Suomen kielen vanhahtavat sanat ja ilmaisut
Listataan vanhahtavia suomen kielen ilmaisuja tähän. Laitetaan perään myös nykyaikainen vastine.
Itselle uutena tuli verbi myödä, joka on yleinen Itä-Suomen murteissa. Yleiskielen vastine on myydä.
Kommentit (144)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:27"]Holotna, mutlar, kota, potslojoks, ettonet.
Juu, karjalaisii oon.
[/quote]
Hyviä ilmaisuja, mutta ainakaan mulle ei aukea merkitykset. Mitä tarkoittaa ettonet?
Heila, sussu, pikkurouva, jannu (nuori poika)...
Impi, immyt.
Hospitaali= sairaala, jalopeura=leijona, kestikievari=majatalo jossa on ravintola,
kisälli=oppipoika, knihti=sotilas, musta surma=rutto, plootu=kupariraha, taalari eli riksi= rahayksikkö jota käytettiin ulkomaankauppaan, salavuoteus eli susipari= avoliitto, tapulikaupunki=satamakaupunki joka voi ottaa vastaan ja lähettää laivoja ulkomaille, tinktuura= alkoholiin uutettu lääke, tonsuuri= papin tai munkin klani, vikaari=sijainen, vouti=käskynhaltija, välskäri= sotilaslääkäri.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:27"]Holotna, mutlar, kota, potslojoks, ettonet.
Juu, karjalaisii oon.
[/quote]
Hyviä ilmaisuja, mutta ainakaan mulle ei aukea merkitykset. Mitä tarkoittaa ettonet?
[/quote]
Holotna tulee venäjästä ja tarkoittaa kylmää. "Tuli ihan holotna tuolla ulkona."
Ettonet = torkut, päivälevot.
t: pohjoiskarjalainen
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 23:16"]
Ettonnet on päiväunet.
Juu, karjalaisii oon.
[/quote]
[/quote]
Tiedättekös nuoremmat mikä on tanssikallio?
Mennä miehelään.
Tätä ihmettelin kovasti pienenä tyttönä, kun mummo puhui jostakin henkilöstä, joka oli mennyt Miehelään. Siis minne meni? Ihmettelin minä mielessäni. Mikä paikka on Miehelä? Myöhemmin ymmärsin, että ilmaus tarkoitti naimisiin menoa.
Kasari=kattila, koussikka eli kapusta=kauha, kauhtana=pitkä takki, lavitsa= penkki jolla voi myös nukkua, mierolainen=kulkuri, kerjäläinen, läävä=navetta, pirtti= tupa, reuhka= huono hattu, russakka=torakka, virsut=tuohikengät
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:10"]
Aamulla sanomme "huomenta", mutta tuskin kukaan muuten käyttää huomenta aamun synonyymina. Sen sijaan sekä "ehtoo" että toivotus "ehtoota" ovat jääneet käytöstä.
[/quote]
Ehtoo on länsimurretta. Ilta on vain otettu kirjakieleen josta se on yleistynyt. Yhtälailla kesäkin on itämurretta ja suvi länsimurretta, suvi tosin on tainnut jäädä pois käytöstä.
[/quote]
On muuten kiinnostavaa, että viroksi ilta on õhtu ja kesä on suvi. Kertonee tiiviistä yhteyksistä juurikin Länsi-Suomeen?
Veiterä - reipas lapsi
riski tyttö - reipas tyttö
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 17:55"]
Entäs sanonta "pötyä pöytään tai pöytä pellolle"?
[/quote]
En tiedä tuon sanonnan taustaa, mutta veikkaisin, että kun "pöty" eli ruoka tulee pellosta, niin tuolla viitattaisiin siihen, että "jos ei Muhammed tule vuoren luokse, niin vuori tulee Muhammedin luokse". Eli jos ruoka ei tule pellosta pöytään, niin pöytä viedään pellolle. Tiedä sitten siitä logiikasta, mutta hauska sanonta :D
Joku mainitsi tuon "mennä miehelään", tuli mieleen sanonta "mennä naisiin" (asun Pohjois-Savossa), joka tarkoittaa sitä, että mennään tyttöjen luokse, vikittelemään tyttöjä, yleensä baariin...
Tajusin muuten tämän ketjun aikana, että ihmiset, jotka ovat kielellisesti lahjakkaita ja rikkaita, käyttävät usein aika vanhentuneita sanontoja tai sanoja. Harvemmin teiniä, joka kutsuu kannettavaa tietokonetta läppäriksi (englannin kielen sanasta laptop), sanotaan rikaskieliseksi :)
lanketti=lomake, liikata=ontua, jamakka=piimä/rahka, jamakkakakkara=rahkapiirakka, panko=uunin päälys, palttoo=päälystakki, pienpalttoo eli pomppa=pikkutakki, puteli=pullo, ramasoo=väsyttää, rospuutto=kelirikko, rätinki=laskelma, räknätä=laskea, tiinu=iso saavi, tuusa=sokeriastia, vintilä=pora, potuska=patja, nuhjata=tehdä hitaasti, livohkaa=juosta pakoon, lakkari0lompakko.
Syyliki on saapassukka siis villasukka.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:10"]Aamulla sanomme "huomenta", mutta tuskin kukaan muuten käyttää huomenta aamun synonyymina. Sen sijaan sekä "ehtoo" että toivotus "ehtoota" ovat jääneet käytöstä.
[/quote]
Joissakin länsimurteissa ehtoo ja ehtoota ovat yhä ihan aktiivikäytössä. Kivoja sanoja!