Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.

Vierailija
19.11.2020 |

Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.

Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.

– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.

Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html

Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynikus kirjoitti:

Hyvä vaan. Reidetkin leviävät kun välttyy  polkemisen vaivalta. Se ja s-potkulaudat kertovat totuuden maailmanparantajien askeettisuudesta.

Onko jotenkin parempi jos menen autolla?

Vierailija
62/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Mulla ollut sähköpyörä nyt viisi vuotta, eikä siihen ole vielä vaihdettu muita osia kuin käsijarrun vaijeri (vai mikähän lie... yksi johto kumminkin, liikkeessä).

Lisäksi siihen tehdään huolto kerran tai kaksi vuodessa ja vaihdetaan nastarenkaisiin ja takaisin, liikkeessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä ihmeessä osta. Joku 3000 km ajettu ja ketju on kerran pitänyt vaihtaa. Aikauhee, kun on kallista. Akkukin ladataan yleensä töissä.

Vierailija
64/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pari kk sitten mietin liikkees kateltii sähköpyörii.Hinnat 2000€ molemmin puolin.Sähkö/sähkönsiirto taidan ajaa tavallisella.Huoltaakin pitäs..akut vaihdella.Akut niimpäää...

Vierailija
65/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pyörän hinnaksi on tullut niin 300 e / vuosi, ja mielestäni ihan kohtuullista.

Minusta noin suuret huoltokulut ovat kohtuuttomat ja johtavat siihen että fillarilla ajetaan niin kauan kunnes ketjut on lopussa ja sitten ostetaan uusi. Tuo lienee nykyisin edullisin vaihtoehto. Eli ostaa esimerkiksi 400-500 euroa maksavan niin sanotun hybridin ja yrittää sinnitellä sillä kaksi vuotta ja ostaa sitten uuden ennen kuin ketjut ja rataspakat on pakko vaihtaa.

Vertailun vuoksi. Fillari maksaa uutena 500 euroa, vuosittaiset huoltokulut 300 euroa. Auto, joka on paljon monimutkaisempi laite, maksaa uutena 50.000 euroa ja vuosihuolto 300 euroa.

400-500€ saa kivan toimivan pyörän. Sillä ajelee ketjuja rasvaten pari kertaa ne vaihtaen n. neljä vuotta ja sitten ostaa uuden viimeistä huutoa olevan vastaavan pyörän. Vanha pyörä saa uuden omistajan jostain satunnaispyöräilijästä tai aloittelijasta.

Onko tuolla 500e pyörällä nyt merkitystä kun tämä aloitus liittyi sähköavusteisiin?

Voi vertailla, että kannattaisiko yrittää pärjäillä halvemmalla luomupyörällä sähköpyörän ostamisen sijaan.

Mä en halua että mun liikkuminen on pärjäilyä.

Lasken että vuodessa säästän joukkoliikenteen kuluja n 150 että kun ajan sähköpyörällä. Tavallisella en ajaisi. Saman verran rahaa menee siis kaikkeen yleiseen hurvitteluun ja muuhun hauskaan, jonka arvo on hyvin vaikeasti hinnoiteltavissa. Kannattaa miettiä että missä sillä pyörällä ajaisi ja mitä sillä saa!

Polkupyörä kategorioidaan nykyään urheiluvälineeksi ja harrastuvälineeksi, vaikka se aina ollut ja on nykyäänkin kulkuneuvo. Siksi polkupyörä on sitä käyttäjäystävällisempi, mitä vaivattomampi sillä on siirtyä paikasta toisee.

Vierailija
66/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Döhkö kirjoitti:

Oliko pari kk sitten mietin liikkees kateltii sähköpyörii.Hinnat 2000€ molemmin puolin.Sähkö/sähkönsiirto taidan ajaa tavallisella.Huoltaakin pitäs..akut vaihdella.Akut niimpäää...

Yritätkö sanoa tällä jotain?

Vierailija
67/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Döhkö kirjoitti:

Mitä yrität tällä mökellyksellä sanoa?

Vierailija
68/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynikus kirjoitti:

Hyvä vaan. Reidetkin leviävät kun välttyy  polkemisen vaivalta. Se ja s-potkulaudat kertovat totuuden maailmanparantajien askeettisuudesta.

En mä sun vehkeistä tiedä, mutta aika monia sähköavusteisia joutuu polkemaan. Paino on tippunut kivasti.

Vierailija
69/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.

Siis tavallinen pyörä, vaihteeton/vaihteilla maasto/city/retkipyörä tulee kuitenkin halvemmaksi vaihtaa kokonaan uuteen kuin sähköpyörä. Jos vanhasta akuttomasta pyörästä alkaa olla huoltokuluja suuremmin, niin kyllä sen sitten jo vaihtaa uuteen. Yleensä paljon pyöräilevät näin tekevätkin, eli vaihtavat uuteen.

Sellainen kohtuu hyvälaatuiseksi oletettu sähköpyörä maksaa kuitenkin vähintään 2500 e, joten sitä ei nyt ei ehkä välttämättä mene parin vuoden välein vaihtamaan, etenkin jos siitä vanhasta kuluneesta ei ole edes mökkipyöräksi tai kirppiksellä myytäväksi.

Sähköpyörä tällä hetkellä ainakin minun mielestäni täysin turha lelu aikuisille ihmisille. No joo, mutta toki niitä hankitaan, etenkin jos se jotenkin pystytään yhdistämään työsuhde-etuihin!

Vierailija
70/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kynikus kirjoitti:

En mä sun vehkeistä tiedä, mutta aika monia sähköavusteisia joutuu polkemaan. Paino on tippunut kivasti.

Painoko on tippunut kivasti sähköpyöräilyn ansiosta, vai pelkästään sen vuoksi, että olet ostanut sähköpyörän ja vasta sen jälkeen alkanut liikkua? Lelulla on kiva leikkiä, niin kauan kuin uutuudenviehätystä riittää...

Vierailija
71/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa poljin tavallisella hybridillä jotain 6000+ km vuodessa ja teiden suolauksen ym. takia huoltoihin meni 2x 300 euroa vuodessa...

No, sinä oletkin sitten ihan aktiivi liikkuja. Mutta tuo sähköpyörien kuluminen ja siitä koituvat kulut koskettavat myös niitä jotka eivät polje 6000 km per vuosi.

Ajaks sää nyt sähköpyörällä 12.000 km per vuosi....

Vierailija
72/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, että jotkut edelleen kommentoi että sähköpyörä on jollekin (toiselle) turha kapistus. Ja myös liian kallis, polkeminen on liian kevyttä jne.... Mulle on monta kertaa sanottu, että pyörä on kallis! Kerro lisää! Puhutaanko autosi hinnasta, joka on varmaan 20 000. Tai se ei ole kuntoilua! Kertoisitko montako kaloria käytit omalla työmatkallasi ja miksi juuri minun tulisi kuntoilla samaan aikaan. Vuodessa maksaa niin ja niin paljon mutta auton tankkaaminen on ilmaista.

Vierailija
73/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kynikus kirjoitti:

Painoko on tippunut kivasti sähköpyöräilyn ansiosta, vai pelkästään sen vuoksi, että olet ostanut sähköpyörän ja vasta sen jälkeen alkanut liikkua? Lelulla on kiva leikkiä, niin kauan kuin uutuudenviehätystä riittää...

Minä en ole tuo laihtuja (minä vaan lihon). Itse olen ajanut sen 10 vuotta ja edelleen on kiva leikkiä.

Vierailija
74/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörän löytäminen on todella vaikeaa. Lähes kaikki pyörät ovat kooltaan isoja ja ulkonäöltään massiivisia. Nyt löysin kivannäköisen pyörän mutta moottori on surkea. Kuinka helposti moottorin voi vaihtaa ja mistä löydän paikan missä muutoksia tehdään? 

Vierailija
75/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löpötihöpöti. 5000 ajettu ensihuollon jälkeen eikä sentinkään kustannuksia.

Ketjua olen voidellut ja ilmaa pumpannut. Ihmetyttää TM:ltä. Ainiin, ehkä sähköön muutama euro ;-)

On siis kehitetty täysin kulumattomia osia sun merkkipyörääsi.

Itsekin kuvittelin aikoinaan vanhan laadukkaan vaihdepyöräni olevan täysin hyvä ja kunnostettavissa, pintapuolisesti näytti tuliterältä. Veinpä huoltoon... Äijä tokaisi, että tässä on kaikki niin kulunutta, että kannattaa ihan vaan ostaa uusi pyörä.

Että osaatkohan sinä ollenkaan kuvitella kuinka kuluneita ne sun täysin huoltovapaan pyöräsi osat ovat kun olet tuhansia kilometrejä jo ajanut?

Vierailija
76/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kynikus kirjoitti:

Minä en ole tuo laihtuja (minä vaan lihon). Itse olen ajanut sen 10 vuotta ja edelleen on kiva leikkiä.

Onk näitä sähköpyöriä ollut markkinoilla jo kymmenen vuotta! Vau, niin se aika menee.... Mutta suosioon ne pomppasivat viime vuonna. Tänä vuonna niitä näkee entistä enemmän liikenteessä, kun ovat päässeet työsuhdepyöriksi ynnä muuta.

Mutta tässä itse kuitenkin toivon, että tänä kesänä jo pikku hiljaa porukat pääsisivät niille etelänlomilleen, niin tänne koti-Suomeen jääville jäisi rauhaa ja tilaa kävellä ja liikkua luonnossa. Päästäispä jo normaalitilaan ja kaiken maailman sähköpyöräilijät sun muut kuntoilijat urheilisivat vain siellä espanjassa...

Vierailija
77/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua olen voidellut ja ilmaa pumpannut. Ihmetyttää TM:ltä. Ainiin, ehkä sähköön muutama euro ;-)

Itsekin kuvittelin aikoinaan vanhan laadukkaan vaihdepyöräni olevan täysin hyvä ja kunnostettavissa, pintapuolisesti näytti tuliterältä. Veinpä huoltoon... Äijä tokaisi, että tässä on kaikki niin kulunutta, että kannattaa ihan vaan ostaa uusi pyörä.

Että osaatkohan sinä ollenkaan kuvitella kuinka kuluneita ne sun täysin huoltovapaan pyöräsi osat ovat kun olet tuhansia kilometrejä jo ajanut?

Eihän tuo kulumisesta kirjoita mitään vaan että vielä ei ole ollut vaihdon aika.

Vierailija
78/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu on myös sähköttömien pyörien kanssa, ei niillä ajaminen ilmaista ole. Minulla on 20 kilometrin työmatka, jonka poljen (tai poljin ennen etätöitä) ympäri vuoden säässä kuin säässä. Vuosittain saa vaihtaa ainakin ketjut, molemmat rataspakat, todennäköisesti jarrupalat ja noin joka toinen vuosi keskiön. Lisäksi polkimia, renkaita, jne. Itse on osaa edes säätää vaihteita, joten nuo työt maksavat satasia vuodessa. Kun ottaa huomioon, että fillarini ovat hintaluokkaa 400-500 euroa, niin vuosittain noin 50% uuden hinnasta huoltoon on paljon rahaa.

On selvää, että sähköpyörästä on vähintään kaikki samat kulut ja luultavasti se lisäksi kuluttaa enemmän voimansiirtoa eikä elektroniikkakkaan ole ikuista.

Joidenkin osien vaihtotiheyteen voi hieman vaikuttaa pienin itse tehdyin huoltotöin. Mutta totta kai, kaikki osat tuppaavat käytössä kulumaan, mikään ei ole ikuista!

Vierailija
79/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kulumisesta kirjoita mitään vaan että vielä ei ole ollut vaihdon aika.

No, tota kyllä sillä mun laadukkaalla vaihdepyörälläkin ajeli, ei se niin kulunut ollut ettei mikään toiminut, mutta ajan kanssa kun sen sähköpyörän kuvittelet olevan ihan ok, niin pääsetkin kuulemaan, että se onkin ihan kaput!

Niin, että hyvin pelaa, vaikka kaikki on jo täysin vanhaa ja kulunutta. Eli siinä mitään eroa ole siihen tavisvaihdepyöräänkään, kyllä sillä ajaa vaikka vajaat parikytvuotta, eikä tarvi mitään vaihtaa...  hyvä pyörä ja kestävä!

Huolto on myös se, mikä pitkittää elinikää. Toki teillä periaate on se, että rikki asti pitää ajaa.......

Vierailija
80/147 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toisaalta, ehkä siinä e-pyörässä asia meneekin niin, että riittävän kulunut tarkoittaa että on rikki! Eikä pyörä enää pelaa.

No, tota kyllä sillä mun laadukkaalla vaihdepyörälläkin ajeli, ei se niin kulunut ollut ettei mikään toiminut, mutta ajan kanssa kun sen sähköpyörän kuvittelet olevan ihan ok, niin pääsetkin kuulemaan, että se onkin ihan kaput!

Niin, että hyvin pelaa, vaikka kaikki on jo täysin vanhaa ja kulunutta. Eli siinä mitään eroa ole siihen tavisvaihdepyöräänkään, kyllä sillä ajaa vaikka vajaat parikytvuotta, eikä tarvi mitään vaihtaa...  hyvä pyörä ja kestävä!

Huolto on myös se, mikä pitkittää elinikää. Toki teillä periaate on se, että rikki asti pitää ajaa.......