Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.

Vierailija
19.11.2020 |

Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.

Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.

Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html

Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löpötihöpöti. 5000 ajettu ensihuollon jälkeen eikä sentinkään kustannuksia.

Ketjua olen voidellut ja ilmaa pumpannut. Ihmetyttää TM:ltä. Ainiin, ehkä sähköön muutama euro ;-)

On siis kehitetty täysin kulumattomia osia sun merkkipyörääsi.

Itsekin kuvittelin aikoinaan vanhan laadukkaan vaihdepyöräni olevan täysin hyvä ja kunnostettavissa, pintapuolisesti näytti tuliterältä. Veinpä huoltoon... Äijä tokaisi, että tässä on kaikki niin kulunutta, että kannattaa ihan vaan ostaa uusi pyörä.

Että osaatkohan sinä ollenkaan kuvitella kuinka kuluneita ne sun täysin huoltovapaan pyöräsi osat ovat kun olet tuhansia kilometrejä jo ajanut?

Eihän tuo kulumisesta kirjoita mitään vaan että vielä ei ole ollut vaihdon aika.

No, tota kyllä sillä mun laadukkaalla vaihdepyörälläkin ajeli, ei se niin kulunut ollut ettei mikään toiminut, mutta ajan kanssa kun sen sähköpyörän kuvittelet olevan ihan ok, niin pääsetkin kuulemaan, että se onkin ihan kaput!

Niin, että hyvin pelaa, vaikka kaikki on jo täysin vanhaa ja kulunutta. Eli siinä mitään eroa ole siihen tavisvaihdepyöräänkään, kyllä sillä ajaa vaikka vajaat parikytvuotta, eikä tarvi mitään vaihtaa...  hyvä pyörä ja kestävä!

Huolto on myös se, mikä pitkittää elinikää. Toki teillä periaate on se, että rikki asti pitää ajaa.......

Minä en ole tuo ensimmäinen kommentoija. Mitä oikeasti nyt yrität sanoa? Tottakai pyörää huolletaan. Montako vuotta sinun mielestäsi sähköpyörän tulisi kestää?

Vierailija
82/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kynikus kirjoitti:

Hyvä vaan. Reidetkin leviävät kun välttyy  polkemisen vaivalta. Se ja s-potkulaudat kertovat totuuden maailmanparantajien askeettisuudesta.

En mä sun vehkeistä tiedä, mutta aika monia sähköavusteisia joutuu polkemaan. Paino on tippunut kivasti.

Painoko on tippunut kivasti sähköpyöräilyn ansiosta, vai pelkästään sen vuoksi, että olet ostanut sähköpyörän ja vasta sen jälkeen alkanut liikkua? Lelulla on kiva leikkiä, niin kauan kuin uutuudenviehätystä riittää...

Ruokavalion ja liikunnan ansiosta. Liikuntaa on myös sähköpyöräily. En olisi talvella lähtenyt ajamaan 20 km työmatkaa ilman sähköjä. Sykemittarikin näyttää sähköstä huolimatta ihan hyviä lukemia. Vastatuuli, auraamaton väylä ja ylämäki vaan nyppii vähemmän. Toisin sanoen liikkuminen on mukavampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua olen voidellut ja ilmaa pumpannut. Ihmetyttää TM:ltä. Ainiin, ehkä sähköön muutama euro ;-)

Itsekin kuvittelin aikoinaan vanhan laadukkaan vaihdepyöräni olevan täysin hyvä ja kunnostettavissa, pintapuolisesti näytti tuliterältä. Veinpä huoltoon... Äijä tokaisi, että tässä on kaikki niin kulunutta, että kannattaa ihan vaan ostaa uusi pyörä.

Että osaatkohan sinä ollenkaan kuvitella kuinka kuluneita ne sun täysin huoltovapaan pyöräsi osat ovat kun olet tuhansia kilometrejä jo ajanut?

Eihän tuo kulumisesta kirjoita mitään vaan että vielä ei ole ollut vaihdon aika.

No, tota kyllä sillä mun laadukkaalla vaihdepyörälläkin ajeli, ei se niin kulunut ollut ettei mikään toiminut, mutta ajan kanssa kun sen sähköpyörän kuvittelet olevan ihan ok, niin pääsetkin kuulemaan, että se onkin ihan kaput!

Niin, että hyvin pelaa, vaikka kaikki on jo täysin vanhaa ja kulunutta. Eli siinä mitään eroa ole siihen tavisvaihdepyöräänkään, kyllä sillä ajaa vaikka vajaat parikytvuotta, eikä tarvi mitään vaihtaa...  hyvä pyörä ja kestävä!

Huolto on myös se, mikä pitkittää elinikää. Toki teillä periaate on se, että rikki asti pitää ajaa.......

Minä en ole tuo ensimmäinen kommentoija. Mitä oikeasti nyt yrität sanoa? Tottakai pyörää huolletaan. Montako vuotta sinun mielestäsi sähköpyörän tulisi kestää?

Niin, montako vuotta sen tulisi kestää. Täällähän joku jo kertoili ajelleensa 10 vuotta eikä mitään huoltokuluja. 

Toisaalta yksi kommentoi, että eihän tuossa kulumisesta mitään puhuttu vaan vaihdon tarpeesta.

No, mutta....... Vaihdon tarpeeseen päästään siinä kun osa ei enää toimi.... Huoltoa ei siis tarvita. Nyt minullekin selviää tämä teidän periaatteenne... Ei kuluja, kun ei välitetä kunnosta....

Jarru pelaa niin kauan kuin se jarruttaa, jossain vaiheessa se ei enää jarruta, niin siinä vaiheessa vasta siis tulee huolto kyseeseen. Ei kuluja ennen. 

Jep!

Vierailija
84/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jutun kommentteja ja siellä ollaan vahvasti eri mieltä.

Ei olla, jos hyvin sanottu -pisteitä katsoo.

Miksi kukaan sellaisia katsoisi?

Vierailija
85/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kynikus kirjoitti:

Hyvä vaan. Reidetkin leviävät kun välttyy  polkemisen vaivalta. Se ja s-potkulaudat kertovat totuuden maailmanparantajien askeettisuudesta.

En mä sun vehkeistä tiedä, mutta aika monia sähköavusteisia joutuu polkemaan. Paino on tippunut kivasti.

Painoko on tippunut kivasti sähköpyöräilyn ansiosta, vai pelkästään sen vuoksi, että olet ostanut sähköpyörän ja vasta sen jälkeen alkanut liikkua? Lelulla on kiva leikkiä, niin kauan kuin uutuudenviehätystä riittää...

Ruokavalion ja liikunnan ansiosta. Liikuntaa on myös sähköpyöräily. En olisi talvella lähtenyt ajamaan 20 km työmatkaa ilman sähköjä. Sykemittarikin näyttää sähköstä huolimatta ihan hyviä lukemia. Vastatuuli, auraamaton väylä ja ylämäki vaan nyppii vähemmän. Toisin sanoen liikkuminen on mukavampaa.

Toisin sanoen liikunta on kevyempää. Etkä siis ole talvella harjoittanut mitään liikuntaa. Asia selvä!

Vierailija
86/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynikus kirjoitti:

Hyvä vaan. Reidetkin leviävät kun välttyy  polkemisen vaivalta.

Kerrotko vielä että miten polkupyörällä välttyy "polkemisen vaivalta?"

Vierailija
87/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, montako vuotta sen tulisi kestää. Täällähän joku jo kertoili ajelleensa 10 vuotta eikä mitään huoltokuluja. 

Toisaalta yksi kommentoi, että eihän tuossa kulumisesta mitään puhuttu vaan vaihdon tarpeesta.

No, mutta....... Vaihdon tarpeeseen päästään siinä kun osa ei enää toimi.... Huoltoa ei siis tarvita. Nyt minullekin selviää tämä teidän periaatteenne... Ei kuluja, kun ei välitetä kunnosta....

Jarru pelaa niin kauan kuin se jarruttaa, jossain vaiheessa se ei enää jarruta, niin siinä vaiheessa vasta siis tulee huolto kyseeseen. Ei kuluja ennen. 

Jep!

Olen tuo 10 vuotta ajanut. Pyörää ei ole käytetty huollossa vaan se on huollettu itse. Kustannukset yhteensä noin 3000 euroa, sisältäen pyörän ja uuden akun sekä muut osat. Rattaita ei ole vaihdettu, sen olen kertonut. Mikä tässä on mielestäsi väärin?

Vierailija
88/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sähköpyörästä on kuluja, mitä tahansa kulkupeliä pitää (=kannattaa) joskus huoltaa. Se on vaan että mihin sitä vertaa. Sähköpyöräily tulee melko varmasti kalliimmaksi kuin kävely tai perus fillari, mutta jos kuljettavana on vaikkapa 10km työmatka päivittäin, kuinka moni kävelee sen tai edes vuoden ympäri pyöräilee? Aika harva, joten sitten kuluja tulee lisäksi julkisen lipusta/auton kuluista ja kappas, aika äkkiä tulee sähköfillarin huolto halvemmaksi. Jos sen sitten hankkii ihan vaan huviajeluun sen sähköpyörän niin se on sitten harrastusväline ja harrastukset tuppaavat aina maksamaan jotain.

Vierailija
89/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörä on hassu kapistus kun jotkut päätty aina tinkaamaan että mitä se nyt maksaa per vuosi ja kilometri ja mitä säästät. Kyselkää samoja moottoripyöräilijöiltä ja veneilijöitä. Ja mitä ne sukset nyt maksoi, hiihdithän riittävästi!

Vierailija
90/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörän hankintaan kyllä tehokkaasti kannustetaan.

Kuinka moni on hankkinut sähköpyöräänsä romutuspalkkiolla hinnan alennusta? Tonni avustusta, kun vie vanhan ennen vuotta 2010 käyttöön otetun ja edelleen käytössä olleen auton romutettavaksi, kampanja voimassa rajoitetun ajan eli tämän vuoden loppuun asti elleivät siihen varatut palkkiovarat aiemmin lopu. 

"Romutettavan auton on oltava ensirekisteröity vuonna 2010 tai aiemmin

Auton on oltava liikennekäytössä romutuspäivänä

Vuonna 2021 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2020 (ja vuonna 2020 romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä vuonna 2019)

Palkkion voi saada vain yksityishenkilö, joka on omistanut romutettavan auton tai ollut sen haltijana vähintään vuoden ajan ennen romutusta,"

Lähtikö romut pihasta?

Vierailija
91/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sähköpyörästä on kuluja, mitä tahansa kulkupeliä pitää (=kannattaa) joskus huoltaa. Se on vaan että mihin sitä vertaa. Sähköpyöräily tulee melko varmasti kalliimmaksi kuin kävely tai perus fillari, mutta jos kuljettavana on vaikkapa 10km työmatka päivittäin, kuinka moni kävelee sen tai edes vuoden ympäri pyöräilee? Aika harva, joten sitten kuluja tulee lisäksi julkisen lipusta/auton kuluista ja kappas, aika äkkiä tulee sähköfillarin huolto halvemmaksi. Jos sen sitten hankkii ihan vaan huviajeluun sen sähköpyörän niin se on sitten harrastusväline ja harrastukset tuppaavat aina maksamaan jotain.

10 km työmatka vuoden ympäri perusfillarilla ajettuna on ihan mahdollinen matka. Sen hurauttaa hetkessä, kun työmatkapyöräilyyn on ruvennut. 

Sen sijaan epäilen kyllä, että monikaan autollinen ajaa ympäri vuoden parinkymmenen kilometrin työmatkoja vaikka kuinka olisi sähköavusteinen pyörä! Joku toki ajaa, mutta syksyn pimentyessä ja sateiden alkaessa entistä useampi ottaa auton alleen! Väitä mitä väität.

Vierailija
92/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkekaa pelkät työmatkat niin ei kulu.

Vierailija
93/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa sähköpyörässä on Carbon Drive-hihnaveto, ei tarvii rasvata eikä veny. Kestää pitkään eikä ole kallis.

Vierailija
94/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep!

Olen tuo 10 vuotta ajanut. Pyörää ei ole käytetty huollossa vaan se on huollettu itse. Kustannukset yhteensä noin 3000 euroa, sisältäen pyörän ja uuden akun sekä muut osat. Rattaita ei ole vaihdettu, sen olen kertonut. Mikä tässä on mielestäsi väärin?

Mikä tässä on väärin? Väärin tässä on se, että sinä kommentoit omiasia ja toinen kommentoi omiaan. Joten te puhutte eri asioista. Kun täällä joku väittää, ettei pyörään ole tarvinnut mitään vaihtaa niin pyörä on siis pysynyt priima kunnossa eikä mitään kuluja. 

Siksi toisekseen se 10 vuotta ajanut taisi kuitenkin puhua jostain muusta kuin huollosta.... siinä vuosista puhuessaan. 

Joten tässä taas menee juttu niin, että yks vääntää juttua miten haluaa, lisää juttuunsa tarinaa sitä mukaan kuin kommentoitavakseen ottamasta jotakin uutta lisättävää löytää....

Jatka keskenäs!

Vaikka pakkohan se nyt sitten on todeta... Että juu, mitään ei ole tarvinnut vaihtaa, joten kuluja ei vaihdosta tai huollossa käyttämisestä, mutta jotain on kotona itte tehty ja vaihdettu ja huollettu, joten kuluja on siis kuitenkin. Kuluja on ja osat maksaa!

Että sillain siitä huoltovapaasta e-pyörästä! Joka kestää ja kestää ja jaksaa ja jaksaa aina siihen asti kuin tie tulee päähänsä.

Vierailija
95/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.

Siis tavallinen pyörä, vaihteeton/vaihteilla maasto/city/retkipyörä tulee kuitenkin halvemmaksi vaihtaa kokonaan uuteen kuin sähköpyörä. Jos vanhasta akuttomasta pyörästä alkaa olla huoltokuluja suuremmin, niin kyllä sen sitten jo vaihtaa uuteen. Yleensä paljon pyöräilevät näin tekevätkin, eli vaihtavat uuteen.

Sellainen kohtuu hyvälaatuiseksi oletettu sähköpyörä maksaa kuitenkin vähintään 2500 e, joten sitä ei nyt ei ehkä välttämättä mene parin vuoden välein vaihtamaan, etenkin jos siitä vanhasta kuluneesta ei ole edes mökkipyöräksi tai kirppiksellä myytäväksi.

Sähköpyörä tällä hetkellä ainakin minun mielestäni täysin turha lelu aikuisille ihmisille. No joo, mutta toki niitä hankitaan, etenkin jos se jotenkin pystytään yhdistämään työsuhde-etuihin!

Itse hankin sähköpyörän siksi, ettei tarvitse heti aamusta mennä suihkuun, työpaikalla, kun nyt korona-aikaan ei huvita käyttää julkisia kulkuvälineitä ja työmatka on noin 10km. Menomatkalla paljon ylämäkiä, osa aika jyrkkiäkin.

Vierailija
96/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep!

Mikä tässä on väärin? Väärin tässä on se, että sinä kommentoit omiasia ja toinen kommentoi omiaan. Joten te puhutte eri asioista. Kun täällä joku väittää, ettei pyörään ole tarvinnut mitään vaihtaa niin pyörä on siis pysynyt priima kunnossa eikä mitään kuluja. 

Siksi toisekseen se 10 vuotta ajanut taisi kuitenkin puhua jostain muusta kuin huollosta.... siinä vuosista puhuessaan. 

Joten tässä taas menee juttu niin, että yks vääntää juttua miten haluaa, lisää juttuunsa tarinaa sitä mukaan kuin kommentoitavakseen ottamasta jotakin uutta lisättävää löytää....

Jatka keskenäs!

Vaikka pakkohan se nyt sitten on todeta... Että juu, mitään ei ole tarvinnut vaihtaa, joten kuluja ei vaihdosta tai huollossa käyttämisestä, mutta jotain on kotona itte tehty ja vaihdettu ja huollettu, joten kuluja on siis kuitenkin. Kuluja on ja osat maksaa!

Että sillain siitä huoltovapaasta e-pyörästä! Joka kestää ja kestää ja jaksaa ja jaksaa aina siihen asti kuin tie tulee päähänsä.

Mikä sua nyt hiertää tässä asiassa, oikeasti? Olen monta kertaa sanonut että ostettu on osia. Akkukin vaihdettu. Haluatko tarkan listan muista osista, jarrupalojen määrän? Sähköpyöräily on hauska juttu joten älä ränkytä! T "se 10 vuotta ajanut"

Vierailija
97/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ketjut ja takarattaat menee vaihtoon m. 1500-1600 km. välillä ja jarrupalat myös.

Huollon hinta osineen liikkeessä n. 250-300 €.

Moottoripyörän ketjut ja rattaat niin kestää, samoin jarrut vois vaihtaa.

Vierailija
98/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmettä eikö tua vihreä siirtyminen olekkaan ilmaista ilman hiili jälkeä. niinhän vihreät sitä markkinoi

Vierailija
99/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ketjut ja takarattaat menee vaihtoon m. 1500-1600 km. välillä ja jarrupalat myös.

Huollon hinta osineen liikkeessä n. 250-300 €.

Nyt on kyllä kovat hinnat! Missään näin kallista!!?? Mulla just vaihdettiin uudet ketjut, takarattaat, sekä jarrupalat plus vaihteisto kuntoon 94€

Vierailija
100/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.

Tavalliseen 7-vaihteiseen pyörään ei tarvitse kuin ilmaa renkaisiin ja ketjuun rasvaa silloin tällöin 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi