Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.

Vierailija
19.11.2020 |

Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.

Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.

Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html

Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oottakaahan kun valtio alkaa verottaa sitä! :D :D :D

Kauanko vielä odotellaan? Aurinkopaneeliveroa olen odottanut jo 12 vuotta. Ilmalämpöpumppuveroa kohta 30 vuotta. Odotus jatkuu.

Vierailija
122/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta laskitko mukaan sen että kuinka paljon sinulla menee rahaa ruokaan ei-sähköpyörän polkemiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ymmärrä koko sähköpyörää? Miksei tavallinen pyörä kelpaa? Ja miten se sähköpyörä edes nostaa kuntoa? Ja yleensä muutenkin jotkut pyöräilijät alkaneet suuttumaan, kuin esim. ne läskipyörät, joilla ajetaan luontopoluilla ja näitä saa sitten väistellä. Miksi pyöräilijät eivät voi vain ajaa pyöräteillä?

Luontopolut takaisin kävelijöille! Ja kun olin Nuuksiossa, niin jotkut luulevat, että siellä voi lennättää sitä typerää droonia, joka häiritsee luontokappaleita ja toisia luonnossa liikkuvia. (Meni kyllä vähän toiseen asiaan, mutta siis kuitenkin.) 

Eihän mulla ole mitään velvollisuutta hankintojani perustella, mutta tässä se tulee. Minulla on nivelrikko polvissa ja ylämäkien puskeminen voimalla aiheuttaa minulle nestettä niveliin. Neste voi pysyä siellä kolmekin viikkoa ja työnteko ja kävelykin on kivuliasta.  Sähköavusteisella pääsen mäet puskematta ylös ja siksi ylipäätään tulee pyöräiltyä töihin. Myös hikoilu ja vastatuuli on syynä. Vaikka olisi millainen vastatuuli, niin tiedän että työmatkani kestää puoli tuntia eikä puolitoista! Ainakin älykelloni mittaa sähköpyörälläkin liikkumisen liikunnaksi. En yritäkään työmatkapyöräilyllä NOSTAA kuntoa, vaan ylläpitää sitä.  Minä ainakin olen tyytyväinen hankintaani. On tullut pyöräiltyä monen monta kertaa kun normaalipyörä olisi jäänyt talliin. Jokainen tekee omat valintansa.  Tämä on ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vaivaudun asiaa selittämään. 

Vierailija
124/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, olen harkinnut sähköpyörää, mut en nyt enää, ei edes tullut ajatelleeksi tuota huoltoa ja akun vaihtamista yms kuluja. Pyörän hankintakulut vielä voisin kustantaa pitkällä maksuajalla mut nää muut vielä päälle, eiei, jatkan tavallisella, sitä voin huoltaa itsekin jonkin verran.

Vierailija
125/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akku kestää sen 10 vuotta, jos pari kertaa viikossa lataat. Voimansiirto kestää  jos osaa käyttää vaihteita, toki se joskus pitää uusia, satkun-pari maksaa. 

Jos osaat jotain itse tehdä niin ei se ole kallis vehe .  

Vierailija
126/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille pyörätyypeille on oma käyttäjäkuntansa. Yksi tykkää joposta, toinen sähköfillarista. Miksi tästäkin pitää väitellä niin kiivaasti. 

Vierailija
127/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tulee anusta hyväilevä satula, miehillekin?

Vierailija
128/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilometrit ja talvi tekee pahaa jälkeä voimansiirtoon ja kulutusosiin. Ajan itse lihasvoimalla kulkevilla pyörillä 8000 - 12000 km vuodessa, ja kaluston uusimiseen ja varaosiin menee helposti keskimäärin 2000 k€ vuodessa. Ja tämä siitäkin huolimatta, että huollan ja kokoan pyöräni itse. Sähköllä ja maastoajossa kulut olisivat varmasti vieläkin suuremmat. 

Vierailija
129/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.

Tavallinen pyörä on helppo itsekin korjata ja vuosihuolto on noin 150 euroa, eikä sitä tarvitse edes joka vuosi.

Vierailija
130/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tm on kaupallista paskaa

siksi volkkari voittaa aina testit

Vierailija
131/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähkiksen vuosihuolto 149e. 

Kyllähän pyörään saa menemään vaikka 20 000e per vuosi,jos haluaa. 

Vierailija
132/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.

Hölmöt ostaa liian hienoja, hankalasti huollettavia ja helposti hajoavia vehkeitä.

Kunnon mummopyörälle ei tarvitse tehdä juuri mitään vaikka ajan ympäri vuoden töihin, pari kertaa vuodessa vähän crc:tä ketjuihin ja lukkoon ja se on siinä.

Esimerkiksi vaihdepyörä on typerä hankista jos ajaa talvisin, siinä saa mitä tilaan ne on aina jumissa, varsinkin jos on nollan molemmin puolin tai loskakeliä ym.

Nyt mennyt jo monta vuotta pyörällä, joka maksoi 40e, että jos se nyt siitä sitten muutaman vuoden kuluttua vaikka hajoaisi ja pitäisi ostaa toinen 40e tilalle niin tämäkö sitten olisi muka joku katastrofi, toiset käyttää satoja euroja joka vuosi pelkkään huoltoon ja silti ne vielä välillä hajoilee.

Vierailija
133/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

Ja napamoottori vähentää ketjujen rasitusta, ja siten kulumista. 

Vierailija
134/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

Ja napamoottori vähentää ketjujen rasitusta, ja siten kulumista. 

Tämän lisäksi halvempi hankkia.

Vierailija
135/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin aloittaja, korjaamon pitäjänä näkee asiat eri vinkkelistä. 9-lehtinen avovaihde on susi jo syntyessään. Pintapaine on niin kova, että hammasrattaat eivät kestä. Siihen kun otetaan sähkö avuksi särkemään, niin lopputuloksen voi ennustaa. Minulla oli etuvetoinen omavalmiste sähköpyörä. Siinä ketju ja hammasratas tietenkin säästyivät kun moottori veti etuakselista. 8-vuotta kesti pienellä huollolla. Sitten meni ankkurin vapaalaakeroinnin säppi. Taaksepäin ei pyörinyt ja eteenpäin rutisi. Ei muuta kuin purkaminen takaisin tavalliseksi pyöräksi. Lyhyesti sanottuna sähköpyörä on kertakäyttäkampe. Itse ei osaa korjata ja korjaamossa liian kallista teettää.

Vierailija
136/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen sähköpyörävero voisi olla paikallaan esim. 200€/vuosi, onhan sähköpyörät kalliita, joten ostajilla varmastikin varaa maksaa tällainen pieni vero.

Vierailija
137/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sähkiksen vuosihuolto 149e. 

Kyllähän pyörään saa menemään vaikka 20 000e per vuosi,jos haluaa. 

Joo, kun pelkkä alamäkipyörä maksaa 40 000e

Vierailija
138/147 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmatta vuotta sama sähköpyörä käytössä ja ei siinä mitään mekaanista vikaa tai kummoista kulumaa ole vuosittaisen tarkastuksen perusteella.

Pyöräilen päivässä töihin 2 x 10 kilometria, noin huhtikuun lopulta marraskuulle.

Akku alkaa olla vähän kökkö alkuperäiseen kapasiteettiin nähden, mutta ei sitä vieläkään tarvitse ladata kuin keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Ei ollut edes sikakallis, vaan aika asiallisen näköinen kulkupeli työn ja osiensa perusteella.

Vierailija
139/147 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuluu vai ketju ja senkin vaihdan tosi harvoin. En ole nähnyt pyörää jossa on ketjut, joku uutuus varmaan?

MInulla on tallessa vielä 60 -luvulta polkupyörän metalliset piikkiketjut talven liukkaille! Ne laitettiin puolitäytteiseen eturenkaaseen ja sitten täydet paineet niin saattoi jopa pysyä paikallaan. Suuri apu koulumatkoille, kun nastarenkaita ei vielä ollut polkupyörään myynnissä tuolloin.

Vierailija
140/147 |
07.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlainen sähköpyörävero voisi olla paikallaan esim. 200€/vuosi, onhan sähköpyörät kalliita, joten ostajilla varmastikin varaa maksaa tällainen pieni vero.

Ostajat maksaa kohta 25,5% alv kaikesta pyöräilyyn kuuluvasta.