Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.

Vierailija
19.11.2020 |

Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.

Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.

Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html

Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.

Tavalliseen 7-vaihteiseen pyörään ei tarvitse kuin ilmaa renkaisiin ja ketjuun rasvaa silloin tällöin 👍

Hys hys, tuo huoltohullu kilahtaa ihan kohta.

Vierailija
102/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hinta pitää laskea per kilometri. Samahan se autossakin. Jos ajaa jotain 20 tuhatta tai vähemmän, tulee ajettu kilometri paljon kalliimmaksi kuin jos ajaa vaikka 60 tuhatta vuodessa. Kaikista hölmöintä on ostaa auto ja sitten mennä kuitenkin joukkoliikennevälineillä jonnekin.

Tarpeeseen se kulkuneuvo pitää ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän sitä mieltä, että jos polkupyörän kilometreille on tarvetta laskea hintaa, kannattaa ehkä miettiä joku muu kulkuväline.

Vierailija
104/147 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea sähkärikuume, mutta juuri maksoin laskut ja näyttää siltä, että en aivan heti saa ostettua...

En osta säästösyistä, koska tällä hetkellä kuljen kävellen päivittäiset työmatkat. Taksia/linja-autoa käytän varmaan maksimissaan 20 kertaa vuodessa. 

Kesälomarahat tulee vasta heinäkuussa. Siinä on parhaasta pyöräilykaudesta osa jo mennyt, ahistus... 

Vierailija
105/147 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa oli asiakasomistajille -15 % ja heti kampanjan alettua lähdin tietenkin katsomaan sähkäreitä. 

Olisin ostanut eAinon, mutta "myynnissä vain myymälässä" ja paikkakuntani myymälässä "Ei saatavilla".

Juuh jooh, niitä tullee saataville asiakasomistajapäivien mentyä ohitse... 

Vierailija
106/147 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytättekö sähkäreitä pyörävarastossa, pihalla vaiko parvekkeella?

Olen ihmetellyt, kun taloyhtiössäni kenelläkään ei näytä olevan sähköpyörää. 

Huomasin, että kahdella parvekkeella on pyörä.

En toki kadulle asti näe, että ovatko sähköpyöriä, mutta ilmeisesti sen verran arvokkaita tai tärkeitä omistajilleen, että ovat nähneet aiheelliseksi säilyttää parvekkeella. 

Vierailija
107/147 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toki kadulle asti näe, että ovatko sähköpyöriä, mutta ilmeisesti sen verran arvokkaita tai tärkeitä omistajilleen, että ovat nähneet aiheelliseksi säilyttää parvekkeella. 

No eihän niitä ulkona voi pitää, ja varastossakin niin ja näin, kuka uskaltaa. Ja sitten latausta varten pitäisi kuitenkin viedä pyörä tai akku sisälle.

Vierailija
108/147 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen varmaan miettii oman taloyhtiönsä turvallisuuden tarkkaan, että kannattaako jättää varastoon vai tuoda sisälle. Pyöriä varastetaan todella paljon ja joku useamman tonnin pyörä lähtee varkaille nopeasti. Pelkät akutkin kelpaa.

Vierailija
109/147 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.

Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.

Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

Jos ostaa sellaisen jossa se moottori on takanavassa niin se itseasiassa säästää ketjuja ja rattaita.

Olen sähköpyörällä ajanut jo 5 vuotta enkä ole kertaakaan mitään isompaa korjausta/huoltoa tehnyt.

Ja kilometrejä on kertynyt runsaasti. Lisäakun ostin niin pääsen pitemmänkin (yli 100km) lenkin kevyesti.

Ihan halpa bilteman yosemite.

Vierailija
110/147 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pyörän hinnaksi on tullut niin 300 e / vuosi, ja mielestäni ihan kohtuullista.

Minusta noin suuret huoltokulut ovat kohtuuttomat ja johtavat siihen että fillarilla ajetaan niin kauan kunnes ketjut on lopussa ja sitten ostetaan uusi. Tuo lienee nykyisin edullisin vaihtoehto. Eli ostaa esimerkiksi 400-500 euroa maksavan niin sanotun hybridin ja yrittää sinnitellä sillä kaksi vuotta ja ostaa sitten uuden ennen kuin ketjut ja rataspakat on pakko vaihtaa.

Vertailun vuoksi. Fillari maksaa uutena 500 euroa, vuosittaiset huoltokulut 300 euroa. Auto, joka on paljon monimutkaisempi laite, maksaa uutena 50.000 euroa ja vuosihuolto 300 euroa.

400-500€ saa kivan toimivan pyörän. Sillä ajelee ketjuja rasvaten pari kertaa ne vaihtaen n. neljä vuotta ja sitten ostaa uuden viimeistä huutoa olevan vastaavan pyörän. Vanha pyörä saa uuden omistajan jostain satunnaispyöräilijästä tai aloittelijasta.

Uuden sähköpyärän saat jo 900 eurolla.

https://www.biltema.fi/polkupyorat/sahkopyorat/sahkopolkupyora-city-spo…

Ja jos ostat kauden ulkpuolella syksyllä niin tarjouksesta saanet ton saman 700:lla. Jos niitä jäänyt.

Vierailija
111/147 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näistä sähköpyöristä puhutaan tällaisella palikkakielellä, kuten että sähköpyörät kuluttaa ketjuja. Sähköpyöriäkin on erilaisia ja väite pitää ehkä paikkansa jos se moottori on siellä polkimien juuressa keskellä, jolloin se ketjun välityksellä antaa takakiekolle vauhtia. Mutta kokonaan päinvastainen juttu jos moottori onkin takanavassa jolloin ketju kuluukin itse asiassa jopa vähemmän kuin normaalipyörässä.

Vierailija
112/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkipyörä on halvin tapa pyöräillä, niitäkin sähkösvusteisia! Eihän tuossa ole mitään järkeä laittaa omaan sähköpyörään tuhansia euroja kiinni, kun varkaat vie sen kuitenkin. Itseltä varastettu jo useampi lukittu polkupyörä Kuopiossa ja Stadissa, nyt siirryin Kaupunkipyöriin eikä pääomamenetyksiä!!!

Vierailija
113/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä vaihdatin omaan sähköpyörään rattaat ja ketjut ja maksoi 145 euroa korjaamolla. Ne kestää sellaiset 8000 km ja sitten pitää vaihtaa.

Vierailija
114/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliit "maantiepyörät" kilpapyörät aina omalla terassilla/parvekkeella! Samoin runkoakulliset painavat sähköpyörät raahattava lataukseen omaan sähköverkkoon! Meillä taloyhtiön varastoissa n 80 kpl tavallisia polkupyöriä 1 kpl  sähköavusteinen , joka ei aja koskaan:) sähköpyörä on rappeutuneille lihaksille, ei terveille kilpa ajoon!

Vierailija
115/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä vaihdatin omaan sähköpyörään rattaat ja ketjut ja maksoi 145 euroa korjaamolla. Ne kestää sellaiset 8000 km ja sitten pitää vaihtaa.

Omat sähköpyörän ketjut venyi vaihtoon 1000 km ajolla.

Vierailija
116/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varsinkin jos akku syttyy palamaan / räjähtää ja polttaa koko talon samalla.

Vierailija
117/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä mallissa on erityisen helposti ja kätevästi irrotettava akku?

En haluaisi nyhrätä rystysiä verille aina kun otan akun mukaan pyörältä. 

Itselläni on Crescent , ruotsalainen. Helppo ottaa akku pois

Vierailija
118/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat sähköpyörän ketjut venyi vaihtoon 1000 km ajolla.

Tuolla niitä ketjuja joskus. Rouvalla on alkuperäiset rattaat ja kolmas ketju menossa. Mittarissa reilut 10000 km.

Vierailija
119/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ymmärrä koko sähköpyörää? Miksei tavallinen pyörä kelpaa? Ja miten se sähköpyörä edes nostaa kuntoa? Ja yleensä muutenkin jotkut pyöräilijät alkaneet suuttumaan, kuin esim. ne läskipyörät, joilla ajetaan luontopoluilla ja näitä saa sitten väistellä. Miksi pyöräilijät eivät voi vain ajaa pyöräteillä?

Luontopolut takaisin kävelijöille! Ja kun olin Nuuksiossa, niin jotkut luulevat, että siellä voi lennättää sitä typerää droonia, joka häiritsee luontokappaleita ja toisia luonnossa liikkuvia. (Meni kyllä vähän toiseen asiaan, mutta siis kuitenkin.) 

Vierailija
120/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ymmärrä koko sähköpyörää? Miksei tavallinen pyörä kelpaa? 

Taas näitä. Miksi ei miksi ei... Olisko siksi, että pystyy ajamaan helpommin vaikka pitkiä matkoja? Tai jos kunto on sen verran huono, että normipyörällä ei jaksa? Tai haluaa päästä duuniin hikoilematta?