohan kansanedustajaparka sillä -7% palkalla edes toimeen?
Voi luoja sentään!
Voi kunpa joku uskaltaisi olla radikaali ja lakkauttaa kaikki sosiaalietuudet vaikka edes 3kk ajaksi! Saisi ehkä ihmiset ajattelemaan omaa kulutustaan. Kukaan muu kuin täystorvelo ei vedä talouttaan siihen pisteeseen, että joku 7-15-21eur/kk vetää talouden solmuun!
Jos normaalijärjellä varustettu ihminen toteaa vaikkapa että omakotitalo olisi tosi kiva, mutta sitten ei jää kun kakskymppiä kuussa yllättäviin menoihin ja lasten leffakäynteihin niin hän ei jlauta sentään hanki sitä omakotitaloa vaikka kuinka mieli tekisi ja "olis niiq tosi kiva etä lapsil ois oma piha" vaan tyytyy esim. lähiön kerrostalokämppään.
Valintoja ihmiset, valintoja!
Suomessa ei kukaan ole niin köyhä etteikö löytyisi katto pään päälle, hyvä ruokaa, ehjät ja puhtaat vaatteet. Kaikki muu on kiinni valinnoista. On omaa tyhmyyttä mitoittaa perheensä kulutus niin tiukalle että muutama kymppi sinne tai tänne kaataa korttitalon. Oishan se kiva tehdä kaikkea "mutku mä haluun" periaatteella, mutta maailma nyt vaan on sellainen etteivät duunarien kakarat ole ennenkään pukeutuneet vimpan päälle merkkivaatteisiin ja harrastaneet jäkistä ja futista ja balettia ja ratsastusta ym. Vielä 50v sitten 6 hengen duunariperhe saattoi hyvinkin asua 30m2 yksiössä ja taloyhtiön yhteiskäytössä oleva paskahuussi löytyi pihamaalta. Turha väittää etteikö elintaso Suomessa olisi noussut tuohon verrattuna aivan valtavasti ja etteikö Suomi edelleen olisi pienituloisen paratiisi.